|
Hannele
16-10-2006, 16:26
CITAT (askar @ 16-10-2006, 16:52) Huvudsaken har varit att tvätt inte samlades på hög Numera kan jag köra bara ett enda plagg om så behövs. Inte för att fintvätta, utan för at inte tål att sesmutsvätt...
CITAT (Hannele @ 16-10-2006, 17:26) CITAT (askar @ 16-10-2006, 16:52) Huvudsaken har varit att tvätt inte samlades på hög Numera kan jag köra bara ett enda plagg om så behövs. Inte för att fintvätta, utan för at inte tål att sesmutsvätt...  Inte du missuppfattade mig. Numera kan jag köra bara ett enda plagg om så behövsbetyder att jag inte alltid väntar på att fler plagg som passar i färg ska tvättas.
Elisabeth-Västkustkolonisten
16-10-2006, 16:56
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-10-2006, 16:24) en allt iettmaskin -tvättar och torkar samtidigt Har inte ångrat det en enda dag Lägger i torr tvätt och tar ut detsamma  annat skulle inte gå Jag har också en sådan men det tar så hemsk lång tid tills det är torrt. Vilket märke har du? Elisabeth
Hannele
16-10-2006, 17:26
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-10-2006, 16:24) en allt iettmaskin -tvättar och torkar samtidigt Har inte ångrat det en enda dag Lägger i torr tvätt och tar ut detsamma  annat skulle inte gå Måste man alltid köra samma program? Är irriterad pånya diskmaskiner, där man är tvungen att altid vänta på torkningen
andersen
16-10-2006, 17:37
CITAT (Hannele @ 16-10-2006, 18:26) CITAT (kerstin z5-6 @ 16-10-2006, 16:24) en allt iettmaskin -tvättar och torkar samtidigt Har inte ångrat det en enda dag Lägger i torr tvätt och tar ut detsamma :P annat skulle inte gå Måste man alltid köra samma program? Är irriterad pånya diskmaskiner, där man är tvungen att altid vänta på torkningen  Pratas det inte om tvätt, eller är det disk? som gäller i tvätt-tipstråden
fruberglund
16-10-2006, 18:49
Vi gjorde om våran tvättstuga i våras och är sååå nöjd Har vääääääääääääldigt liten tvättstuga, bara en vägg i stort sett så tvätten får vi hänga på övervåningen i ett vanligt rum (det som inte går i torktumlaren alltså). Lite besvärligt men vad gör man...inte lätt att lösa det. Innan stod både tvättmaskinen och torktumlaren på golvet, ovanför var trådhyllor och brevid en hög garderob. Nu köpte vi skåp på Ikea, vanliga enkla vita. Två lågskåp med bänkskiva, tre skåp ovanför och ett litet skåp ovanför torktumlaren och tvättmaskinen, torktumlaren står numera ovanpå tvättmaskinen. Känns mycket större och oj, vad man får plats med grejer och det bästa av allt, man ser inte skiten Här är lite bilder, före och efter (jodå, det sitter handtag på de övre skåpen nu, de var slut på Biltema i flera månader  ).   Visste inte att det fanns strykbrädor för Ikeas kökslådor, smart men tyvärr så är våra lådor verktygslådor eftersom vi inte har plats för allt sånt nån annanstans så det får nog gå bort . Min smartaste grej just nu: stumpklämmor. Superbra, har inte tappat bort en enda strumpa sen jag köpte dem. Finns att köpa på t.ex. Onetex där jag köpt dem, men varning, ett paket räcker inte långt, jag har precis skickat efter två paket till
netaave
16-10-2006, 20:24
CITAT (fruberglund @ 16-10-2006, 19:49) Min smartaste grej just nu: stumpklämmor. Superbra, har inte tappat bort en enda strumpa sen jag köpte dem. Finns att köpa på t.ex. Onetex där jag köpt dem, men varning, ett paket räcker inte långt, jag har precis skickat efter två paket till  Men 75 spänn + 55 för frakten för 20 små plastbitar som förmodligen bara kostar några öre att tillverka, näe jag fortsätter nog sortera.
Hannele
16-10-2006, 20:45
CITAT (andersen @ 16-10-2006, 18:37) CITAT (Hannele @ 16-10-2006, 18:26) CITAT (kerstin z5-6 @ 16-10-2006, 16:24) en allt iettmaskin -tvättar och torkar samtidigt Måste man alltid köra samma program?  Pratas det inte om tvätt, eller är det disk? som gäller i tvätt-tipstråden  Jag frågade, om man alltid måste köra genom hela torkprogrammet i tvättmaskinen (diskmaskin var bara ett exempel - där jag vet att det funkar dåligt, om man vill avbryta..) CITAT (fruberglund @ 16-10-2006, 19:49) Visste inte att det fanns strykbrädor för Ikeas kökslådor, smart men tyvärr så är våra lådor verktygslådor eftersom vi inte har plats för allt sånt nån annanstans så det får nog gå bort . Inga verktyg i tvättstugan! Dom har jag i kökslådan i köket.. (Vi har något liknande; vit köksinredning, med lång arbetsbänk.)
myskmadra
16-10-2006, 21:01
Vad ska jag tillägga? När jag byter lakan så tvättar jag och torktumlar dem direkt och bäddar sedan rent på en gång. Absolut mest arbetsbesparande sättet. Kräver dessutom färre antal lakan i linneskåpet. Ibland om nacken orkar hänger jag hälvten av tvätten och tumlar hälvten för att spara energi. Tvättstugan är så liten att den snabbt blir ett bra torkskåp när man kör tumlaren. Stryker inte mycket. Kökshanddukar ibland. Tar man ur tumlaren direkt blir det fint och slätt. Eller så hänger man skjortor på uppblåsbara galgar - drar till dem före torkningen. Vi köpte ny tvättmaskin för ett par år sedan och den tvättar rent oavsett märke av miljövänligt tvättmedel så fläckborttagning ägnar jag mig sällan åt. Att få tvätten till tvättstugan och därifrån är det knepigaste. Bästa sättet är att alla i hushållet tar del i tvättarbetet - inte det alldeles enklaste att få till. Bra att lära barn tidigt att sköta maskin och sortera tvätten är min erfarenhet av en bonusson nu 12 år. Värre med vuxna män som haft en mamma som varit hemmafru!!?! Jag har den postiva erfarenheten att vara dotter till en far som varit en förebild när det gäller att dela och utföra hemarbete. Så det går, det sitter inte i generna. "Det är ju arbetsuppgifter precis som allt annat" säger han fortfarande han som lärde mig sortera tvätt, handtvätta yllesockor, städa, bädda och att laga en punka.
CITAT (fruberglund @ 16-10-2006, 19:49) Vi gjorde om våran tvättstuga i våras och är sååå nöjd Har vääääääääääääldigt liten tvättstuga, bara en vägg i stort sett så tvätten får vi hänga på övervåningen i ett vanligt rum (det som inte går i torktumlaren alltså). Lite besvärligt men vad gör man...inte lätt att lösa det. Innan stod både tvättmaskinen och torktumlaren på golvet, ovanför var trådhyllor och brevid en hög garderob. Nu köpte vi skåp på Ikea, vanliga enkla vita. Två lågskåp med bänkskiva, tre skåp ovanför och ett litet skåp ovanför torktumlaren och tvättmaskinen, torktumlaren står numera ovanpå tvättmaskinen. Känns mycket större och oj, vad man får plats med grejer och det bästa av allt, man ser inte skiten Här är lite bilder, före och efter (jodå, det sitter handtag på de övre skåpen nu, de var slut på Biltema i flera månader  ). Visste inte att det fanns strykbrädor för Ikeas kökslådor, smart men tyvärr så är våra lådor verktygslådor eftersom vi inte har plats för allt sånt nån annanstans så det får nog gå bort . Min smartaste grej just nu: stumpklämmor. Superbra, har inte tappat bort en enda strumpa sen jag köpte dem. Finns att köpa på t.ex. Onetex där jag köpt dem, men varning, ett paket räcker inte långt, jag har precis skickat efter två paket till  Vilken skillnad det blev Ni har en fin tvättstuga tycker jag Vi tänkte ha "pelare"... men då skulle vi inte fått någon arbetsyta eftersom vi har "tvättstuga" i badrummet. Maskinerna ger bra yta att vika tvätten på. Utfällbar strykbräda har äldsta syrran, men den används inte Hon har för mååånga år sedan införskaffat vanlig eftersom den utfällbara var alldeles för skranglig.
kerstin z5-6
16-10-2006, 21:18
Nej , man ställer ju in torktiden innan man tvättar -och det är oberoende av tvättprogrammet - garderobstorrt tar längst tid , tror det är 120 min
Ariston heter min modell
CITAT (myskmadra @ 16-10-2006, 22:01) Att få tvätten till tvättstugan och därifrån är det knepigaste. Bästa sättet är att alla i hushållet tar del i tvättarbetet - inte det alldeles enklaste att få till. Bra att lära barn tidigt att sköta maskin och sortera tvätten är min erfarenhet av en bonusson nu 12 år. Värre med vuxna män som haft en mamma som varit hemmafru!!?! Jag har den postiva erfarenheten att vara dotter till en far som varit en förebild när det gäller att dela och utföra hemarbete. Så det går, det sitter inte i generna. "Det är ju arbetsuppgifter precis som allt annat" säger han fortfarande han som lärde mig sortera tvätt, handtvätta yllesockor, städa, bädda och att laga en punka. Då har du inte träffat vår son Han har, precis som döttrarna, fått lära sig att sortera tvätt och sköta tvättmaskin. Han har också fått lära sig att städa, laga mat och baka använda spik och hammare och borrmaskin och montera sladdar och brytare i elgrejer... precis som döttrarna också fått. Och kan du tänka dig att jag.. mamma... har varit hemarbetande.
myskmadra
16-10-2006, 21:38
Tydligen en bra sådan!
CITAT (myskmadra @ 16-10-2006, 22:38) Tydligen en bra sådan!  Glömde säga att våra barn nog också har en far som din Maken har aldrig tyckt att han "hjälper till hemma".. Hemmet har alltid varit vårt gemensamma.
Bettson
17-10-2006, 08:09
CITAT (askar @ 16-10-2006, 22:41) CITAT (myskmadra @ 16-10-2006, 22:38) Tydligen en bra sådan!  Glömde säga att våra barn nog också har en far som din Maken har aldrig tyckt att han "hjälper till hemma".. Hemmet har alltid varit vårt gemensamma. Tänk va bra förspänt du haft det med en make som inte "hjälper till" utan hjälps åt, det är inte alla förunnat hur de än kämpat för att få det
CITAT (Bettson @ 17-10-2006, 09:09) Tänk va bra förspänt du haft det med en make som inte "hjälper till" utan hjälps åt, det är inte alla förunnat hur de än kämpat för att få det  Jag räknar det inte som "tur"... utan något helt självklart. Lika självklart som det är att han numera sköter hela hushållet För mina och makens bröder är det också lika självklart att ta hand om hem och barn tillsammans med sambo/fru Häromdagen läste jag i NSD om en man som fyllde 80år. Herreminje vad han prisades och beundrades för sitt uppoffrande arbete som han lade ned för att glädja och vårda sin hjälplösa hustru (hon hade drabbats av stroke) Jag höll på att krevera... glädja och vårda. Aldrig läser man om kvinnor som glädjat och vårdat sina sjukdomsdrabbade... och för den delen också helt friska män. Så har säkert han också blivit uppassad av hustrun fram till hon blev sjuk för så var det oftast i den generationen.
Hannele
17-10-2006, 08:42
Ja, ungdomarna sköter tvätten bra hos oss. Färgblinda maken startar ogärna en maskin, resten sköter han.
CITAT (askar @ 17-10-2006, 09:36) CITAT (Bettson @ 17-10-2006, 09:09) Tänk va bra förspänt du haft det med en make som inte "hjälper till" utan hjälps åt, det är inte alla förunnat hur de än kämpat för att få det  Jag räknar det inte som "tur"... utan något helt självklart. Lika självklart som det är att han numera sköter hela hushållet För mina och makens bröder är det också lika självklart att ta hand om hem och barn tillsammans med sambo/fru Här har det också varit en helt självklar sak att alla hjälpts åt. Det har aldrig ens varit uppe till diskussion. Så har vi också båda växt upp med fädrer som haft samma inställning. När barnen flyttat hemifrån, har de kunnat allt som man behöver kunna för att klara sig själv. Kan du inte tvätta, städa, laga mat osv, är du heller inte mogen att flytta hemifrån. Så, jag vill inte heller kalla det för tur
fruberglund
17-10-2006, 09:05
CITAT (askar @ 16-10-2006, 22:15) Vilken skillnad det blev Ni har en fin tvättstuga tycker jag Vi tänkte ha "pelare"... men då skulle vi inte fått någon arbetsyta eftersom vi har "tvättstuga" i badrummet. Maskinerna ger bra yta att vika tvätten på. Utfällbar strykbräda har äldsta syrran, men den används inte Hon har för mååånga år sedan införskaffat vanlig eftersom den utfällbara var alldeles för skranglig. Tack! Vi är jättenöjda nu men önskar en större tvättstuga där man också kunde hänga tvätten. Men så är det ju alltid, man vill ju alltid ha mer saker eller det man inte har  Till och med maken blev nöjd som gnällde över hur dyrt det blev (ca 5000:-, tyckte inte jag var så dyrt) men han är så snål så han gnäller över allt men blir ändå nöjd när det är klart sen CITAT (netaave @ 16-10-2006, 21:24) CITAT (fruberglund @ 16-10-2006, 19:49) Min smartaste grej just nu: stumpklämmor. Superbra, har inte tappat bort en enda strumpa sen jag köpte dem. Finns att köpa på t.ex. Onetex där jag köpt dem, men varning, ett paket räcker inte långt, jag har precis skickat efter två paket till  Men 75 spänn + 55 för frakten för 20 små plastbitar som förmodligen bara kostar några öre att tillverka, näe jag fortsätter nog sortera.  Men det är de helt klart värda, lovar  Fast jag köpte såklart andra saker till Isak när jag ändå beställde så frakten räknar jag inte just till dem. Sparar ju en del på att slippa köpa nya strumpor när en av dem försvinner också
Bettson
17-10-2006, 09:45
CITAT (askar @ 17-10-2006, 09:36) CITAT (Bettson @ 17-10-2006, 09:09) Tänk va bra förspänt du haft det med en make som inte "hjälper till" utan hjälps åt, det är inte alla förunnat hur de än kämpat för att få det  Jag räknar det inte som "tur"... utan något helt självklart. Lika självklart som det är att han numera sköter hela hushållet För mina och makens bröder är det också lika självklart att ta hand om hem och barn tillsammans med sambo/fru Häromdagen läste jag i NSD om en man som fyllde 80år. Herreminje vad han prisades och beundrades för sitt uppoffrande arbete som han lade ned för att glädja och vårda sin hjälplösa hustru (hon hade drabbats av stroke) Jag höll på att krevera... glädja och vårda. Aldrig läser man om kvinnor som glädjat och vårdat sina sjukdomsdrabbade... och för den delen också helt friska män. Så har säkert han också blivit uppassad av hustrun fram till hon blev sjuk för så var det oftast i den generationen. Om man inte har en sådan jämställd partner då? Vad är man då? Är det ens eget fel ? Om man råkat välja en sådan make med en motsatt svärmor till vad du har fått. Vad gör man då, då? Ifall du har en svärmor som kväver och manipulerar sina söner genom att dra in sin sk kärlek ifall de inte går hennes vägar. Och hennes vägar är att så snart barnbarnen är födda se till att svärdottern har ett helvete. Se till att jobba mot att en skilsmässa kommer till stånd och att hennes söner skall stå som ensamma vårdnashavare trots att de inte kan ta vara på sig själv en gång varken med matlagning, tvätt eller städning, än mindre några barn Och ifall du fick välja mellan att kräva en jämställd make eller aldrig se dina barn igen, vad skulle du göra då? Nej så enkelt är det inte som att tro att det är självklart. Det är inte alls säkert att det bara är att fixa till. Som sagt, var tacksam för att du har en svärmor som fostrat sina söner till jämställda partners, det är inte alls något självklart även om det borde vara det. Det är en stor gåva. Var tacksam för den.
Bettson
17-10-2006, 10:02
CITAT (Evgeni @ 17-10-2006, 09:45) CITAT (askar @ 17-10-2006, 09:36) CITAT (Bettson @ 17-10-2006, 09:09) Tänk va bra förspänt du haft det med en make som inte "hjälper till" utan hjälps åt, det är inte alla förunnat hur de än kämpat för att få det  Jag räknar det inte som "tur"... utan något helt självklart. Lika självklart som det är att han numera sköter hela hushållet För mina och makens bröder är det också lika självklart att ta hand om hem och barn tillsammans med sambo/fru Här har det också varit en helt självklar sak att alla hjälpts åt. Det har aldrig ens varit uppe till diskussion. Så har vi också båda växt upp med fädrer som haft samma inställning. När barnen flyttat hemifrån, har de kunnat allt som man behöver kunna för att klara sig själv. Kan du inte tvätta, städa, laga mat osv, är du heller inte mogen att flytta hemifrån. Så, jag vill inte heller kalla det för tur  Men OK då det är väl bristande skicklighet från min sida då. Jag har inte valt en man med rätt svärmor, dumt gjort av mig. Men falsk markandföring kan vi alla råka ut för då och då. Fast för en del av oss blir konsekvenserna livslånga. Fast om du har slagits med väderkvarnar i orkan så skulle du förstå vilken arbetsinsats jag gjort för att förändra det. Men tyvärr har jag inte varit tillräckligt smart eller haft värdefulla personliga egenskaper för att köpslå mig fram till en förändring. Jag blir faktistk ledsen när både Agnetha och du som är personer som jag gillar skarpt säger att det inte är tur utan skicklighet, sjävlklarheter och något ni antingen jobbat för eller fått som självklarheter.
CITAT (Bettson @ 17-10-2006, 10:45) Om man inte har en sådan jämställd partner då? Vad är man då?
Är det ens eget fel ? Jag nickar förstående när jag läser ditt inlägg trots att jag långt ifrån har en sådan svärmor som du beskriver. Många gånger har man hört från andra kvinnor vars män "hjälper till" väldigt mycket hemma och är jämställda, att det är kvinnans fel om mannen inte tar sitt ansvar hemma. Det är ju kvinnan som låter honom komma undan, menar de. Det är väldigt enkelt att säga det när man inte är i den situationen själv. Är det så kul att alltid behöva tjata och dela ut order om vad som ska göras? Jag tycker inte det. Samma sak när vi fick barn, en omtumlande upplevelse. Jag fick väldigt starka moderskänslor, han gjorde i stort sett ingenting åt sin papparoll. Jag gjorde allting och han skyllde på att han ju inte kunde amma. Till råga på allt fick jag höra kommentarer från mina närmaste att jag borde se till att hjälpa honom att ta på sig papparollen! Hallå! JAG är faktiskt också en helt nybliven mamma som aldrig gjort det här förr....jag har nog med att axla min mammaroll! Varför ska det komma an på mig att tvinga honom att ta sitt ansvar som pappa också? Finns det någon som kan svara på det?
CITAT (Bettson @ 17-10-2006, 11:02) CITAT (Evgeni @ 17-10-2006, 09:45) CITAT (askar @ 17-10-2006, 09:36) CITAT (Bettson @ 17-10-2006, 09:09) Tänk va bra förspänt du haft det med en make som inte "hjälper till" utan hjälps åt, det är inte alla förunnat hur de än kämpat för att få det  Jag räknar det inte som "tur"... utan något helt självklart. Lika självklart som det är att han numera sköter hela hushållet För mina och makens bröder är det också lika självklart att ta hand om hem och barn tillsammans med sambo/fru Här har det också varit en helt självklar sak att alla hjälpts åt. Det har aldrig ens varit uppe till diskussion. Så har vi också båda växt upp med fädrer som haft samma inställning. När barnen flyttat hemifrån, har de kunnat allt som man behöver kunna för att klara sig själv. Kan du inte tvätta, städa, laga mat osv, är du heller inte mogen att flytta hemifrån. Så, jag vill inte heller kalla det för tur  Men OK då det är väl bristande skicklighet från min sida då. Jag har inte valt en man med rätt svärmor, dumt gjort av mig. Men falsk markandföring kan vi alla råka ut för då och då. Fast för en del av oss blir konsekvenserna livslånga. Fast om du har slagits med väderkvarnar i orkan så skulle du förstå vilken arbetsinsats jag gjort för att förändra det. Men tyvärr har jag inte varit tillräckligt smart eller haft värdefulla personliga egenskaper för att köpslå mig fram till en förändring. Jag blir faktistk ledsen när både Agnetha och du som är personer som jag gillar skarpt säger att det inte är tur utan skicklighet, sjävlklarheter och något ni antingen jobbat för eller fått som självklarheter. Då måste jag be så hemskt mycket om förlåt Betson, för inte menade jag att det skulle vara fel på er som inte haft det lika bra förspännt. Men som du kanske såg, så skrev jag att både jag och min man har växt upp med fädrer som också tyckt att detta har varit självklart. Och självklart uppfostrar man då sina barn i samma anda. Det har inte ett dugg med skicklighet att göra. Och jag har inte en aning om hur jag skulle ha gjort om jag träffat en man med helt andra värderingar. Så på det viset har du ju rätt när du säger att vi haft tur  . Har bara aldrig tänkt på det på det viset riktigt.  Samtidigt är min personlighet sådan att jag har lite svårt att tro att jag skulle ha accepterat nåt annat. Men det har jag ju aldrig behövt testa
Skulle också vilja ha svar på det Magdis! För oss blev det en stor förändring i hur min sambo är när han själv åkte på en blodpropp för 2-3 år sedan. Han fick en otrolig dödsångest och en ordentlig tankeställare, vilket gjorde att han har engagerat sig på ett helt annat sätt i sonen nu mot tidigare. Tycker även att han är "snällare" mot mig. Låter som om han var elak tidigare, men det är inte det jag menar, mer omtänksam kanske jag ska säga istället. Vissa behöver tydligen skakas om ordentligt.... Men fortfarande ska jag väll erkänna att jag drar det tyngsta lasset när det gäller hemmet. Nu jobbar jag bara halv tid och han jobbar heltid så visst kan jag tycka att det är ok. Men vissa dagar får jag faktiskt spel över det, iallafall över matlagningen som vi båda tycker är såååå tråkig, men oftast jag ändå som sköter.
kristerh
17-10-2006, 10:28
Jag måste få skryta om min tvättmaskin som jag köpte förra året, den känner av hur mycket tvätt det är i maskinen och hur skitig den är och anpassar vattenmängd o tvätt tid efter det. Givetsvis kan jag välja med en knapp om jag fyllt hela eller halva maskinen. Dessutom centrifugerar den 1400 varv så tvätten är nästan torr när man tar ut den. (LG Intellowasher... heter den superbra)
Bettson
17-10-2006, 10:31
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-10-2006, 11:07) . Många gånger har man hört från andra kvinnor vars män "hjälper till" väldigt mycket hemma och är jämställda, att det är kvinnans fel om mannen inte tar sitt ansvar hemma. Det är ju kvinnan som låter honom komma undan, menar de.  Det är inte ett dugg svårt att fostra barnen att delta i hushållsarbetet ifall BÅDA föräldrarna gör det. Faktist ingen konst alls. Ifall man inte klarar det då, så lär man aldrig göra det. FÖr barnen har två förebilder. Och det är inte ett enda dugg svårt att hålla välstädat hemma ifall båda hjälper till. För den som städar skitar inte ner i onödan Och det är inte ett dugg svårt att hålla tvätt-.tunnan tom ifall man är flera som tvättar och gör det på ett riktigt sätt. Och det är inte alls svårt att få tid äver till att vårda den äktenskapliga relationen ifall båda hjälper till, för då är ju allt som måste göras är gjort på halva tiden. Och allt jädrans nattvak med småbarn är bara halva jobbet ifall båda hjälps åt. Och trädgården kan se hur fin ut som helst ifall båda hjälp åt. Och det är faktistk ingen konst alls eftersom man är två att dela på jobbet. Och jag känner precis som du Magdis att man känner sig kritiserad för att man valt fel make, eller att man inte uppfostrat honom rätt ( vilket mammorna skulle ha gjort) eller att man som kompensation för att ha misslyckats med detta i stället klarat alla dessa syssor man borde ha gjort gemensamt på egen hand och det utan att klaga. Förutom att man skall jobba som vilken karl som helst. För självklart ska huset vara städat, tvätt-tunnan tom, trädgården skött och ungarna väluppfostrade. Och har du inte lyckats med det antingen genom att välja " rätt man" eller gjort hela skiten själv då är man dålig. Visst är det så att det är kvinnan som anses vara misslyckad om hon inte klarar det. För om det inte är tur att man lyckat bli kär i en jämställd väluppfostrad man så måste det vara skicklighet, vad annars.
CITAT (Evgeni @ 17-10-2006, 11:23) Samtidigt är min personlighet sådan att jag har lite svårt att tro att jag skulle ha accepterat nåt annat. Men det har jag ju aldrig behövt testa  Jag har också alltid trott att jag har en sådan personlighet, men ack vad man kan bedra sig! Vi bodde ihop i 5 år innan vi skaffade barn. Båda jobbade heltid och vardagen flöt förbi smärtfritt. Jag gjorde nog mer än honom hemma men inte i så stor omfattning att det störde mig. Det var när det kom barn med i bilden som det på något sätt förändrades, han blev nog bortskämd med att jag var hemma och fixade allt och sådana mönster är tydligen svåra att bryta...
netaave
17-10-2006, 10:35
Det går ju åt så himla mycket negativ energi om man måste "slåss" för att få sin partner att göra saker hemma, om han inte själv är av den åsikten. Jag kan förstå den som resignerar och till slut gör allt själv. Men i längden håller inte det heller.
CITAT (Leia @ 17-10-2006, 11:31) Jag har också alltid trott att jag har en sådan personlighet, men ack vad man kan bedra sig!  Samma här, men en sån personlighet finns antagligen inte. Om inte ens ett rivjärn som jag kan ändra på nån annans inrotade vanor så vet jag inte vem som skulle det. Samtidigt hör det ju till hans personlighet att vara lat och bekväm av sig och hur ska jag med all vilja i världen kunna ändra på nåns personlighet?
Hannele
17-10-2006, 10:44
CITAT (Bettson @ 17-10-2006, 10:45) Om man inte har en sådan jämställd partner då? Vad är man då?
Är det ens eget fel ? Om man råkat välja en sådan make med en motsatt svärmor till vad du har fått.
Och ifall du fick välja mellan att kräva en jämställd make eller aldrig se dina barn igen, vad skulle du göra då? Låta svärmödrar bestämma, det begriper jag inte. Om maken låter det fortgå, då har man valt fel make
Bettson
17-10-2006, 10:54
CITAT (Evgeni @ 17-10-2006, 11:23) Då måste jag be så hemskt mycket om förlåt Betson, för inte menade jag att det skulle vara fel på er som inte haft det lika bra förspännt. Men som du kanske såg, så skrev jag att både jag och min man har växt upp med fädrer som också tyckt att detta har varit självklart. Och självklart uppfostrar man då sina barn i samma anda. Det har inte ett dugg med skicklighet att göra. Och jag har inte en aning om hur jag skulle ha gjort om jag träffat en man med helt andra värderingar. Så på det viset har du ju rätt när du säger att vi haft tur  . Har bara aldrig tänkt på det på det viset riktigt.  Samtidigt är min personlighet sådan att jag har lite svårt att tro att jag skulle ha accepterat nåt annat. Men det har jag ju aldrig behövt testa  Det är OK Gillan. Jag trodde inte att du menade något illa heller det är både Agnetha och du alldeles för bra för. Men att ni är så vana vid er jämställda situation som ni tänker på ur fel vinkel så att säga, det tror jag nog. OCh jag hävdar fortfarande att ni haft tur som blivit kära i "rätt man med "rätt svärmor". VI bodde ihop i två år inann vi gifte oss, jobbade jättemycket båda två och försökte lära oss hushålla tillsammans. Jag trodde under den tiden att jag hade världens bästa svärmor. Men vi gifte oss och jag blev gravid ganka snart därefter. Och from att jag var gravid som var det som att vända på en hand. Kärringen ställde till tidernas största helvete och eftersom hon nu var min fiende så var det först då som jag såg hur hon manipulerade min man. Och hennes makt var stor. Jag är nog också en personlighet som egentligen inte tolererar sådan här. Men eftersom Svärmor hade kvav på mig att jobba 75% och sköta allt annars så skulle hon anmäla mig till de sociala myndigheterna. Och hon är en väldigt manipulativ lögnare så har jag inte haft något alternativ. Antingen jobba och slita och hålla käften eller riskera vårdnaden om mina barn ifall det skulle bli skilsmässa. Det är först de sista fem åren som vi har haft ett verkligt äktenskap. Maken lär sig så sakta och det tar tid att komma ur en sådan manipulativ, dominant människas grepp. Han har valt mig utan att jag ställt ultimatum och det känns bra, för jag älskar den människa som finns längst därinne utan hennes inflytande. Men det är många års lärdom han har att ta igen av livet nu. Men han jobbar på det. Men han har inte träffat sin mamma på fem år. Men varje gång han pratar i telefon med henne så håller jag på att svimma och får ont i bröstet av ren stress.
Bettson
17-10-2006, 10:56
CITAT (Hannele @ 17-10-2006, 11:44) CITAT (Bettson @ 17-10-2006, 10:45) Om man inte har en sådan jämställd partner då? Vad är man då?
Är det ens eget fel ? Om man råkat välja en sådan make med en motsatt svärmor till vad du har fått.
Och ifall du fick välja mellan att kräva en jämställd make eller aldrig se dina barn igen, vad skulle du göra då? Låta svärmödrar bestämma, det begriper jag inte. Om maken låter det fortgå, då har man valt fel make  Nej men en make med fel mamma. Jag tror nog att jag sagt någon gång tidigare att en svärmor kan vara både en rabattförmån och ett bötesstraff. OCh man vet aldrig vad man fått för man sitter där.
CITAT (kristerh @ 17-10-2006, 11:28) Jag måste få skryta om min tvättmaskin som jag köpte förra året, den känner av hur mycket tvätt det är i maskinen och hur skitig den är och anpassar vattenmängd o tvätt tid efter det. Givetsvis kan jag välja med en knapp om jag fyllt hela eller halva maskinen. Dessutom centrifugerar den 1400 varv så tvätten är nästan torr när man tar ut den. (LG Intellowasher... heter den superbra) Gott att du är nöjd! Själv litar jag inte längre på att min tvättmaskin anpassar vattenmängden. Jag har tittat på när den tappar på vattnet och jag märker inte någon skillnad vare sig det är lite eller mycket tvätt. Är det lite tvätt blir det mer vatten i maskinen och då har den ändå sk vattenmängdskontroll. Samma sak med diskmaskinen. Om det var sant att nya maskiner är vattensnåla så skulle ju vår vattenförbrukning gå ner?? Enligt reklamen var det ju så slösaktiga maskiner man hade förr. Sanningen är att vi har större förbrukning idag med två personer i hushållet och moderna maskiner  Dessutom, dom gamla både tvättade resp diskade renare än dagens.
Bettson
17-10-2006, 10:59
CITAT (kristerh @ 17-10-2006, 11:28) Jag måste få skryta om min tvättmaskin som jag köpte förra året, den känner av hur mycket tvätt det är i maskinen och hur skitig den är och anpassar vattenmängd o tvätt tid efter det. Givetsvis kan jag välja med en knapp om jag fyllt hela eller halva maskinen. Dessutom centrifugerar den 1400 varv så tvätten är nästan torr när man tar ut den. (LG Intellowasher... heter den superbra) Äntligen en karl som kan hantera en tvättmaskin. Det låter upplyftande. Grattis Krister du är attraktiv på partnermarknaden.
CITAT (Bettson @ 17-10-2006, 11:56) CITAT (Hannele @ 17-10-2006, 11:44) CITAT (Bettson @ 17-10-2006, 10:45) Om man inte har en sådan jämställd partner då? Vad är man då?
Och ifall du fick välja mellan att kräva en jämställd make eller aldrig se dina barn igen, vad skulle du göra då? Låta svärmödrar bestämma, det begriper jag inte. Om maken låter det fortgå, då har man valt fel make  Nej men en make med fel mamma. Jag tror nog att jag sagt någon gång tidigare att en svärmor kan vara både en rabattförmån och ett bötesstraff. OCh man vet aldrig vad man fått för man sitter där. Du har helt rätt! Jag vet, för jag har haft två svärmödrar. Den första kallade jag i hemlighet för Pärlemor (ni som är äldre minns filmen med Inga Tidblad) - en förfärligt manipulativ människa. Den andra var Pärlan, en äkta pärla. Hon gick tyvärr ur tiden för fem år sen.
myskmadra
17-10-2006, 11:08
CITAT (askar @ 16-10-2006, 22:41) CITAT (myskmadra @ 16-10-2006, 22:38) Tydligen en bra sådan!  Glömde säga att våra barn nog också har en far som din Maken har aldrig tyckt att han "hjälper till hemma".. Hemmet har alltid varit vårt gemensamma. Det är nog det det handlar om - synen på hemarbetet. Min käre far nu 80 år är en pärla som dessutom alltid stött min mamma att utöva sitt yrkesarbete vilket inte var det vanliga på 60-talet. Han förstår inte att han nog är unik - åtminstone i sin generation. Han bara gör som han tycker och tycker det är konstigt att andra män inte gör likadant.
CITAT (Bettson @ 17-10-2006, 11:54) Det är OK Gillan. Jag trodde inte att du menade något illa heller det är både Agnetha och du alldeles för bra för.
Men att ni är så vana vid er jämställda situation som ni tänker på ur fel vinkel så att säga, det tror jag nog.
OCh jag hävdar fortfarande att ni haft tur som blivit kära i "rätt man med "rätt svärmor".
VI bodde ihop i två år inann vi gifte oss, jobbade jättemycket båda två och försökte lära oss hushålla tillsammans. Jag trodde under den tiden att jag hade världens bästa svärmor. Men vi gifte oss och jag blev gravid ganka snart därefter. Och from att jag var gravid som var det som att vända på en hand. Kärringen ställde till tidernas största helvete och eftersom hon nu var min fiende så var det först då som jag såg hur hon manipulerade min man. Och hennes makt var stor.
Jag är nog också en personlighet som egentligen inte tolererar sådan här. Men eftersom Svärmor hade kvav på mig att jobba 75% och sköta allt annars så skulle hon anmäla mig till de sociala myndigheterna. Och hon är en väldigt manipulativ lögnare så har jag inte haft något alternativ.
Antingen jobba och slita och hålla käften eller riskera vårdnaden om mina barn ifall det skulle bli skilsmässa.
Det är först de sista fem åren som vi har haft ett verkligt äktenskap. Maken lär sig så sakta och det tar tid att komma ur en sådan manipulativ, dominant människas grepp. Han har valt mig utan att jag ställt ultimatum och det känns bra, för jag älskar den människa som finns längst därinne utan hennes inflytande. Men det är många års lärdom han har att ta igen av livet nu. Men han jobbar på det. Men han har inte träffat sin mamma på fem år. Men varje gång han pratar i telefon med henne så håller jag på att svimma och får ont i bröstet av ren stress.  Okej då, har väl haft tur då ( suck ), men du, då har faktiskt han också haft tur Men ärligt talat Betsson, det gör mig förtvivlad att läsa om hur du haft det. Det där är sånt man läser om och inte vill tro händer i verkligheten ( även om man innerst inne vet att det är så ). Du har min allra största beundran som rott hela din familj i land, trots ett sånt stenhårt motstånd. Fantastiskt bra kämpat. Många skulle gett upp ska du veta ( fast det vet du väl redan)
myskmadra
17-10-2006, 11:20
Jag ska dessutom tillägga att min mor är mycket duktig på att uppskatta min far. Hon ser absolut inte hans inställning som självklar! Ofta måste hon försvara sig mot väninnor som tycker att hon haft för mycket tur i valet av man! Jag brukar säga att det funkar som det gör har nog hon en stor del av också! Det är inte alltid lätt att släppa ansvaret till någon annan. Eller?
Bettson
17-10-2006, 11:28
CITAT (Evgeni @ 17-10-2006, 12:14) [  Okej då, har väl haft tur då ( suck ), men du, då har faktiskt han också haft tur Men ärligt talat Betsson, det gör mig förtvivlad att läsa om hur du haft det. Det där är sånt man läser om och inte vill tro händer i verkligheten ( även om man innerst inne vet att det är så ). Du har min allra största beundran som rott hela din familj i land, trots ett sånt stenhårt motstånd. Fantastiskt bra kämpat. Många skulle gett upp ska du veta ( fast det vet du väl redan)  Ge upp fanns inte på kartan, sina barn ger man inte upp. Dom kämpar man för tills man stupar, det skulle vem som helt gjort. OCH hon var som en orkan i nitton år. OCH ett stort hot mot hela famlijen. OCh det är som min man sa mer än en gång, om du tycker hon är jobbig hur tror du då jag hade det som bodde ihop med henne. Så jag är både arg och tycker synd om maken faktiskt. Men han har ju till viss del rätt. Han var barn och bodde hos henne, helt utlämnad och hjärntvättad. OCh en hjärntvättad som ska lämna de inpräntade begreppen upplever stor ångest. Men idag har jag min familj kvar, men hon har inte sin. Alla hennes tre söner slutade nämligen att träffa henne samtidigt för fem år sedan. De insåg helt enkelt att de inte ville riskera sina famlijer någon av dom. OCh visst är jag glad att jag har min familj kvar de dagar jag orkar.
Bettson
17-10-2006, 11:35
CITAT (myskmadra @ 17-10-2006, 12:20) Jag ska dessutom tillägga att min mor är mycket duktig på att uppskatta min far. Hon ser absolut inte hans inställning som självklar! Ofta måste hon försvara sig mot väninnor som tycker att hon haft för mycket tur i valet av man! Jag brukar säga att det funkar som det gör har nog hon en stor del av också! Det är inte alltid lätt att släppa ansvaret till någon annan. Eller? Tror nog inte att man behöver försvara sig för att man haft tur. Snarare lyckönska kanske. Jag skulle i fall inte alls haft svårt att släppa ansvaret till någon annan.Meningen är väl att man ska dela på det och då förhandlar man sig fram till hur saker skall vara i samförstånd.
CITAT (myskmadra @ 17-10-2006, 12:20) Det är inte alltid lätt att släppa ansvaret till någon annan. Eller? Särskilt inte när det inte finns någon som tar över ansvaret om man släpper det.
Hannele
17-10-2006, 12:09
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-10-2006, 13:01) CITAT (myskmadra @ 17-10-2006, 12:20) Det är inte alltid lätt att släppa ansvaret till någon annan. Eller? Särskilt inte när det inte finns någon som tar över ansvaret om man släpper det.  Då kanske det inte finns så mycket stök heller...?
CITAT (Hannele @ 17-10-2006, 13:09) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-10-2006, 13:01) CITAT (myskmadra @ 17-10-2006, 12:20) Det är inte alltid lätt att släppa ansvaret till någon annan. Eller? Särskilt inte när det inte finns någon som tar över ansvaret om man släpper det.  Då kanske det inte finns så mycket stök heller...?  Du skulle bara se hur jävligt det ser ut i ett hus när två av tre personer bara släpper allt rakt ner och endast EN person plockar upp!
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-10-2006, 13:14) Du skulle bara se hur jävligt det ser ut i ett hus när två av tre personer bara släpper allt rakt ner och endast EN person plockar upp!  släpper den tredje också....så blir det ännu värre
CITAT (pejori @ 17-10-2006, 13:36) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-10-2006, 13:14) Du skulle bara se hur jävligt det ser ut i ett hus när två av tre personer bara släpper allt rakt ner och endast EN person plockar upp! :(
släpper den tredje också....så blir det ännu värre  Precis...det har jag ju testat och då får man i princip ta hit Anticimex efter ett par dagar.  Men vad ska man göra...slå gubben i kedjor och piska honom..skrika och hota med skilsmässa? Jädrar vilket lyft för äktenskapet!
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-10-2006, 13:41) CITAT (pejori @ 17-10-2006, 13:36) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-10-2006, 13:14) Du skulle bara se hur jävligt det ser ut i ett hus när två av tre personer bara släpper allt rakt ner och endast EN person plockar upp!  släpper den tredje också....så blir det ännu värre  Precis...det har jag ju testat och då får man i princip ta hit Anticimex efter ett par dagar.  Men vad ska man göra...slå gubben i kedjor och piska honom..skrika och hota med skilsmässa? Jädrar vilket lyft för äktenskapet!  jajja mensan...och sen ska du kunna försvara, varför du vill ha välstädat hemma också binder du honom i en fuktig kä'llare, lär han sig nog... det är som med övervikt....be om ursäkt för att du är fet...och för att du gillar att ha rent och städat
CITAT (pejori @ 17-10-2006, 13:45) binder du honom i en fuktig kä'llare, lär han sig nog... Vi har en krypgrund under huset
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-10-2006, 13:52) CITAT (pejori @ 17-10-2006, 13:45) binder du honom i en fuktig kä'llare, lär han sig nog... Vi har en krypgrund under huset  perfekt... kölhala honom under huset två gånger om dan, sen städar han som f*n sen
CITAT (pejori @ 17-10-2006, 13:57) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-10-2006, 13:52) CITAT (pejori @ 17-10-2006, 13:45) binder du honom i en fuktig kä'llare, lär han sig nog... Vi har en krypgrund under huset  perfekt... kölhala honom under huset två gånger om dan, sen städar han som f*n sen  Inklusive krypgrunden antar jag!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|