Full version: TV-licens
Sidor: 1, 2
hav
Inte för att det är lika allvarligt för dom av oss som inte är kulturministrar, men ändå!
biggrin.gif
Hannele
Har alltid betalat, men vi ska nog inte skaffa något digitalt - utan gå till biblioteket..
LadyG
alltid betalat, plikttroget trots att jag sällan verkligen tittar på TV.
Tezzla
Alltid betalt. Sen kan man tycka vad man vill om licensen i sig, men det ÄR faktiskt en skyldighet att betala om man har TV.

*präktiga jag* tongue.gif
renate
Det är en självklarhet att betala tv licensen även om man tycker det är dyrt.
Jag har även digital tv och betalar för det med,det blir dyrt.
Jag tror inte att man kan ser på tv här på biblioteket,jag vill nog titta hemma.
Tezzla
5 kronor per dag kostar väl licensen? Vem har inte råd med det? Den som påstår att han/hon inte har råd ljuger...
Magdis
Jag tror att jag alltid gjort det men jag är inte 100% säker. unsure.gif Jag och min f.d kille bodde nämligen ett tag i en liten stuga som låg på samma tomt och adress som hans föräldrars hus. Ärligt talat minns jag inte om vi fick någon räkning på TV-licens och vi var väl för unga och oupplysta för att begripa att man skulle anmäla TV-innehav antar jag. Vet inte ens om det hade behövts när vi bodde på samma adress som någon annan som betalade TV-licens.
fruberglund
CITAT (Tezzla @ 11-10-2006, 20:43)
5 kronor per dag kostar väl licensen? Vem har inte råd med det? Den som påstår att han/hon inte har råd ljuger...

Nej, jag ljuger inte när jag säger att jag inte hade råd i min ungdom.

Hade en gammal tv som jag fått så jag hade inte ens betalat tv:n.

Säger du så så har du aldrig haft riktigt dåligt med pengar, 1 vecka kvar till nya pengar (gick då på socialen = existensminimum som verkligen är ett minimum) och knappt råd till 1 liter mjölk.

Samma natt jag fick nya pengar varje månad (pengarna kom ju in kl. 00.00) så gick jag ner till nattöppna macken där det fanns uttagsautomat, tog ut pengar och köpte mat och mjölk så jag hade till dagen efter, så dåligt hade jag.

Då har man inte råd att betala såna dumma saker som tv-licens och jag tycker verkligen det är en dum avgift. Numera betalar jag den och har så gjort i många år för NU har jag råd, att säga nåt annat NU vore att ljuga.

Visst hade jag kunnat betala då men det beror ju på om man ville betala tv-licens eller äta!
Tezzla
CITAT (fruberglund @ 11-10-2006, 21:57)

Säger du så så har du aldrig haft riktigt dåligt med pengar, 1 vecka kvar till nya pengar (gick då på socialen = existensminimum som verkligen är ett minimum) och knappt råd till 1 liter mjölk.

Jodå, jag har haft riktigt, riktigt dåligt med pengar periodvis jag också. Men det handlar om att göra ett val. Vill jag ha TV? Ja, då får jag också betala och försaka något annat. Och 5 kronor om dagen tror jag alla kan stoppa undan, ja. Om man nu vill ha TV vill säga. Betalar du inte ska du inte ha nån TV heller.
askar

Nej, jag ljuger inte när jag säger att jag inte hade råd i min ungdom.

Hade en gammal tv som jag fått så jag hade inte ens betalat tv:n.

Samma natt jag fick nya pengar varje månad (pengarna kom ju in kl. 00.00) så gick jag ner till nattöppna macken där det fanns uttagsautomat, tog ut pengar och köpte mat och mjölk så jag hade till dagen efter, så dåligt hade jag.

Då har man inte råd att betala såna dumma saker som tv-licens och jag tycker verkligen det är en dum avgift. Numera betalar jag den och har så gjort i många år för NU har jag råd, att säga nåt annat NU vore att ljuga.

Visst hade jag kunnat betala då men det beror ju på om man ville betala tv-licens eller äta!

Du är ett år yngre än vår äldsta dotter...
Då kan jag tala om för dig att en av våra fd grannar som genomgick skilsmässa
för 15 år sedan (1991) ... hon fick leva på existensminimum under flera år
Vi hjälpte henne så mycket vi kunde... bjöd henne och barnen på middag
och gav bort kläder och leksaker till hennes två minderåriga barn.
(hennes fd fick dubbelsängen vår eftersom vi just då köpte nytt)

När vi en gång kom att prata om existensminimum... visade det sig
att hon hade många hundralappar mer/mån än vi som hade familj
med två vuxna och tre minderåriga... och vi var aldrig utan mjölk el mat.

Frånskilda grannen hade dessutom, precis som vi (på den tiden) råd att röka.

Inte vet jag om det var stora skillnader i antalet kronor/existensminimum
beroende på var i landet man bodde. unsure.gif
ingrid fuxwall
Har förstått att man inte behöver vara ärlig så jag funderar allvarligt på att sluta betala licensen - tittar ju aldrig på TV, bara på betalkanalerna.

ingrid
krellus
Jag har alltid betalat men inbland undrar man ju varför...
mulle
Då Åland valde att lämna YLE och bilda ett eget radio- och TV-bolag men fortsatte att sända både YLEs och SVTs program utan att ersätta bolagen slutade jag betala licens.
Men jag gjorde det i en öppen protest - jag skickade en sönderriven räkning till myndigheterna med förklaringen att jag tyckte att beteendet var omoraliskt.
Nu är den konflikten löst och jag betalar snällt igen.
Räknar man ut minutpriset är det egentligen en struntsumma man behöver ge för att få högklassiga nyheter och många intressanta program som de kommerciella kanalerna aldrig skulle visa.
Mulle
evarina
Jag betalar nu. Under mycket gnäll. Jag tittar aldrig på SVT och för min del fick de gärna störa ut kanalerna om jag slapp betala. Ser jag någon gång på TV så är det betalkanaler.

(När min farmor levde så hade de kabeltv i hennes lägenhet. Hon ville inte ha det så kanalerna stördes ut, varför går inte det att göra med SVT?)

Hmm, hoppas inte min svärfar, medieforskaren och fd chef på SVT läser det här biggrin.gif

När jag var student så hade vi en tv i korridoren som vi delade på licensen för 12 st. Då struntade jag faktiskt i att betala för min TV jag hade på rummet. Tyckte att jag faktiskt redan betalat. Och licensen är *dyr* när man är student.
AnitaO
Har alltid betalat.
Dom senaste åren har jag knappt tittat på 1:an och 2:an dock, så lite konstigt kan det väl kännas med den utgiften ibland.
kristerh
Jag gjorde misstaget att betala de första åren när jag flyttat hemifrån wink.gif
nu gör jag det inte, anser att avgiften ska betalas via skatten som vi alla bidrar med, eftersom alla förmodas betala licensen förstår jag inte varför det ska vara en separat avgift på det wink.gif
Alba
Har alltid betalat. Det är min skyldighet anser jag.
Alternativet är då att inte ha TV.
KURT
CITAT (kristerh @ 12-10-2006, 11:28)
Jag gjorde misstaget att betala de första åren när jag flyttat hemifrån wink.gif
nu gör jag det inte, anser att avgiften ska betalas via skatten som vi alla bidrar med, eftersom alla förmodas betala licensen förstår jag inte varför det ska vara en separat avgift på det wink.gif

Sveriges folkvalda politiker har av demokratiskäl beslutat att systemet med tv-avgifter är det bästa sättet att finansiera en oberoende public service. På så sätt blir finansieringen stabil och konkurrerar inte med andra verksamheter.. Just för att SVT & SR skall vara stabilt har man också haft ett 6 årigt Public Service avtal. Men nu har den nya kultuministern beslutat att halvera Public Service avtalet till 3 år.
birgitek
Jag betalar, mot min vilja eftersom jag sällan tittar på SVT:s utbud.
BBC och CNN är så väldigt mycket bättre när det gäller nyheter och så finns ju 4:an för svenska nyheter.
Birgit Ek
kristerh
CITAT (KURT @ 12-10-2006, 11:35)
Sveriges folkvalda politiker har av demokratiskäl beslutat att systemet med tv-avgifter är det bästa sättet att finansiera en oberoende public service.

Demokratiskt och oberoende wink.gif nåja, så länge politikerna sitter i styrelsen o bestämmer vilka som ska få sitta där kallar jag det inte för oberoende wink.gif
och reklamintäkter har de inte heller... programmet sponsras av....
netaave
Vi betalar fast visst känns det lite konstigt nu när man har digital-Tv och man knappt använder svt alls.
fruberglund
CITAT (Tezzla @ 11-10-2006, 22:03)

Jodå, jag har haft riktigt, riktigt dåligt med pengar periodvis jag också. Men det handlar om att göra ett val. Vill jag ha TV? Ja, då får jag också betala och försaka något annat. Och 5 kronor om dagen tror jag alla kan stoppa undan, ja. Om man nu vill ha TV vill säga. Betalar du inte ska du inte ha nån TV heller.

Allt är ju relativt!

Med mitt tråkiga och deprimerande liv jag levde då så hade jag nog (allvarligt) inte levt idag om jag inte hade haft tv:n. Så värdelöst var allt.

Men du bryr dig nog inte om vilket argument jag kommer med så jag skiter i vilket. Står valet mellan mat för dagen och tv-licens (och knappt det) så väljer jag mat.

Netaave - existensminimum var verkligen det också. Sen vet jag ju inte vad ni hade kvar men jag har för mig att det var ca 3500 kr och då skulle det räcka till allt, alltså mat, kläder, busskort, telefonräkning (hade telefon så folk kunde ringa till mig så jag hade inga dyra teleräkningar om ni tror det), elräkning osv. Hyran betalade soc. direkt har jag för mig.

Tycker inte jag borde behöva förklara och försvara hur dåligt jag hade det, skäms för att jag har behövt gå på socialen överhuvudtaget, även om det var många år sen.

Om ni tycker att jag hellre skulle betalat tv-licensen så är det upp till er, jag ansåg inte att jag hade råd då och var jag i samma sits igen så skulle jag göra på exakt samma sätt!

Tack för mig i den här tråden sad.gif
Tezzla
CITAT (fruberglund @ 12-10-2006, 14:29)
Men du bryr dig nog inte om vilket argument jag kommer med så jag skiter i vilket.

Men vad är det för fånig och oförskämd kommentar? blink.gif Har jag någonstans krävt att du ska förklara och försvara dig? Nej. Jag skrev att jag är övertygad om att ALLA har råd med 5 kr/dag för att kunna ha TV. Jag hade det när jag var fattig (då försakade jag annat) och du skriver att du inte hade det. Okej, fine, inget mer med det.
pejori
CITAT (Tezzla @ 12-10-2006, 14:41)
CITAT (fruberglund @ 12-10-2006, 14:29)

Men du bryr dig nog inte om vilket argument jag kommer med så jag skiter i vilket.

Men vad är det för fånig och oförskämd kommentar? blink.gif Har jag någonstans krävt att du ska förklara och försvara dig? Nej. Jag skrev att jag är övertygad om att ALLA har råd med 5 kr/dag för att kunna ha TV. Jag hade det när jag var fattig (då försakade jag annat) och du skriver att du inte hade det. Okej, fine, inget mer med det.

jag hade det inte, när jag satt som Fru Berglund sad.gif sad.gif
det fanns inte en suck att jag kunde avvara fem kronor om dagen....det var ett paket makaroner smile.gif smile.gif
har man stått och stampat utanför en bankomat klockan tolv på natten i flera månader, var TV-licensen det sista man tänkte på

och ja...existensminimum skillde på den tiden, mycket från komun till komun...en uträkning då-91...visade en skillnad på 1100 kr...mellan högsta och lägsta komunen smile.gif smile.gif smile.gif
ah56
Det är en myt att man betalar TV avgiften (inte licens) för Svt program. TV avgiften betalas för innehav av TV mottagaren, video, DVD el liknande, inte för vilka program man väljer att titta på.
Notisum
hav
CITAT (ah56 @ 12-10-2006, 15:08)
Det är en myt att man betalar TV avgiften (inte licens) för Svt program. TV avgiften betalas för innehav av TV mottagaren, video, DVD el liknande, inte för vilka program man väljer att titta på.
Notisum

Det är riktigt att man alltid ska betala i och med att man har TV men avgiften finanserar SVT, inga andra TV-kanaler.

I en modern tid med egna val och med ny teknik skulle man kunna välja om man vill stödja / se på SVT eller inte tycker jag. Eller om man skulle ha EN public service-kanal som gjorde allt det som de kommersiella kanalerna inte förmår eller vill och att den kanalen skulle vara skattefinansierad. Vet inte, men det känns som om nuvarande regler inte självklart är bästa lösningen.
Ingo
CITAT (ah56 @ 12-10-2006, 15:08)
Notisum

Precis! Och "avgiften" går heller inte raka spåret till SVT och SR som många tycks tro, utan in i en statligt kontrollerad fond. Regeringen kan ta medel ur den fonden till helt andra syften och så har också skett vid flera tillfällen.

Så det är egentligen inget annat än en statlig skatt på innehav av TV-mottagare.

Jag känner folk som har försökt sluta betala TV-avgift men det sägs vara mycket svårt att gå iland med. Även om man gör sig av med sin TV-apparat är det svårt att få dem att gå med på att sluta skicka räkningar. Och att sluta betala den på pin kiv är ingen bra ide - man får en påminnelse och betalar man inte då går det direkt till kronofogden och blir betalningsanmärkning.
Pirum
Som nämnts tidigare, det borde varit skattefinansierat. Fast det där med 'oberoende', vem ska egentligen bestämma över SVT? Ska vi slumpa fram personer? Eller ska ska högstbjudande bestämma? Eller ska vi låta politikerna bestämma, dem har vi ju ändå röstat på i god demokratisk ordning?Kanske direktva till SVT? smile.gif
hav
CITAT (Ingo @ 12-10-2006, 16:25)
Jag känner folk som har försökt sluta betala TV-avgift men det sägs vara mycket svårt att gå iland med. Även om man gör sig av med sin TV-apparat är det svårt att få dem att gå med på att sluta skicka räkningar. Och att sluta betala den på pin kiv är ingen bra ide - man får en påminnelse och betalar man inte då går det direkt till kronofogden och blir betalningsanmärkning.

Det låter illa om det är så. För om man helt ärligt slutar ha TV och anmäler det så ska man ju inte behöva betala längre. Så måste det fungera.

Därför blir det också lätt att slippa, man anmäler bara att man slutat att ha TV och det är inte lätt för stackars gamla Radiotjänst att motbevisa det.
kristerh
Jag känner folk som har försökt sluta betala TV-avgift men det sägs vara mycket svårt att gå iland med. Även om man gör sig av med sin TV-apparat är det svårt att få dem att gå med på att sluta skicka räkningar.

Det är hur enkelt som helst att anmäla att man inte har tv längre,
jag hade inga problem wink.gif men det var några år sedan.
askar
CITAT (hav @ 12-10-2006, 16:41)

Det låter illa om det är så. För om man helt ärligt slutar ha TV och anmäler det så ska man ju inte behöva betala längre. Så måste det fungera.

Därför blir det också lätt att slippa, man anmäler bara att man slutat att ha TV och det är inte lätt för stackars gamla Radiotjänst att motbevisa det.

Radiotjänst

17. Avanmälan - vilka regler gäller?

När du inte längre har en tv-mottagare kan du enligt § 11 lag om TV-avgift göra en avanmälan till Radiotjänst i Kiruna AB. Radiotjänst begär alltid orsak/anledning till avanmälan.

När två betalande hushåll blir ett, t ex vid samboförhållande, avanmäler den ena personen sitt tv-innehav till Radiotjänst.

Flyttar du till en vårdinrättning för att få stadigvarande vård och vårdinrättningen betalar tv-avgift, behöver du inte betala tv-avgift. Personer med eget boende t ex i servicehus, ska betala egen tv-avgift.

Har du magasinerat eller på något annat sätt avskiljt tv-mottagaren från bostaden, kan du avanmäla ditt tv-innehav. Tv-avgift betalar du till dess att innehavet av tv-mottagare upphört och detta meddelats vår kundtjänst. Avgift som avser tid efter att avanmälan kommit in till Radiotjänst, betalas tillbaka om beloppet är 100 kr eller mer. Om skriftlig bekräftelse på avanmälan inte erhållits inom 2-3 veckor, kontakta Radiotjänst. Avgiftsskyldigheten upphör fr.o.m. det datum din avanmälan inkommit till Radiotjänst, den kan inte ske retroaktivt (bakåt i tiden). Observera att det alltid är den tv-avgiftsskyldige som ansvarar för att avanmälan kommer Radiotjänst tillhanda.

Snöflinga
Tidigare var radio och TV-avgift separata ... numera sammanslagna, så vad händer om man enbart har radio unsure.gif
askar
CITAT (Snöflinga @ 12-10-2006, 22:34)
Tidigare var radio och TV-avgift separata ... numera sammanslagna, så vad händer om man enbart har radio unsure.gif

Då ska du inte betala Tv-licens... så har jag fattat det som.
pejori
CITAT (askar @ 12-10-2006, 22:46)
CITAT (Snöflinga @ 12-10-2006, 22:34)
Tidigare var radio och TV-avgift separata ... numera sammanslagna, så vad händer om man enbart har radio  :unsure:

Då ska du inte betala Tv-licens... så har jag fattat det som.

ja...vad jag har förstått, så har dom tagit bort radiolicensen numera smile.gif
KURT
efter uppmärksamheten med fuskande minsitrar ha väldigt många personer plötsligt betalat TV-licens. Tidningen Dagens Media listar kända personer som plötsligt skaffat sig tv.
Betty
CITAT (KURT @ 13-10-2006, 13:54)
efter uppmärksamheten med fuskande minsitrar ha väldigt många personer plötsligt betalat TV-licens. Tidningen Dagens Media listar kända personer som plötsligt skaffat sig tv.

Tja vad ska man säga, "Inget ont som inte har något gott med sig" kanske... rolleyes.gif
zaaritha
Jag är inte politiker, så jag har alltid betalat! wub.gif
birgitek
VLT - Västmanlands Länstidningen redovisade en undersökning idag, drygt 2000 personer hade deltagit, 55 % betalade inte TV-licens.
Birgit Ek
Ciczi
Jag står för att jag aldrig har betalt tv-licensen...

sen att nån annan i hushållet gör det är en annan sak tongue.gif

Ciczi
anna_rispan
de år jag haft en tv så har jag betalat......

känns lyxigt att tänka tillbaka på tiden utan tv. tänk at de kvällarna också försvann.... rolleyes.gif
wolkenkrabber
jag har aldrig betalat eftersom jag inte har en egen tv... jag tär på mina föräldrars ekonomi istället smile.gif
solkatten
Jag betalar inte för jag har ingen TV.
Det alternativet fanns inte i omröstningen.
cic
Självklart. Jag ÄLSKAR svt. Tycker det är så underbart med reklamfri tv. Älskar också att det finns plats för en helt annan bredd av program än vad det någonsin gör i reklamtv.
Hannele
Lite dålig moral bland odlare... unsure.gif
kristerh
CITAT (Hannele @ 06-11-2006, 09:15)
Lite dålig moral bland odlare... unsure.gif

wink.gif på vilket sätt då wink.gif
Hannele
CITAT (kristerh @ 06-11-2006, 11:08)
CITAT (Hannele @ 06-11-2006, 09:15)
Lite dålig moral bland odlare...  :unsure:

wink.gif på vilket sätt då wink.gif

Närmare 20% betalar inte sin tv-licens... bara ibland. sad.gif
arno
CITAT (cic @ 15-10-2006, 21:46)
Självklart. Jag ÄLSKAR svt. Tycker det är så underbart med reklamfri tv. Älskar också att det finns plats för en helt annan bredd av program än vad det någonsin gör i reklamtv.

Jajemen!!
*Stintan*
Du kan ju inte veta om dom där 20% ens skulle vara skyldiga att betala ohmy.gif
Hannele
CITAT (Stintan43 @ 06-11-2006, 11:24)
Du kan ju inte veta om dom där 20% ens skulle vara skyldiga att betala ohmy.gif

Nej, men jag tvivlar på att närmare 20% odla:re saknar tv.. unsure.gif
Jag har oftast lyckats slippa 7
*Stintan*
Man kan ju bo hos någon annan som betalar rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon