|
Regeringen Reinfeldt river upp fri entré- reformen på samtliga statliga museer. Det framgår av det brev som på onsdagen damp ner i samtliga museichefers brevlådor. (Källa: DN)Nationalmuseum hade före reformen ett snitt på 280.000 besökare per år. Sedan reformen infördes 2005 har besökarantalet ökat till en halv miljon. Är inte det skäl att behålla reformen? Att återinföra kassasystem i museerna nu blir bara dyrt och besökarantalet minskar till hur det var innan. Naturhistoriska är ett av mina favoritmuseer, i synnerhet sektionen om den fantastiska människan. Det gör mig inget att Cosmonova kostar, det betalar jag gärna men om det införs entré till museet också kommer man ju inte ha råd att gå en hel familj, om man inte är höginkomsttagare.
Precis så har det alltid varit för oss som inte bor på "museiorter" Kostar skjortan att betala ca 35 mils enkel resa för familjen. Likadant om vi vill gå på teater... och då tillkommer hotellövernattning. Visst har vi en del teater här men kanske inte just de jag vill se.
Rapchic
11-10-2006, 19:10
men då var dte väl bra att inte musee besöket ökade kostnaden
CITAT (Rapchic @ 11-10-2006, 20:10) men då var dte väl bra att inte musee besöket ökade kostnaden  Vore väl en pink i havet om man jämför.
Rapchic
11-10-2006, 19:16
CITAT (askar @ 11-10-2006, 21:13) CITAT (Rapchic @ 11-10-2006, 20:10) men då var dte väl bra att inte musee besöket ökade kostnaden :unsure: Vore väl en pink i havet om man jämför. men det hjälper ju ändå lite... om jag väljer tex att inte köpa godis den 20:nde kan jag ha pengar över till en middag den 24:e Tex
CITAT (Rapchic @ 11-10-2006, 20:16) CITAT (askar @ 11-10-2006, 21:13) CITAT (Rapchic @ 11-10-2006, 20:10) men då var dte väl bra att inte musee besöket ökade kostnaden  Vore väl en pink i havet om man jämför. men det hjälper ju ändå lite... om jag väljer tex att inte köpa godis den 20:nde kan jag ha pengar över till en middag den 24:e Tex Går inte att jämföra. Godis kontra 70 mils resa för 5 -6 personer.... eller godis kontra 70 mils resa plus hotellövernattning för 5 -6 personer. Pink i havet fortfarande.
Rapchic
11-10-2006, 19:28
CITAT (askar @ 11-10-2006, 21:26) CITAT (Rapchic @ 11-10-2006, 20:16) CITAT (askar @ 11-10-2006, 21:13) CITAT (Rapchic @ 11-10-2006, 20:10) men då var dte väl bra att inte musee besöket ökade kostnaden  Vore väl en pink i havet om man jämför. men det hjälper ju ändå lite... om jag väljer tex att inte köpa godis den 20:nde kan jag ha pengar över till en middag den 24:e Tex Går inte att jämföra. Godis kontra 70 mils resa för 5 -6 personer.... eller godis kontra 70 mils resa plus hotellövernattning för 5 -6 personer. Pink i havet fortfarande. vad jag menade så blir det mkt i längden
vickeva
11-10-2006, 20:50
Jag förstår egentligen inte varför det har varit gratis inträde. Klart att det är bra om vi går mer på museer, men är inte tex sjukvården viktigare? Eller skolorna? Jag tycker att man ibland fokuserar lite väl mycket på "finkultur".
CITAT (vickeva @ 11-10-2006, 22:50) Jag förstår egentligen inte varför det har varit gratis inträde. Klart att det är bra om vi går mer på museer, men är inte tex sjukvården viktigare? Eller skolorna? Jag tycker att man ibland fokuserar lite väl mycket på "finkultur". Vaddå "finkultur"? Naturhistoriska riksmuseet uppfattar jag inte som "finkultur", du får gärna motivera vad uttrycket betyder för dig eftersom du tydligen tycker att barns kunskap om kroppen eller utställningen om våra skandinaviska djur och vår miljö är "finkultur". Kostnaderna för reformen uppgår till c:a 96 miljoner kronor, vilket motsvarar mindre än tio procent av de befintliga anslagen till museerna. Hur kan du vara så säker på att entréavgifter på museerna skulle gå till de områden du nämner? Om fri entré avskaffas måste museerna återanpassa lokalerna, återinföra kassasystemen och det kostar pengar, som antingen staten får stå med eller så måste museerna skära ner på personalen och kvalitén på sina utställningar. Ett museum är en viktig bildningsresurs i samhället med ansvar för att samla och visa vårt materiella kulturarv. Som en sådan bildningsresurs kan museet liknas vid offentliga arkiv och bibliotek, som samhället inte tar ut entréavgift till. Det är svenska folket som äger de värdefulla samlingar och konstskatter som finns i våra statliga museer. Är det rätt att vi ska betala för att få se det vi äger?
herkules
11-10-2006, 23:37
nu rivs det och ändras om och det har bara gått en vecka ännu med de nya makthavarna...
självklart ska all kultur vara gratis och finansieras via skattsedeln, det har vi råd med utan att dra in på vare sig sjukvård eller skola.
sänk politikerlöner, ta bort fallskärmar och onödig administration - vi sparar massor med pengar på det.
CITAT (vickeva @ 11-10-2006, 21:50) Jag förstår egentligen inte varför det har varit gratis inträde. Klart att det är bra om vi går mer på museer, men är inte tex sjukvården viktigare? Eller skolorna? Jag tycker att man ibland fokuserar lite väl mycket på "finkultur". Tycker du att det ska kosta pengar att låna böcker på biblioteket också?
wolkenkrabber
12-10-2006, 05:06
jag tyckte mig höra att det bara var om man var över 19 som man skulle vara tvungen att betala inträde? eller hörde jag helt fel?... för då blir det ju frotfarande en klart lättnad kostnad för barnfamiljer... även fast jag tycker att det skall vara gratis...
Några 1000 människor kommer att förlora sina jobb. Muséerna anställde extrapersonal i samband med det fria inträdet, och turistnäringen i främst Stockholm har ökat markant. Men de som nu sägs upp kan säkert få jobb som pigor hos Maria Borelius. Är de svenska så får de 5000 kr/mån, annars 2500 kr/mån.
birgitek
12-10-2006, 07:30
CITAT (askar @ 11-10-2006, 20:08) Precis så har det alltid varit för oss som inte bor på "museiorter" Kostar skjortan att betala ca 35 mils enkel resa för familjen. Likadant om vi vill gå på teater... och då tillkommer hotellövernattning. Visst har vi en del teater här men kanske inte just de jag vill se. Bra att det försvinner, varför skall jag som landsortsbo ( som sällan har möjlighet att dessa muséer) betala inträdet åt storstadsbor. Dessutom tycker jag faktiskt att alla turister bör betala inträdet. Birgit Ek
CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 08:30) CITAT (askar @ 11-10-2006, 20:08) Precis så har det alltid varit för oss som inte bor på "museiorter" Kostar skjortan att betala ca 35 mils enkel resa för familjen. Likadant om vi vill gå på teater... och då tillkommer hotellövernattning. Visst har vi en del teater här men kanske inte just de jag vill se. Bra att det försvinner, varför skall jag som landsortsbo ( som sällan har möjlighet att dessa muséer) betala inträdet åt storstadsbor. Dessutom tycker jag faktiskt att alla turister bör betala inträdet. Birgit Ek Och storstadsbornas finasiering av landsorten via utjämningsbidragen kommer nog också att försvinna. För varför skall rika storstadskommuner betala till fattiga landsortskommuner?
birgitek
12-10-2006, 07:44
CITAT (KURT @ 12-10-2006, 08:35) CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 08:30) CITAT (askar @ 11-10-2006, 20:08) Precis så har det alltid varit för oss som inte bor på "museiorter" Kostar skjortan att betala ca 35 mils enkel resa för familjen. Likadant om vi vill gå på teater... och då tillkommer hotellövernattning. Visst har vi en del teater här men kanske inte just de jag vill se. Bra att det försvinner, varför skall jag som landsortsbo ( som sällan har möjlighet att dessa muséer) betala inträdet åt storstadsbor. Dessutom tycker jag faktiskt att alla turister bör betala inträdet. Birgit Ek Och storstadsbornas finasiering av landsorten via utjämningsbidragen kommer nog också att försvinna. För varför skall rika storstadskommuner betala till fattiga landsortskommuner? Principellt håller jag med Dej om utjämningsbidragen, fast det är en viss skillnad beroende på vad pengarna används till. För mej känns det OK att betala för någon annans vård, men inte för någon annans fritidsaktiviteter. Sen får ju inte särskilt många landsortskommuner utjämningsbidrag (det är väl mest Norrlands inland) Birgit Ek
Gossen Ruda
12-10-2006, 08:02
En stor del av inträdesavgiften går till att ta upp och administrera densamma. Lite rundgång. Men alltihop är en del av den borgeliga strategin. Inträdesavgift betyder färre besökare. Nästa punkt på programmet är att museerna skall vara självförsörjande, inga skattepengar till sånt. Då måste man höja inträdet ännu mer vilket betyder än nu förre besökare vilket innebär högre inträde osv. Till slut får dom stängas eftersom ingen går dit. Då kan man sälja ut samlingarna för att få mer pengar i statskassan för att kunna sänka skatterna för fler höginkomsttagare. Eller möjligen subventionera TV-avgiften för politiker.
CITAT (Gossen Ruda @ 12-10-2006, 09:02) En stor del av inträdesavgiften går till att ta upp och administrera densamma. Lite rundgång. Men alltihop är en del av den borgeliga strategin. Inträdesavgift betyder färre besökare. Nästa punkt på programmet är att museerna skall vara självförsörjande, inga skattepengar till sånt. Då måste man höja inträdet ännu mer vilket betyder än nu förre besökare vilket innebär högre inträde osv. Till slut får dom stängas eftersom ingen går dit. Då kan man sälja ut samlingarna för att få mer pengar i statskassan för att kunna sänka skatterna för fler höginkomsttagare. Eller möjligen subventionera TV-avgiften för politiker.  Fast man vill ju inte dra ner på alla kulturbidrag. Moderaterna i Stockholm vill ju att staten skall betala ett nytt operahus. Så det finns kultur och så finns det KULTUR.
Jag tyckte att gratis entré till museerna var ett fantastiskt initiativ från Sverige och jag blev faktiskt lite skakad då jag såg nyheterna igår. Folkbildning är inte ett privat fritidsnöje - det är ett kapital för en hel nation! Vi har i Finland följt den svenska museibesökarutvecklingen med stort intresse och här diskuteras möjligheten att följa exemplet med fri entré. Hoppas att det går att genomföra trots att det nu slopas i Sverige! Mulle
kristerh
12-10-2006, 10:44
tycker att det är bra att de ska börjar ta betalt igen, dessutom tycker jag att teatrar o operan ska betalas via sponsorer och entréavgifter inte via skatten.
CITAT (kristerh @ 12-10-2006, 11:44) tycker att det är bra att de ska börjar ta betalt igen, dessutom tycker jag att teatrar o operan ska betalas via sponsorer och entréavgifter inte via skatten. Varför bara teatrar o operan? Varför inte också försvaret och polisen? De som anser sig behöva skydd skulle väl kunna anlita privata vaktbolag? Även vägarna kan ju privatiseras, varför skall de som inte har bil betala skatt till vägar? När posten och telia har privatiseras kommer det att bli dyrt att skicka brev till glesbygden och det kommer också att bli dyrt att installera telefon där. I den privatiserade sjukvården kommer också kostnaderna att bli mycket dyrare i glesbygden.
birgitek
12-10-2006, 10:54
CITAT (mulle @ 12-10-2006, 09:11) Folkbildning är inte ett privat fritidsnöje - det är ett kapital för en hel nation! Folkbildning åt storstadsbor som vi andra skall bekosta.!!? För övrigt anser jag att "folkbildning" är ett avskyvärt, förlegat och nedlåtande uttryck - politikerna skall alltså se till att staten ger lite väl vald bildning åt de "dumma och obildade" medborgarna. Själv föredrar jag att benämna kultur som ett medel för personlig utveckling och anser att de flesta av oss är kapabla att skaffa oss lite bildning på egen hand. Birgit Ek
kristerh
12-10-2006, 10:57
CITAT (KURT @ 12-10-2006, 11:51) Varför bara teatrar o operan? Varför inte också försvaret och polisen? När posten och telia har privatiseras kommer det att bli dyrt att skicka brev till glesbygden och det kommer också att bli dyrt att installera telefon där. I den privatiserade sjukvården kommer också kostnaderna att bli mycket dyrare i glesbygden. Försvar o polis är nödvändigheter för samhället, teater o opera kallar jag inte nödvändigt  Telia är redan privatiserat  det är väl inte sponsrat av samhället på något sätt, tror inte posten heller är det Och sjukvård var det du som drog upp  finns redan privata vårdalternativ som inte kostar mer för dig som patient, så jag förstår inte din rädsla
birgitek
12-10-2006, 11:01
CITAT (kristerh @ 12-10-2006, 11:57) CITAT (KURT @ 12-10-2006, 11:51) Varför bara teatrar o operan? Varför inte också försvaret och polisen? När posten och telia har privatiseras kommer det att bli dyrt att skicka brev till glesbygden och det kommer också att bli dyrt att installera telefon där. I den privatiserade sjukvården kommer också kostnaderna att bli mycket dyrare i glesbygden. Försvar o polis är nödvändigheter för samhället, teater o opera kallar jag inte nödvändigt  Telia är redan privatiserat  det är väl inte sponsrat av samhället på något sätt, tror inte posten heller är det Och sjukvård var det du som drog upp  finns redan privata vårdalternativ som inte kostar mer för dig som patient, så jag förstår inte din rädsla  För mej är det en enorm skillnad att bidra till t.ex polis, vård och skola mot att finansiera storstadsbornas musiebesök. Birgit Ek
anna_rispan
12-10-2006, 11:32
jag tror faktiskt att teatrar och operor är nödvändigt för ett land. liksaså museer med kvalitativa utställningar. man måste få ha kul i ett land. inte bara se att man bygger upp försvar och sjukvård mmm.
visst skulle det vara trevlig med större spridning på museerna. en hel del är ju i Stockholm. men en del utsällningar skickas väl också mellan museer?? eller har jag blandat ihop det med något helt annat??
kankse lite utanför ämnet eller?
Rapchic
12-10-2006, 11:35
ju mer inteligent ett djur är ju mer kul behöver den ha för att inte bli galen av att inte göra något det är speciellt viktigt för dom som inte jobbar som inte har så mkt att göra på dagarna att sysselsätta sig därför ska man inte göra kultur mindre tillgängligt
Hannele
12-10-2006, 11:40
CITAT (kristerh @ 12-10-2006, 11:57) Försvar o polis är nödvändigheter för samhället, teater o opera kallar jag inte nödvändigt  Tja, om folk gick mer på bio, muséer, konserter och teater, hade det mindre tid att slåss och tjäla.
Rapchic
12-10-2006, 11:43
CITAT (kristerh @ 12-10-2006, 12:57) Försvar o polis är nödvändigheter för samhället, teater o opera kallar jag inte nödvändigt  tja det är faktist kultur som är grunden till vår inteligens och som jag sa förut utam stimulation så blir man galen
birgitek
12-10-2006, 11:55
CITAT (Hannele @ 12-10-2006, 12:40) CITAT (kristerh @ 12-10-2006, 11:57) Försvar o polis är nödvändigheter för samhället, teater o opera kallar jag inte nödvändigt  Tja, om folk gick mer på bio, muséer, konserter och teater, hade det mindre tid att slåss och tjäla.  Då skulle det väl vara mera rättvist att subventionera biobesök eftersom biografer finnst tillgängligt för så många fler än de statliga muséerna är. Birgit Ek
CITAT (KURT @ 12-10-2006, 09:35) Och storstadsbornas finasiering av landsorten via utjämningsbidragen kommer nog också att försvinna. För varför skall rika storstadskommuner betala till fattiga landsortskommuner? Det är åt det hållet det lutar, "sköt dig själv och skit i andra".
Varför ska vissas fritidsintressen skattesubventioneras? Alla är inte intresserade av museer och teater utan har intressen som de får betala "dyrt" för. För övrigt skulle jag gärna betala några kronor för boklån.
CITAT (Malvia @ 12-10-2006, 15:39) Varför ska vissas fritidsintressen skattesubventioneras? Alla är inte intresserade av museer och teater utan har intressen som de får betala "dyrt" för. För övrigt skulle jag gärna betala några kronor för boklån. Men det handlar inte om fritidsintressen, det är ju allmänbildning det handlar om. Allt om finns i de statliga museerna runt om i landet ägs av svenska folket för övrigt, det borde göras så tillgängligt som möjligt för alla. Inte låsas in och glömmas bort. Och om man ska fortsätta fundera på det där med fritidsintressen, off topic men ganska intressant ändå: Varför subventioneras idrottandet med miljardbelopp varje år och varför skulle vi fortsätta med det? Alla gillar ju inte att sporta? Vi kan ju dra in alla statliga subventioner till alla aktiviteter som inte alla gillar så får vi se vad som blir kvar.
CITAT (Malvia @ 12-10-2006, 14:39) Varför ska vissas fritidsintressen skattesubventioneras? Alla är inte intresserade av museer och teater utan har intressen som de får betala "dyrt" för. För övrigt skulle jag gärna betala några kronor för boklån. Jag vet inte hur gammal du är, eller om du någonsin har varit barn? Men som barn, då har du att rätta dig efter de vuxnas villkor. Att du har råd att betala det du själv prioriterar, det är en sak. Men du kanske tycker att barnen får skylla sig själva som valt de föräldrar de fått Sorry, men idag är jag riktigt taggig, så välj dina ord människa
Det är inte vissas fritidsintressen som skall subventioneras - det är tillgängligheten till och utvecklingen av vår kultur som skall stimuleras. Vi kan inte låta marknaden ta över allt - vi behöver något som retar och stimulerar våra sinnen. Marknaden tenderar att bara roa eftersom det säljer bättre.
CITAT (arno @ 12-10-2006, 14:50) Det är inte vissas fritidsintressen som skall subventioneras - det är tillgängligheten till och utvecklingen av vår kultur som skall stimuleras. Vi kan inte låta marknaden ta över allt - vi behöver något som retar och stimulerar våra sinnen. Marknaden tenderar att bara roa eftersom det säljer bättre. Bra sagt! Mulle
CITAT (LadyG @ 12-10-2006, 14:46) CITAT (Malvia @ 12-10-2006, 15:39) Varför ska vissas fritidsintressen skattesubventioneras? Alla är inte intresserade av museer och teater utan har intressen som de får betala "dyrt" för. För övrigt skulle jag gärna betala några kronor för boklån. Men det handlar inte om fritidsintressen, det är ju allmänbildning det handlar om. Allt om finns i de statliga museerna runt om i landet ägs av svenska folket för övrigt, det borde göras så tillgängligt som möjligt för alla. Inte låsas in och glömmas bort. Och om man ska fortsätta fundera på det där med fritidsintressen, off topic men ganska intressant ändå: Varför subventioneras idrottandet med miljardbelopp varje år och varför skulle vi fortsätta med det? Alla gillar ju inte att sporta? Vi kan ju dra in alla statliga subventioner till alla aktiviteter som inte alla gillar så får vi se vad som blir kvar. Exakt!
birgitek
12-10-2006, 14:18
Men om en tvåbarnsfamilj från t.ex.Korpilombolo vill ge vad som kostar en Stockholmsfamilj någon hundralapp till sina barn så landar kostnaden säkert över 10 000 kr. Varför skall dom då subventionera stockholms-familjen. Birgit Ek
Jag måste skriva lite till för jag är så engagerad nu. Kärnan i den här diskussionen handlar egentligen inte om fri entré utan om vilka grundläggande värderingar vi väljer att ställa oss bakom. För en vecka sedan tänkte jag, naivt nog, att det kan vara bra med en borgerlig regering för att bryta en socialdemokrati som kanske tar sig själv alltför given. Jag trodde aldrig att den nya regeringen skulle gå in och peta i det som jag ser som, inte bara den svenska utan hela den nordiska, grundtanken nämligen att värna om den lilla människans möjlighet (och rättighet) till utbildning och stimulans. Utan att egentligen vara uttalat "blockpolitisk" skrämmer det som nu pågår mig. Det utstrålar cynism, egoism och hårdhet på långt håll och så vill åtminstone inte jag ha det. Mulle
CITAT (mulle @ 12-10-2006, 15:21) Jag måste skriva lite till för jag är så engagerad nu. Kärnan i den här diskussionen handlar egentligen inte om fri entré utan om vilka grundläggande värderingar vi väljer att ställa oss bakom. För en vecka sedan tänkte jag, naivt nog, att det kan vara bra med en borgerlig regering för att bryta en socialdemokrati som kanske tar sig själv alltför given. Jag trodde aldrig att den nya regeringen skulle gå in och peta i det som jag ser som, inte bara den svenska utan hela den nordiska, grundtanken nämligen att värna om den lilla människans möjlighet (och rättighet) till utbildning och stimulans. Utan att egentligen vara uttalat "blockpolitisk" skrämmer det som nu pågår mig. Det utstrålar cynism, egoism och hårdhet på långt håll och så vill åtminstone inte jag ha det. Mulle Nix, inte jag heller
CITAT (mulle @ 12-10-2006, 16:21) Jag måste skriva lite till för jag är så engagerad nu. Kärnan i den här diskussionen handlar egentligen inte om fri entré utan om vilka grundläggande värderingar vi väljer att ställa oss bakom. För en vecka sedan tänkte jag, naivt nog, att det kan vara bra med en borgerlig regering för att bryta en socialdemokrati som kanske tar sig själv alltför given. Jag trodde aldrig att den nya regeringen skulle gå in och peta i det som jag ser som, inte bara den svenska utan hela den nordiska, grundtanken nämligen att värna om den lilla människans möjlighet (och rättighet) till utbildning och stimulans. Utan att egentligen vara uttalat "blockpolitisk" skrämmer det som nu pågår mig. Det utstrålar cynism, egoism och hårdhet på långt håll och så vill åtminstone inte jag ha det. Mulle Håller med dig Mulle. Du hittade pudelns kärna.
CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 15:18) Men om en tvåbarnsfamilj från t.ex.Korpilombolo vill ge vad som kostar en Stockholmsfamilj någon hundralapp till sina barn så landar kostnaden säkert över 10 000 kr. Varför skall dom då subventionera stockholms-familjen. Birgit Ek Tog en titt på vad vi två skulle få betala för att komma till närmsta museum eller teater. Tror jag avstår.
2 vuxna, 2 ungdomar 806SEK för samma sträcka.
CITAT (askar @ 12-10-2006, 16:41) Tog en titt på vad vi två skulle få betala för att komma till närmsta museum eller teater. Tror jag avstår.  Förstår dig verkligen! Eftersom våra museum är allas egendom borde samlingarna, beskrivningarna och kunskapen vara tillgängligt på internet. Vill man besöka på plats kan man väl ha en avgift, det handlar hursomhelst om en subventionerad summa, ingen summa som handlar om vad det egentligen kostar. Det allra mesta av samlingarna ligger dessutom i arkiv och källare, är inte ens tillgängligt om man är på plats. Modernisera och gör det tillgängligt för alla!
CITAT (LadyG @ 12-10-2006, 16:50) 2 vuxna, 2 ungdomar 806SEK för samma sträcka. Var hittade du till det priset? Jag sökte på lägsta.
CITAT (askar @ 12-10-2006, 17:53) CITAT (LadyG @ 12-10-2006, 16:50) 2 vuxna, 2 ungdomar 806SEK för samma sträcka. Var hittade du till det priset? Jag sökte på lägsta. Hm, flyg ser jag ju nu. Jag sökte efter tåg 
CITAT (LadyG @ 12-10-2006, 17:01) CITAT (askar @ 12-10-2006, 17:53) CITAT (LadyG @ 12-10-2006, 16:50) 2 vuxna, 2 ungdomar 806SEK för samma sträcka. Var hittade du till det priset? Jag sökte på lägsta. Hm, flyg ser jag ju nu. Jag sökte efter tåg    då förstår jag.
Gossen Ruda
12-10-2006, 16:02
Tror knappast att någon från Korpilombolo åker till Stockholm bara för att gå på museum men möjligen om man besöker S. i något annat ärende, Pridefestivalen kanske.  Kostar det då 100 kr person/museum blir det säkert inte av vilket blir en brist i samhällskunskapen för obygdsborna.
birgitek
12-10-2006, 16:06
CITAT (hav @ 12-10-2006, 16:52) Eftersom våra museum är allas egendom borde samlingarna, beskrivningarna och kunskapen vara tillgängligt på internet. Vill man besöka på plats kan man väl ha en avgift, det handlar hursomhelst om en subventionerad summa, ingen summa som handlar om vad det egentligen kostar. Det allra mesta av samlingarna ligger dessutom i arkiv och källare, är inte ens tillgängligt om man är på plats. Modernisera och gör det tillgängligt för alla!  Yes, vettigaste synpunkten hittills. Birgit Ek
CITAT (askar @ 12-10-2006, 18:02)  då förstår jag. Lite lustigt att restiden med flyg och tåg är den samma, undrar varför? Taxar planet hela vägen eller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|