Sidor: 1, 2
Berith
CITAT (anna_rispan @ 07-09-2006, 09:48)
eller så köper ni såna där manicker som man kan kan stänga av strömmen med hjälp av en fjärrkontroll. min sambo påstår att det är stopp på strömmen då. o  man behöver inte resa sig för att trycka på själva apparaten.
finns på typ claes ohlsson o likannde

Vi har en omgång såna här - från Proove AB - (kallas fjärrströmbrytare på den sidan. Nu skulle vi vilja ha flera men kan inte komma ihåg var vi köpte den där. huh.gif Om jag kommer ihåg rätt så var dom jättebilliga, typ 19 kronor eller nåt. Kanske att det var på Rusta... unsure.gif
anna_rispan
CITAT (Berith @ 07-09-2006, 09:59)
eller så köper ni såna där manicker som man kan kan stänga av strömmen med hjälp av en fjärrkontroll. min sambo påstår att det är stopp på strömmen då. o  man behöver inte resa sig för att trycka på själva apparaten.

Vi har en omgång såna här - från Proove AB - (kallas fjärrströmbrytare på den sidan. Nu skulle vi vilja ha flera men kan inte komma ihåg var vi köpte den där. huh.gif Om jag kommer ihåg rätt så var dom jättebilliga, typ 19 kronor eller nåt. Kanske att det var på Rusta... unsure.gif

ja precis såna där har vi också!!! men jag kanske hade fel om claes ohlsson då eller?? ja det var ju sambo som handalde hem dem så det vore inte så konstigt det...
Gillan
eller så köper ni såna där manicker som man kan kan stänga av strömmen med hjälp av en fjärrkontroll. min sambo påstår att det är stopp på strömmen då. o man behöver inte resa sig för att trycka på själva apparaten.

Du menar alltså att den här fjärrkontrollen, till skillnad mot de
som följer med apparaterna, gör så att strömmen bryts helt?

Det vore ju toppen. Och helt tvärtom mot vad man alltid hört.
Det här måste jag forska i rolleyes.gif laugh.gif
Gillan
Såg inte ditt inlägg Berith, men jag ska forska ändå sleep.gif tongue.gif
Berith
Var just inne på Rustas sida och kollade. Visst har dom såna men absolut inte till det priset jag/vi kommer ihåg. Hade dom kostat 249:- när vi köpte så hade vi inte köpt. Neej, 19 kronor låter mer bekant. wink.gif

----------
Ett litet tillägg... På baksidan av fjärrkontrollen sitter en liten knapp som man kan ändra och för varje ändring så kan man koppla in tre nya uttag. Alltså - flyttar du till hack två så kan du ha 3x2 (6) uttag, hack tre ger 3x3 (9) uttag och vid hack fyra kan du ha 3x4 (12) uttag.
anna_rispan
nej så mycket tror jag inte att min sambo betlade heller. men våra har inte dimfunktion. kankse är det som skiljer i priset?
Berith
CITAT (anna_rispan @ 07-09-2006, 10:06)
nej så mycket tror jag inte att min sambo betlade heller. men våra har inte dimfunktion. kankse är det som skiljer i priset?

Jaa så kan det ju naturligtvis vara. biggrin.gif Vi har inte heller nån dimfunktion.
Bettson
CITAT (Berith @ 07-09-2006, 10:05)
Var just inne på Rustas sida och kollade. Visst har dom såna men absolut inte till det priset jag/vi kommer ihåg. Hade dom kostat 249:- när vi köpte så hade vi inte köpt. Neej, 19 kronor låter mer bekant. wink.gif

----------
Ett litet tillägg... På baksidan av fjärrkontrollen sitter en liten knapp som man kan ändra och för varje ändring så kan man koppla in tre nya uttag. Alltså - flyttar du till hack två så kan du ha 3x2 (6) uttag, hack tre ger 3x3 (9) uttag och vid hack fyra kan du ha 3x4 (12) uttag.

Så det innebär att om man har som vi mycket punktbelysningar så kan man tända och släcka allihoppa med en kontroll. Wow smile.gif
Ewa L
CITAT (Bettson @ 07-09-2006, 10:18)
Så det innebär att om man har som vi mycket punktbelysningar så kan man tända och släcka allihoppa med en kontroll. Wow smile.gif

Jag har mängder med små-lampor och har använt dessa fjärrströmbrytare i nästan två år. Att kuta runt och tända alla dessa, jobbigt.

Dock tror jag, OBS! troooor, att de då fortfarande drar lite ström. Anser dock kunna unna mig den "lyxen".

Var är alla elektriker när man behöver dem??? Ett klargörande vore bra. biggrin.gif
Bettson
CITAT (Ewa L @ 07-09-2006, 11:45)

Jag har mängder med små-lampor och har använt dessa fjärrströmbrytare i nästan två år. Att kuta runt och tända alla dessa, jobbigt.

Dock tror jag, OBS! troooor, att de då fortfarande drar lite ström. Anser dock kunna unna mig den "lyxen".

Var är alla elektriker när man behöver dem??? Ett klargörande vore bra. biggrin.gif

Du menar att fjärrsystemet drar sröm....... wacko.gif
kristerh
Så det innebär att Jag har mängder med små-lampor och har använt dessa fjärrströmbrytare i nästan två år. Att kuta runt och tända alla dessa, jobbigt.

jag använder mig av timers, tänder knappt en lampa själv tongue.gif
men de drar oxså ström...
Bettson
CITAT (kristerh @ 07-09-2006, 12:58)
Så det innebär att Jag har mängder med små-lampor och har använt dessa fjärrströmbrytare i nästan två år. Att kuta runt och tända alla dessa, jobbigt.

jag använder mig av timers, tänder knappt en lampa själv tongue.gif
men de drar oxså ström...

Jahaja.... dom drar också ström säger du. Det låter rätt logiskt. Men hur mycket?

Kollade märkplåten på en timer. Där snackas det bar om en massa Ohm, ampere och volt. Inte ett vitten om Watt. För det är väl det som hissar elräkningen, watten alltså.

Hjälp mig nu för sjutton Krister, du är ju karl och kan sådant här med generna eller modersmjälken eller nåt. tongue.gif
kristerh
CITAT (Bettson @ 07-09-2006, 14:19)
Kollade märkplåten på en timer. Där snackas det bar om en massa Ohm, ampere och volt. Inte ett vitten om Watt. För det är väl det som hissar elräkningen, watten alltså.

Hjälp mig nu för sjutton Krister, du är ju karl och kan sådant här med generna eller modersmjälken eller nåt. tongue.gif

Jo jag tror att det är Watten som driver räkningen wink.gif men dessvärre har jag inte fått sådana kunskaper med modersmjölken wink.gif bara en massa siffror laugh.gif laugh.gif
kanske någon annan kan lösa detta problem wink.gif unsure.gif
Tapio
Halaj!

Gamle gubben Ohm kom en gång för länge sedan fram till en lag.
Självgod som han var döpte han den till Ohm lag. Den lyder:
U=R*I, där
U=spänning=>volt
R=resistans=>Ohm
I=ström=> Ampere

Jag minns inte riktigt hur, men av detta följer att:
P=U*I => effekt=spänning*ström => watt=volt*ampere

Detta gäller all el.

För rent resistiva effekter – som en glödlampa t.ex. – kan man använda dessa lagar rakt av.

För effekter som har en reaktiv del – som en transformator t.ex. - så gäller att man betalar för en större del än man får ut. I alla fall som nyttig effekt.

Man betalar då för en skenbar effekt, men får bara ut den resistiva effekten. Mellanskillnaden hamnar i vattenfalls fickor.

//T

P.S. jag misstänker att jag inte alls klargjorde det hela utan rörde bara till allting ännu mer DS
lilla mamma
uuh, Tapio
Nu blev vi avis. Det är nu man skulle haft bättre koll under teknik.timmarna.
Bettson
Men vad betyder det nrä det står 16(2) A ????
anna_rispan
o en timer är inte samma som fjärrströmbrytare. fjärrströmbrytaren slår man på amnuellt. timern tickar väl fram genom ström den tar från uttaget.
askar
Vi har både timerstyrda och fjärrstyrda... var precis och kollade i en...
där står bara 230 volt 50 Hz... men inte kan väl en sån ta ström
iaf inte så att man ens märker på elmätaren om man nu skulle
stänga av alla andra elapparater.
Tror jag alltså smile.gif

Teven stänger vi av med brytaren i sladdosan varje kväll...
skulle aldrig våga låta den stå på stand by pga brandrisk.
birgitek
Vi har bytt ut vår oljepana mot bergvärme och elpanna. I pengar blir besparingen ca 2500:-/månad, investeringskostnaden inräknad.
Birgit Ek
Tapio
CITAT (Bettson @ 07-09-2006, 16:48)
Men vad betyder det nrä det står 16(2) A  ????

Halaj!

Det är inte mycket ledtrådar du ger mig där så jag får gissa.
Jag gör antagandet att det står så på timern som du pratar om.

Om du kikar i proppskåpet hemma så kanske det finns säkringar på
6, 10, 16, 20 ampere. I nämnd ordning grön, röd, grå, blå mittenplupp.

Jag gissar alltså att din timer är specad för att klara att bryta en mackagrunka som drar 16 A.
(2) vet jag inte vad det står för, men jag gissar att det handlar om att den antingen klarar en maxström på 16 A eller en kortvarigt mycket högre men i längden max 16 A.
Jag kan utveckla (inveckla) det där, men du kanske är nöjd med förklaringen?

//T
Gurkan
Att göra sig oberoende av olja är ju lättare sagt än gjort.

Jag flyttade från stan till landet för ett knappt år sen och började fundera lite på det där med energi osv. och blev smått chockad ... efter att ha bott i en lite fjärrvärmevärmd (biobränsle) lägenhet och cyklat eller åkt buss till jobbet bodde jag nu i ett hus med oljepanna och hade skaffat en bil. 3-3500 liter olja på ett år skulle det motsvara för mig ensam. Knappast rimligt.

Oljetanken fick jag bortmonterad i juli, semestern gick åt att hugga ved. Kaminen har jag inte fått installerad än så jag väntar med spänning på kallare årstid .... wink.gif ... men varmvattenberedaren kom upp i helgen. Kan säga att duschar utan varmvatten sparar både vatten och energi ... smile.gif

Bilen går nu på 50-50 bensin-E85 plus att jag försöker köra så snålt det går. Nu är ju inte etanol som bränsle "koldioxidneutralt", som det heter, men förhoppningsvis lite bättre än ren bensin.

Försöker också att odla så mycket av min egen mat som möjligt, köper närproducerat i gårdsbutiker, återvinner, snålar, komposterar ... tja, vad man nu kan göra för att minska sin energikonsumtion.

Några stömslukande maskiner har jag inte, förrutom spisen så här i saft-och-sylt-tider. En liten bärbar dator, en radio, några lågenergilampor ... that's it. Men när jag pluggar in växtbelysningen i februari blir det såklart lite annan snurr på elmätaren .... wink.gif

Snart är vi två här i huset och då minskar ju automatiskt energiförbrukningen till hälften ... per person ... rolleyes.gif

Att försöka räkna ut hur mycket olja man förbrukar genom sin konsumtion är inte så enkelt dock. Hur mycket olja går det åt för att tillverka och transportera ett par skor från Kina, hur mycket olja går det åt för att tillverka konstgödslen som göder sädesfälten, och till bondens traktor, som jag får mitt bröd från.

Det fanns en tråd där det diskuterades skillnaden mellan KRAV och närproducerat. KRAV-äpple från Nya Zealand eller vanligt äpple från Österlen ... vilket har störst miljöpåverkan.

Att vara en medveten konsument är oerhört svårt ... det bästa är att ta ställning genom att minska sin konsumtion och sitt bidrag till belastningen på miljön.

Tillägg :

Det blev mycket snack om fjärrkontroller i tråden ... jag har inte en enda !! smile.gif Antar att jag framstår som nåt slags bakåtstävande UFO ... laugh.gif ... men jag har ju inget att "fjärrkontrollera" ...
Gurkan
CITAT (Tapio @ 07-09-2006, 21:18)
CITAT (Bettson @ 07-09-2006, 16:48)
Men vad betyder det nrä det står 16(2) A  ????

Halaj!

Det är inte mycket ledtrådar du ger mig där så jag får gissa.
Jag gör antagandet att det står så på timern som du pratar om.

Om du kikar i proppskåpet hemma så kanske det finns säkringar på
6, 10, 16, 20 ampere. I nämnd ordning grön, röd, grå, blå mittenplupp.

Jag gissar alltså att din timer är specad för att klara att bryta en mackagrunka som drar 16 A.
(2) vet jag inte vad det står för, men jag gissar att det handlar om att den antingen klarar en maxström på 16 A eller en kortvarigt mycket högre men i längden max 16 A.
Jag kan utveckla (inveckla) det där, men du kanske är nöjd med förklaringen?

//T

16A med 230volts spänning ger närmare 3700W enl. gamle gubben Ohm's lag ... min erfarenhet är att vanliga timers man köper på närmsta varuhus håller för 1/5 av märkströmmen under en längre tid än nån månad. Jag brände 5 eller 6 i våras, av olika fabrikat, till lysrör och HPS'er ... dom är alla märkta 10(2)A och har max belastats med 400W.

En liten tanke bara ... eftersom timers är en ganska vanlig brandorsak i hus och lägenheter.
askar
Våran köpte vi på ÖB för 149 kr... den tål max 1000 watt belastning
därför har vi den bara till fönsterbelysningar.

Först hade vi den också till perkolatorn, men ibland "tog" den inte
genom väggarna från sovrum till kök och därför satt vi timer till kaffet smile.gif

Huvva... låter inte bra att de är vanlig orsak till bränder ohmy.gif sad.gif
Bettson
Men jag undrar mera vad den där 2: står för som är i parantes

Och jag som trodde att en timer minskade bransrisken eftersom man bryter strömmen.
askar
Jag har letat på nätet men hittar inget om att Timer skulle vara brandrisk...
tvärtom så hittade jag bl.a DETTA som ju förordar Timer för att minska brandrisk. wink.gif
Gurkan
CITAT (Bettson @ 07-09-2006, 21:41)

Och jag som trodde att en timer minskade bransrisken eftersom man bryter strömmen.

Nu har jag Googlat på "brandorsaker + timer" och alla råd jag hittar är att ansluta en timer för att bryta strömmen till sina apparater för att minska brandrisken ... dom kanske inte är så farliga som jag inbillat mig.

Hur som helst är jag skeptisk till billiga timers som jag haft mycket strul med.

Tillägg :

Askar : du förekom min dementi med en millisekund eller två ... smile.gif
askar
CITAT (Gurkan @ 07-09-2006, 21:59)
CITAT (Bettson @ 07-09-2006, 21:41)

Nu har jag Googlat på "brandorsaker + timer" och alla råd jag hittar är att ansluta en timer för att bryta strömmen till sina apparater för att minska brandrisken ... dom kanske inte är så farliga som jag inbillat mig.

Hur som helst är jag skeptisk till billiga timers som jag haft mycket strul med.

Tillägg :

Askar : du förekom min dementi med en millisekund eller två ... smile.gif

och var fick du detta ifrån? wink.gif alltså att de skulle vara brandorsak.
Gurkan
Jag har själv haft en timer som tagit eld och hört andras historier om det.

Eftersom jag inte hittar nån information om det är det antagligen inte så vanligt.
Bettson
CITAT (Gurkan @ 07-09-2006, 22:16)

Eftersom jag inte hittar nån information om det är det antagligen inte så vanligt.

Var det timern som tog eld då?

Elden kunde ju lika gärna ha börjat i själva eluttaget. O gamla hus på landet så finns det ofta inte jord ochledningaran kan vara gamla.
Gurkan
CITAT (Bettson @ 07-09-2006, 22:21)

Var det timern som tog eld då?

Elden kunde ju lika gärna ha börjat i själva eluttaget. O gamla hus på landet så finns det ofta inte jord ochledningaran kan vara gamla.

Ja, det var timern. Urtaget var oskadat.

Det blev ju ingen eldsvåda av det men timern blev svart, bränd och lite halvt smält.
askar

Vad hade du för Timer och var köpte du den?
Vilka apparater var inkopplade?

Hade du kontrollerat hur många watt den var maximerad för?
Kanske hade du överskridit maxgränsen och det var därför den tog eld?

Många frågor... javisst...men viktiga för att få grepp om
vad som orsakade branden hos dig.
Gurkan
CITAT (askar @ 07-09-2006, 22:27)

Vad hade du för Timer och var köpte du den?
Vilka apparater var inkopplade?

Hade du kontrollerat hur många watt den var maximerad för?
Kanske hade du överskridit maxgränsen och det var därför den tog eld?

Många frågor... javisst...men viktiga för att få grepp om
vad som orsakade branden hos dig.

Som sagt, det blev ingen eldsvåda av det, plasten i en timer är inte så brandvänlig, blir mest sotig och svart.

Minns inte vilket fabrikat eller var den var köpt.

Märkstömen var 10A vilket skall motsvara 2300W's effekt. Belastningen var en 400W HPS (växtlampa). Det var en billig modell, typ 29:- ... så man kanske får skylla sig själv.

Nån elkunnig kanske kan förklara om en HPS med sin transformator/högspänningsmojäng t.ex. belastar mer när den tänder eller nåt liknande.
askar
OK då förstår jag... Köper man timer för 29kr så tycker iaf jag att man
bör sitta och vakta den så länge den är inkopplad. wink.gif

och visst får man skylla sig själv i såna fall.

jag köpte min för 149kr på ÖB och varändå skeptisk eftersom
dottern köpt en på "gubbdagis" för ett pangpris .. 299kr
Bettson
Sådana bränder skall man anmäla till konsumentverket. För farliga grejor skall ur marknad.

Alla elektriska prylar skall ju ha CE märkning och då skall de motsvara vad märkningen innebär också. Priset skall egentligen inte ha någon betydelse.

Fast visst förekommer det att det fuskas, och visst kan man misstänka att en billig produkt är fuskad mera med.
Gillan
Jag har en nära anförvant som arbetar, med bl.a brandutredningar
inom Räddningsverket. Enligt honom så finns inga belägg för att
det skulle vara nån brandrisk med timer. Snarare tvärtom.

Sen förekommer det naturligtvis "missar" med nån enskild timer och
ska precis som Bettson säger, rapporteras!
kristerh
jag har 15 st timers av olika fabrikat, mest billiga 50-100:- har använt dessa i ca 10 år och aldrig har det hänt att det blivit minsta brandtendens eller att någon ens gått sönder, det kan väl kallas en konsumenttest laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon