Full version: ppleskrden
Sven Karlsson
Har vntat p att ni skall skriva om eran skrd? Det r ju olika p olika platser. Vilka som har fallfrukt och vilka som inte har det? Vilka som har skorv och vilka som har fina pplen? Om ni har pplemask, om det sjilger sig bland trna? Vilka som gett lite pplen och vilka som gett mycket? Hur utmrker Amorosa eller Aroma sig jmfrt med andra trd i fruktmngd? Vilka frukter ni anvnder till mos? Vilka ni lagrar till vinterfrukt? M.M
Cilla
I Stockholmsomrdet har trd i torra marker droppat frukten redan innan den mognade, medan de i bttre jorddjup orkade utveckla sina.

Fullt av rnnbr och drmed ingen rnnbrsmal i pplena. Dremot en del ppelvecklare hr och var, en mngd monilia p de knsliga sorterna, inte mycket skorv alls (inte ens p Lobo och Signe Tillish).

Torkan gjorde att mnga med tidig och medeltidig frukt inte fick mnga pplen alls, medan de senare sorterna verkar ha utvecklats normalt efter det att regnen kom.

Aroma och Amorosa stnkar p som vanligt med rikliga skrdar, ocks p unga trd. Oranie haft problem en tid p mnga stllen i zon 3, men i r kom det iallalfall lite pplen p mnga av trden. Gravensteiner och Cox, Ribston och mnga andra sorter som inte alltid mognar fullt ut i Stockholm har i r gjort det. Mnga prontrd har haft rikliga skrdar i r.

Personligen blandar jag helst mnga sorter till mos, inte bara en sort. Till paj anvnder jag grna pplen med tjocka skal om jag kan vlja. Till torkad frukt pplen som inte helt ntt sin fulla mognad och inte sommarsorterna.
Vinterlagrar gr jag bara vissa r, inte denna. Det brukar bli mycket ker och Melonpple och p senare r lagrar jag i plastpsar som jag suger luften ur. Inte s vackert lagringsstt som i ldor, men mycket effektivt.
Jan af Lis
Cilla, har du ngon erfarenhet vad gller Amorosa och varannat-rs-brdighet? Mitt trd, planterat 2002, hade 70 pplen (och nd tog jag bort 70% vid kartgallring) och jag r lite orolig att den strejkar nsta r. Hade inga pplen i fjol.
Cilla
Jag tror att Birger kan detta bttre. Sjlv har jag ingen erfarenhet av att Amorosa skulle vara vartannatrsbrande mer n att alla sorter som har "dignande" r blir lite mindre fruktsttande andra ret.

Odlare som jag talade med p sterlen upplevde inte ens at ker var vartannatrsbrande. Men s kartgallrar de och skr bort mycket mer frukt n vi trdgrdsgare ocks.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon