smemon
Hej!

Jag har i år fått en rejäl skörd av mina chilifrukter. I söndags la jag en hel del i 2 burkar med olivolja för att få olja med litet sting i. Hade tänkt att ha dem i blöt så där fram till lördagen, det skulle i så fall innebära att de låg i oljan i en vecka. Tyckte att jag läst att det skulle vara så nånstans.

Nu igår, när chilifrukterna legat i oljan i 4 dagar så bubblar det liksom i oljan. Hjälp, vad är det som håller på att hända. Kan det jäsa på något vis? Tycker inte att det skulle kunna göra det så därför ställer jag min fråga här om det är någon som vet vad jag ska göra. Ska jag ta opp chilin, eller kan jag ha dem kvar i oljan några dagar till. Nån som vet nåt? Vore jätteglad om någon ville höra av sig som har grejat med chilin så här. Jag har småsmakat på oljan och den är det sting i, i alla fall. Alltid nåt.
smemon
Tack så jättemycket för informationen Kurt!

Ja, tänk vad okunnig man är. Det blir bara att slänga alltihop. Det var ju tur att jag ställde frågan här, inte kunde jag ana att det det var förenat med så stora risker att göra sin egen olja. Jag får ta och läsa länkarna ordentligt och eventuellt göra olja senare när jag har satt in mig i materialet ordentligt.

Tack än en gång!
Gurkan
synd att det inte blev bra för dig. men har du chilisar kvar så torka dem (skär dem i småbitar och torkar på varmt ställe) och lägg dem sen i olja.

Det funkar garanterat .... låt dom dra 2-4 veckor på en mörk plats, förvaras det varmt går det snabbare men oljan riskerar ta skada av värme + kontakt med luftens syre.

Det bästa är om du kan ha det i en flaska med vid hals el. dyl och fylla ända upp. ju mindre luftkontakt desto bättre.

Jag har provat olika blandningar men lagom har blivit 1/2 kg färska (ger ca 60g torkade) röd "Spansk peppar" av "medelstyrka", till en liter olja.
smemon
Tack alla ni för era synpunkter. Nu vet jag litet mera.

Det var ett bra förslag du kom med Gurkan om att man kan lägga torkade chilifrukter i olja i stället. Jag får väl göra det i stället då.

Ja, en sak är då säker. Man lär sig av sina misstag.

Ha det bra!
Gurkan
CITAT (smemon @ 20-10-2006, 12:32)
...

Ja, en sak är då säker. Man lär sig av sina misstag.

...

Det är jag den första att skriva under på !! laugh.gif

Tillägg : Se till att chilin är helt knastertorr innan den läggs i oljan. Evt. kvarvarande fukt kan ge upphov till bakterietillväxt som kan vara mycket förrädisk.
arno
Himla osis ! Jag tycker att oljor gjorda på mörka/mustiga sorter tex. Ancho har blvit de godaste. Har nu en sats med Tjeckisk Svart på gång - tror mycket på den. Lycka till!
smemon
Det var ju tur att jag frågade er andra om det här med chilin. Usch, vad dum man är men det är ju så där ibland.

Nu håller jag på och torkar resterande chilin som jag har hängt upp i fönstret. Förra året fick vi inte så mycket chili så då tog jag och skar chilin i smala, smala strängar som jag torkade på elementet och hade en bit papper emellan bara så att det kunde torka ordentligt. Och det blev jättebra! Det kunde man lägga i en burk sedan och ta fram litet då och då när man lagade mat. Man skulle nästan ha en sån där tork-olle eller vad det heter. När man har tomt och så så är det ju mycket som man skulle kunna ta till vara då. I år har vi fått jättemycket äpplen till exempel men det är ju svårt att göra av med alla dessa. Då skulle det ha varit kul med en torkapparat så kunde man ha litet torkade äpplen på filen eller gröten.

Tack alla ni för alla era insiktsulla svar!

En chiliodlare som har blivit mera uppmärksam!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon