Sidor: 1, 2
Kajsa
Jag har bara en pallkrage till div. plantor på vår och sommar

Gillan
CITAT (mulle @ 02-03-2007, 12:45) *
Åh, Gillan...
MÅSTE du göra också mig sjuk av längtan? Så vackert! wub.gif
Mulle

Jaa, det var min ambition......att göra alla Pallkrageodlare vansinniga av längtan whistling.gif

Det finns såå många pallkrage-odlare, med såå fanatastiska bilder, att man bara suckar och njuter wub.gif
AndreasBlomquist
Åhh, vad man längtar till sommaren när man ser era bilder! Gillan, vilken skillnad det var i din köksträdgård från när jag var där och kollade. Då hade ni ju precis fått ut änglarna. Det får absolut bli en tripp hela vägen till Fagerås någon gång i vår för att kolla in alla spirande saker hos dig.

Jag tänkte slänga in en bild på min pallkrageodling också. Det var första året med pallkragar för mig också. Gjorde "misstaget" att ha prydnadspumpor i en av lådorna, vilka bredde ut sig något otroligt. Sommarens ena projekt är att göra ordning runtom med grus och lägga gångar sen så måste jag ju ha lite träd också och sen.. ja, mycket vill man...

Gillan
Du är lika välkommen som alltid Andreas. Om du inte kommer för tidigt, kan du ju ta med småttingarna, så de får ta sig ett dopp giggle.gif .
fruberglund
CITAT (AndreasBlomquist @ 04-03-2007, 04:11) *
Åhh, vad man längtar till sommaren när man ser era bilder! Gillan, vilken skillnad det var i din köksträdgård från när jag var där och kollade. Då hade ni ju precis fått ut änglarna. Det får absolut bli en tripp hela vägen till Fagerås någon gång i vår för att kolla in alla spirande saker hos dig.

Jag tänkte slänga in en bild på min pallkrageodling också. Det var första året med pallkragar för mig också. Gjorde "misstaget" att ha prydnadspumpor i en av lådorna, vilka bredde ut sig något otroligt. Sommarens ena projekt är att göra ordning runtom med grus och lägga gångar sen så måste jag ju ha lite träd också och sen.. ja, mycket vill man...

Åhhh, vad fint! Jag vill också ha ett växthus help.gif crying.gif
Aries
CITAT (fruberglund @ 04-03-2007, 10:22) *
Åhhh, vad fint! Jag vill också ha ett växthus help.gif crying.gif

Jag med! Men hur får man in ett sånt när hela tomten är en bergig backe? crying.gif
emmapemma
Aries - du får väl spränga bort lite sten w00t.gif
Ewa L
Jag blev så underbart inspirerad av denna avdelning så jag fixade också tre pallkragar våren 2006.

Till och med min simpla "wigwam" av plymspirea-pinnar blev väldigt funktionell. Räckte utmärkt för mina sockerärter. Morötterna valde jag små "karotten"-typ, alltså som små (men goda) bollar eftersom det inte var så djupt.

Har också lyckats få tag på fönsterglas till dem. Det är snart dags!!! yahoo.gif

Glömde nämna att jag teakbetsade dem så att de passade in i stilen.
puskas5
Nu har jag målat åtta av tio pallkragar i grönt med dragning åt mossa. Fem är utplacerade, ett par till ska ut i år och några sparas till nästa år. Jag har svårt att få jorden (och tiden) att räcka till.
I en pallkrage ska det bli jordgubbar. Jag banade av grässvålen för att få pallkragen i nivå med trädgårdslandet.
Pallkragarna har jag fyllt med en blandning av mullhaltig jord, trädgårdskompost, hushållskompost och lite köpejord och spetsat med hönsgödsel. Sedan har jag täckt jorden med en blandning av vass, tång och slick för att hindra uttorkning i väntan på plantering och sådd. Jag tänker låta täckmaterialet ligga kvar och fylla på med gräsklipp.
I växtplanerna ingår, förutom jordgubbar, brytbönor, lite olika sallader, dill, persilja, isört, squash, melon, rödbetor och en del annat om det får plats.
Fler bilder kommer när det börjar växa.
Anders i Lund (med trädgård i Blekinge)
[attachment=1519:Pallkrage1.jpg]
[attachment=1520:Pallkrage2.jpg]
MrsK
Otroligt va mycke underbara pallkragar de fanns här...
Min fråga är vart hittar man sånna dära som är ihopvikbara och som man kan ställa på varandra???

Är så trött på vårat land här hemma och denna sommar ska de bort och bli några palkragar är de tänk, men vill att de ska se snyggt ut... men hur gör man de snyggast?
puskas5
8 Korona och 4 Polka i jordgubbspallkragen. Sjögräs runt plantorna för att skydda mot uttorkning och "växthus" av fiberduk spänd över böjda vidjor för att skydda mot solen. Öppet i ena änden i fall det skulle börja blomma innan vi kommer dit nästa gång (drygt 2 veckor). Pollinerande insekter måste ju komma in.
Odlingen finns i Blekinges skärgård där man brottas med tre väderfenomen: mycket sol, mycket vind, lite regn. Alltså: torka. Jag har nu sått eller planterat i sju pallkragar och har täckt med sjögräs och fiberduk. Hoppas på regn åtminstone en gång under två veckor så att allt inte torkar bort.
Anders i Lund

[attachment=1962:Jordgubbar1.jpg]
[attachment=1963:Jordgubbar2.jpg]
Buxbo
Tack för all härlig inspiration i den här tråden! Så fort snön försvinner ska här snickras odlingslådor. Kommer nog att göra som Ewa L och lägga plattor runt om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon