|
Snöflinga
09-09-2006, 21:19
Tror nog dessa "tanter" är i utdöende ... men egentligen sitter nog tantigheten inte i kläderna utan i personligheten
zaaritha
09-09-2006, 21:31
Hannele: Hon kanske inte har råd att köpa !
CITAT (Hannele @ 09-09-2006, 22:15) CITAT (askar @ 09-09-2006, 21:55) Hon hade sååå otroligt stora glasögon (tror de var från 70-talet) skalmen hade gått av och var lagad med brunt plåster.  Vad är det för fel på tanter som inte har råd ens att laga sina glasögon, ännu mindre råd att köpa några trendiga modeller?  Jo det kan jag tala om för dig... De har sååå jämrans giriga arvingar... som ser till att istället för att låta mamma/pappa få ett par nya glasögon, när alla vet att h*n kommer att dö inom några månader, så lagar dom med plåster... bara för att ha ett par extra slantar i "arvekontot" Fyyy säger jag bara!
forget-me-not
09-09-2006, 23:13
CITAT (askar @ 09-09-2006, 21:31) CITAT (forget-me-not @ 09-09-2006, 00:04) CITAT (Tezzla @ 08-09-2006, 22:27) CITAT (Gaia @ 08-09-2006, 21:52) Lika fånigt som att presentera en man som sin pojkvän, om mannen är över 30. Egentligen är en pojkvän yngre än 20, tycker jag, sedan blir de män. Håller visserligen med dig, men vad ska man säga egentligen? "Det här är min man" kan man ju inte säga om man inte är gift med karln i fråga. Eller kan man det? Nej, det kan man väl knappast. Men jag undrar jag också vad man ska säga om man inte "får" säga pojkvän.  Så klart kan man säga "min man" även om man inte är gift. Varför skulle man inte? Jag säger ibland min man, men oftast min make... make/maka är man när man är gift. Tycker det låter så löjligt när man säger "flick- pojkvän" om 40-50 ja till o me 70-åringar. Låter som att personen ifråga har ålderskomplex och vill uppfattas som yngre än h*n är.  Och vad ska han säga då, min kvinna? Nä, inte kan man presentera någon man precis börjat umgås med som sin man, det är ju upplagt för missförstånd.
jag antar att hona/hane är uteslutet annat än möjligen i goda vänners lag
Smuttan
10-09-2006, 03:24
*Tycker det låter så löjligt när man säger "flick- pojkvän" om 40-50 ja till o me 70-åringar. Låter som att personen ifråga har ålderskomplex och vill uppfattas som yngre än h*n är*
Det tycker jag med låter lite löjligt, man kan ju säga "min käre vän" eller "min kärlek"
Hannele
10-09-2006, 09:01
CITAT (askar @ 09-09-2006, 22:40) CITAT (Hannele @ 09-09-2006, 22:15) CITAT (askar @ 09-09-2006, 21:55) Nej...för mig är dessa tanter inte alls gulliga... påminner alltför mycket om tanten som låg i samma sal som min mamma Hon hade sååå otroligt stora glasögon (tror de var från 70-talet) skalmen hade gått av och var lagad med brunt plåster.  Vad är det för fel på tanter som inte har råd ens att laga sina glasögon, ännu mindre råd att köpa några trendiga modeller?  Jo det kan jag tala om för dig... De har sååå jämrans giriga arvingar... som ser till att istället för att låta mamma/pappa få ett par nya glasögon, när alla vet att h*n kommer att dö inom några månader, så lagar dom med plåster... Tja, jag har träffat många gamla som säger själva; "Nej, köp ingen ny tröja, jag ska ändå snart dö..."Och det finns många, som inte har så mycket kvar att lägga ut på glasögon och tandvård, det är inte precis gratis att bo på servicehem heller. Varenda kaffekopp kostar extra, så det finns inte mycket guldkant i tillvaron.
Nu har jag nästan skrattat mig igenom fyra sidor av "tantdefinition" (det fanns en del saker som inte var speciellt lustiga också )och jag får nog sälla mig till de som tycker att " tanten " inte sitter i det yttre utan i personligheten. Och vi får som Hannele säger, inte glömma bort, att det finns de som faktiskt inte har råd att leva. Så satans kall är faktiskt verkligheten för många pensionärer. Försök att leva ensam på en nettoinkomst på 6000kr/mån  Det är i mina ögon, näst intill omöjligt
CITAT (Evgeni @ 10-09-2006, 12:42) Försök att leva ensam på en nettoinkomst på 6000kr/mån  Det är i mina ögon, näst intill omöjligt  Och precis det som många studenter gör idag...
CITAT (Hannele @ 10-09-2006, 10:01) CITAT (askar @ 09-09-2006, 22:40) CITAT (Hannele @ 09-09-2006, 22:15) CITAT (askar @ 09-09-2006, 21:55) Nej...för mig är dessa tanter inte alls gulliga... påminner alltför mycket om tanten som låg i samma sal som min mamma Hon hade sååå otroligt stora glasögon (tror de var från 70-talet) skalmen hade gått av och var lagad med brunt plåster.  Vad är det för fel på tanter som inte har råd ens att laga sina glasögon, ännu mindre råd att köpa några trendiga modeller?  Jo det kan jag tala om för dig... De har sååå jämrans giriga arvingar... som ser till att istället för att låta mamma/pappa få ett par nya glasögon, när alla vet att h*n kommer att dö inom några månader, så lagar dom med plåster... Tja, jag har träffat många gamla som säger själva; "Nej, köp ingen ny tröja, jag ska ändå snart dö..."Och det finns många, som inte har så mycket kvar att lägga ut på glasögon och tandvård, det är inte precis gratis att bo på servicehem heller. Varenda kaffekopp kostar extra, så det finns inte mycket guldkant i tillvaron.  Min mamma är gode man åt en gammal tant. Tanten är lite senil, hon är änka utan barn, har gott om pengar och är precis sådär "köp inget åt mig, jag är så gott som död". Så mamma "lurar" henne. Tanten hade en usel säng som bara inte dög att sova i och hon fick ständigt ont i ryggen av sin säng. Så när tanten skulle flytta till serviehem slängde mamma hennes säng och köpte en ny och sa sedan att den nya hörde till servicehemmet och att den ingick i hyran. Samma sak med glasögonen som var gamla och med trasiga skalmar. Såna läsglasögon som man i stort sett kan köpa på bensinmacken. Mamma köpte nya och berättade för tanten att glasögonen var gratis och hade kommit med veckotidningen som extra gåva. Ja, då var tanten glad och tyckte att livet var lyxigt. Tanten var ju ändå så snurrig att hon var i behov av en gode man för ekonomins skull och om hon hade det bra och levde i tron att allt var gratis så gjorde ju lurendrejeriet ingen skada. För vissa saker behövde hon ju för att ha det bra, bara att hon var för snål för att unna sig.
ninnisky
10-09-2006, 18:01
Tycker inte att man ska "lura" varken ung eller gammal genom lögner. Visst behövde tanten kanske en ny säng m m, men med lite ärligt "lirk" hade det säkert gått att övertyga henne ändå!
Hannele
10-09-2006, 18:17
CITAT (ester @ 10-09-2006, 17:25) CITAT (Hannele @ 10-09-2006, 10:01) CITAT (askar @ 09-09-2006, 22:40) CITAT (Hannele @ 09-09-2006, 22:15) CITAT (askar @ 09-09-2006, 21:55) Nej...för mig är dessa tanter inte alls gulliga... påminner alltför mycket om tanten som låg i samma sal som min mamma Hon hade sååå otroligt stora glasögon (tror de var från 70-talet) skalmen hade gått av och var lagad med brunt plåster.  Vad är det för fel på tanter som inte har råd ens att laga sina glasögon, ännu mindre råd att köpa några trendiga modeller?  Jo det kan jag tala om för dig... De har sååå jämrans giriga arvingar... som ser till att istället för att låta mamma/pappa få ett par nya glasögon, när alla vet att h*n kommer att dö inom några månader, så lagar dom med plåster... Tja, jag har träffat många gamla som säger själva; "Nej, köp ingen ny tröja, jag ska ändå snart dö..."Och det finns många, som inte har så mycket kvar att lägga ut på glasögon och tandvård, det är inte precis gratis att bo på servicehem heller. Varenda kaffekopp kostar extra, så det finns inte mycket guldkant i tillvaron.  Min mamma är gode man åt en gammal tant. Tanten är lite senil, hon är änka utan barn, har gott om pengar och är precis sådär "köp inget åt mig, jag är så gott som död". Så mamma "lurar" henne. Tanten hade en usel säng som bara inte dög att sova i och hon fick ständigt ont i ryggen av sin säng. Så när tanten skulle flytta till serviehem slängde mamma hennes säng och köpte en ny och sa sedan att den nya hörde till servicehemmet och att den ingick i hyran. Samma sak med glasögonen som var gamla och med trasiga skalmar. Såna läsglasögon som man i stort sett kan köpa på bensinmacken. Mamma köpte nya och berättade för tanten att glasögonen var gratis och hade kommit med veckotidningen som extra gåva. Ja, då var tanten glad och tyckte att livet var lyxigt. Tanten var ju ändå så snurrig att hon var i behov av en gode man för ekonomins skull och om hon hade det bra och levde i tron att allt var gratis så gjorde ju lurendrejeriet ingen skada. För vissa saker behövde hon ju för att ha det bra, bara att hon var för snål för att unna sig. Ibland kanske både barn och gamla måste tro på tomten.
Snöflinga
10-09-2006, 18:28
CITAT (forget-me-not @ 10-09-2006, 00:13) CITAT (askar @ 09-09-2006, 21:31) CITAT (forget-me-not @ 09-09-2006, 00:04) CITAT (Tezzla @ 08-09-2006, 22:27) CITAT (Gaia @ 08-09-2006, 21:52) Lika fånigt som att presentera en man som sin pojkvän, om mannen är över 30. Egentligen är en pojkvän yngre än 20, tycker jag, sedan blir de män. Håller visserligen med dig, men vad ska man säga egentligen? "Det här är min man" kan man ju inte säga om man inte är gift med karln i fråga. Eller kan man det? Nej, det kan man väl knappast. Men jag undrar jag också vad man ska säga om man inte "får" säga pojkvän.  Så klart kan man säga "min man" även om man inte är gift. Varför skulle man inte? Jag säger ibland min man, men oftast min make... make/maka är man när man är gift. Tycker det låter så löjligt när man säger "flick- pojkvän" om 40-50 ja till o me 70-åringar. Låter som att personen ifråga har ålderskomplex och vill uppfattas som yngre än h*n är.  Och vad ska han säga då, min kvinna? Nä, inte kan man presentera någon man precis börjat umgås med som sin man, det är ju upplagt för missförstånd.  Varför inte helt enkelt säga namnet  Krångligare behöver det inte vara ...
tycker att Amairas ord för "pojkvän" är bäst efter 40+ hjärtevän  .... det säger allt tycker jag
Nu går jag ut igen till min hjärtevän Alldeles fantastiskt fin sommardag har vi.. klarblå himmel och en stoooor gul sol Senare ska vi grilla gott.
forget-me-not
16-09-2006, 15:50
CITAT (pejori @ 16-09-2006, 13:17) tycker att Amairas ord för "pojkvän" är bäst efter 40+  :wub: hjärtevän  .... det säger allt tycker jag  Det håller jag med om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|