Full version: jordärtskockor
ystadhelen
Är det någon som vet var man kan hitta lågväxande plantor av jordärtskockor i Stockholmsområdet?
Åsa, mälardalen zon 2
Lågväxande vete sjutton om det finns överhuvudtaget, möjligtvis kan man få lågväxande ifall man har mycket mager jord men då får man troligtvis mycket lite under jord.
mari_tres
Man kanske kan beskära dem så att de inte blir så högväxta? Fast då kanske man inte får några blommor... de tycker jag är så fina =)
Och så är det väl så att ju mer bladmassa man har, desto större knölar får man?
ystadhelen
Ok. Tack för svaren!
Jag läste nånstans om en sort som heter " Sunny dwarf" och tydligen inte blir mer än ca 2 m hög.
Kan man köpa några stycken i livsmedelsaffären och gräva ner i jorden och på vilket djup isf?
Behöver de mycket sol?
Läste även att de är invasiva.. kan man förhindra det eller minska problemen på något sätt?
Åsa, mälardalen zon 2
Det går bra att ta utsäde i matbutiken jordärtskockor har just inga problem med sjukdomar, gräv bara ner dem en 10-15cm i näringsrik jord. Nackdelen med att ta utsäde i butiken är dock att de inte kommer att blomma det är bara Bianca som brukar hinna blomma i sverige och den säljs inte i matbutiken.

Sol, näring och vatten under sommaren brukar de gilla. Så hemskt invasiva tycker inte jag de är och det går lätt att dra upp skott som sprider sig lite för mycket i sidled. Man kan ju även tänka sig att göra så att det är gräsmatta runt plätten där man odlar jordärtskockorna för konstant nedklippning av unga skott brukar vara effektivt mot skott som dyker upp där de inte ska vara.

http://www.odla.nu/vegt/jordarts.shtml
ystadhelen
Finemang
Tack för tipsen!
hade också lite sådana funderingar som du beskriver ang. gräsmattan..
Har du någon bild på hur en "färdigväxt" planta ser ut?
Susanna
Färdigväxt, men även utblommad jordärtskocka.
ystadhelen
Ok
Hade bara en föreställning om hur plantan ser ut, men visst syns det att den är släkt med solrosen
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon