CITAT (mulle @ 12-10-2006, 15:21)
Jag måste skriva lite till för jag är så engagerad nu.
Kärnan i den här diskussionen handlar egentligen inte om fri entré utan om vilka grundläggande värderingar vi väljer att ställa oss bakom.
För en vecka sedan tänkte jag, naivt nog, att det kan vara bra med en borgerlig regering för att bryta en socialdemokrati som kanske tar sig själv alltför given. Jag trodde aldrig att den nya regeringen skulle gå in och peta i det som jag ser som, inte bara den svenska utan hela den nordiska, grundtanken nämligen att värna om den lilla människans möjlighet (och rättighet) till utbildning och stimulans.
Utan att egentligen vara uttalat "blockpolitisk" skrämmer det som nu pågår mig. Det utstrålar cynism, egoism och hårdhet på långt håll och så vill åtminstone inte jag ha det.
Mulle
Håller med dig.
De diskuterade effekterna av fritt inträde till muséer på nyheterna några veckor före valet. Statistiken visade att de som främst tjänat på fritt inträde var skolbarn, ungdomar och att förstagångsbesökarna hade ökat. Så det är inte "vana" museumbesökare som återkommer gång på gång och springer för jämnan för att det är gratis. Utan många som normalt inte konsumerar så mkt kultur har tagit chansen att gå dit. Slopar man fritt inträde så blir det åter dyrare för skolklasser och grupper att besöka.
Utbildning och stimulans som du skriver blir väl åter en angelägenhet för kulturintresserad medelklass nu när spontanbesöken kommer minska.