Elisabeth B
16-10-2006, 09:48
Jag söker Berberis Vulgaris, som har goda syrliga bär och ofta används i det persiska köket. Har nu läst att man inte får odla denna sort i Sverige eftersom den kan sprida Svartsot. Är det någon som vet om det finns någon annan sort där bären kan användas?
Elisabeth
Hannele
16-10-2006, 10:26
Surtorn, Berberis vulgaris, har väldigt C-vitaminrika bär.
Förr kokade man saft och gelé. Man jäste även vin och ättika av bären.
Bären är goda kanderade eller i pickles.
Lite jobbigt att koka sylt, för man bör heslt pilla bort kärnorna..
Om man har tid så. Röd berberislikör till jul?
Tråkigt med svarrosten, 1933 beslöt man att utrota berberis.
Mahonia, Berberis aquifolium, bären fina till sylt, saft, marmelad, vin.
Bären användes förr till brännvin.
CITAT (Elisabeth B @ 16-10-2006, 10:48)
Jag söker Berberis Vulgaris, som har goda syrliga bär och ofta används i det persiska köket. Har nu läst att man inte får odla denna sort i Sverige eftersom den kan sprida Svartsot. Är det någon som vet om det finns någon annan sort där bären kan användas?
Elisabeth
Jag tror att förbudet att odla Berberis Vulgaris upphörde någon gång på 70-talet, man kan inte bekämpa en vanlig svampsjukdom på det sättet! Den växer ju vild på många ställen upp till Mälardalen. Annars tycker man att plantskolor borde kunna plocka hem om man ber dem.
Nu såg jag att "berberislagen" inte upphörde förrän 1994.
Hannele
16-10-2006, 10:47
I invadrarbutiker kan man köpa torkade berberis bär, gott till ris, persiskt.
Bra bok att låna på blioteket: Kan man äta sånt? av Inger Ingemansson,
ger många tips, även om man vill plocka i naturen (slånbär gör vi likör av).
Aha...är det vad de där små röda bären i persiska risrätter är? Frun och jag har undrat...då blir det att kolla i närmsta "invandrarbutik"!
Svärmor som bor i Teheran brukar ha det till ris och det blir en fin brytning. Beri beri heter det där och vi har frysen full, efter deras sista besök här.
Mia, zon 3
17-10-2006, 10:30
Är jag helt ute och cyklar om jag minns att en persisk bekant sade att det gick att använda bären från vanlig häckberberis? Smaken är kanske inte densamma i och för sig, men visst har jag rätt om jag säger att de är fullt ätliga?
Hannele
17-10-2006, 10:47
CITAT (Mia @ zon 3,17-10-2006, 11:30)
Är jag helt ute och cyklar om jag minns att en persisk bekant sade att det gick att använda bären från vanlig häckberberis?
Ja, du kan äta dem, göra marmelad av, torka eller allt det jag skrev ovan.
Berberis är oerhört rika på C-vitamin. Jag gjorde en slags sylt av det ungefär som jag gör rönbärssylt (bara bär och råsocker) och det blev syrligt, knastrigt och helt OK. För att bevara vitaminerna tror jag doc kmer på att torka dem och lägga dem i muslin eller i brödet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.