Full version: Kräfta
Xelma
Jag var på sortbestämning av 7 av våra 9 äppleträd i går! Husmoder, James Grieve, Cox Pomona, Gravensteiner, Ingrid Marie och antagligen två av McIntosh-typ som de behöll för närmare studie.

När jag var där, på Fredriksdal i Helsingborg, läste jag om fruktträdskräfta. Jag har trott att man knappt ska beskära de träden, men det verkar vara fel.

Hur ska jag göra med vårt (antagligen) Transparante Blanche? En stor gren är angripen, tar man bort hela grenen eller hur gör man för att "skära rent"? Närbild finns i mitt album Äpplen. I övrigt verkar det bara vara en mindre gren som bör bort. Hittills har jag bara beskurit döda grenar och korsande, samt några väldigt höga. Tänkte avvakta tills nästa år att ta mer, så det inte blir för mycket på ett år för det gamla trädet.

Cilla
Förr skar man rent i sår och till och med vidgade och fördjupade kräftsår. Än idag finns beskärare som hävdar att om man bara kapar bort alla grenar med kräfta så kan man hålla trädet kräftfritt.

Men är det något jag sett dåliga resultat av så är det just detta med att renskära och att kapa grenar med kräftsår. (Också av egna experiment att skära bort kräftfnas och lite in i kambiet.) Det är inte så konstigt. Svampen är epidermisk, smittan finns i hela trädet. Och beskärnig av stora eller för mycket grenar är det bsta sättet att ge plats åt kräftan att sprida sig. Stressade träd med stora sår och dessutom vattenskottsbildning är en god grogrund för fortsatt smitta.

Min erfarenhet är att träd som man ökar vitaliteten och växtkraften på är de som klarar at leva läge med kräfta. Övervallningen ökar där kräftan går in och det får grenarna att kunna leva med såren utan att näringstillförseln stryps.

Gröngödsling och lätta JAS-beskärningar är det bästa man kan göra.
Xelma
Vad bra, då låter jag grenen vara! Trädet hade blivit snett utan den. Frukten är utmärkt och jag beskär försiktigt för att undvika vattenskott. Kronan är ganska tät, men det stör inte mig och vi får lagom med frukt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon