soulfire
hej
jag behöver lite smakråd om lökar jag har köpt till fridtidshuset. Jag har köpt

- massa olika vita narcisser
- tulpaner : spring green(vit-grön), queen of the night(svart-lila), carnivale de nice(röd-vit spräcklig), menton(rosa)
-röd och vit alium och massa kungsängsliljor

Jag tänkte att de skulle står i de här grupperna men jag vet inte vilken bakgrund som är finast...
ska de stå i en rabatt eller under några stora träd eller i gräsmattan...?

Tulpankombinationen har jag stulit från en bok där jag såg en så vacker bild. Men då tror jag att de stod i en äppellund.. det har jag inte... bara två klena äppelträd.

narcisserna tänkte jag skulle vara vackert mot vårt vita hus- men det känns ju inte som en rabattblomma....

aliumen och kungsängsliljorna tänkte jag skulle står lite halv-vilt på ängen men jag skulle ochså vilja använda dem som rådjursskydd ...

Det här är mina val:
rabatt på husets framsida, under stora bokar, på gräs, på en äng längs ett stengärde eller en fristående lång rabatt längs tomtgränsen (med grannens ovårdade spireahäck som bakgrund)...

jag hade ett galet klickfinger i år och har köpt lökar för alldeles för mycket. Mannen sa- men om vi flyttar - vet du var du har allting under jord? (och nej det vet jag inte men jag har snart grävt ner en förmögenhet i vår trädgård wink.gif)

[B]
anneli85
Jag själv köpte också alllldeles för mycket lökar för min ekonomi......men men finns det något roligare än blommor.
Jag satte mina lökar som består av tulpaner i rosa och lila färger, krokus i lila och vita färger+ några mörklila hyacinter under en halvstor tall i trädgårn. tycker att det är sååå fint när man låter det växa lite fritt under träd, blir ett väldigt naturligt intryck.
Lycka till!!
Eva 33c
Visst är det fint med lökar. Jag skulle inte köpa några i år eftersom jag har så mycket sedan förut, men sen blev det över 100 smålökar i alla fall, eftersom jag frilade jorden under mitt pilträd och då var det så lätt att plantera... rolleyes.gif
Skulle bara vilja säga att tulpanernas och narcissernas blad står kvar ganska länge efter blomningen och ser mer och mer risiga ut. De bör ju helst få vissna i fred. Därför kan man ju fundera lite om det kommer några växter runt omkring dem som kan dölja bladen. Eller sätta de under buskar och träd, eller i gräsmatta som inte klipps förrän de vissnat. Narcisserna går i alla fall bra att plsntera i gräsmattan. De blir dessutom fler och fler för varje år. Tulpaner är det lite si och så med, i allafall de lite högre modellerna. En del blir kvar länge medan andra försvinner fort.
kerstin z5-6
Jag har bara ett råd -dutta inte med lök tre här o två där .. det blir liksom inget av det -- sätt alla i en stor grupp -med avstånd mellan färgerna i stället
soulfire
tack för tipsen,
rejält alltså för stor effekt!

jag har inte köpt så många olika i år utan många av en sort, det måste ju bli lite tuffare. Sen ska jag lära mig att dela lökar (och hitta dem!)-men det är en annan femma wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon