Full version: Trött dator.
Sidor: 1, 2
LadyG
CITAT (Fizzgigg @ 26-09-2006, 17:31)
CITAT (Bettson @ 26-09-2006, 16:22)
Jag måste säga att jag känner mig lättad. Men nu till dumstrutsfrågan igen. Jag klarar bara att installera vilket det gär själv. Men kopiera den oinstallerade versionen. ......

Måste den vara p en egen partion så att det inte förväxlas eller?

Eller är det bara att kopiera i stället för att installera.

Jag brukar göra så här (men du förstår säkert principen så det är bara att improvisera):

Jag har skapat en mapp på D: som heter Oinstallerat. I den har jag skapat en mapp som heter Acrobat. I den mappen har jag bara kopierat in rubb som stubb av det som finns på Acrobat-cd:n.
När installationen sedan frågar efter skivan använder jag Bläddra för att peka på den mappen istället.

I mappen Oinstallerat har jag för övrigt kopierat in Windows-skivan, Office-skivan osv i egna mappar, så alltid när något ska installeras behöver jag bara peka på respektive mapp. Det är extra smidigt när Windows eller Office vill uppdatera något och vill ha urspringsfilerna, då slipper jag gräva i cd-arkivet för att hitta dem.

Mappen med det oinstallerade kan du lägga var du vill så länge du inte lägget det i samma mapp som den programmet är installerat i. Vilken partition du lägger det på spelar ingen roll men lägg det helst på ett ställe där du inte råkar ta en säkerhetskopia av mappen av misstag. Det tar onödig plats i säkerhetskopian och du behöver inte säkerhetskopiera det eftersom du har det reda på originalskivan.

Precis så gör jag också fast jag håller mig på C: wub.gif
Bettson
CITAT (LadyG @ 26-09-2006, 16:36)
CITAT (Fizzgigg @ 26-09-2006, 17:31)
CITAT (Bettson @ 26-09-2006, 16:22)
Jag måste säga att jag känner mig lättad. Men nu till dumstrutsfrågan igen. Jag klarar bara att installera vilket det gär själv. Men kopiera den oinstallerade versionen. ......

Måste den vara p en egen partion så att det inte förväxlas eller?

Eller är det bara att kopiera i stället för att installera.

Jag brukar göra så här (men du förstår säkert principen så det är bara att improvisera):

Jag har skapat en mapp på D: som heter Oinstallerat. I den har jag skapat en mapp som heter Acrobat. I den mappen har jag bara kopierat in rubb som stubb av det som finns på Acrobat-cd:n.
När installationen sedan frågar efter skivan använder jag Bläddra för att peka på den mappen istället.

I mappen Oinstallerat har jag för övrigt kopierat in Windows-skivan, Office-skivan osv i egna mappar, så alltid när något ska installeras behöver jag bara peka på respektive mapp. Det är extra smidigt när Windows eller Office vill uppdatera något och vill ha urspringsfilerna, då slipper jag gräva i cd-arkivet för att hitta dem.

Mappen med det oinstallerade kan du lägga var du vill så länge du inte lägget det i samma mapp som den programmet är installerat i. Vilken partition du lägger det på spelar ingen roll men lägg det helst på ett ställe där du inte råkar ta en säkerhetskopia av mappen av misstag. Det tar onödig plats i säkerhetskopian och du behöver inte säkerhetskopiera det eftersom du har det reda på originalskivan.

Precis så gör jag också fast jag håller mig på C: wub.gif

Bugar och tackar wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
Bettson
Det var acrobat det. Har ni någon pejl på varför outlook blir otrevlig ibland då ?
Bettson
MÅste förresten säga, att eftersom jag raderar cookies och temp filer ofta så är Roboform ett underbart program. jag har både den fasta pro-versionen och pass go 2.
Carex
detta var en jättetråd, så jag ber om ursäkt om jag skriver något som redan sagts. Att formatera om datorn är verkligen bra när det rör sig om windows, win. är ett riktigt skräpigt program som är slarvigt med att plocka undan efter sig;) pojkvännen alias datornörden har sagt att det ultimata är att formatera om en gång i månaden, men vem har tid med det? Partitioner är jättebra, att allt ska styras till c automatiskt låter konstigt, vad gäller kunderna är det bara att göra en egen mapp åt dem så kan du flytta över den till d när de är klara, eller helt enkelt tala om för dem hur du gör.
Degragmentering är ett städprogram, det plockar ihop och lägger allt på rätt ställe som windows har drällt omkring med;) det inbyggda är dock oftast mindre bra så se om du kan hitta någon gratis på nätet. Men bestäm dig för vilken du vill använda, alla jobbar på olika sätt och det blir bara mer stökigt att vela runt mellan olika "defraggare" första gången med ett nytt progtam brukar ta längst tid. Sätt den gärna på automatisk degragmentering om ni lämnar på datorerna efter arbetsdagen.
RAM, det är datorn närminne, tar det slut på ram blir det seeeegt, vanliga datorer brukar inte ha så mkt ram, och är det bara kontorsarbete är det begränsat för hur snabbare det går med mer närminne. Men det kan vara värt att tänka på.
Och det sista tipset om du känner för att lära dig ett nytt operativsystem så är alla linuxversioner väldigt bra, de stökar inte ner och är väldigt säkra.
Fördelen med detta är att de FLESTA är alldeles gratis. Bara att ladda ner.
lycka till!
Bettson
CITAT (Carex @ 26-09-2006, 17:11)
detta var en jättetråd, så jag ber om ursäkt om jag skriver något som redan sagts. Att formatera om datorn är verkligen bra när det rör sig om windows, win. är ett riktigt skräpigt program som är slarvigt med att plocka undan efter sig;) pojkvännen alias datornörden har sagt att det ultimata är att formatera om en gång i månaden, men vem har tid med det? Partitioner är jättebra, att allt ska styras till c automatiskt låter konstigt, vad gäller kunderna är det bara att göra en egen mapp åt dem så kan du flytta över den till d när de är klara, eller helt enkelt tala om för dem hur du gör.
Degragmentering är ett städprogram, det plockar ihop och lägger allt på rätt ställe som windows har drällt omkring med;) det inbyggda är dock oftast mindre bra så se om du kan hitta någon gratis på nätet. Men bestäm dig för vilken du vill använda, alla jobbar på olika sätt och det blir bara mer stökigt att vela runt mellan olika "defraggare" första gången med ett nytt progtam brukar ta längst tid. Sätt den gärna på automatisk degragmentering om ni lämnar på datorerna efter arbetsdagen.
RAM, det är datorn närminne, tar det slut på ram blir det seeeegt, vanliga datorer brukar inte ha så mkt ram, och är det bara kontorsarbete är det begränsat för hur snabbare det går med mer närminne. Men det kan vara värt att tänka på.
Och det sista tipset om du känner för att lära dig ett nytt operativsystem så är alla linuxversioner väldigt bra, de stökar inte ner och är väldigt säkra.
lycka till!

Jag har nog 1024 minst tror jag. Defragmentera säger datorn att det inte behövs.

Fast bara kontorsarbete.Ursäkta om jag fnittrar lite för mina "nördar" brukar säga så också tidigare, fast nu brukar de säga till kompisarna att morsan kör skiten ur sin dator. De brukar också följa med när jag handlar data prylar och tala om ungefär samma sak i affären, för det är ingen som tror mig. Inte att en gammal tant skulle klara av att köra skiten ur en dator.
Skulle jag försöka köpa ny dator idag så hävdar säljarna bestämmt att 512 ram räcker för administration.

Fast jag jobbar helelektroniskt och tar inte emot papper, Har dubbla skärmar och gör om allt material jag får in till pdf som jag bearbetar.

Tack för tipset i alla fall.

Office dolkumentmapp har vi förtvivlat försökt att lägga någonannanstans än C men inte lyckats. Skit bakom spakarna kanske.

Vad gäller kundernas mappar. Så har jag ett administrativt system där man komprimerar säkerhetskopian. När den packas upp för återinstallation så vill den lägga sig på samma disk där den var förut. Det innebär att ifall de ofta har C och skickar en säkerhetskopia till mig så har jag en jädrans massa krångel som jag i och för sig klarar ,med att återinstallera. Sedan så finns det filer som detta program åstadkommer som också styrs av var man lade liknande fil förra gången programmet gjorde något. Om jag haft datafilen på D då är det inte en kund av tio som klarar av att lägga tillbaka den rätt. Likaså är det knepigt när filer programmet åstadkommer läggs på olika diskar. Jag har tjugo kunder så jag kan inte belasta mig med det.

Jag har LInus på min faxdator för den hämtar jag bara information från. Tror nog inte att jag klarar att sköta linux eftersom den kräver lite mera kunskaper. Windows är väl för dummys kanske.
Fizzgigg
CITAT (Bettson @ 26-09-2006, 16:53)
Det var acrobat det. Har ni någon pejl på varför outlook blir otrevlig ibland då ?

Japp, många, men jag vet inte om det hjälper dig. smile.gif
Det som framför allt brukar slöa ner Outlook är sättet programmet är gjort på. För att göra en lång historia kort tar Outlook alla kontakter, kalenderprylar, e-post inklusive bifogade filer osv osv och lägger allting i en enda datafil som man krukar kalla för PST-fil eftersom det brukar heta outlook.pst. Om man har många e-post och många bifoga filer sväller pst-filen som en zeppelinare och ju större den är, desto långsammare blir Outlook.

Enkelt att lösa tycker man, det borde ju bara vara att radera e-post, plocka bort bifogade filer och spara dem "utanför" Outlook så blir pst-filenmindre? Tyvärr inte, det plockas visserligen bort i Outlook men skapar "hål" i pst-filen ungefär som när man raderar vanliga filer på hårddisken. Pst-filen skulle alltså behöva defragmenteras ungefär som hårddisken men den typen av pst-verktyg finns inte i Outlook eller ens i Windows för den delen. Tyvärr har jag inte något förslag på vilket program du ska använda eftersom jag inte använder något sånt själv men det finns program som gör det typen av underhållsarbete.

Två andra program som jag både vill rekommendera och som jag använder själv är dessa:
(Surfa till Microsoft Download och sök efter sökordet jag föreslår).

Lookout v1.2
(Sök efter "Lookout" utan fnuttar)
Ett extraprogram som bäddar in sig i Outlook och som skapar en sökdatabas med allting som finns i Outlook (och fler mappar om du skulel vilja det). Sökfunktionen i Outlook är bra men gruvligt långsam om man har mycket i Outlook. Tack vare Outlook kommer de flesta sökningar ner till under 0,5 sekunder även om man har en pst-fil som är några gigabyte stor. Lookout är visserligen på engelska men lätt att använda och sköter sig nästan själv).

Personal Folders Backup
(Sök efter "pst backup" utan fnuttar)
Installerar sig i Outlook och gör nästan helt automatiska säkerhetskopieringar av din pst-fil. Underbart enkel säkerhetsåtgärd och finns dessutom på svenska.
Fizzgigg
CITAT (Bettson @ 26-09-2006, 17:34)
Office dolkumentmapp har vi förtvivlat försökt att lägga någonannanstans än C men inte lyckats. Skit bakom spakarna kanske.

Jag tror inte att det handlar om SBS ("Skit bakom spakarna" för den som undrar), jag har för mig att Microsoft med flit plockade bort den möjligheten i och med Windows XP eftersom den funktionen ställde till med en massa elände när användare som inte hade riktig koll började flytta systemkataloger till höger och vänster och inte alltid gjorde rätt.

Det går att "hacka" om man gräver tillräckligt i systemregistret men det är inte något jag skulle rekommendera. Hackade lösningar har en tendens att ställa till med mer elände än trevligheter. smile.gif
Alba
Jag som inget begriper skulle köpa ett litet brandsäkert skåp.

Men du får säkert bättre svar från någon som kan.
LadyG
Jag ber om ursäkt om det blir jobbigt och svårtläst men jag måste få ta död på några missförstånd, och det är definitivt inte ett personangrepp på dig Carex. Det är inte dig utan lite faktamissar/missförstånd jag vill peka på.

CITAT (Carex @ 26-09-2006, 18:11)
detta var en jättetråd, så jag ber om ursäkt om jag skriver något som redan sagts. Att formatera om datorn är verkligen bra när det rör sig om windows, win. är ett riktigt skräpigt program som är slarvigt med att plocka undan efter sig;) pojkvännen alias datornörden har sagt att det ultimata är att formatera om en gång i månaden, men vem har tid med det?

Ursäkta, men jag kör på samma installation som jag haft de senaste 1½ året och med lite vanligt underhåll behöver man inte formatera så ofta. Det är är sådant som linuxgeeks brukar yra om, jag har hört samma snack förut fast aldrig från tekniker i branchen (och jag har jobbat med datorer sen '92).

Men var och en blir lycklig på sin fason, vill man verkligen göra sig allt det besväret så är det fritt fram. Jag säger bara att det är fullständigt onödigt eftersom det fins smidigare sätt att hålla datorn fin.

Jag har aldrig haft behov av något annat än det inbyggda defragmenteringsprogrammet, det är nog få som verkligen har det, och på sistone har Microsoft verkligen tagit tag i verktygen och effektiviserat dem. Den är dessutom smartare nu, du kan tex inte köra defrag på en volym XP misstänker vara korrupt (volymen är flaggad som dirty). Om defrag säger att den inte kan defragmentera beror det sannolikt på att du måste köra Checkdisk först, eller att du har mindre än 15% ledigt utrymme på disken du ska defragmentera. Många gratisprogram saboterar mer än de gör nytta eftersom de inte tar några sådana hänsyn och kan börja stuva runt filer på en hårdisk som egentligen borde kontrollerats först med Checkdisk. Alla gör det inte, men tiden då Microsofts verktyg var sämre än gratisversionerna har passerat för länge sen (strax efter att sp2 släpptes ungefär).

Ytterst få datorer säljs idag med mindre än 512Mb RAM, mer behövs inte för kontorsarbete heller. Fast visst blir det segt om man har för liten växlingsfil och snålat på minnet, om man har minneskrävande program. Minne är så billigt nu för tiden att det inte skadar att installera 1Gb eller mer, om man har plats så det räcker och moderkortet stöder det.

lycka till!

Alla linuxersioner är bra säger du? Jag skulle aldrig rekommendera Slackware 10.2 till en nybörjare, och att ge sig på t ex Debian eller RedHat utan att ha grundläggande kunskaper i hur operativsystem fungerar är ingen bra idé. Möjligen skulle Suse vara ett lämpligt operativsystem för den som vill testa Linux men det är inte särskilt användbart, om man ska vara uppriktig. De flesta program finns visserligen men bildredigeringsprogrammen som finns för Suse kan inte mäta sig med Photoshop, som körs bäst på Windows XP.

Tidigare körde jag parallella installationer, slackware på den ena och Windows på den andra partitionen, men det fanns inget i Linux som jag inte lika gärna kunde göra i Windows så jag fimpade Linux. Senare testade jag Suse, men bara för att det krävdes av mig å yrkets vägnar. Det roade mig inte att hålla på att byta kernel så fort de kommit på något nytt häftigt och jag tröttnade på att inte ha stöd för den hårdvara jag skaffade, det är inte kul att behöva kompilera om gång på gång bara för att hårdvaran är så ny att det inte finns drivrutiner för den i Linux.

Att Linux inte drabbats av så väldigt många virus beror på att den s.k. "Installbase" (antalet installerade datiorer världen över) är för liten för att virusmakare ska tycka det är intressant att skapa virus för en så liten marknad. Varför anstränga sig för så lite, när det finns hundratusentals Windowsdatorer välden över (ofta dåligt skyddade, utan brandväggar och AV). Av samma anledning finns det ytterst få virus till Mac.

Dessutom finns de flesta roliga spel bara till Windows, några få till Mac och inga till Linux. laugh.gif
Fizzgigg
CITAT (Carex @ 26-09-2006, 17:11)
lycka till!

Att formatera om hårddisken är en nödlösning jag bara rekommenderar vid totala systemkrascher eller när man byter hårddisk. Min nuvarande XP-installation på den kombinerade arbets- och spelmaskinen har jag använt i snart fyra år och det fungerar hur bra som helst och hastigheten är det inte heller något fel på trots att det är en gammal maskin.

Jag håller med om att Windows har en tendens att skräpa ner med filer men det finns det inbyggda program för att fixa till. De inbyggda fungerar dessutom alldeles utmärkt och fullt tillräckligt för att jag inte ska vilja använda gratisprogram som jag inte litar på. Jag har haft kunder som har använt "jättebra gratisprogram" där resultatet har blivit att när de har betalat mitt arvode för att fixa datorn hade det varit billigare att köpa ett kommersiellt program.
Det finns väldigt många väldigt bra gratisprogram från underbara idealister så jag dissar inte gratisprogram per se, jag försöker bara undvika att använda dem om jag inte tvingas till det och det är inte speciellt ofta.

Det är inget fel på Linux men det är inget jag skulle rekommendera till vanliga hemanvändare. Suse kan möjligen passa äventyrliga erfarna hemanvändare men resten av Linux-versionerna ligger på en sådan nivå att det är både mer praktiskt och enklare att lära sig hantera Windows än att lära sig ett nytt operativystem. Windows-kunskaper passar dessutom på fler datorer än Linux-kunskaper.
Carex
nejnej, du måste ha missuppfattat, de vanliga defragmenteringsprogrammen är inte särskilt bra och att formatera om tar bort allt skräp som win. har roat sig med att sprida ut. Att formatera är nyttigt om man använder windows, det tar bort allt skit (ursäkta språket) Jag märker själv att datorn går betydligt bättre efter en formatering:) men drar man sig för att göra om allt från början är det en dålig idé såklart, det är tidskrävande.
Linux behöver inte alls vara jobbigt, men visst kräver det lite mer än att använda win.
LadyG
Som jag sa innan, jag kör på samma installation som jag haft de senaste 1½ året och med lite vanligt underhåll behöver man inte formatera så ofta.

Det defrag gör är att omlokalisera fragmenterade filer så att fragmenten läggs bredvid varandra (filen är mao inte fragmenterad längre), det är inget superavancerat som kräver särskilda tredjepartprogram direkt. Det klarar Windows inbyggda av själv.

Ju mer man installerar på sin dator desto slöare blir den.

Eftersom jag sällan installerar mjukvara från källor jag inte känner till (jag installerar bara program från företag som kan ge mig support om något går fel) slipper jag många problem. Dessutom, eftersom jag köper programmen, har jag rätt till teknisk support om det behövs.

Ironiskt nog har jag inte behövt utnyttja vare sig Microsofts, Adobes eller någon av de andra företagens support än.
Fizzgigg
CITAT (Carex @ 26-09-2006, 18:19)
nejnej, du måste ha missuppfattat, de vanliga defragmenteringsprogrammen är inte särskilt bra och att formatera om tar bort allt skräp som win. har roat sig med att sprida ut. Att formatera är nyttigt om man använder windows, det tar bort allt skit (ursäkta språket) Jag märker själv att datorn går betydligt bättre efter en formatering:) men drar man sig för att göra om allt från början är det en dålig idé såklart, det är tidskrävande.
Linux behöver inte alls vara jobbigt, men visst kräver det lite mer än att använda win.

Missuppfattat? I så fall får du gärna förklara tydligare. Att formatera och installera om när det egentligen inte behövs är ungefär som att elda upp ett äppelträd och plantera ett nytt istället för att beskära det gamla bara för att det gamla börjar bli lite vildvuxet. Det fungerar men är inte någon speciellt bra lösning.

Visst finns det defragmenteringsprogram som är bättre än det inbyggda men de är kommersiella. Diskeeper är till exempel väldigt bra och Norton Systemworks har också ett bra defragmenteringsprogram. Windows eget är väldigt grundläggande men fullt tillräckligt för vanliga användare. Vill man däremot chansa på att använda gratisprogram är det fritt fram, jag tänker inte stoppa någon. Det är bland annat att reparera sånt som såna program kan ställa till med som jag försöjer mig på. smile.gif
LadyG
CITAT (Fizzgigg @ 26-09-2006, 19:40)
Visst finns det defragmenteringsprogram som är bättre än det inbyggda men de är kommersiella. Diskeeper är till exempel väldigt bra och Norton Systemworks har också ett bra defragmenteringsprogram. Windows eget är väldigt grundläggande men fullt tillräckligt för vanliga användare. Vill man däremot chansa på att använda gratisprogram är det fritt fram, jag tänker inte stoppa någon. Det är bland annat att reparera sånt som såna program kan ställa till med som jag försöjer mig på. smile.gif

Blanda inte in köpe-programmen nu (de kan du f ö få mycket bra support på om det behövs), det är som att jämföra Ferrari och Folka ungefär. Symantec har miljoner att utveckla för, det har inte "Kalle-hackare" i källaren. tongue.gif
Fizzgigg
CITAT (LadyG @ 26-09-2006, 18:43)
Visst finns det defragmenteringsprogram som är bättre än det inbyggda men de är kommersiella. Diskeeper är till exempel väldigt bra och Norton Systemworks har också ett bra defragmenteringsprogram. Windows eget är väldigt grundläggande men fullt tillräckligt för vanliga användare. Vill man däremot chansa på att använda gratisprogram är det fritt fram, jag tänker inte stoppa någon. Det är bland annat att reparera sånt som såna program kan ställa till med som jag försöjer mig på.  :)

Blanda inte in köpe-programmen nu (de kan du f ö få mycket bra support på om det behövs), det är som att jämföra Ferrari och Folka ungefär. Symantec har miljoner att utveckla för, det har inte "Kalle-hackare" i källaren. tongue.gif

Jag skulle nog snarare jämföra mellan en Saab och en hembyggd lådbil. smile.gif Lådbilen fungerar jättebra så länge det är nedförsbacke och man inte krockar, men när styrsnöret går av och man skenar i 40 km/tim mot en stor nyponbuske önskar man nog att man satt i Saaben och kunde ringa supporten. smile.gif
LadyG
CITAT (Fizzgigg @ 26-09-2006, 19:46)
CITAT (LadyG @ 26-09-2006, 18:43)
Visst finns det defragmenteringsprogram som är bättre än det inbyggda men de är kommersiella. Diskeeper är till exempel väldigt bra och Norton Systemworks har också ett bra defragmenteringsprogram. Windows eget är väldigt grundläggande men fullt tillräckligt för vanliga användare. Vill man däremot chansa på att använda gratisprogram är det fritt fram, jag tänker inte stoppa någon. Det är bland annat att reparera sånt som såna program kan ställa till med som jag försöjer mig på.  smile.gif

Jag skulle nog snarare jämföra mellan en Saab och en hembyggd lådbil. smile.gif Lådbilen fungerar jättebra så länge det är nedförsbacke och man inte krockar, men när styrsnöret går av och man skenar i 40 km/tim mot en stor nyponbuske önskar man nog att man satt i Saaben och kunde ringa supporten. smile.gif

Jag skulle då välja Saaben (köpe-programmet, va?) framför lådbilen (som jag gissar är gratisprogrammet) om jag fick välja.

Rätta mig om jag har fel tongue.gif

Förresten, var hamnar Defrag i den här bilkön?
Fizzgigg
CITAT (LadyG @ 26-09-2006, 18:48)
Jag skulle då välja Saaben (köpe-programmet, va?) framför lådbilen (som jag gissar är gratisprogrammet) om jag fick välja.

Jag tycker att Microsofts inbyggda defrag hamnar i kategorin Fiat Panda: litet och inte speciellt avanderat men gör sitt jobb och det är enkelt att få support på den. smile.gif
LadyG
CITAT (Fizzgigg @ 26-09-2006, 19:49)
CITAT (LadyG @ 26-09-2006, 18:48)

Jag tycker att Microsofts inbyggda defrag hamnar i kategorin Fiat Panda: litet och inte speciellt avanderat men gör sitt jobb och det är enkelt att få support på den. smile.gif

Ah, ja då är jag med!

Jag åker Panda jag biggrin.gif
Carex
fördelen med att formatera om är att du tar bort allt skräp som windows inte klarat att lägga på rätt ställe under årens lopp. Jag sköter min dator på dessa sätt jag berättat om och det fungerar väldigt bra och jag är mycket nöjd.smile.gif Hoppas Bettson får ordning på sin dator.
LadyG
CITAT (Carex @ 26-09-2006, 19:52)
fördelen med att formatera om är att du tar bort allt skräp som windows inte klarat att lägga på rätt ställe under årens lopp. Jag sköter min dator på dessa sätt jag berättat om och det fungerar väldigt bra och jag är mycket nöjd. smile.gif Hoppas Bettson får ordning på sin dator.

Om man skulle sköta ett företags datorer på det sättet skulle t ex Telia behöva tre gånger fler tekniker än de har nu. Men nu gör man inte så, av den enkla anledningen att det inte behövs eftersom det finns enklare och billigare sätt att hålla Windows i skick som nytt.

Men det viktiga är att Bettson får ordning på sina program, i det här fallet var det ju Outlook och Acrobat som bråkade och inte Windows. Så en sak är vi iaf överens om: Hoppas Bettson får ordning på datorn biggrin.gif
Fizzgigg
CITAT (Carex @ 26-09-2006, 18:52)
fördelen med att formatera om är att du tar bort allt skräp som windows inte klarat att lägga på rätt ställe under årens lopp. Jag sköter min dator på dessa sätt jag berättat om och det fungerar väldigt bra och jag är mycket nöjd.smile.gif Hoppas Bettson får ordning på sin dator.

Så länge det fungerar är det bra, det är huvudsaken. smile.gif Personligen tycker jag fortfarande att det är enklare att städa än att formatera om eftersom allt går att städa och ställa i rätt ordning, det är bara en fråga om att veta hur man gör.

När det gäller vanliga användare brukar det i nio fall av tio vara helt ovidkommande eftersom tmp-filer, orphans, registerhål och såna saker inte spelar någon större roll om de finns där. Det enklaste och säkraste är att låta Windows ta hand om det som Windows klarar av och strunta i resten.

Heja Bettson! biggrin.gif
Gillan
Man får tacka för all denna information, Lady G, Fizzgigg, Bettson och andra. ( jag har faktiskt läst igenom hela tråden ). Jag är nog värre nörd än Floppy och scorpan, men inte skäms jag för det. Och att jag inte frågar beror på att det inte är nån ide´, då jag ändå inte förstår vad det är ni säger :wub

Men jag har faktiskt nån som förstår en hel del om han får läsa det innantill. Därför har jag sparat tråden. Den kan vara väldigt andvändbar wub.gif
Fizzgigg
CITAT (Evgeni @ 26-09-2006, 20:31)
Man får tacka för all denna information, Lady G, Fizzgigg, Bettson och andra. ( jag har faktiskt läst igenom hela tråden ). Jag är nog värre nörd än Floppy och scorpan, men inte skäms jag för det. Och att jag inte frågar beror på att det inte är nån ide´, då jag ändå inte förstår vad det är ni säger :wub

Men jag har faktiskt nån som förstår en hel del om han får läsa det innantill. Därför har jag sparat tråden. Den kan vara väldigt andvändbar wub.gif

Fråga ändå. Jag kan inte svara för de andra men jag brukar skriva guider och tips och trix och såna saker för datortidningar som vänder sig till hemanvändare så jag hoppas att jag ska lyckas förklara tillräckligt tydligt. smile.gif
Gillan
CITAT (Fizzgigg @ 26-09-2006, 20:49)
CITAT (Evgeni @ 26-09-2006, 20:31)

Fråga ändå. Jag kan inte svara för de andra men jag brukar skriva guider och tips och trix och såna saker för datortidningar som vänder sig till hemanvändare så jag hoppas att jag ska lyckas förklara tillräckligt tydligt. smile.gif

Tack, det kanske kommer wub.gif
Gossen Ruda
Bara ett inlägg från en person som surfar på teknikvågens baksida. Jag har en gammal ångpc från 98, Dell dimension. En sån där jag leasade genom jobbet och sen köpte ut. Ursprungligen med Win 95 men jag har slagit på stort och uppgraderade till Win 98 för några år sen. Ursprungligen med en 4 Gb hårddisk men jag har satt in en till på 32 Gb eftersom jag fotar mycket.

PC:n knallar och går utan större problem. Stannar visserligen ibland men det är bara att återstarta. Efter ett tag lär man sig att undvika dom största fallgroparna. T.ex så har jag lärt mig att när jag skall tanka över bilder från kameran måste jag stänga ner Explorer och sen är det viktigt att sopa bort alla Nikons program innan jag går vidare annars stannar PC:n när skärmsläckaren går till.

Har aldrig formaterat om och tycker det låter onödigt. Städning av filer, outlook mm inklusive tömning av internet-temp-filer och papperskorg samt diskfrag en gång i månaden.
Pirum
Min dator är från 1999 tror jag...kanske 2000. Inte heller så bra, men, den duger. Ett stort problem med Windows är att 'alla' extrasaker man kopplar in, som skrivare, scanner, kamera, grafikkort, mp3-spelare, etc osv ofta vill installera en massa program som nästan aldrig behövs. Likväl ska de dessutom ofta laddas vid uppstarten och ligga i bakgrunden. På samma sätt gör många kommersiella program, de startar eller installerar en massa skräp man inte behöver.

Gå exempelvis till startmenyn, kör och skriv in msconfig, då visas systemkonfiguration, längst till höger finns 'autostart'. Den ska i princip vara helt tom menar jag, möjligen undantaget antivirus och andra saker som man vet man vill köra. Titta även under 'tjänster' och välj 'dölj microsofttjänster', då får man en lista på bakgrundsprogram som körs. Min skrivare, en Lexmark, installerar exempelvis en massa skräp som den egentligen inte behöver.

Windows defragmentering duger bra för normalt bruk, om den inte räcker så har man förmodligen problem med överfylld hårddisk etc. I inställningarna för Internet Explorer kan man flytta temporära fil-foldern, till en annan partition eller hårddisk, det kan hjälpa en del. Det kan även hjälpa att minska cache-storleken i Internet Explorer, med bredband räcker 10Mbyte gott, man behöver inte ha 500Mbyte cache för websidor...
Bettson
CITAT (Fizzgigg @ 26-09-2006, 17:41)
CITAT (Bettson @ 26-09-2006, 16:53)

Japp, många, men jag vet inte om det hjälper dig. smile.gif
Det som framför allt brukar slöa ner Outlook är sättet programmet är gjort på. För att göra en lång historia kort tar Outlook alla kontakter, kalenderprylar, e-post inklusive bifogade filer osv osv och lägger allting i en enda datafil som man krukar kalla för PST-fil eftersom det brukar heta outlook.pst. Om man har många e-post och många bifoga filer sväller pst-filen som en zeppelinare och ju större den är, desto långsammare blir Outlook.

Enkelt att lösa tycker man, det borde ju bara vara att radera e-post, plocka bort bifogade filer och spara dem "utanför" Outlook så blir pst-filenmindre? Tyvärr inte, det plockas visserligen bort i Outlook men skapar "hål" i pst-filen ungefär som när man raderar vanliga filer på hårddisken. Pst-filen skulle alltså behöva defragmenteras ungefär som hårddisken men den typen av pst-verktyg finns inte i Outlook eller ens i Windows för den delen. Tyvärr har jag inte något förslag på vilket program du ska använda eftersom jag inte använder något sånt själv men det finns program som gör det typen av underhållsarbete.

Två andra program som jag både vill rekommendera och som jag använder själv är dessa:
(Surfa till Microsoft Download och sök efter sökordet jag föreslår).

Lookout v1.2
(Sök efter "Lookout" utan fnuttar)
Ett extraprogram som bäddar in sig i Outlook och som skapar en sökdatabas med allting som finns i Outlook (och fler mappar om du skulel vilja det). Sökfunktionen i Outlook är bra men gruvligt långsam om man har mycket i Outlook. Tack vare Outlook kommer de flesta sökningar ner till under 0,5 sekunder även om man har en pst-fil som är några gigabyte stor. Lookout är visserligen på engelska men lätt att använda och sköter sig nästan själv).

Personal Folders Backup
(Sök efter "pst backup" utan fnuttar)
Installerar sig i Outlook och gör nästan helt automatiska säkerhetskopieringar av din pst-fil. Underbart enkel säkerhetsåtgärd och finns dessutom på svenska.

En ahaupplevelse till:

Min outlook tar ju in massor av material. Jag bearbetar bifogade filer till pdf
eller skriver ut mailet som pdf och sparar. Så kastar jag mailet. Och ändå är pst-filen ( som jag gör automatiskt) gigantisk.

Så mitt arbetssätt passar inte outlook helt enkelt. Eftersom outlook varit så segt har jag misstänkt virus, men alla viruscheckar är negativa.

Så nu tänkte jag att jag gör en annan fil bara av kalendern coh adressboken och lägger tillbaka i stora datorn och börjar på nytt. Jag får in mellan 20-40 mail per dag och egentligen vill jag bara ha säkerhetskopiering för de "färska mailen" och adressbok och kalender.

Jag skall prova det d freslår oc ta kontakt med supporten för att höra om de har någon special att fragga pst-filen med kanske.

Tror du jag tänker rätt?
Fizzgigg
CITAT (Bettson @ 27-09-2006, 07:56)
En ahaupplevelse till:

Min outlook tar ju in massor av material. Jag bearbetar bifogade filer till pdf
eller skriver ut mailet som pdf och sparar. Så kastar jag mailet. Och ändå är pst-filen ( som jag gör automatiskt) gigantisk.

Så mitt arbetssätt passar inte outlook helt enkelt. Eftersom outlook varit så segt har jag misstänkt virus, men alla viruscheckar är negativa.

Så nu tänkte jag att jag gör en annan fil bara av kalendern coh adressboken och lägger tillbaka i stora datorn och börjar på nytt. Jag får in mellan 20-40 mail per dag och egentligen vill jag bara ha säkerhetskopiering för de "färska mailen" och adressbok och kalender.

Jag skall prova det d freslår oc ta kontakt med supporten för att höra om de har någon special att fragga pst-filen med kanske.

Tror du jag tänker rätt?

Personligen skulle jag inte dela upp innehållet till flera pst-filer. Det går men det är småtrassligt och det är en väldigt liten förtjänst i det. Det du skulle kunna testa är att ändra inställningarna för den automatiska arkiveringen. I Outlook 2003 gör man så här (det borde inte vara så stor skillnad i andra versioner av Outlook):

I Outlook, gå in i menyn Verktyg och välja Alternativ. Klicka på fliken Annat. Här finns det en ruta som heter Arkivera automatiskt där du ska klicka på knappen som heter Arkivera automatiskt.

Här finns det gott om inställningar för hur Outlook ska arkivera gamla prylar i en annan pst-fil.

Egentligen gör det varken till eller ifrån eftersom den huvudsakliga pst-filen fortfarande inte defragmenteras men det kan vara ett smidigt sätt att flytta gammalt material som man inte behöver längre.
Fizzgigg
Haha, den som söker finner. smile.gif Det går faktiskt att ta hand om pst-filer direkt i Outlook men det var en väl dold "hemlighet". Det står beskrivet på engelska i Microsofts bibliotek men så här går det till i Outlook 2003:

Starta Outlook, gå in i Arkiv.menyn och välj Datafilshantering. I dialogrutan som dyker upp väljer du filen Personliga mappar och sedan klickar du på knappen Inställningar. Nu öppnas ytterligare en dialogruta där det finns en knapp som heter Komprimera. När det är klart är det bara att klicka på OK tills du är ute i Outlook igen.

De skriver visserligen att det utförst automatiskt som en bakgrudsprocess om datorn och Outlook är igång och man inte jobbar på datorn men det har jag aldrig märkt. smile.gif

Jag ska tillägga det i om man klickar sig vidare från länken här ovanför berättar de hur man gör i andra versioner av Outlook ifall du inte har 2003-versionen.
LadyG
Det hade jag ingen aning om, man får tacka för ny kunskap smile.gif
Bettson
Nu fungerar jag igen efter två veckors trassel, sorry inte jag utan min dator.

Stora datorn är omformaterad och allt är lagt tillbaka. Kommer att ta tillvara råden jag fått. Fast nåt skit i outlook hade jag nog, fast jag vet inte vad. Jag gjorde som jag tänkte separerade ut adressbok och kalender och startar på nytt. När jag komprimerade outlook i den gamla datorn så blev nämligen filen 100 mb större, tyckte att nu fick det vara.

Sonen har dock lyckats lägga mina dokument på D i stället för C. Fråga mig inte hur, men det gick tydigen.

mssql-servern för det administrativa ligger dock kvar på C fast alla säkerhetkopior kommer att ligga på D

Likaså ska jag göra mappar med oinstallerat för alla mina program samt lägga nycklar på roboformen så jag har allt samlat. Det tar en himla tid att sitta och sortera programskivor i master och uppdateringar.

Fast ni måste nog tyckta att jag är en riktig dummy. Men jag har lämnat in min datorn några gånger för att få hjälp och fick skrämselhicka på kuppen. Det verkade inte alls vara någon större förståelse för att man är rädd om sina data. Vaktar min dator som en äggsjuk höna ungefär.

Tusen tack för all hjälp, jag kanske återkommer

wub.gif wub.gif wub.gif
Pjater
Hehe, jag har en gammal P4 som server som stått igång i några år utan problem du kanske bara behöver några bra AntiSpyware-program "Search And Detsroy" är bra och givetvis AdAware gratis veisionen är bra och Antivirus som McFee eller Symantec hittar det mesta men alltid bra att ha två stycken ifall att, och skanna nån gång i månaden för du får spyware av att bara surfa, använd Mozillas Webläsare det hjälper mycket, men mer ram är alldrig fel, kan man alldrig få för mycket av, hehe wink.gif
Bettson
CITAT (Pjater @ 28-09-2006, 18:16)
Hehe, jag har en gammal P4 som server som stått igång i några år utan problem du kanske bara behöver några bra AntiSpyware-program "Search And Detsroy" är bra och givetvis AdAware gratis veisionen är bra och Antivirus som McFee eller Symantec hittar det mesta men alltid bra att ha två stycken ifall att, och skanna nån gång i månaden för du får spyware av att bara surfa, använd Mozillas Webläsare det hjälper mycket, men mer ram är alldrig fel, kan man alldrig få för mycket av, hehe wink.gif

Tack för tipset. Men allt beror nog lite på hur man använder datorn.

Jag har scannat allt material fram och baklänges efter virus, spywere och annat skit. Det fanns inget.

Fast Mozarillas webläsare. Den är jä'ttefin men funkar nog tyvärr bara för privat bruk. Det är inte många banker exempelvis som accepterar Mozarilla.

Och mer minne. Yes. Fast alla nuffror vad gäller minnen vad jag förstått är relativa. Det finns ju så många typer av minnen som är olika snabba så storleken säger inte allt.

Jag vill dock avliva en myt. Fortfarande sägs det att vid kontorsarbete så räcker 512 MB minne gott.

I min stora dator så har jag 1024. Det som kommer att göra att jag byter dator nästa gång är förmodligen processorn.Den är tre och ett halvt år nu. Har också en P4 på 2,7 GHz och den börjar kännas lite trubbig även om den säkert pallar i alla fall 6-12 månader till. Grafikkortet är ett G-forse 6 eftersom jag kör med dubbel skärm.

Den bärbara jag har i reserv har bara haft 512 MB minne. Fast den har haft så snabb processor så minneskapaciten har inte varot någon problem tidigare. Men nu har det klart överstigit gränsen. Så jag ska bygga ut detta snarast när jag hinner.

Jag funderar på en processor nästa gång med dubbel kärna. Forfarande bra grafikkort, kvalitetsdisk som är snabb och rejält med minnen också av hög kvalitè. Få se vad plånboken säger.

Men att 512 räcker för kontorsarbete. Nix. Jag har ofta klienhaterare, bokföringsprogram, löneprogram, outlook samt jobbar med filhantering i acrobat samtidigt. Skjutsar mycket information mellan programmen.

Så mina datorer har det inte lätt...................
laugh.gif
Bettson
Herre Jisses vilket sektakel när man formaterar om eller byter dator. Du finkar det mesta.

Har lyckats installera om en del grejor, fixa färska drivrutiner osv. Bankprogrammet är hemladdat och installerat på nytt.

Det som krånglar fortfarnade är utgående faxen. OCH så har jag onte lyckats upprätta linan till webhallen på nytt för datorn nekar mig ladda hem program.

Åsså skull ejag behövea aktive X eller vad det heter och jag får smäll på fingrarna när jag försöker få hem det också. Goggels toolbar gillar jag för då kan jag redigera mina ofta förekommande stavfel men sonen få nästan ett hysteriskt anfall när jag nämner det. Jag vet inte varför han är sådan morståndare till den.

ÄR de någon som vet vad det skulle vara för fel på den programvaran?

Jag tar bort tempfiler, fraggar och har mig som en galning. Vill inte göra om detta i brådrasket igen.

SUck, nu skall jag leta reda på sonen så atthan får hjälpa mig, annars kommer det ett nödrop igen wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon