Sidor: 1, 2
askar
Jag blev så ledsen när jag såg kvinnan på fyrans nyheter nyss.
I 65 år har hon bott i lägenheten, hyran har betalats punktligt via Autogiro.
När hon missade förnya ansökan om bostadsbidrag så fanns inte pengar
till hyran på kontot.
Istället för att kontakta henne och berätta hur det låg till, kontaktade HSB-föreningen kronofogden och begärde vräkning.
Detta trots att 83-åringen betalade in hyresskulden +ränta.
Hon sa själv att om hon mister sin bostad då har hon mist grunden till sin levnad sad.gif

HSB Mitt direktör sa att man alltid kontaktar den som ligger efter
med hyran och försöker nå en lösning.

I slutet av inslaget berättades att föreningen i fråga ikväll
har extrasammanträde.
Håller tummar för henne... Gör ni det också. smile.gif

83-årig sjuk kvinna vräks efter 65 år
titti49zon6
Så klart att jag håller tummarna för henne.....blir hon vräkt så är det lika med slutet för den stackars kvinnan.
Kan inte förstå hur dom är funtatde som kan göra en sådan sak,tänk om det hade varit min mor hon är 82 år och hon hade dött på fläcken om hon hade blivit vräkt och dessutom har hon ju betalt hyra för lägenheten i 65 år
Fy skäms säger jag bara
askar
Hoppas, hoppas att de skäms så pass efter all medial
uppmärksamhet, att de återtar vräkningsbeslutet.

En liten misstanke smyger sig in... kanske är någon "nära eller bekant"
till någon i styrelsen, som gärna vill ha lgh. unsure.gif sad.gif
Gillan
Jag blir alldeles gråtfärdig av att höra sånt här. Det får bara inte hända. Här har hon gjort rätt för sig i hela sitt liv, och vad får hon för det. Jag säger bara ; Nej, nej, nej wacko.gif . Vad är det i så fall för värld vi lever i sad.gif sad.gif
askar
Mycket är sååå sjukt i samhället sad.gif
I lokala TV-nyheter ikväll såg vi att journalisten som
grep in och hjälpte överfallen kvinna, själv blev misshandlad
och senare råkade ut för Posttraumatisk syndrom
hade fått sjukpenning indragen eftersom försäkringsläkaren
ansåg honom vara fullt frisk.

Nu när media uppmärksammat fallet, ändrade kassan plötsligt beslutet.
Varför måste sjuka, svaga gå till media och blotta sitt liv och leverne
för att få rätt mot stela byråkrater. unsure.gif sad.gif
forget-me-not
Jag har inte sett inslaget, men det är ju helt skamligt att bete sig så! mad.gif mad.gif mad.gif

Skulle inte förvåna mig om det är någon av de som ligger bakom vräkningen som vill ha hennes lägenhet och såg chansen och tog den.
Gillan
CITAT (askar @ 22-09-2006, 19:54)

Nu när media uppmärksammat fallet,  ändrade kassan plötsligt beslutet.
för att få rätt mot stela byråkrater. unsure.gif  :(

Tja, vaför wink.gif Det är väl som det är, med oss vanliga sleep.gif . Att de " där uppe "vet mer än oss själva. Tar beslut över våra huvuden, och gör som de vill med oss wink.gif sad.gif blink.gif wacko.gif
askar
CITAT (Evgeni @ 22-09-2006, 21:35)
CITAT (askar @ 22-09-2006, 19:54)

Nu när media uppmärksammat fallet,  ändrade kassan plötsligt beslutet.
för att få rätt mot stela byråkrater. unsure.gif  sad.gif

Tja, vaför wink.gif Det är väl som det är, med oss vanliga sleep.gif . Att de " där uppe "vet mer än oss själva. Tar beslut över våra huvuden, och gör som de vill med oss wink.gif sad.gif blink.gif wacko.gif

Och som av en händelse, råkar jag bära svart slips ikväll. sad.gif
Magdis
Det är verkligen skamligt!! mad.gif mad.gif När det gäller folk som uppför sig illa, stör grannar o.s.v så verkar det ju vara hur svårt som helst att få bort dem men att de kan vräka en person för att den har missat hyran EN gång på 65 år! Då ska man skämmas! mad.gif
Gillan
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 22-09-2006, 21:49)
Det är verkligen skamligt!!  :angry:  :angry: När det gäller folk som uppför sig illa, stör grannar o.s.v så verkar det ju vara hur svårt som helst att få bort dem men att de kan vräka en person för att den har missat hyran EN gång på 65 år! Då ska man skämmas!  :angry:

det här är ju en sån där situation, där du kan säga : Det här är ju inte klokt, det är inte sannt, jag vägrar, accepterar inte.....................osv. Men faktiskt, så är det ju upp till oss själva, vad vi accepterar eller inte. När såg vi tex en demonstration senast sleep.gif . Där vi talar om at vi inte accepterar nuvarande villkor wink.gif wub.gif

Ähh, nu börjar jag pladdra mer än nödvändigt wub.gif laugh.gif
Snöflinga
Vilket kallt samhälle vi lever i ... stackars människa, rullstolsburen och sjuk - inhyst på korttidsboende, antagligen pga att någon vill åt hennes lägenhet. Känner starkt med henne fast tror att i och med att medierna uppmärksammat fallet så får hon nog bo kvar till slut ... och samtidigt kan man inte låta bli att undra hur många liknande fall har slutat, där inte medierna skrivit om dem ...
askar
CITAT (Evgeni @ 22-09-2006, 22:17)
Det är verkligen skamligt!!  mad.gif  mad.gif När det gäller folk som uppför sig illa, stör grannar o.s.v så verkar det ju vara hur svårt som helst att få bort dem men att de kan vräka en person för att den har missat hyran EN gång på 65 år! Då ska man skämmas!  mad.gif

det här är ju en sån där situation, där du kan säga : Det här är ju inte klokt, det är inte sannt, jag vägrar, accepterar inte.....................osv. Men faktiskt, så är det ju upp till oss själva, vad vi accepterar eller inte. När såg vi tex en demonstration senast sleep.gif . Där vi talar om at vi inte accepterar nuvarande villkor wink.gif wub.gif

Ähh, nu börjar jag pladdra mer än nödvändigt wub.gif laugh.gif

Inte alls mer än nödvändigt wub.gif

Hur många är det inte som genast ställer upp när man läser
om någon "långtbortistan" som far illa.
Inte alls många reagerar när farbror Åke eller tant Elin i grannhuset
far än mer illa.
De är helt enkelt alldeles "för nära" sad.gif
zaaritha
Min svärmor har ju Parkinsons o jag kan bara tänka mej, hur det skulle vara om hon vräktes från sin lägenhet!
Bee
Jag såg det på Aftonbladet på nätet i eftermiddags. Där kunde man läsa att Kronolles representant sa"man skall betala sina räkningar".
Man blir helt kall när man hör ett så iskallt uttalande. Det var dessutom en kvinnlig rep för KFM!
Fy skäms på sig KFM , alldeles särskilt i ett sånt här fall! Så okänsligt mad.gif
Kathy
CITAT (askar @ 22-09-2006, 19:29)
... kanske är någon "nära eller bekant"

Tänkte just det.
Förmodligen ligger det något annat bakom.
AnitaO
CITAT (askar @ 22-09-2006, 19:29)
En liten misstanke smyger sig in... kanske är någon "nära eller bekant"

Det var faktiskt nåt jag tänkt ganska omgående sad.gif
Alba
Som jag förstår ligger lägenheten centralt.
Högt pris - kanske någon kan göra en go-affär var också min tanke.

Tänk vad den lilla människan kommer i kläm många gånger.
Pirum
Låter väldigt elakt. Kan inte någon trevlig tidning (Häxpressen, Aftonpladdret) intervjua styrelsen, kanske visa dem med namn och bild, så att vi får se vilka mönstermänniskor som beslutat om detta?
LadyG
Maj, 83, ska vräkas från sin lägenhet

De gör vad de kan.

"- Jag har tystnadsplikt, säger Berit Jonsson, styrelsens ordförande."
forget-me-not
T o m HSB centralt protesterar men kan inget göra för styrelsen har rätten att fatta det här beslutet.

Hände en sån sak här (bor i HSB) så skulle i alla fall jag protestera.

Man undrar varför inte Majs grannar gör det. mad.gif
Snöflinga
Läste på text-TV att beslutet om vräkning står fast, trots många protester, även HSB-ledningen är kritiska men kan inget göra sad.gif
MrNorth
Det hela låter otroligt dumt, även för att vara i Sverige... Detta bör ju redas ut, för enligt min mening strider det mot all sorts rim och reson som finns. Empati och medkänsla... finns de orden kvar i svenska akademins?

/henrik
Gillan
CITAT (Snöflinga @ 23-09-2006, 23:04)
Läste på text-TV att beslutet om vräkning står fast, trots många protester, även HSB-ledningen är kritiska men kan inget göra   sad.gif

Det där är ju rena rama skitsnacket. Självklart kan de, om de vill---------
wacko.gif wacko.gif

Ps, det var alltså inte riktat till dig snöflinga smile.gif
forget-me-not
CITAT (Evgeni @ 24-09-2006, 00:28)
wacko.gif wacko.gif

Är du helt säker på det? Var finns detta att läsa?
För om det är så är det ju skit att de inget gör!
Gillan
CITAT (forget-me-not @ 24-09-2006, 00:34)
wacko.gif  :wacko:

Är du helt säker på det? Var finns detta att läsa?
För om det är så är det ju skit att de inget gör!

Jag har inte en susning om ifall det skulle gå att läsa någonstans över huvud taget. Jag använde bara mitt sunda förnuft. För inte har då jag någonsin hört talas om ett enda bostadsbolag, där du kan missa en hyra, eller två och bli vräkt, om du är snabb nog att göra " rätt " för dig. Så jag vidhåller att det är skitsnack och inget annat rolleyes.gif biggrin.gif . Klart som korvspad, att det är nån annan som vill åt lägenheten wacko.gif

Snacka om förutfattade meningar! rolleyes.gif wub.gif
askar
wacko.gif  :wacko:

Där instämmer jag.... Så klart de kan ändra beslutet
det sa ju till o med riksordförande...hon hoppades att
HSB Mitt skulle göra det.

Skamligt är det att det får gå till på detta sätt. mad.gif

Och att styrelsen, som de nu låter påskina,
anser att lägenheten är i dåligt skick
ska de ge blanka f..n i.
Det har de inget att göra me. mad.gif

Sverige ska vara landet där man värnar om äldre och "svaga"
Pyttsan!
fruberglund
Det är verkligen skamligt!! mad.gif mad.gif När det gäller folk som uppför sig illa, stör grannar o.s.v så verkar det ju vara hur svårt som helst att få bort dem men att de kan vräka en person för att den har missat hyran EN gång på 65 år! Då ska man skämmas! mad.gif

Fattar inte varför hon ska slippa undan för att hon är gammal. Ska nu alla gamla få genvägar och slippa betala just för att de är gamla?

Hon hade missat att betala 3 gånger. Ligger man på sjukhus eller vad man än gör så får man ju se till att nån annan betalar ens räkningar!

Nej, vräka är kanske lite hårt men jag tycker ändå det är rätt. Varför ska hon få göra hur som helst bara för att hon är gammal och bott där länge?

Nu har hon ju betalat så då kan det ju kanske få gå för den här gången men skylla på ditt och datt och att man är gammal och ser dåligt och inte ser vad det är för räkningar som ligger på bordet är skitsnack. Då får man se till att fixa nån annan som SER räkningarna i så fall tycker jag! Dålig ursäkt.

Kanske låter hård men man ska göra rätt för sig även om man är gammal tycker jag.
netaave
CITAT (fruberglund @ 24-09-2006, 10:53)
Det är verkligen skamligt!!  :angry:  :angry: När det gäller folk som uppför sig illa, stör grannar o.s.v så verkar det ju vara hur svårt som helst att få bort dem men att de kan vräka en person för att den har missat hyran EN gång på 65 år! Då ska man skämmas!  :angry:

Fattar inte varför hon ska slippa undan för att hon är gammal. Ska nu alla gamla få genvägar och slippa betala just för att de är gamla?

Hon hade missat att betala 3 gånger. Ligger man på sjukhus eller vad man än gör så får man ju se till att nån annan betalar ens räkningar!

Nej, vräka är kanske lite hårt men jag tycker ändå det är rätt. Varför ska hon få göra hur som helst bara för att hon är gammal och bott där länge?

Nu har hon ju betalat så då kan det ju kanske få gå för den här gången men skylla på ditt och datt och att man är gammal och ser dåligt och inte ser vad det är för räkningar som ligger på bordet är skitsnack. Då får man se till att fixa nån annan som SER räkningarna i så fall tycker jag! Dålig ursäkt.

Kanske låter hård men man ska göra rätt för sig även om man är gammal tycker jag.

Men om man ligger på sjh och är gammal är det lätt att man blir förvirrad. Hjärnan klarar inte att tänka logiskt. sen vet vi ju inte hur pass stort kontaktnät den här kvinnan har om hon har barn o.s.v. hon kanske inte har någon alls.
Hon hade ju vistats mycket på sjukhus och sjukhem och kanske rent av har en viss grad av senilitet.
Du borde nog lära dig lite mer om livet och åldrandet innan du skriver sådana här inlägg fru Berglund. Jag tycker du skrev fruktansvärt omoget.
LadyG
83 år gammal och parkinssonsdrabbad, lider av dålig syn och hörsel. Som om inte hon har det jobbigt nog utan att någon vill åt hennes lägenhet också. De fick ett bra bud, kan tänka. Några andra skäl till att vräka en gammal tant kan inte jag se.

Visst, hon bommade tre hyror. Men hyran är ju betald sedan i somras. Varför väljer de att vräka henne nu då?

Tyvärr, Fru Berglund. Jag tycker du har fel. Hon vräks inte för de missade och numera sedan månader tillbaka betalade hyrornas skull, utan för att de kan sälja lägenheten med vinst, allt de behövde var ett svepskäl.
askar
Blir ledsen när jag läser fruberglunds inlägg sad.gif
Alla blir vi gamla... och förresten så kan vi bli totalt hjälpberoende
även i unga år och råka ut för just sånt som 83-åringen.
Att då säga... får väl skylla sig själv *skakar på huvet* sad.gif

Undrar om du har dina föräldrar/svärföräldrar/far-morföräldrar i livet?
netaave
Ja det finns ju faktiskt unga ensamma människor också, och då behövs ju egentligen bara att man råkar ut för en olycka och hamnar långvarigt på sjh för att hamna i samma situation. Kuratorernas arbetsbörda på dylika instutitioner är ju också så hög idag att dom inte kan arbeta med förebyggande åtgärder.
Gillan

Sorgligt cynisk inställning tycker jag att du har här sad.gif . Vem vet, om 50-60 år, kan det vara du själv som ligger där .
Snöflinga
CITAT (Evgeni @ 24-09-2006, 11:56)
Det är verkligen skamligt!!  mad.gif  mad.gif När det gäller folk som uppför sig illa, stör grannar o.s.v så verkar det ju vara hur svårt som helst att få bort dem men att de kan vräka en person för att den har missat hyran EN gång på 65 år! Då ska man skämmas!  mad.gif

Sorgligt cynisk inställning tycker jag att du har här sad.gif . Vem vet, om 50-60 år, kan det vara du själv som ligger där .

Nu blev jag förvånad och besviken på dig fru berglund ohmy.gif sad.gif trodde att du hade någon form av empati bakom pannbenet ...
Björken
Jag blir också mycket mycket besviken när man kan ha sådan inställning som fru berglund har. Empati, sympati och vanligt sunt bondförnuft måste man kunna ha här i livet annars vet jag inte vart vi kommer att hamna. Men det är som jag ofta känner att vi är på väg i ett egosamhälle som är så otäckt så vi kan inte ens ana konsekvenserna av det.

Sedan spelar det ingen roll gammal eller ung, problem kan alla få, och då ska man hjälpa istället för stjälpa.

Även detta som tidigare sagts att hyran är ju uppklarade sedan lång tid tillbaka och man väljer att vräka nu. Absolut luktar det fult sätt att ruffa åt sig lägenheten på, till någon "finare" i samhället.
pejori
CITAT (MrNorth @ 23-09-2006, 23:08)
Empati och medkänsla... finns de orden kvar i svenska akademins?

/henrik

det var länge sedan dessa ord togs bort sad.gif sad.gif
även solidaritet och sympati med dom som av olika anledningar har det besvärligt, är borta .... sad.gif

numera vill var och en se om sitt eget, och skita i andra.... sad.gif sad.gif
Hannele
Nästan 100 000 har redan skrivit på uppropet i Aftonbladet.
netaave
Nu har vi också skrivit på, hela familjen t.o.m. kaninen. biggrin.gif
askar
Låt Maj bo kvar
HSB:s förbundsordförande vädjar till styrelsen i Sundsvall... Läs brevet i länken.
Magdis
Har också skrivit på protestlistan.
Björken
Jo visst har jag läst vädjan men för mig luktar det bara att rädda HSBs rykte inte så mycket att hjälpa den gamla tanten, tyvärr.
Kathy
CITAT (Björken @ 24-09-2006, 13:00)
Jag blir också mycket mycket besviken när man kan ha sådan inställning som fru berglund har. Empati, sympati och vanligt sunt bondförnuft måste man kunna ha här i livet annars vet jag inte vart vi kommer att hamna. Men det är som jag ofta känner att vi är på väg i ett egosamhälle som är så otäckt så vi kan inte ens ana konsekvenserna av det.

Sedan spelar det ingen roll gammal eller ung, problem kan alla få, och då ska man hjälpa istället för stjälpa.

Även detta som tidigare sagts att hyran är ju uppklarade sedan lång tid tillbaka och man väljer att vräka nu. Absolut luktar det fult sätt att ruffa åt sig lägenheten på, till någon "finare" i samhället.

Så sant, så sant.
askar
Grannarna kan avsätta styrelsen.
Hoppas, hoppas att de inte fegar, utan ställer upp mangrant.

LÄS HÄR:
Kathy
CITAT (askar @ 24-09-2006, 17:48)

LÄS HÄR:

Hejja, hejja! wub.gif

Apropå lekmannastyrelse.......har haft vissa dåliga erfarenheter av en extremt inkompetent HSB-styrelse för några år sen. Så det förekommer styrelser inom HSB med samlingar människor som tycker och tänker en massa utan att ha någon som helst kunskap om att sitta i en styrelse, och ingen förståelse för att det är ett förtroendeuppdrag, valda av hyresgästerna i området.
askar
CITAT (Scrollan @ 24-09-2006, 17:54)
CITAT (askar @ 24-09-2006, 17:48)

LÄS HÄR:

Hejja, hejja! wub.gif

Apropå lekmannastyrelse.......har haft vissa dåliga erfarenheter av en extremt inkompetent HSB-styrelse för några år sen. Så det förekommer styrelser inom HSB med samlingar människor som tycker och tänker en massa utan att ha någon som helst kunskap om att sitta i en styrelse, och ingen förståelse för att det är ett förtroendeuppdrag, valda av hyresgästerna i området.

Vi hade ju en medlem här på Odla.nu, som blev väldigt illa behandlad
av styrelsen. Hon bodde i bostadsrättshus.

Jag tror också att de i styrelsen glömt bort att de är förtroendevalda.
Känner sig nog mera som "chefer" över övriga.
Så var det i de två Brf vi bott i. sad.gif
Magdis
CITAT (askar @ 24-09-2006, 17:57)
Jag tror också att de i styrelsen glömt bort att de är förtroendevalda.
Känner sig nog mera som "chefer" över övriga.
Så var det i de två Brf vi bott i. sad.gif

Dags att de kommer ner på jorden nu då! smile.gif
Snöflinga
Håller tummarna för grannkurage wub.gif
Gillan
Ja, jag håller också tummarna för att grannarna har det kuraget som krävs för att ätta stopp för eländet. Jag brukar inte skriva på listor när det är över nätet, men den här gången har vi gjort det.
olgak
CITAT (Evgeni @ 24-09-2006, 07:55)
Jag har inte en susning om ifall det skulle gå att läsa någonstans över huvud taget. Jag använde bara mitt sunda förnuft. För inte har då jag någonsin hört talas om ett enda bostadsbolag, där du kan missa en hyra, eller två och bli vräkt, om du är snabb nog att göra " rätt " för dig.

Tyvärr har jag läst om många fall där det förekommit att hyresvärdar vräkt folk för att de varit sena med hyran - några dagar sad.gif. För något tiotal år sedan var det vissa fastighetsföretag här i Stockholmsområdet som gjorde så - de införde en stenhård politik.

Annars håller jag såklart med om att det är ett helt hemskt beslut. Visst har de rätten på sin sida, men det är ändå helt groteskt. Tyvärr har jag stött på det i lite olika sammanhang att folk som hamnar i sådana maktpositioner plötsligt blir väldigt förtjusta i att vräka folk så fort de får chansen. Tack och lov är vår BRF-styrelse inte sådan, utan verkar schysst och mänsklig i såna här fall!
LadyG
HSB:s högsta ledning vädjar nu till styrelsen att ändra sig.
Förbundsordförande Gun-Britt Mårtensson och vd:n i HSB Mitt Yngve Stridh skrev i eftermiddags ett personligt brev direkt till ledamöterna i bostadsrättsföreningen i Sundsvall.

"Vi ska stå för Engagemang, Trygghet, Hållbarhet och Omtanke och Samverkan i allt vi gör.

Vi anser att ni i ert beslut inte lever upp det som alla i HSB måste stå för. "

(Aftonbladet.se publicerar brevet i sin helhet.)

Faktiskt hårda ord från HSB's ordförande, med tanke på att alla lokalavdelningar är självstyrande och att centrala HSB inte (enligt sina egna stadgar) kan lägga sig i.

Hoppas grannarna har lite stake och gör som ordföranden sa:

"Det här är inte en fråga bara för styrelsen. Det handlar om hela föreningen. Alla boende borde kallas till ett möte, säger förbundsordförande Gun-Britt Mårtensson.
Mötet kan sammankallas av vilken medlem som helst
Och om grannarna inte lyckas övertala styrelsen att ändra sig så kan hela styrelsen avsättas och ersättas vid ett blixtinkallat möte.
Det säger alltså HSB:s högsta förbundsledning, som nu uppmanar alla boende i Majs förening att ta tag i frågan.
- Om jag vore granne till Maj skulle jag kalla till ett medlemsmöte nu, säger Gun-Britt Mårtensson.
- Det är de som bor där som tillsammans har rätten att fatta ett beslut.
- Man kan till exempel avsätta styrelsen. Men det behövs ju inte om styrelsen ändrar sig."

Fast det vore väl att hoppas på för mycket sad.gif

Eller är jag onödigt pessimistisk nu?
fruberglund
CITAT (Evgeni @ 24-09-2006, 11:56)

Ja och då gäller samma sak för mig såklart! Man får ju se till att sköta sina åtaganden oavsett ålder.

Tycker ni är överdrivet blödiga istället. Inte kan man väl mjäka med hur som helst bara för att folk är gamla? Fattar inte riktigt den mentaliteten.

I det här fallet så har ju allt blivit betalt och löst sig så och då tycker jag gott hon kan få bo kvar nu men jag tycker ändå inte man bara kan skylla på att man inte ser räkningarna blink.gif blink.gif blink.gif Extremt dålig ursäkt tycker jag fortfarande.

Har man ingen anhörig som kan hjälpa till finns det väl folk att anställa?

Empati har jag men bara om jag tycker det är berättigat. Det här fallet ser vi tydligen på olika sätt.

Vad HSB har för anledning tänker jag inte spekulera i. Finns väl inget bevis för att det är som ni tror, att de skulle roffa åt sig lägenheten själva.

Nu lägger jag ner mina åsikter i den här tråden och hoppas hon får bo kvar trots allt, tycker självklart inte hon ska bli vräkt, misstag kan alla göra men jag tycker inte hon ska särbehandlas bara för att hon är gammal heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon