De flesta kryddväxter går att odla i skåne. Det som ofta brukar vara viktigt för många kryddväxter är att jorden är väldränerad och gärna lucker, blöta tar ofta död på kryddväxterna lättare än kylan + denna vinter har varit ovanligt tuff för många kryddväxter så många växter som normalt är härdiga har dött så det var ju lite oturligt att vara nybörjare detta år. Växtplatsen bör vara solig. Upphöjt kryddland brukar kunna ge bättre dränering så det är ett lätt sätt att fixa till lite bättre dränering.
Själv odlar jag Isop, Fransk Dragon, Lavendel, Timjan, Citrontimjan, Krusmynta, Pepparmynta, Citronmeliss, Oregano, Vinterkyndel, Salvia och Temynta i soligt väldränerat läge. Temyntan fungerar dock bättre i ett lite fuktigare kryddland den får lätt mjöldagg när den står torrt och väldränerat. Jag täcker inga kryddväxter.
Zonangivelserna på kryddväxter kan man ibland ta med en nypa salt, Fransk dragon anges ofta bara härdig till zon 1-2 men det finns ganska många som klarar att odla den bra mycket högre, har läst om folk som inte har haft problem med att få den att övervintra i zon 6-7, fast i norra sverige har man ju fördelen av ett tjockt snötäcke som skyddar växtern.
Se upp med myntor, trivs de kan de sprida sig enormt bra och ta över hela kryddlandet.
Så testa på nytt i år igen, den vintern som kommer får vi hoppas inte blir lika hemsk som denna vinter. Gör gärna ett kryddland som är lite torrare och väldränerat där trivs de kryddor som exempelvis jag odlar. En del växter får du leta efter ett lite fuktigare läge, i lite fuktigare läge kan exempelvis gräslök fungera utmärkt + temyntan är också fin där.
Här kan du läsa om en massa kryddväxter bara klicka på namnen i menyn till vänster:
http://www.odla.nu/krydd/