MrNorth
28-09-2006, 16:25
Tja!
Har varit hemma nu idag (sjukskriven första gången på 2 år) för en jädrans jobbig åkomma... magknip!! Det kommer och går med ca 10-15 minuters intervall då det suger till i magen och gör svinont, känns som man käkat glas el nåt, sen försvinner det igen. Själva "attacken" varar ca 10 sekunder och det strålar ut i ryggen när det är som värst...
De enda gångerna jag känner nån förändring är när jag käkar... då blir det oftast *lite* bättre. men det är svårt att veta vad jag ska äta o inte äta...
Den "medicin" jag tar är zantac... vet inte om den har nån verkan. Sen äter jag mycket fibrer för magen är hur lös som helst. Har provat att dricka örtte och käka havregrynsgröt o dricka proviva nyponsoppa... hittills har jag inte känt av nån förbättring.
tar tacksamt emot alla sorters tips...
och jag är inte orolig för nåt, känner mig inte psykiskt stressad heller...
MVH
Henrik
Om man äter för mycket fibrer kan magen slå bakut och bli jätteorolig, bubblig och besvärlig. 30-60 gram totalt om dagen är det som rekommenderas av dietister, mer än så ger bara negativa effekter.
Proviva Shots har en dokumenterat god effekt på magens tarmflora, men jag vet inte om det hjälper i ditt fall. Fast det kan ju vara värt ett försök.
Snöflinga
28-09-2006, 16:40
Det där låter som ett fall för doktorn ... har du provat med "snäll" mat som inte är kryddstark .... Skippa det fiberrika och låt magen vila

och krya på dig .
Jag skulle också gå till doktorn om det inte ger med sig inom kort om jag vore dej. Det kan vara så himla mycket olika grejer och jättesvårt att diagnostisera magont själv. Iofs låter det som magkatarr, men du skriver att det är magknip och det tycker inte jag stämmer som beskrivning på magkatarr.... Du kanske behöver Losec ett tag. Du skriver inte hur länge du haft problemen heller.
Jag har kramp i gallgången ibland. Då suger det och värker nåt j-iskt högt upp i magen och strålar ut i ryggen. Första gången jag fick det trodde jag nästan jag fått en hjärtinfarkt för det strålade till och med upp i strupen och käkarna. Jag kan få det om jag äter för fet mat och då har jag Papaverin som hjälper bra (kramplösande).
/Stina
Bettson
28-09-2006, 17:08
CITAT (MrNorth @ 28-09-2006, 17:25)
Tja!
Har varit hemma nu idag (sjukskriven första gången på 2 år) för en jädrans jobbig åkomma... magknip!! Det kommer och går med ca 10-15 minuters intervall då det suger till i magen och gör svinont, känns som man käkat glas el nåt, sen försvinner det igen. Själva "attacken" varar ca 10 sekunder och det strålar ut i ryggen när det är som värst...
De enda gångerna jag känner nån förändring är när jag käkar... då blir det oftast *lite* bättre. men det är svårt att veta vad jag ska äta o inte äta...
Den "medicin" jag tar är zantac... vet inte om den har nån verkan. Sen äter jag mycket fibrer för magen är hur lös som helst. Har provat att dricka örtte och käka havregrynsgröt o dricka proviva nyponsoppa... hittills har jag inte känt av nån förbättring.
tar tacksamt emot alla sorters tips...
och jag är inte orolig för nåt, känner mig inte psykiskt stressad heller...
MVH
Henrik
Det är bara att beställa tid hos doktorn det ifall besvären funnits ett tag.
Om du inte känner dig som om du har maginfluensa. FÖr gaser i samband med maginfluensa kan göra ruskigt ont. Och maginfluensa kommer hastigt.
Det du beskriver annars låter mera som gallbesvär eftersom det kommer i attacker. Milda gallbesvär kan förväxlas med magkatarr.
Men som sagt, det kan vara magkatarr, gallbesvär, tarminfektion osv. Så det är säkrast att söka en riktig doktor.
Krya på dighälsningar
MrNorth
28-09-2006, 21:57
Hej fick det igår vid 16-tiden och det har mer eller mindre hållit på tills nu... Så jag hade faktiskt tänkt vänta nån dag eller så utifall det ger med sig av sig självt. Smärtan kommer med ca 10 minuters intervall, och det är det som gör det jobbigt...
hade det inte varit för att man vart lös i magen så hade jag nog varit orolig, det kan ju vara nån bakterie man fått i sig via mat, simhallen eller nåt annat.
Vi får se vad som händer...
/henrik
Hannele
28-09-2006, 22:05
CITAT (Snöflinga @ 28-09-2006, 17:40)
Det där låter som ett fall för doktorn ...
Hjälper inte
bläbär kan det vara läge att fråga doktor.
yoghurt är bra för magen, ät en som innehåller dedär små bakterierna som gör den så bra. Dessutom är det ett milt sätt att få i sig något.
te utan socker, banan om man tvunget måste äta. en del säger man ska hålla sig borta från mejeriprodukter.
AndreasBlomquist
29-09-2006, 02:40
Du kanske är stressad och nu säger kroppen, i detta fall magen, ifrån?! I så fall kan du ju alltid prova lite Yoga eller meditation. Det hjälper finfint!
Bettson
29-09-2006, 07:59
CITAT (MrNorth @ 28-09-2006, 22:57)
Hej fick det igår vid 16-tiden och det har mer eller mindre hållit på tills nu... Så jag hade faktiskt tänkt vänta nån dag eller så utifall det ger med sig av sig självt. Smärtan kommer med ca 10 minuters intervall, och det är det som gör det jobbigt...
hade det inte varit för att man vart lös i magen så hade jag nog varit orolig, det kan ju vara nån bakterie man fått i sig via mat, simhallen eller nåt annat.
Vi får se vad som händer...
/henrik
Men Mr North!
Vid maginfluensa som man kan misstänka eftersom du är lös i magen så brukar smärtorna flytta på sig. Smärtorna är oftast gaser som inte kommer vidare. Sedan rör de på sig och sätter sig någon annanstans i magen och gör ont.
Det där med tiominutersintervaller låter mera som ett gallstensanfall. Fast gallstenssmärtor brukar sitta under högra revbensbågen. De kan stråla ut i ryggen. LIkaså lindras smärtorna när du äter och ökar när du har ätit. Rörelse av armarna utlöser ofta också smärtattacken. Man vill ligga still med överkroppen högt eller gå framåtlutad.
Och man önskar att man kunde kräkas för det spänner.
Känner du igen något av det senare så ska du inte vänta utan söka läkare idag.
Det låter som om du skulle behöva uppsöka läkare om det håller i sig men förhoppningsvis har du blivit bra nu.
För många år sedan så fick jag ett tips vid magont och illamående som har hjälpt mig många gånger. Man tar en matsked äppelcidervinäger och två matskedar honoung i ett glas hett vatten (vattnet ska helst inte ha kokat för det är tydligen inte bra för honungen). Jag tyckte det var jätte äckligt när jag drack det förut men nu tycker jag det är gott.
En bekant dricker det för hon blir så pigg av det, jag tar det varje gång jag känner att en förkylning är på väg.
Whiskuchi
30-09-2006, 09:38
CITAT (Zanna @ 30-09-2006, 10:30)
(vattnet ska helst inte ha kokat för det är tydligen inte bra för honungen).
Är det inte så att det inte får vara för varmt bara, har det kokat och svalnat borde det inte vara någon fara...?
caprifol
30-09-2006, 10:38
CITAT (Whiskuchi @ 30-09-2006, 10:38)
Är det inte så att det inte får vara för varmt bara, har det kokat och svalnat borde det inte vara någon fara...?
Jag har lärt mig att de nyttiga enzymerna i honungen förstörs om de upphettas till mer än ett visst gradtal (tror det var ca 37 grader).
caprifol
netaave
30-09-2006, 10:49
Tycker det låter som början till magkatarr.
Whiskuchi
30-09-2006, 12:51
CITAT (caprifol @ 30-09-2006, 11:38)
CITAT (Whiskuchi @ 30-09-2006, 10:38)
Jag har lärt mig att de nyttiga enzymerna i honungen förstörs om de upphettas till mer än ett visst gradtal (tror det var ca 37 grader).
caprifol
Just det, men om vattnet först kokar, sedan svalnar till 37 grader innan honungen hälls i är det ingen fara.
MrNorth
30-09-2006, 15:28
hej hopp!
var hos läkaren i fredags och han tog sänkan (normal) samt tryckte över hela buken, utan att det var smärta nånstans. Han ordinerade ett läkemedel som heter Imodium som skall hjälpa vid tillfällig diarée. Det funkade bra i fredags natt och tog bort de gaser som gjorde att jag kände smärta. Det negativa är att jag fortfarande har orolig mage och diaréer, samt att matlusten har försvunnit... Men nu kan jag sova iaf...det är ju skönt. Nackdelen är att man får springa på toaletten var 10e minut...
Ska se om det inte har lättat lite tills på måndag så kanske jag gör ett nytt besök.
Eländes elände...
/henrik
netaave
30-09-2006, 15:30
Stackars dig! *klappar på kinden*
MrNorth
03-10-2006, 12:26
Hej!
Är hyfsat bra nu... matlusten är väl återställd till 80 % även om man är lite matt... ska försöka jobba imorrn iaf kanske 6 timmar el nåt. Dock är magen fortfarande lite bubblig men det stabiliserar sig väl hoppas jag. Sen blir man ju ganska psykiskt avtrubbad oxå bara utav att gå hemma och glo...
Har någon nåt bra tips på hur man "kommer ifatt" på jobbet? Jag har varit borta i 4 dagar nu sammanlagt och jag kollade nyss min jobbmailbox och hade 186 mail... kan tillägga att jag är med i 3 olika projekt samt att jag och några andra har supporten för ett gäng programvaror. Vart ska man egentligen börja?? Känns helt overkligt...
MVH
Henrik
Bettson
03-10-2006, 12:53
CITAT (MrNorth @ 03-10-2006, 13:26)
Hej!
Är hyfsat bra nu... matlusten är väl återställd till 80 % även om man är lite matt... ska försöka jobba imorrn iaf kanske 6 timmar el nåt. Dock är magen fortfarande lite bubblig men det stabiliserar sig väl hoppas jag. Sen blir man ju ganska psykiskt avtrubbad oxå bara utav att gå hemma och glo...
Har någon nåt bra tips på hur man "kommer ifatt" på jobbet? Jag har varit borta i 4 dagar nu sammanlagt och jag kollade nyss min jobbmailbox och hade 186 mail... kan tillägga att jag är med i 3 olika projekt samt att jag och några andra har supporten för ett gäng programvaror. Vart ska man egentligen börja?? Känns helt overkligt...
MVH
Henrik
Var man skall börja. Jag det vet man aldrig. KÄnner igen detta eftersom jag hade daastrul i förra vekcan var utan både fax och mail i två dagar. Kom igån igen och det fanns 58 fax och 65 mail
Komma ifatt. Jag gör så här.
Jag gör tre nya mappar. En för akut en halvakut och en som kan vänta.
Så sorterar jag igenom alla mail och lägger över i mapparna. Börjar därmed med det viktigaste och tuggar neråt. LÄgger så mycket energi jag kan på det.
De färska mailen måste ändå prioriteras för där har man en massa irritation. Men för varje färskt mail du handlägger så kan du förmodligen kasta några gamla som är samma ärende och så försöker du handlägga ett gammalt för varje färskt.
Och se snart är du ifatt igen.
Det kan ju vara
colon irritable. Skönt att du är på bättringsvägen.
Magen påverkas av många sinnesstämningar.
Med den arbetsbördan förstår jag om magen inte vill vara med längre.
krellus
04-10-2006, 11:54
Magkatarr låter ju ganska troligt.
Har själv haft problem då det har varit lite väl stressigt etc...
Det gör superont men konstigt nog inte när man ligger på rygg.
Sitta/stå går inte alls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.