Full version: Gul lök
Digger
Jag satte gul-lök-frön i våras och de växte under sommaren och blev små lökar stora som små rädisor ungefär. Nu läste jag någonstans att gul lök är tvåårig och att man ska skörda dom år två, det hade jag ingen aning om! Blasten på lökarna har nu vissnat ner men lökarna ligger kvar i jorden. Ska jag låta dom ligga kvar där till nästa år och se om dom börja växa igen kommande vår? Är det nästa höst som jag kan skörda mina gula lökar?

Är total nybörjare på gul lök!
KURT
Lök är visserligen en tvåårig växt, men det betyder att den år 1 samlar näring i form av en lök och att den normalt blommar år 2. Det går alltså utmärkt att så (och skörda) lök under en säsong, men då måste det vara en lång säsong, d v s man måste förkultivera. Alternativt så sår man lök och avbryter tillväxten, eller sår dem mycket tätt så att de inte kan blir stora och får på så sätt sättlök, som man kan plantera nästa år (OBS! tekniskt fortfarande år 1!)

Lök skall normalt förvaras torrt och varmt (+20) eller svalt (+1 grader) under vintern. Om du låter dem ligga kvar i jorden finns det risk att de ruttnar (om det inte är torr sandjord) eller att de äts upp av sork.

Om man vill läsa lite mera om lök så har Lars Mogren på SLU skrivit endel b l a åt Gröna rum och i ett nr av Fakta trädgård.
ingrid fuxwall
CITAT (KURT @ 12-09-2006, 07:59)
Lök är visserligen en tvåårig växt, men det betyder att den år 1 samlar näring i form av en lök och att den normalt blommar år 2. Det går alltså utmärkt att så (och skörda) lök under en säsong, men då måste det vara en lång säsong, d v s man måste förkultivera. Alternativt så sår man lök och avbryter tillväxten, eller sår dem mycket tätt så att de inte kan blir stora och får på så sätt sättlök, som man kan plantera nästa år (OBS! tekniskt fortfarande år 1!)

Lök skall normalt förvaras torrt och varmt (+20) eller svalt (+1 grader) under vintern. Om du låter dem ligga kvar i jorden finns det risk att de ruttnar (om det inte är torr sandjord) eller att de äts upp av sork.

Om man vill läsa lite mera om lök så har Lars Mogren på SLU skrivit endel b l a åt Gröna rum och i ett nr av Fakta trädgård.

Tack för en mycket informativ text.

ingrid
Digger
CITAT (ingrid fuxwall @ 12-09-2006, 11:20)
Tack för en mycket informativ text.

Ja, verkligen! Jag tror jag tar upp lökarna ur jorden och lägger dom i något skåp i köket så får vi se vad som händer. Men nu vet jag till nästa gång att det kanske är bättre att köpa sättlökar än lökfrön.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon