|
Full version: Smörgåspålägg
Förr i tiden kunde man köpa äkta rökt skinka & rökt nötkött. Idag hittar jag också 2 -3 olika rökt skinka som inte är limmad och tumlad. Men... varför har den som röda blodprickar och något som ser ut som blodådror insprängd i köttet Så såg det inte ut förr. Jag har dålig matlust och kräks åt sånt äckel.
Rapchic
05-10-2006, 22:09
det enda rökta köttpålägget jag äter är ruskselerökt... så om du är i närheten av västerbotten testa det
CITAT (Rapchic @ 05-10-2006, 23:09) det enda rökta köttpålägget jag äter är ruskselerökt... så om du är i närheten av västerbotten testa det  Inte hört talas om den... men Vindelnrökt var toppen Nej jag är inte i närheten
Bettson
05-10-2006, 23:02
Är det inte mörken efter saltnålen.
Bedrövligt numera...ofta är det rökta ju inte rökt utan har "rökarom". Borde för övrigt förbjudas, rökarom, det smyger sig in överallt. Precis som lök. Går ju knappt att köpa mat utan lök längre. Rökarom ger ju inte samma konserverande effekt som äkta rökning heller. Och skinka ja...pressad och slemmig numera...skinka ska vara relativt torr...och gjord av SKINKA, inte köttslamsor som blivit över och sedan tryckts ihop och skivats. Förundrar mig över att det får kallas "skinka". Snart börjar de väl sälja "filé" gjord av pressad bindväv.
netaave
06-10-2006, 07:24
Det bästa är att köpa rökt skinka i bit och skiva själv. Det färdigskivade är idag nästan bara pressade restprodukter.
Vi köper aldrig den färdigskivade "konstgjorda" Den är ju till o me äcklig att se... pressade och tumlade restprodukter. Men den äkta har börjat se konstig ut... ser ut som den har blodkärl här o var. Jag frågade på ICA och hon sa att det var senor... ja, ja låt hon tro det tänkte jag. Den enda som hittills hållit måttet är Jokkmokks vedrökta men den finns inte att få så ofta.
Än så länge blandar man ändå inte så många olika sorters kött(rester) i Sverige. I många andra länder kan man läsa på korv, köttbullar och annan charkmat att de innehåller kött från nöt, gris, kyckling och kalkon. Då vet man att det är maskinurbenade rester som rörts ihop.
Visst är det rester... slamsor, som tumlas ihop till "korvar" som kallas skinka. För inte så länge sedan kom det ju fram att inte all bacon är bacon. Det görs också av slaktrester som limmas ihop. Tror att bl.a Tulips bacon var en av sorterna. Som tur är köper jag inte skivad bacon... jag köper rökt sidfläsk i bit och skivar själv.
forget-me-not
06-10-2006, 08:36
Man kan nästan bli vegetarian för mindre...
netaave
06-10-2006, 09:01
Har ni inget gårdsslakteri i närheten? Vi handlar på ett sådant och vet att han både föder upp djuren, slaktar och röker själv.
Jag köper alltid över disk på ICA. Vindelrökt är min favorit.
I nödfall kan jag ta en färdigförpackad i "portmonnä" men den är så plastig och dessutom svårt att få isär skivorna.
kristerh
06-10-2006, 12:33
du får nog köpa över disk om du ska ha "äkta" rökt skinka
Gossen Ruda
06-10-2006, 13:54
Har det egentligen någon betydelse hur skinkan eller vad det nu är ser ut eller om det är div köttslamsor som knådats ihop? Kött som kött. Jag gillar visserligen inte när den "rökta" "skinkan" innehåller senor och bindvävnad och annat oätbart, men det finns sånt i den riktiga skinkan också. Det går att ta bort.
Om "rökningen" som bara är arom tycker jag som Pirum men så länge det inte framgår på förpackningen hur rökningen gått till går det inte att välja bort sånt.
ninnisky
06-10-2006, 14:57
CITAT (askar @ 05-10-2006, 22:43) Förr i tiden kunde man köpa äkta rökt skinka & rökt nötkött. Idag hittar jag också 2 -3 olika rökt skinka som inte är limmad och tumlad. Men... varför har den som röda blodprickar och något som ser ut som blodådror insprängd i köttet Så såg det inte ut förr. Jag har dålig matlust och kräks åt sånt äckel.  Dom "röda pickarrna" har jag också undrat över. Eftersom jag inte fått ett vettigt svar på det varken hos ICA eller Coop så handlar jag numera min rökta skinka hos "italienaren" i Saluhallen i Göteborg. Den skinkan har inga prickar. Kostar mera, men så what! Men alla har ju inte en saluhall om hörnet utan måste kunna köpa i den lokala butiken och lita på den!
kristerh
06-10-2006, 15:01
CITAT (ninnisky @ 06-10-2006, 15:57) Men... varför har den som röda blodprickar och något som ser ut som blodådror insprängd i köttet Dom "röda pickarrna" har jag också undrat över. är det inte så att färgmedel tillsätts  har för mig det, kan det vara sådana prickar som syns
Nej... i den här "äkta" skinkan ska ingen färg finnas. Jag tror faktiskt inte att den längre är riktigt äkta.
Den vedrökta är enda som är "oformad" och som till o me kan ha liten fettrand i kanten.
Kristerh skrev att man skulle köpa över disk... så har jag gjort i många år... är nog minst 10 år sedan jag senast köpte paketerat pålägg....det var när jag märkte hur "klitsjigt" innehållet var i vacumpaketen.
Det förekommer så mycket bluff i matsammanhang. I somras köpte jag laxröra... innehållsförteckningen som fanns i charkdisken samt expediten sa att den innehåller lax, creme fraiche och dill
Sanningen var att den innehöll mest matjesill el. liknande Laxen var i minoritet... men trots att jag och maken bägge påpekade detta i butiken så låtsades expediten helt oförstående.
Trist, för annars gillar jag ICA-butiken.
Hannele
06-10-2006, 15:13
CITAT (askar @ 05-10-2006, 22:43) Förr i tiden kunde man köpa äkta rökt skinka & rökt nötkött. Rökt nötkött finns överallt och många olika sorters rökt skinka, testa rökt makrill.
CITAT (Hannele @ 06-10-2006, 16:13) CITAT (askar @ 05-10-2006, 22:43) Förr i tiden kunde man köpa äkta rökt skinka & rökt nötkött. Rökt nötkött finns överallt och många olika sorters rökt skinka, testa rökt makrill.  Visst har vi också rökt nötkött.... men hur många tror att det handlar om äkta vara Inte har jag då sett att kossor/tjurar har musklerna i perfekta runda långa "korvar" Rökt makrill gillar jag inte men däremot köper jag makrill i tomatsås... 3-pack , räcker till tre mackor och är sååå gott Maken däremot gillar rökta makrillen.
netaave
06-10-2006, 16:22
Färskrökt makrill med "pricksås" och potatis är en miljon mil från slikt i tomatsås. Finns väl bättre och sämre där också men för det mesta är det väl bara slamsor. Rökt fisk överhuvudtaget är en delikatess, särskilt på hårt tunnbröd. NU blev jag hungrig.
Rapchic
06-10-2006, 17:05
hallå hemmarökt aborre mums
zaaritha
06-10-2006, 20:24
För en gammal kärring--som jag är--, tyvärr!, så saknar jag en massa olika pålägg, godis, o s.v. Läckövurst! "Vanlig" skivad skinka-som ej är pressad!... Fyllda chokladkakor, m riktig bärfyllning................ Inte en massa konstgjord smakarom! Usch!
Hannele
07-10-2006, 10:38
CITAT (askar @ 06-10-2006, 16:21) Rökt makrill gillar jag inte men däremot köper jag makrill i tomatsås... 3-pack Det lär inte finnas pinnfärskt däruppe, synd. Rutten fisk... det har jag ätit med mina norrländska kompisar.
myskmadra
08-10-2006, 12:17
I brist på Vindelrökt och liknande så har jag i Stockholms Hötorgshall hittat en skinka som kommer från Åland och har stark god röksmak. Brukar bunkra hel Vindelrökt i frysen när jag får tag i och ta fram efter hand och skiva upp.
Österlena
08-10-2006, 14:13
I varje varm korv ingår det "kött" från 60 djur.
Gossen Ruda
08-10-2006, 19:29
CITAT (Österlena @ 08-10-2006, 15:13) I varje varm korv ingår det "kött" från 60 djur. Hur räknar eller mäter man det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|