Sidor: 1, 2
Tapio
CITAT (scorpan @ 09-09-2006, 21:04)
med detta inlägg menade jag :
om inte internen betalar för sveda och värk tex, så går staten in och betalar...(tror jag iaf) .och med det höjs skatter med mera som gemene man får betala!
//T

en liten fråga bara....skulle du vilja betala deras skuld?

Halaj!

Precis så tror jag att det är; staten el. försäkringsbolagen går in och betalar varenda bruten näsa och varenda bruten dörr, men sen läggs det som en skuld på brottslingen.
Skulden blir en torr nuffra på ett papper. Den kommer aldrig att inkasseras och det vet staten likaväl som brottslingen. Det enda den gör är att hindra brottslingen att börja ett hederligt liv.

Om jag skulle vilja betala deras skuld?
Men det gör jag ju redan! Och du också! Via skattesedeln el. försäkringspremierna.

Jag måste återigen påpeka att jag inte har någon patentlösning på problematiken och tycker inte heller att brottslingarna skall komma undan utan att betala för vad de gjort.

Buggen i detta är att brottslingar inte har några hederligt intjänade pengar.
Skall de betala en skuld så får de göra fler brott att få in pengarna.

//T
zaaritha
Två månader---för att ha förgripit sej på ett barn?!..........
Inte vettigt!
askar
CITAT (zaaritha @ 09-09-2006, 22:11)
Två månader---för att ha förgripit sej på ett barn?!..........
Inte vettigt!

Tycker inte jag heller... men tydligen de som styr och bestämmer. sad.gif
Barnens rätt har ofta skyfflats i skymundan. mad.gif sad.gif
Smuttan
I mitt fall där flickan blev utnyttjad av sin far så fick han endast 8 mån men kom väl ut efter 4 för gott uppförande...........ska det kallas att vara dömd till en viss tid? nej det finns bara ett sätt att göra med dom som nyttjar barn och det är att ta fram kniven och knixa bort bihanget.
scorpan
CITAT (Smuttan @ 10-09-2006, 04:12)
I mitt fall där flickan blev utnyttjad av sin far så fick han endast 8 mån men kom väl ut efter 4 för gott uppförande...........ska det kallas att vara dömd till en viss tid? nej det finns bara ett sätt att göra med dom som nyttjar barn och det är att ta fram kniven och knixa bort bihanget.

ja jag tycker det låter för jävligt....vaddå gott uppförande? Klart en sexförbrytare har uppfört sig gott på en anstalt där inga småflickor finns att förgripa sig på!

Jag beklagar att din flicka fått utstå vad hennes far gjort.

ja knixa bort bihanget!
Fast å andra sidan kanske de går på pojkar istället då!?....nä jag vet inte h ur man ska göra för att få bort allt sådant elände.....det lär ju inte gå! Tar man bort en så kommer ju andra......
cic
CITAT (Tapio @ 09-09-2006, 15:38)
Det luktar medeltid om den här tråden.

Hear hear.

I tråden som Askar länkade till kan man läsa vad jag tycker och tänker.

Jag förvånas över hur lätt det är för en del att ha väldigt bestämda åsiker om olika fenomen i samället UTAN att ha en susning om vad dom pratar om.. Tex hur straffsatserna ser ut eller hur det fungerar med sluten vård.
scorpan
CITAT (cic @ 10-09-2006, 20:51)

Hear hear.

Jag förvånas över hur lätt det är för en del att ha väldigt bestämda åsiker om olika fenomen i samället UTAN att ha en susning om vad dom pratar om.. Tex hur straffsatserna ser ut eller hur det fungerar med sluten vård.

vadå? fungerar sluten vård?!
cic
CITAT (Smuttan @ 09-09-2006, 15:37)
Nu är det ju också så att många får psykvård för de anses ha gjort grejer då de varit "psykiskt nere" VAD ÄR DET FÖR TYLL.....jag kan ju gå och ta livet av min granne och säga jag var psykiskt sjuk, får vård någon vecka och sen ute igen.....näe vet nån va! (eller åker dom i buren efter vården?)

Så här skrev du.

Tror du att det funkar så? Att man kan springa runt och döda nån, säga att jag är psykiskt sjuk och sen få vård i någon vecka(!). Tror du verkligen på fullste allvar att det är så det funkar?!

Jösses.. blink.gif
scorpan
CITAT (cic @ 10-09-2006, 20:59)
CITAT (Smuttan @ 09-09-2006, 15:37)
Nu är det ju också så att många får psykvård för de anses ha gjort grejer då de varit "psykiskt nere" VAD ÄR DET FÖR TYLL.....jag kan ju gå och ta livet av min granne och säga jag var psykiskt sjuk, får vård någon vecka och sen ute igen.....näe vet nån va! (eller åker dom i buren efter vården?)

Så här skrev du.

Tror du att det funkar så? Att man kan springa runt och döda nån, säga att jag är psykiskt sjuk och sen få vård i någon vecka(!). Tror du verkligen på fullste allvar att det är så det funkar?!

Jösses.. blink.gif

jag vet att det funkar så!
scorpan
det spelar ingen roll hur straffsatser mm ser ut.....det som spelar roll är hur de följs!
Smuttan
cic

Jo jag vet att jag skrev så men kan DU även se att i samma så ställer jag en fråga?
cic
CITAT (scorpan @ 10-09-2006, 21:02)

Eller hur..

Fy vilken vidrig tråd. Adjöken.
scorpan
CITAT (cic @ 10-09-2006, 21:06)

Eller hur..

vidrig? på vad vis......tycker det är intressant!
men visst .....se mellan fingrarna och låtsas som ingenting.....
askar
CITAT (cic @ 10-09-2006, 20:51)

Hear hear.

För egen del så måste jag säga att jag har ganska god
inblick i hur det fungerar när någon döms till sluten psykiatrisk vård
med särskild utförskrivningsprövning.

Faktiskt så kan överläkare på psykkliniker (bl.a rättspsyk i Gbg)
friskskriva och skriva ut en återkommande våldsbrottsling
efter bara 3 månader. sad.gif

Personen ifråga sitter inne också idag... men snart är han ute igen
och fortsätter som han gjort år efter år efter år. sad.gif

Just såna fall tror jag gör att man tappar tilltron till rättsväsendet.
Oskyldiga människor tvingas leva i ständig skräck för de kan när som helst
möta förövaren.
Gossen Ruda
Tapio och cic, ni är kloka människor. Övriga gör jag ingen diagnos på. För att bevara min inre frid.
scorpan
CITAT (askar @ 10-09-2006, 21:16)
Just såna fall tror jag gör att man tappar tilltron till rättsväsendet.
Oskyldiga människor tvingas leva i ständig skräck för de kan när som helst
möta förövaren.

kunde inte sagt det bättre
askar
CITAT (Gossen Ruda @ 10-09-2006, 21:23)
Tapio och cic, ni är kloka människor. Övriga gör jag ingen diagnos på. För att bevara min inre frid.

Bra att du inte gör diagnos på mig..
för jag tror att du skulle hamnat riktigt galet om du gjort det.

Fridens till dig och alla andra... här körs med sanning och raka puckar..
inget förskönande av verkligheten och inte heller något påhittat. smile.gif
Gossen Ruda
Och lite medeltida straff mm. Jag har bara en fråga till alla straffexperter att fundera på under natten. En del föreslår att man skall kapa lämpliga delar på pedofiler innan frisläppandet eller tidigare. Vad gör man om det senare visar sig att karlen är totalt oskyldig vilket han hela tiden har hävdat? Sådant har hänt. Skall paketet sparas i frysen så att det kan tinas och sättas tillbaka?
askar
CITAT (Gossen Ruda @ 10-09-2006, 22:11)
Och lite medeltida straff mm. Jag har bara en fråga till alla straffexperter att fundera på under natten. En del föreslår att man skall kapa lämpliga delar på pedofiler innan frisläppandet eller tidigare. Vad gör man om det senare visar sig att karlen är totalt oskyldig vilket han hela tiden har hävdat? Sådant har hänt. Skall paketet sparas i frysen så att det kan tinas och sättas tillbaka?

Tror inte att någon av oss som diskuterat i tråden
har menat att straff ska utdömas innan det är utom allt tvivel att den
anklagade befinns skyldig.

Så fungerar ju vårt rättsväsende.
Det jag och jag tror många med mig reagerar mot...
är att dömda till vård så ofta skrivs ut som varandes friska
Detta trots att det (åtminstone i fall jag relaterat till) handlar om återfallsbrottslingar.

Sedan så är jag av den åsikten att en som förgripit sig sexuellt på ett barn...
han ska få sina ädla delar bortskurna... kateter finns ju. mad.gif
pejori
CITAT (cic @ 10-09-2006, 21:06)

Eller hur..

håller med där... sad.gif sad.gif
det var ju tur att dom inte skar bort delarna på pappan som avtjänade sex år för våldtäkter på sin dotter, när det visade sig att allt hon sagt stog i en bok hon hade läst...
han var också dömd utom allt rimligt tvivel....Joy Raman också...inte var han ute efter en vecka inte...
arno
Varför kommer jag att tänka på på folk i vita kläder med strutar på huvudet när jag läser en del inlägg i denna tråd ......
askar
Tråkigt att man tar till personangrepp
när inte alla tycker som en själv.sad.gif
pejori
CITAT (askar @ 11-09-2006, 07:01)

sant sad.gif sad.gif
Björken
CITAT (askar @ 11-09-2006, 07:01)

Jag håller med dig, trodde att det var ett diskussionsforum och då ska det väl vara öppet för olika åsikter och man måste acceptera att alla inte tycker lika.
När man sedan indirekt påstår att man är mindre kunnande bara för att man avviker, då har det gått lite väl långt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon