Vesna
Hej,

Jag har Pelargoner och fjärilslavendel som jag ställt in i tvättstugan (ca 17 grader nu och lite kallare vintertid) på vinterförvaring. Jag vågade inte ha dem ute mer, för vips så blir det frostrader sad.gif Pelargonknopparna har slagit ut och lavendeln har även den utveklat knopparna mer.

Frågan är om jag skulle väntat. Dagstempen ligger ju fortfarande på 11-13 grader och jag kanske skulle låtit dem stå ute för att "fatta" att det är vinter på gång. Hur mycket frost tål dessa växter?

Efter att ha läst en artikel blir jag fundersam om tvättstugan var så bra alternativ. Där stod nämligen att växterna absolut inte ska stå över 5+ under vintern? Då kommer funderingen på garaget. Så visserligan är mörk, men håller nollgradigt större delen av vintern. När det blir extremt kall ute ( 5-10 minus då går det under nollan i garaget oxå. Säg att det blir man 3-4 minus när det är riktigtt smällkallt ute.Klarar de den kylan? För jag kan ju inte ta in dem till 13-14 gradig "värme" då.

Usch, vad besvärligt? Hur gör jag nu?
Betty
Jag har inget svalt utrymme att erbluda mina pellisar. De får nöja sig med vanlig rumstemperatur och extrabelysning över vintern. Det funkar det med. smile.gif Flera (de flesta) av dem har knoppar och blommar fortfarande.
Att de "absolut inte ska stå över 5+ under vintern" stämmer inte, i alla fall inte på pelargoner.
kerstin z5-6
Jag tjatar på smile.gif Ju mer + grader ju mer ljus behöver de , kan du hålla + 5 och ingen frost så behövs inget ljus -de nämda plantorna tål ner mot + 1 -lavendel ännu lägre- under kortare tid
men i + 17 utan ljus kommer de inte att se så kul ut i vinter
Skaffa extrabelysning så går det fint

+ 17 är nästan högsommar ... det var en hemsk sommar här för några år sedan då utetempen aldrig översteg + 14 grader -men nog blommade hela trädgården för det biggrin.gif
Vesna
Tack Kerstin!! Ja, jag tjatar ju oxå på om vinterförvaring. Men jag blir så väldigt tveksam av alla olika bud + att de som sagt verkar trivas ypperligt i min tvättstuga biggrin.gif Kanske borde var glad åt det istället, men jag antog de skulle gå i ide, tappa löv etc och inte tvärtom smile.gif

Jag verkar inte ha tillräckligt ljust eller tillräckligt kallt någonstans : ( Inga bra kombinationer......

Jag kanske helt enkelt får offra lite pelargoner i vinter och testa de 3-4 olika ställen jag har som alternativ. Där de klarar sig där får jag övervintra i fortsättningen smile.gif
kerstin z5-6
alternativt montera upp ett lysrör i tvättstugan och vara helt säker på att de övervintrar tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon