Alexander-VG-zon3
02-12-2007, 17:53
a

För mig som mest har rosor ser den här rabatten spännande ut flaxss, är alla dessa växter ute året runt i Skåne ?
Vad är det för något, palmer och en opuntia kan jag kanske få till ?
kompostjord
02-12-2007, 23:41
Var det inte menat som ett test?
Därför undrar jag vilket som dog eller överlevde i listan
Alexander-VG-zon3
03-12-2007, 07:41
a
kompostjord
12-01-2008, 23:35
Lite otydligt svar, var det inte ett test du gjorde?
Kan du inte presentera en lista där du exempelvis markerar det som dog?
Här är denna vinter så mild att jätteverbenan ser Ok ut, min konvaljbuske har kvar sina blad.
Alexander-VG-zon3
12-01-2008, 23:51
a
kompostjord
12-01-2008, 23:56
Ska jag? Men jag vet inget om ditt resultat
Det här är ju förra vinterns lista, vad lever just nu?
Alexander-VG-zon3
12-01-2008, 23:57
a
kompostjord
12-01-2008, 23:58
Och vad är det för år på den listan?
Du är lite otydlig.
Alexander-VG-zon3
13-01-2008, 00:00
a
kompostjord
13-01-2008, 00:01
Så du har ingen lista på vad som dött?
Vilket år avser listan ovan?
Lättast vore ju om du bockade av de som dött, du som vet vilken lista som avser vilket år .
Alexander-VG-zon3
13-01-2008, 00:06
a
kompostjord
13-01-2008, 00:06
Så då lever Auberginen?
Alexander-VG-zon3
13-01-2008, 00:07
a
kompostjord
13-01-2008, 00:10
Kan du inte lägga upp en ordentlig lista där du färgar eller stryker under det som dött, var det inte det som var syftet med alla dessa inlägg?
Kan du svara? JA ELLER NEJ Lever Auberginen?
Alexander-VG-zon3
13-01-2008, 00:13
a
kompostjord
13-01-2008, 00:13
Den här listan började du med förra vintern, vad lever och vad dog???????.
Timvisare Hibiscus Hibiscus trionum 'Simply Love' halvhärdig (efter -3c blev allt slabb tror den kommer igen från rötterna *perenn,tvåårig* )
Frilandshibiskus Hibiscus syriacus härdig
Prakthibiskus Hibiscus Moscheutos härdig
Hibiskus Hibiscus rosa-sinensis 0c (med skydd efter -4c så fick dom lite toppskador på bladen . dom är inne nu och har det bra i +10c )
Paprika Capsicum annuum 0c ( efter ca -2c stendöda . har två stora plantor i +10c som är oskadda . utsätt inte capsicum för frost )
Snack paprika Capsicum annuum 0c
Gul paprika Capsicum annuum 0c
Aubergine Solanum melongena -7c halvhärdig (efter frost så bler bladen bruna . jag vet inte hur denna funkar om det är perenn eller inte )
Jordgubbe Fragaria x ananassa härdig
Granatäpple Punica granatum -12c halvhärdig (har dom ute än inga skador alls lägst ca -7c)
Kalifornisk solfjäderspalm Washingtonia filifera -6c -10c halvhärdig (mina jätte små fick köldprickar efter -4c . men dom var väldigt små )
Trådpalm Washingtonia robusta -6c halvhärdig ( får skador vid -5c dom kräver skydd vid -4c -5c )
Påfågelsträd Caesalpinia -7c halvhärdigt (ruttnat bort i +10c )
Elefanttunga Haemanthus albiflos 0c
Dadelpalm Phoenix dactylifera -5c halvhärdig ( mina små plantor fick skador vid -4,5c )
Kanariepalm Phoenix canariensis -7c halvhärdig (inga skador än )
Olivträd Olea europea -12c halvhärdig (inga skador än har däremot tappat lite blad men inga frost skador )
Caladium -1c
Älghorns bräken Platycerium bifurcatum -1c
Murgröna halvhärdig-härdig
Svärmors tunga Sansevieria trifasciata -1c (ruttnar lätt i låg temp om fukten är hög eller stor nederbörd )
Solfjäderspalm Livistona rotundifolia +2c (klar får skador under +5c )
Garderobsblomma Zamioculcas zamiifolia -6c halvhärdig (ruttnar lätt bort om inte jorden är torr inann frost slår till )
Mini kokospalm Lytocaryum weddellianum -3c (ha över 0c . får skador i frost )
Zamia Zamia furfuracea -1c
Grönampellilja Chlorophytum comosum -1c (klara ´-1c men inte mer . mina blommar nu som aldrig för efter dom haft det torrt och svalt ner till -1c samma för alla sorter )
Brokbladigampellilja Chlorophytum comosum -1c
krulligampellilja Chlorophytum comosum bonnie -1c
Clivia Clivia miniata -3c (inte under -3c)
Jakaranda Jacaranda mimosifolia -6c halvhärdig (inte under -3c )
Solros Helianthus annuus (död efter -3c )
Findadelpalm Phoenix roebelenii -3c ( -1c klara den utan problem . under -3c dör den )
Flasklilja Beaucarnea recurvata -6c halvhärdig ( ha över 0c då dom är känsliga för frost plus fukt =ruttnar )
Gyllenbär Physalis Pruinosa -9c halvhärdig
citronväxt citrus lemon 0c
Rumsask Radermachera sinica -6c halvhärdig
Fredskalla Staphiphyllum -6c halvhärdig
Triangle Palm Dypsis decaryi -3c (samma som fin dadelpalm )
Aralia Fatsia japonica -20c härdig
Dvärgbanan Musa acuminata -6c halvhärdig (ha över 0c )
Kristi törnekrona Euphorbia milii -5c halvhärdig (måste stå väldigt torrt om dom ska klara -5c annars -2c )
Ginst Genista pilosa härdig
Stockros Alcea rosea härdig
Fingerborgsblomma Digitalis purpurea härdig
Hebe barrväxt Hebe halvhärdig-härdig
Ginkgo Ginkgo biloba härdig
Hosta härdig
Triangeloxalis Oxalis triangularis -14c halvhärdig (perenn)
sefyrlilja Zephyranthes grandiflora -12c halvhärdig (perenn)
Kentuckykaffe Gymnocladus dioicus härdig
Flugtrumpet Sarracenia härdig (inga skador)
Blå passionsblomma Passiflora caerulea halvhärdig-härdig (inga skador=perenn va rädd om rötterna vid kyla )
Passionsfrukt Passiflora edulis -12c halvhärdig
Fönster fikus Ficus elastica +2c
Brokbladig Fönster fikus Ficus elastica Variegata +2c
Fiolfikus Ficus lyrata 0c
Kanna Canna x generalis -14c halvhärdig (perenn )
Kamomill Matricaria chamomilla härdig
Afrikas blå lilja Agapanthus praecox halvhärdig-härdig (bladen försvinner vid -4c denna växt är perenn )
Brokbladig Kirskål Aegopodium podagraria variegata härdig
Bägarranka Dipladenia rosea -1c ( inte under +5c *står den torrt klarar den ner till +2c -1c men den tappar bladen i låg temp . men när vårsolen visar sig slår dom ut igen . så den beter sig som löv fällande )
Bönträd Castanospermum australe -3c ( -1c )
Fuchsia Fuchsia -5c (tappar bladen i låg temperatur men kommer till våren )
Trädtomat Cyphomandra betacea 0c
Klätter benved Euonymus fortunei Emerald härdig
Blåsvingel Festuca glauca härdig
Kaukasiskt fetblad Sedum spurium härdig
Hebe veronica variegata -6c halvhärdig (stämmer bra i temp kan få blad skador redan vid -4c )
Taklök Sempervivum tectorum härdig
Dvärgpalm Chamaerops humilis -12c halvhärdig (inga skador lägst ca -7c )
Olika Sedum härdiga
Yucca Yucca filamentosa härdig
Okänd Aloe vera -3c ( ha över 0c min va oskyddad i -4c dom yngsta bladen var oskadad och den återhämtar sig fort efter frost . men bättre med ingen frost ) )
Agave Agave americana -8c halvhärdig (får skador på äldre blad vid -7c men återhämtar sig snabbt i kruka ca -5c klarar dom )
Djävulstunga Ferocactus latispinus -3c(torrt och kyla ner till 0c -1c )
Nerium Nerium oleander -12c halvhärdig (beroende på sort mina var -5c då dom blev bruna efter ca -7c så -3c som lägsta )
Kottepalm Cycas revoluta -8c halvhärdig ( bladen försvinner vid -5c men stammen klarar ca -10c och dom kommer oftast till våren men har det varit nere vid -9c -10c så försenar det bladen till sen på sommaren och sen händer samma igen på hösten . så för plantans skull så klara den -3c -5c beronde på exemplar . har haft som klara -7c utan att bladen gulnar )
Fikon Ficus carica -16c -20c halvhärdig-härdig
Akleja Aquilegia vulgaris Härdig
Brokbladig Akleja Aquilegia vulgaris Variegata härdig
Alp Akleja Aquilegia alpina härdig
Lavendel Lavandula angustifolia härdig
Sommar Lavendel -3c (får skador vid -4c men kan kanske komma som perenn vet inte än *lever än efter -7,5c som lägst* )
Stenkyndel Calamintha nepeta härdig
Rosmarin Rosmarinus officinalis -12c -14c halvhärdig (inga skador än lägst ca -7c )
Väderkvarnspalm Trachycarpus fortunei -18c halvhärdig (får en spy grön höst färg men annars inga skador än )
Vit Änglatrumpet Brugmansia (X) +3c -3c -12c -14c ömtålig-halvhärdig (testa och se) (olika sorter olika härdighet)
Okänd Lammöra Stachys (X) härdig
Okänd gul lilja halvhärdig-härdig
Dvärgpersika Prunus persica Bonanza härdig
Myrten Myrtus communis -10c halvhärdig (inga skador vid -5c kan tappa bladen vid låg temp . får se om den kommer igen har haft den oskyddad ner tillca -7c )
Basilika Ocimum basilicum +3c (förvånansvärt härdigare -3c och den kommer igen från rötterna om det inte är allt för blött då frosten kom)
Vit kamelia Camellia japonica -17c -20c halvhärdig-härdig
Dvärgkowhai Sophora prostrata kanske +3c ( min har klarat -7c med ca 10-15cm lager gräs om sig )
Ricin Ricinus communis -12c (blir slabbig efter -3c är det etablerade ex som kommer den kanske från rötterna )
Vit klätter ros härdig
3Okännda roser härdig
Tuscany Sammetsros härdig
Vresros härdig
Bokharbinda Polygonum baldschuanicum (Fallopia) härdig
Parkslide Fallopia japonica härdig
Paradisträd Crassula ovata -3c -6c halvhärdig (ha över 0c då fukt och frost kan ställa till med problem har den fått frost ska den efteråt ha varmt och soligt för att återhämta sig . min nu kämpar med röta . jag tror den kommer slå ut nya blad till våren från stammarna som är kvar . men många blad och små grenar har frusit/ruttnat bort ) (har återhämtat sig är det fuktigt är 0c lägsta den klarar )
Korall crassula -3c (likadant som paradisträd )
Kungs cissus Cissus rhombifolia -1c ( 0c )
Guldpalm Dypsis lutescens -5C (samma som kentia )
Förmakspalm Howea forsteriana -3c ( -2c är tålig mot snö,blåst,hagel och i torrt tillstånd ner till ca -2c -3c . men den mår det så bättre i +5c )
Alexander-VG-zon3
13-01-2008, 00:16
a
kompostjord
13-01-2008, 00:18
Du skrev ju att du tog ut dem :-)
Alexander-VG-zon3
13-01-2008, 00:20
a
kompostjord
13-01-2008, 00:27
Så jag kan bocka av de rödfärgade om jag hittar dem på den här listan
Du Flax det var ingen dålig lista, hur gick det med den härdiga Änglatrumpeten? Har du nån temp den klarade av? Lever den?
Llax lista
här är listan på alla mina växter både ute å inne har allt ute förutom hoyor som är inne
Timvisare Hibiscus Hibiscus trionum 'Simply Love' halvhärdig (efter -3c blev allt slabb tror den kommer igen från rötterna *perenn,tvåårig* )
Frilandshibiskus Hibiscus syriacus härdig
Prakthibiskus Hibiscus Moscheutos härdig
Hibiskus Hibiscus rosa-sinensis 0c (med skydd efter -4c så fick dom lite toppskador på bladen . dom är inne nu och har det bra i +10c )
Paprika Capsicum annuum 0c ( efter ca -2c stendöda . har två stora plantor i +10c som är oskadda . utsätt inte capsicum för frost )
Snack paprika Capsicum annuum 0c
Gul paprika Capsicum annuum 0c
Aubergine Solanum melongena -7c halvhärdig (efter frost så bler bladen bruna . jag vet inte hur denna funkar om det är perenn eller inte )
Jordgubbe Fragaria x ananassa härdig
Granatäpple Punica granatum -12c halvhärdig (har dom ute än inga skador alls lägst ca -7c)
Kalifornisk solfjäderspalm Washingtonia filifera -6c -10c halvhärdig (mina jätte små fick köldprickar efter -4c . men dom var väldigt små )
Trådpalm Washingtonia robusta -6c halvhärdig ( får skador vid -5c dom kräver skydd vid -4c -5c )
Påfågelsträd Caesalpinia -7c halvhärdigt (ruttnat bort i +10c )
Elefanttunga Haemanthus albiflos 0c
Dadelpalm Phoenix dactylifera -5c halvhärdig ( mina små plantor fick skador vid -4,5c )
Kanariepalm Phoenix canariensis -7c halvhärdig (inga skador än )
Olivträd Olea europea -12c halvhärdig (inga skador än har däremot tappat lite blad men inga frost skador )
Caladium -1c
Älghorns bräken Platycerium bifurcatum -1c
Murgröna halvhärdig-härdig
Svärmors tunga Sansevieria trifasciata -1c (ruttnar lätt i låg temp om fukten är hög eller stor nederbörd )
Solfjäderspalm Livistona rotundifolia +2c (klar får skador under +5c )
Garderobsblomma Zamioculcas zamiifolia -6c halvhärdig (ruttnar lätt bort om inte jorden är torr inann frost slår till )
Mini kokospalm Lytocaryum weddellianum -3c (ha över 0c . får skador i frost )
Zamia Zamia furfuracea -1c
Grönampellilja Chlorophytum comosum -1c (klara ´-1c men inte mer . mina blommar nu som aldrig för efter dom haft det torrt och svalt ner till -1c samma för alla sorter )
Brokbladigampellilja Chlorophytum comosum -1c
krulligampellilja Chlorophytum comosum bonnie -1c
Clivia Clivia miniata -3c (inte under -3c)
Jakaranda Jacaranda mimosifolia -6c halvhärdig (inte under -3c )
Solros Helianthus annuus (död efter -3c )
Findadelpalm Phoenix roebelenii -3c ( -1c klara den utan problem . under -3c dör den )
Flasklilja Beaucarnea recurvata -6c halvhärdig ( ha över 0c då dom är känsliga för frost plus fukt =ruttnar )
Gyllenbär Physalis Pruinosa -9c halvhärdig
citronväxt citrus lemon 0c
Rumsask Radermachera sinica -6c halvhärdig
Fredskalla Staphiphyllum -6c halvhärdig
Triangle Palm Dypsis decaryi -3c (samma som fin dadelpalm )
Aralia Fatsia japonica -20c härdig
Dvärgbanan Musa acuminata -6c halvhärdig (ha över 0c )
Kristi törnekrona Euphorbia milii -5c halvhärdig (måste stå väldigt torrt om dom ska klara -5c annars -2c )
Ginst Genista pilosa härdig
Stockros Alcea rosea härdig
Fingerborgsblomma Digitalis purpurea härdig
Hebe barrväxt Hebe halvhärdig-härdig
Ginkgo Ginkgo biloba härdig
Hosta härdig
Triangeloxalis Oxalis triangularis -14c halvhärdig (perenn)
sefyrlilja Zephyranthes grandiflora -12c halvhärdig (perenn)
Kentuckykaffe Gymnocladus dioicus härdig
Flugtrumpet Sarracenia härdig (inga skador)
Blå passionsblomma Passiflora caerulea halvhärdig-härdig (inga skador=perenn va rädd om rötterna vid kyla )
Passionsfrukt Passiflora edulis -12c halvhärdig
Fönster fikus Ficus elastica +2c
Brokbladig Fönster fikus Ficus elastica Variegata +2c
Fiolfikus Ficus lyrata 0c
Kanna Canna x generalis -14c halvhärdig (perenn )
Kamomill Matricaria chamomilla härdig
Afrikas blå lilja Agapanthus praecox halvhärdig-härdig (bladen försvinner vid -4c denna växt är perenn )
Brokbladig Kirskål Aegopodium podagraria variegata härdig
Bägarranka Dipladenia rosea -1c ( inte under +5c *står den torrt klarar den ner till +2c -1c men den tappar bladen i låg temp . men när vårsolen visar sig slår dom ut igen . så den beter sig som löv fällande )
Bönträd Castanospermum australe -3c ( -1c )
Fuchsia Fuchsia -5c (tappar bladen i låg temperatur men kommer till våren )
Trädtomat Cyphomandra betacea 0c
Klätter benved Euonymus fortunei Emerald härdig
Blåsvingel Festuca glauca härdig
Kaukasiskt fetblad Sedum spurium härdig
Hebe veronica variegata -6c halvhärdig (stämmer bra i temp kan få blad skador redan vid -4c )
Taklök Sempervivum tectorum härdig
Dvärgpalm Chamaerops humilis -12c halvhärdig (inga skador lägst ca -7c )
Olika Sedum härdiga
Yucca Yucca filamentosa härdig
Okänd Aloe vera -3c ( ha över 0c min va oskyddad i -4c dom yngsta bladen var oskadad och den återhämtar sig fort efter frost . men bättre med ingen frost ) )
Agave Agave americana -8c halvhärdig (får skador på äldre blad vid -7c men återhämtar sig snabbt i kruka ca -5c klarar dom )
Djävulstunga Ferocactus latispinus -3c(torrt och kyla ner till 0c -1c )
Nerium Nerium oleander -12c halvhärdig (beroende på sort mina var -5c då dom blev bruna efter ca -7c så -3c som lägsta )
Kottepalm Cycas revoluta -8c halvhärdig ( bladen försvinner vid -5c men stammen klarar ca -10c och dom kommer oftast till våren men har det varit nere vid -9c -10c så försenar det bladen till sen på sommaren och sen händer samma igen på hösten . så för plantans skull så klara den -3c -5c beronde på exemplar . har haft som klara -7c utan att bladen gulnar )
Fikon Ficus carica -16c -20c halvhärdig-härdig
Akleja Aquilegia vulgaris Härdig
Brokbladig Akleja Aquilegia vulgaris Variegata härdig
Alp Akleja Aquilegia alpina härdig
Lavendel Lavandula angustifolia härdig
Sommar Lavendel -3c (får skador vid -4c men kan kanske komma som perenn vet inte än *lever än efter -7,5c som lägst* )
Stenkyndel Calamintha nepeta härdig
Rosmarin Rosmarinus officinalis -12c -14c halvhärdig (inga skador än lägst ca -7c )
Väderkvarnspalm Trachycarpus fortunei -18c halvhärdig (får en spy grön höst färg men annars inga skador än )
Vit Änglatrumpet Brugmansia (X) +3c -3c -12c -14c ömtålig-halvhärdig (testa och se) (olika sorter olika härdighet)
Okänd Lammöra Stachys (X) härdig
Okänd gul lilja halvhärdig-härdig
Dvärgpersika Prunus persica Bonanza härdig
Myrten Myrtus communis -10c halvhärdig (inga skador vid -5c kan tappa bladen vid låg temp . får se om den kommer igen har haft den oskyddad ner tillca -7c )
Basilika Ocimum basilicum +3c (förvånansvärt härdigare -3c och den kommer igen från rötterna om det inte är allt för blött då frosten kom)
Vit kamelia Camellia japonica -17c -20c halvhärdig-härdig
Dvärgkowhai Sophora prostrata kanske +3c ( min har klarat -7c med ca 10-15cm lager gräs om sig )
Ricin Ricinus communis -12c (blir slabbig efter -3c är det etablerade ex som kommer den kanske från rötterna )
Vit klätter ros härdig
3Okännda roser härdig
Tuscany Sammetsros härdig
Vresros härdig
Bokharbinda Polygonum baldschuanicum (Fallopia) härdig
Parkslide Fallopia japonica härdig
Paradisträd Crassula ovata -3c -6c halvhärdig (ha över 0c då fukt och frost kan ställa till med problem har den fått frost ska den efteråt ha varmt och soligt för att återhämta sig . min nu kämpar med röta . jag tror den kommer slå ut nya blad till våren från stammarna som är kvar . men många blad och små grenar har frusit/ruttnat bort ) (har återhämtat sig är det fuktigt är 0c lägsta den klarar )
Korall crassula -3c (likadant som paradisträd )
Kungs cissus Cissus rhombifolia -1c ( 0c )
Guldpalm Dypsis lutescens -5C (samma som kentia )
Förmakspalm Howea forsteriana -3c ( -2c är tålig mot snö,blåst,hagel och i torrt tillstånd ner till ca -2c -3c . men den mår det så bättre i +5c )
--------------------
Alexander-VG-zon3
13-01-2008, 00:32
a
kompostjord
13-01-2008, 00:38
OK
Alexander-VG-zon3
13-01-2008, 00:39
a
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.