Full version: Är jag ensam
Sidor: 1, 2
Hannele
CITAT (Berith @ 21-10-2006, 14:23)
CITAT (ullislerum @ 21-10-2006, 14:08)
CITAT (Berith @ 21-10-2006, 13:50)
CITAT (Hannele @ 21-10-2006, 13:30)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-10-2006, 22:39)
CITAT (askar @ 20-10-2006, 22:33)
plottrigt har alltid fått mig att rysa av obehag. sad.gif
Huuuu...tänk dig en övermöblerad liten lägenhet, totalt belamrad med smaklösa prydnadssaker och småmönstrade textilier....det måste vara den ultimata mardrömmen! laugh.gif

Tja, själv skulle jag få mer madrömmar i en designad steril feng shui-möblerad tom lägenhet. wacko.gif
Håller med. blink.gif Finns inget läskigare än att komma hem till nån som bor som i en möbelaffär.
ABSOLUT! Sen vill jag inte för den sakens skull ha det belamrat heller men jag tycker att det ska synas att det bor människor i huset/lägenheten. Mina grannars hem är som att öppna en elle-interiör-tidning.. man ser inte ens att det finns två barn i familjen som båda är under 10 år.. och man ser inte att dom har några intressen eller fritidsaktiviteter (mer en att maniskt städa då..) Nej tacka vet jag ett hem med själ! wub.gif
Så himla bra sagt! biggrin.gif

Ett hem med själ - ska komma ihåg det. sleep.gif

Ett hem med själ, så tänkte jag det hela.
pejori
CITAT (Betty @ 21-10-2006, 16:34)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 21-10-2006, 15:52)
Ett hem behöver inte vara själlöst för att det är sparsamt möblerat och inte översållat med smaklösa prydnadssaker. Jag gillar när det är ljust, öppet, fräscht och stilrent. Ett plottrigt, överbelamrat hem med illa komponerade prylar som inte passar ihop med varann är både själlöst och smaklöst tycker jag.

Kunde inte sagt det bättre själv! smile.gif

det gäller att inte ha för mycket saker smile.gif smile.gif
själen måste ju få plats också rolleyes.gif rolleyes.gif
askar
CITAT (Betty @ 21-10-2006, 16:34)
Ett hem behöver inte vara själlöst för att det är sparsamt möblerat och inte översållat med smaklösa prydnadssaker. Jag gillar när det är ljust, öppet, fräscht och stilrent. Ett plottrigt, överbelamrat hem med illa komponerade prylar som inte passar ihop med varann är både själlöst och smaklöst tycker jag.

Kunde inte sagt det bättre själv! smile.gif

Instämmer smile.gif
askar
CITAT (Betty @ 21-10-2006, 17:03)
Jag genomförde en ganska radikal garderobs-  och klädkammarröjning häromdan. Kläder som inte använts på flera herrans år åkte ut, bl.a. makens gamla skjortor,byxor och kavajer från 80-talet - för att inte tala om hopen med skitfula slipsar som inte har använts så länge jag kan minnas...
Om inte jag städar ur hans garderober så blir det inte gjort över huvud taget...
Hittade en hel hop gamla blusar och kjolar m.m. som jag säkert vet att jag aldrig mer kommer att ha på mig.
Så nu finns det plats för nya trevliga inköp! biggrin.gif

Nån dag... rolleyes.gif  ska jag ta mig i kragen och röja i förrådet med... wink.gif

De här gamla slipsarna sparar maken fast de aldrig används huh.gif
Men... de tar sååå liten plats där de hänger... alla på samma galge laugh.gif

Annars är han noga med att kassera gamla plagg och sånt
han inte använder. smile.gif
................................

Glömde ju bilden laugh.gif
Leia
CITAT (anna_rispan @ 21-10-2006, 14:44)
en blommig tapet kan väl visst finnas i ett hem som har feng-shui. och personliga minnessaker får också finnas. om det verkligen är en personlig minnessak och inte något som man känner att man måste spara bara för att....

Helt rätt! Min syster är Feng-shui konsulent och hon har en storblommig tapet i köket.
Feng- shui handlar mycket om att du ska omge dig med saker du verkligen älskar och blir glad av - inte av saker någon gett dig som du behåller för att inte såra den personen.
Sedan finns det olika grenar av Feng-shui anhängare, en del är mer strikta och har mer "regler"och går stenhårt efter vädersträck osv. Det funkar inte riktigt i svenska hem.
Hannele
CITAT (askar @ 21-10-2006, 18:16)
De här gamla slipsarna sparar maken fast de aldrig används huh.gif

Det finns mycket man kan göra av slipsar, kanske en festklänning?

gammelnalle
enda invändningen jag har är att vissa av er
SLÄNGER saker!!

ge bort istället.

Myrorna, Eriskhjälpen, Röda korset mm kan förvandla der "skräp" till nyttiga pengar att hjälpa andra...

däremot kan jag förstå att ni vill "sanera".... önskar bara att jag också kunde...

(lovar: att om jag visste någon som hade nytta av mitt överskott kan han/hon FÅ det... men jag vet att mitt överskott knappast är nå't som "svensson" kan nyttja...)

b
birgitek
Ett hem behöver inte vara själlöst för att det är sparsamt möblerat och inte översållat med smaklösa prydnadssaker.

Vad är smaklöst för Dej? För mej är det en massa virkade dukar, svulstiga gardinuppsättningar och hötorgskonst.
Sen tycker jag att det ibland kan vara kul med nånting som är riktigt kitschigt, typ snäckskrin eller så, för att göra ett medvetet stilbrott.
Birgit Ek
Magdis
CITAT (birgitek @ 21-10-2006, 20:58)
Ett hem behöver inte vara själlöst för att det är sparsamt möblerat och inte översållat med smaklösa prydnadssaker.

Vad är smaklöst för Dej? För mej är det en massa virkade dukar, svulstiga gardinuppsättningar och hötorgskonst.
Sen tycker jag att det ibland kan vara kul med nånting som är riktigt kitschigt, typ snäckskrin eller så, för att göra ett medvetet stilbrott.
Birgit Ek

Ja det är väl ungefär det jag tänker på också. Plus fula, billiga prydnadssaker typ såna man får gratis om man äter på en viss restaurang utomlands eller liknande. Sen handlar det mycket om hur saker är komponerade. Kombinationer av mönster och pryttlar som inte alls har nån samklang ser smaklöst ut.
Sommartorparn
Smak får var och en ha som man vill...........

Men jag tycker det är härligt med hem som återspeglar de liv som dess invånare har levt! Det är det som gör att ett hem känns mysigt. Prydnadssakerna må vara fula i mina ögon, men anledningen till att en viss sak står framme är kanske att den påminner om en viss person, en viss händelse eller en viss plats som har varit viktig för hemmets innevånare. Möblerna må vara omoderna, men har följt de här personerna genom livet. Vissa kanske har varit med dom sedan generationer.....

Jämfört med sådana inbodda hem så är det man ser i inredningsreportagen som yta utan själ.

Jag skulle aldrig kunna göra mig av med något som jag har fått/ärvt av någon (förutom om jag ville radera ut minnet av denna person ur mitt liv). Jag omger mig hellre med saker som påminner mig om människor jag tycker om än att jag köper något designat som jag inte har någon relation till. Att spara saker ur sitt tidigare liv är viktigt tycker jag för att man ska kunna påminnas om vem man var och hur man kände sig då..... tongue.gif Så tycker jag på tvärs mot rådande 'total makeover+ rensa i röran - trenden'. tongue.gif
Magdis
CITAT (Sommartorparn @ 21-10-2006, 21:31)
Jämfört med sådana inbodda hem så är det man ser i inredningsreportagen som yta utan själ.

Det är väl ganska sällan det ser ut som i en inredningstidning hos någon...
Huvudsaken är att man själv trivs i sitt hem. smile.gif För min del får folk ha hur plottrigt de vill hos sig men JAG vill inte ha det.

Feng shui har jag ingen aning om vad det är....jag behöver inga fina ord för att veta vad jag trivs med. biggrin.gif
birgitek
.....

Jag skulle aldrig kunna göra mig av med något som jag har fått/ärvt av någon (förutom om jag ville radera ut minnet av denna person ur mitt liv).

Där håller jag med, även om jag kanske inte har allt framme. Den absoluta smaklösheten är att ge bort sånt man fått i gåva tycker jag. Verkligt föraktfullt mot givaren och mot den som får gåvan i andra hand.
Birgit Ek
Hannele
CITAT (gammelnalle @ 21-10-2006, 20:51)
SLÄNGER saker!!

ge bort istället.

Myrorna, Eriskhjälpen, Röda korset mm kan förvandla der "skräp" till nyttiga pengar att hjälpa andra...

Det gör jag alltid, men kommer int ehem tomhänt. tongue.gif
pejori
CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 10:42)
CITAT (gammelnalle @ 21-10-2006, 20:51)
SLÄNGER saker!!

ge bort istället.

Det gör jag alltid, men kommer int ehem tomhänt. tongue.gif

inte jag heller laugh.gif laugh.gif
handlar alldeles för mycket på Myrorna och Stadsmissionen här smile.gif smile.gif
faith
Vad är smaklöst för Dej? För mej är det en massa virkade dukar, [....]

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 21-10-2006, 21:01)
Ja det är väl ungefär det jag tänker på också.

Oj! sad.gif

Är detta en allmän uppfattning, att det är smaklöst med virkade dukar?

Inte för att jag tänker plocka bort alla mina virkade dukar som jag älskar, men det kan vara intressant att veta hur andra ser på detta.
Berith
CITAT (faith @ 29-10-2006, 10:35)

Oj! sad.gif

Neej.
Bettson
Smak får var och en ha som man vill...........

Jag skulle aldrig kunna göra mig av med något som jag har fått/ärvt av någon (förutom om jag ville radera ut minnet av denna person ur mitt liv). Jag omger mig hellre med saker som påminner mig om människor jag tycker om än att jag köper något designat som jag inte har någon relation till. Att spara saker ur sitt tidigare liv är viktigt tycker jag för att man ska kunna påminnas om vem man var och hur man kände sig då..... tongue.gif Så tycker jag på tvärs mot rådande 'total makeover+ rensa i röran - trenden'. tongue.gif

Det där kan jag instämma i. Har ett sybord som inte är så urtjusigt men som jag fick av en god vän som har gått bort. Och ett par väldigt fina kristallljusstakar som inte är i min smak som vi fick i bröllopsgåva av ett par arbetskamrater. Och historian som hör till gör att ljusstakarna är ganska kära för mig.

Så det skulle vara att radera mycket kära minnen. wub.gif
Bettson
Jag tror det har en del med livsstil att göra.

Maken är en ekorre som nästan får ångest av stt slänga, så är det någon som slänger så är det jag. Svärmor slängde vilt och när svärfar var utskickad att åka till tippen så åkte han till oss i stället och dumpade saker.
Och järnvägar ifall vi slängde något som de kunde komma ihåg. Karensen var tio år ungefär. Men vad sjutton skulle man med trasiga gummibåtar. Eller en åra, eller malätna sälskinnspälsar storlek 34.

Själv är jag uppvuxen under knappa förhållanden och att laga fixa ta tillvara var en nödvändighet, inget val.

Så allt var i många år ganska tungrott med dels magasinering av svärföräldrarnas skräp och eget fixande och tillvaratagande. Man såg berget växa och hoppades på den där tiden som skulle komma sen....

Fast nu är svärfäräldrarnas makt bruten så allt deras skit är väck. SJälv fixar jag inte och tar tillvara så mycket längre. Dels inser jag att jag inte har tid och att den där bättre tiden inte kommer. Dels är ekonomin bättre än den var tidigare.

Förvaringsutrymmena som förut var obefintliga anpassas nu i visserligen långsam takt till vad jag vill ha. Tvättstugan tex. börjar arta sigriktigt bra.

Jag slänger i garderoberna men kan inte göra några stordåd för då mår maken inte bra. Men när jag kastar i smyg så går det bättre.

Och allt blir så mycket mera lättarbetat. Mindre arbete och bättre ordning.

Vad gäller prylar i hemmet så är jag nog lite mitt emellan. Jag har nog gärna en del prydnadsgrejor men hellre några få som det är något med. Helt kalt vill jag inte ha det.

Likadant med blommor faktistk. Hellre några få blommor som är välskötta.
Pirum
Att virka och göra andra saker själv, brodera, slöjda, whatever, är ALLTID coolt smile.gif Att köpa saker och låtsas att man gjort dem själv är dock alltid smaklöst laugh.gif

Jag tycker inte man kan säga att ett hem är smaklöst, åtminstone inte om hemmet har några år på nacken. Sen har man såklart olika preferenser, stora kala vita ytor och 'kliniskt rent' känns väldigt ohemtrevligt enligt mig. Sen kan andra tycka att det är jättefint.
pejori
CITAT (faith @ 29-10-2006, 09:35)

Oj! sad.gif

Inte för att jag tänker plocka bort alla mina virkade dukar som jag älskar, men det kan vara intressant att veta hur andra ser på detta.

nädå....det är inte fel på virkade dukar, smile.gif smile.gif
jag har det inte, eftersom katterna älskar att ligga på virkade dukar laugh.gif
Bettson
Egentligen är det kanske två frågor.

En del att man slänger eller ger bort överflöd och saker som man inte behöver.

Den andra är kanske inredninsstil. Vilken stil man har, tja smaken är som baken delad och tur är det. Tror / vet att jag inte skulle vilja kalla någon annans hem för smaklöst. Möjligen att det inte var i min smak. För vad är god smak......... det är som att beskriva himlens färg och skiftningar för en blind. Mission impossible.

Och vi har ett fritt land, så var och en är faktist fri att göra som den vill i sitt hem. Jag lägger faktist nästan aldrig märke till hur folk har det hemma, mer än stämningen. Bara stämningen är bra. Sen får de ha det hur de vill. Det som duger åt dom jag gästar, duger åt mig. Sen får de ha det kalt eller ha 64 tomtar i vardagsrummet, spelar roll.

Men om jag skulle säga var min smak ligger. Traditionell. Jag vill kombinera modern bekvämlighet med traditionell stil. Man har olika strategier som vanlig Svenssonmöbelköpare.

1. Man köpte hemmet komplett när man gifte sig och så fick det vara så med utbyte av gardiner och textilier. Det kompetterades kanske med moderna TV-fåtöljer som klart bröt i stil ett antal år senare. Man kunde klart se på möblerna vilket år personerna i fråga gifte sig. tex mellan 1955-1960.Man köpte det som var modernt då och behöll det i alla år. Detta är nog ett klart mera utdöende sätt att inreda sitt hem eftersom dels ofta var den äldre generationen och dels att möblernas kvalite har sjunkit så att inget håller så länge nu.

2. Man är lite trenmedveten och hemmet ändrar stil och karaktär ungefär var tionde år. Är det dags att byta TV-soffa så byter man ofta hela rummet.
Renoverar man hallen så¨köper man nya möbler också.

3. Man väljer tidlösa möbler en del äldreärvt och annat nytt men i tidlös tappning. Hemmet karaktär är ofta ganska konstant och man kan inte riktigt på kort och annat säga ungeför vilket år det är. Hemmet blir aldrig omodernt men heller aldrig modernt. En del tycker det är tråkigt andra tycker det känns som karaktär och "långvarig " hemkänsla.

MIn önskan/ strävan har alltid varit kategori tre. Fast sedan vi köpte huset så, om man skall kalla en fjärde inredningsstil för byggarbetsplats så............ laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon