Full version: Fulhörn....
Sidor: 1, 2
kerstin z5-6
man skulle ju kunna tänka sig att flytta själva portalen till "fronten av din inritade pergola , om du fattar hur jag menar -då kommer i så fall din pergola att börja innanför .... och du kan ha en parad pergola med rosor in mot huset smile.gif

Dörren hamnar bakom gärdesgården som du ritat redan ...och vill du i stället ha parallela rabatter kan du ju ha det i stället ...
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-11-2006, 23:17)
man skulle ju kunna tänka sig att flytta själva portalen till "fronten av din inritade pergola , om du fattar hur jag menar -då kommer  i så fall din pergola att börja innanför .... och du kan ha en parad pergola med rosor in mot huset smile.gif

Dörren hamnar bakom gärdesgården som du ritat redan ...och vill du i stället ha parallela rabatter kan du ju ha det i stället ...

Jo...men vill gärna undvika att flytta portalen...det är nog inte så lätt nämligen. De där stockarna är inget man bär omkring på direkt tongue.gif Men jag får ta upp det med mannen, han var mycket imponerad av Ewas förslag.

Ett annat problem med Ewas förslag är att vi nästan måste ha staket runt om så att grisarna inte rymmer, alternativt någon taggig halvstor häck som de inte går igenom.

Ewa, rita gärna ditt nya förslag om du har lust, vill du ha mått så kan jag mäta senare idag, ska iväg en sväng sen så då kan jag passa på när jag ändå är ute biggrin.gif wub.gif

Vad är det förresten för växter, buskar och träd du ritat in på förra bilden?

Så roligt med hjälpsamma människor wub.gif

Äsch, vad tusan, kanske lättare att flytta på garaget istället laugh.gif laugh.gif laugh.gif
fruberglund
Ja, här kommer då några mått, de jag kunde mäta. Inte så lätt ner det är vinklar osv.

Förtydligande:
1,40 längst till höger är alltså mellan järsgård och hörnet på garaget, däremellan sitter dörren. Resten tror jag ni fattar biggrin.gif

Knåpa på nu Ewa. Mannen var riktigt imponerad av din första ritning och började genast fundera han också på hur man skulle göra med dörren osv. Inte så ofta han blir intresserad av sånt här men får man bara en bra ritning så wub.gif
spektakelrakel
Kanske Ewas förslag, med bara en liten grusgång längs järsgården till garagedörren?

Hej, förresten.
Eva 33c
Men spektakelrakel, kan du läsa tankar! tongue.gif
Det var precis något sådant jag hade tänkt om det bara finns plats för det! och det verkar det nog finnas enligt dina mått...
Men sen dök det ju dessutom upp några grisar som inte var med i beräkningen från början. wink.gif
Hur högt måste ett sånt staket vara? Tvivlar på att en häck ensam kan bli tillräckligt tät för att stoppa en gris. Jag har sett exempel på där man planterat en häck alldeles intill ett trådstaket (typ gunnebo ) och sedan låtit buskarna växa rakt igenom så nätet blivit ett slags "armering" som med tiden helt dolts av buskarna. Det kanske kan vara en ide?

Du frågade också vad det var för växter i mitt förslag. Det är inte några bestämda utan mest en tanke. Trädet kan var tex en uppstammad syren, ett litet prydnadsäppelträd eller egentligen vadsomhelst du gillar och inte blir för stort. Kanske en fin solitär buske skulle gå också, beror som sagt på hur mycket plats som finns. Ett träd med stam tar ju mindre utrymme nertill liksom.
Det röda på järsgården tänkte jag mig som någon klätter växt, rosor eller klematis eller kaprifol tex.
Jag ska skriva in dina mått på ditt flygfoto över tomten så kanske man kan göra en lite skiss utifrån det. Vi får se rolleyes.gif
fruberglund
Tack för tipset Spektakelrakel och Välkommen hit!

Jag tror dock inte det är nog med plats för att göra så, kommer bli en väldigt liten trekant där och nåt träd får det inte plats med alls. Då får man göra en svängd gång fram till portalen i så fall.

Blanda olika sorters staket vill jag helst inte göra.

Ja Ewa, du får gärna ta flygfotot och göra nåt med det om du vill biggrin.gif
fruberglund
Ja, här kommer senaste förslaget från Ewa...vad tycker ni?

Vi tycker det är skitsnyggt men är fortfarande lite sugna på att flytta ut hela shabraket istället. Men oj vilket jobb det blir. En annan idé är att skaffa ett par till likadana stolpar, sätta dem längre ut, flytta ut taket till dem och bygga nån sorts pergola mellan de i så fall 4 stolparna.

Vi (tja, eller jag) får helt enkelt fundera över vintern på hur vi vill ha det smile.gif

Stort tack för ritningarna Ewa, du är en pärla! Tack även till alla andra för tips och råd wub.gif
mulle
Jag tycker att Ewas förslag inte bara är snyggt utan också spännande. Det blir dynamik, man "sugs" in mot porten.
Det finns väl ingenting som hindrar att ni börjar med att flytta gärdsgården och låter portalen stå kvar en eller ett par år... Bara för att känna efter.
Fin gård ni har!
Mulle
fruberglund
CITAT (mulle @ 10-11-2006, 19:21)
Det finns väl ingenting som hindrar att ni börjar med att flytta gärdsgården och låter portalen stå kvar en eller ett par år... Bara för att känna efter.
Fin gård ni har!
Mulle

Tack!

Jo, det pratade vi precis om att göra så, ibland måste man ju känna på saker ett tag innan det känns rätt eller fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon