Full version: Julomröstning
Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
Eftersom det tycks finnas lite olika meningar kanske man skulle kolla läget. laugh.gif
Björken
Mmmmm älskar julen!!!!!!
pejori
väntade bara på den laugh.gif laugh.gif laugh.gif
har röstat....hatar skiten laugh.gif rolleyes.gif wub.gif
AnitaO
CITAT (pejori @ 23-10-2006, 16:01)
väntade bara på den laugh.gif laugh.gif laugh.gif
har röstat....hatar skiten laugh.gif rolleyes.gif wub.gif

Schhhh ... inte så högt.
Tomten kan höra dig rolleyes.gif laugh.gif
pejori
CITAT (AnitaGg @ 23-10-2006, 16:04)
CITAT (pejori @ 23-10-2006, 16:01)
väntade bara på den laugh.gif  :lol:  :lol:
har röstat....hatar skiten laugh.gif  :rolleyes:  :wub:

Schhhh ... inte så högt.
Tomten kan höra dig rolleyes.gif laugh.gif

ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif tänkte inte på det wink.gif wink.gif wink.gif
fast jag får presenter ändå ju laugh.gif laugh.gif laugh.gif rolleyes.gif
kerstin z5-6
Älskar jul , men än är det för tidigt , mer pumlor åt folket !
Bee
Hade man sluppit mat- present- och besökshysterin så hade nog julen varit ok. Som det är nu så är det bara jobbigt. Tycker inte om det.
Fast granen och hyacinten vill jag inte vara utan.
andersen
Jag gillar inte julen, tänker på alla barn som får ett helvete bara för att föräldrar tar och julsuper trots att det är barnens högtid.
Lady Hamilton
Ja det är tråkigt att vissa måste drick på julen
Själv är jag uppväxt med att de vuxna drack öl till maten.........men det var lätt öl/ folk öl smile.gif Något starkare fanns aldrig att dricka hemma hos oss. Jag har faktiskt aldrig förstått varför "folk" skall dricka under julhelgen wacko.gif det går inte i hop för mig, dricker själv aldrig något starkt då...................
Däremot att folk festar och dricker starkt för att firar Nyår, det kan jag förstå och det gör jag själv också (i måttliga mängder och tillsammans med andra barnfamiljer)
fruberglund
I år känns det extra roligt, Isaks första riktiga jul (förra året var han ju bara 21 dagar gammal). Har sån julkänsla redan nu och bara längtar tills jag får julpynta, hänga upp julstjärnor och stakar, koka julkola och slå in julklappar smile.gif smile.gif

I år ska vi fira hos oss också...självklart med riktig julgran Isaks första jul...riktig gran ska det vara annars är jag hellre utan biggrin.gif

Åhhh, kan det inte bli jul snart och i år (SNÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLA VÄDERGUDARNA) SNÖ på julafton tack!!!
LadyG
Älskar julen, men firar lite lugnt och stilla. wub.gif
askar
Lagom är bäst... ingen stress smile.gif
Rapchic
älskar julen wub.gif
jag köpte dom första julklapparna i januari och
har sjöng jullåtar till mitt i sommaren
och jag och mamma ska snart börja baka wub.gif wub.gif
Rapchic
CITAT (fruberglund @ 23-10-2006, 18:03)
Åhhh, kan det inte bli jul snart och i år (SNÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLA VÄDERGUDARNA) SNÖ på julafton tack!!!

det snöar ute här....
började för några dagar sen
(på min lillasyrras födelsedag precis som när hon föddes wub.gif )
och det har nästan snöat helatin känns det som
har till och med hunnit ha snöbollskrig wub.gif biggrin.gif
så den kommer nog längre söderut med wub.gif
Rapchic
jag röstade på första alternatilvet...
men jag är nog en blandning mellan ett och två
älskar julklappar (iallafall att ge bort dom)
och älskar att pynta (med hemmagjorda saker som an gjorde i typ tvåan
wub.gif )
m.m
Castea
Ser jättemycket fram emot hela julmånaden. Förra december var ett stort kaos med flyttlådor och ledsamheter. I år har jag en rofylld bostad som ska få en liten julgran, ljusramp på balkongen, fönster med julblommor och julgardiner. Sippa glögg och läsa julberättelser i soffan ser jag också fram emot. wub.gif wub.gif

Klappar och "raska fötter spring, spring" skippar jag sedan flera år tillbaka.

Och, just ja! Det är ju bara 3 veckor kvar tills vi börjar repetera julsånger med kören till midnattsmässan! smile.gif
fruberglund
CITAT (Rapchic @ 23-10-2006, 21:18)

det snöar ute här....

Jodå, snön brukar hinna komma men det är sällan det snöar på självaste julafton, förra året tror jag det regnade istället, det är ju sååååå tråkigt.

Vill att det ska falla stora flingor ute och vara så där mysigt just på julafton wub.gif

Jullåtar har jag gått och trallat på hela året, brukar sjunga såna för Isak när han ska somna, har en speciell låt jag tycker är så rofylld smile.gif
Gossen Ruda
Det är "bara" 60 som har röstat och det måste väl finnas fler här! Kom igen nu. laugh.gif
Lars-Olof Arvids
Okej, jag röstar på alternativ 2 eftersom jag tycker att julen är mysig när den firas på ett lugnt och riktigt sätt! smile.gif

Olle
Gillan
CITAT (Gossen Ruda @ 25-10-2006, 08:43)
Det är "bara" 60 som har röstat och det måste väl finnas fler här! Kom igen nu.  :lol:

Det är inte så lätt att rösta när du glömde ta med mitt alternativ rolleyes.gif tongue.gif

Jag älskar ju julen, med all god mat, pyntet ( inte för pråligt ), alla ljusslingor och levande ljus, alla goda dofter osv. Men jag har plockar bort all idiotstädning och julklappshysteri. Passar på att handla innan alla andra ens har börjat. Så det enda jag behöver handla i "sista minuten ", är typ " färskvaror ". wub.gif tongue.gif
herkules
Röstade också på alternativ nr 2, gillar när saker och ting är "lagom". Ett bra ord! smile.gif
Gillan
Okej då, det skulle ju kunna bli nr 2, men nu är det ju så att jag personligen inte är lite svenskt lagom blink.gif rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif
Hannele
Jag älskar julen - men frossar inte.. wub.gif
Alba
Jag röstar på 2:a - lite lagom så där.
Jag älskar julen men avsäger mig hystering omkring. Riktig gran, pyntat, julklappar och hela julbordet.
Man kan ha en fin jul med vänner eller släkt och god mat och julklappar utan att behöva springa benen av sig.
Åsså snö naturligtvis.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Evgeni @ 25-10-2006, 08:58)
Okej då, det skulle ju kunna bli nr 2, men nu är det ju så att jag personligen inte är lite svenskt lagom blink.gif rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif

Precis så tänker jag med.

Det finns ingen alternative för mig i omröstningen.

Gillar inte all det där med jakten på dyraste julklappen. Och så gillar jag inte heller att äta samma mat dagarna i ända.

Men det är klart jag är inte uppvuxen med julbord och mat fram, in i kylskåpet, ut igen och framdukat, in i kylskåpet igen osv

Jag vill ha festmat till jul och så vill jag ha det lungt. Ingen hysteri. Det räcker att jag måste köpa julklappar till 11 barnbarn, nej till 12 blir det i år för vi väntar på ett barnbarn nu. Skall komma närsomhelst. tiden var ut i förrgår

Elisabeth
Hannele
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 25-10-2006, 16:56)
Men det är klart jag är inte uppvuxen med julbord och mat fram,
in i kylskåpet, ut igen och framdukat, in i kylskåpet igen osv

Påängen är ju att även mor i huset ska hinna vila och fira lite,
inte stå vid spisen hela tiden. Äter du aldrig rester? huh.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Hannele @ 25-10-2006, 16:59)
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 25-10-2006, 16:56)
Men det är klart jag är inte uppvuxen med julbord och mat fram,
in i kylskåpet, ut igen och framdukat, in i kylskåpet igen osv

Påängen är ju att även mor i huset ska hinna vila och fira lite,
inte stå vid spisen hela tiden. Äter du aldrig rester? huh.gif

Jo men inte flera dagar i rad
Rapchic
CITAT (fruberglund @ 24-10-2006, 11:24)
CITAT (Rapchic @ 23-10-2006, 21:18)

det snöar ute här....

Jodå, snön brukar hinna komma men det är sällan det snöar på självaste julafton, förra året tror jag det regnade istället, det är ju sååååå tråkigt.

Vill att det ska falla stora flingor ute och vara så där mysigt just på julafton wub.gif

Jullåtar har jag gått och trallat på hela året, brukar sjunga såna för Isak när han ska somna, har en speciell låt jag tycker är så rofylld smile.gif

åå det var så du mena...
minns när kag var liten och gjorde en fin snölykta på dagen
och med mörkret kom snön så då tände man lyktan
det var mysigt wub.gif wub.gif
Gossen Ruda
Jaha, då kan man nog göra en sammanfatting. Julfirarna tycks vara i stor majoritet även om en del kanske borde dra ner lite på firandet. rolleyes.gif

Folkbildningen tycks dock vara godkänd, ingen är obekant med företeelsen eller så förstår dom inte frågan biggrin.gif
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 27-10-2006, 10:39)
Jaha, då kan man nog göra en sammanfatting. Julfirarna tycks vara i stor majoritet

I sammanfattningen ingår nog också, att
julhatarna även avskyr födelsedagar, morsdagar, påsk, halloween... fredagsmys. ohmy.gif
Gillan
CITAT (Hannele @ 27-10-2006, 11:05)
Jaha, då kan man nog göra en sammanfatting. Julfirarna tycks vara i stor majoritet

julhatarna även avskyr födelsedagar, morsdagar, påsk, halloween... fredagsmys. ohmy.gif

Det var ta mig sjutton bland det värsta du kläck på flera dagar Hannele mad.gif. Vad får dig att tro det? Jag bara skakar på huvet jag wacko.gif blink.gif Vilka underliga slutsatser du drar blink.gif blink.gif
Betty

Men herregud Hannele! Hur i hela friden kom du fram till det??? Du kan ju inte ha läst ett enda inlägg - som nån annan än du själv skrivit - i den här tråden. blink.gif
Hannele
CITAT (Evgeni @ 27-10-2006, 11:14)
Det var ta mig sjutton bland det värsta du kläck på flera dagar Hannele mad.gif. Vad får dig att tro det?

Läst och lärt mej här på Odla.nu; allt gnäll, så fort något firande eller fest dyker upp.
Gossen Ruda
En del gnäller på vissa saker medans en del gnäller på gnället. Gnälligt värre men inget förvånar mig längre när det gäller vissa personer, eller egentligen en viss person. ohmy.gif
Betty
CITAT (Hannele @ 27-10-2006, 11:16)
Läst och lärt mej här på Odla.nu; allt gnäll, så fort något firande eller fest dyker upp.

Jag skulle nog vilja påstå att ditt inlägg mest liknar ett illa dolt personligt påhopp på annan odlamedlem med samma stad som du som hemort.
Grundar min fundering på vad jag
CITAT
Läst och lärt mej här på Odla.nu
... sad.gif
Hannele
CITAT (Betty @ 27-10-2006, 11:23)
ett illa dolt personligt påhopp på annan odlamedlem med samma stad som du som hemort.

Alla jag känner i "min" stad är gôrtrevliga. wub.gif
Betty
CITAT (Hannele @ 27-10-2006, 11:31)
ett illa dolt personligt påhopp på annan odlamedlem med samma stad som du som hemort.

Alla jag känner i "min" stad är gôrtrevliga. wub.gif

Mm tror jag säkert det, alla du känner ja... Men jag uppfattade ditt inlägg som ett fult påhopp på en odlamedlem som du troligen inte känner alls... det är en viss skillnad det... wink.gif
Hannele
CITAT (Betty @ 27-10-2006, 11:37)
ett fult påhopp på en odlamedlem som du troligen inte känner alls... det är en viss skillnad det... wink.gif

Fult påhopp, att julhatare ofta avskyr andra fester också???? blink.gif
Det är bara jag som fått påhopp just nu. mad.gif
AnitaO
CITAT (Gossen Ruda @ 27-10-2006, 11:22)
En del gnäller på vissa saker medans en del gnäller på gnället. Gnälligt värre men inget förvånar mig längre när det gäller vissa personer, eller egentligen en viss person. ohmy.gif

Jo, men det förstår du väl att det blir mycket enklare att leva då wink.gif
Man sågar alla rätt av så behöver man inte anstränga hjärncellerna med att försöka leva sig in i andras situation.

OBS! Ironi rolleyes.gif
Betty
CITAT (Hannele @ 27-10-2006, 11:44)
CITAT (Betty @ 27-10-2006, 11:37)
ett fult påhopp på en odlamedlem som du troligen inte känner alls... det är en viss skillnad det... wink.gif

Fult påhopp, att julhatare ofta avskyr andra fester också???? blink.gif

Synd att du tar mina ord som påhopp, det var alls inte min mening att hoppa på dig. Jag reagerade på din slutsats att
CITAT
julhatarna även avskyr födelsedagar, morsdagar, påsk, halloween... fredagsmys.

Var konkret får du den uppfattningen ifrån? Ingen annan har nämnt annat än julfirande i den här tråden.

Jag tycker mig ofta se att du "hugger" på Åkes inlägg - oavsett vad de handlat om. Det är min åsikt och den står jag för.
Monica M zon 4
Av personliga själ är jag inte särskilt förtjust i julfirande.
Halloween tycker jag är ett märkligt påfund som inte rör mig i ryggen. Har heller inga barn som vill klä ut sig och gå ut och tigga godis.
Mors dag firar jag heller inte eftersom jag inte har nån mor att fira längre.

Däremot älskar jag födelsedagar, påsk, och fredagsmys.

Så din teori håller inte riktigt, Hannele! smile.gif
Kathy

laugh.gif laugh.gif
Som vanligt så är dina "tolkningar" missvisande. wink.gif
Jag kan förstå att det ibland kan vara svårt att tolka eftersom det bygger på ens egen uppfattning och det man tror sig "se". smile.gif
Berith

Och jag försvarar Hannele som vanligt.

Det är alltid nån som säger nåt negativt till/om henne och andra (för det mesta en odlait som dyker upp i alla trådar Hannele medverkar i - Odlas heliga ko som ingen tydligen vågar säga emot) är snabba som sjutton och hänger på! Så dålig stil alltså... sad.gif Man kan såklart ha olika åsikter, men det här är nästan att gå för långt.
Hannele
Jag skulle nog vilja påstå att ditt inlägg mest liknar ett illa dolt personligt påhopp på annan odlamedlem med samma stad som du som hemort.

CITAT (Betty @ 27-10-2006, 12:15)
Jag tycker mig ofta se att du "hugger" på Åkes inlägg - oavsett vad de handlat om. Det är min åsikt och den står jag för.

Jag har inte ens nämnt den lille mannen.
Dessutom tycker jag att du, Betty, ska köpa en karta, vi har aldrig bott i samma stad. biggrin.gif

De enda som gjort personliga påhopp idag, är du själv och Evgeni. mad.gif
Ni två står för majoritetetn av personangreppen. sad.gif
Betty
CITAT (Hannele @ 27-10-2006, 14:08)

CITAT (Betty @ 27-10-2006, 12:15)

Jag har inte ens nämnt den lille mannen.
Dessutom tycker jag att du, Betty, ska köpa en karta, vi har aldrig bott i samma stad. biggrin.gif

De enda som gjort personliga påhopp idag, är du själv och Evgeni. mad.gif
Ni två står för majoritetetn av personangreppen. sad.gif

Där har du inlägget som jag uppfattade som ett påhopp på Åke, som du benämner som "den lille mannen" - I mina ögon förminskar du honom med de orden, inte trevligt alls.
Jag har inget behov att köpa fler kartor än de jag redan har. Jag har uppfattat det som att ni båda bor i Göteborg - om jag har fel där så ber jag om ursäkt för min missuppfattning.
Att du anser att jag och Gillan står för de enda påhoppen i dag - det får stå för dig.

Men de här orden:
CITAT
Ni två står för majoritetetn av personangreppen.

skulle jag vilja att du preciserade närmare.
AnitaO
CITAT (Berith @ 27-10-2006, 14:03)

Och jag försvarar Hannele som vanligt.

Det är alltid nån som säger nåt negativt till/om henne och andra (för det mesta en odlait som dyker upp i alla trådar Hannele medverkar i - Odlas heliga ko som ingen tydligen vågar säga emot) är snabba som sjutton och hänger på! Så dålig stil alltså... sad.gif Man kan såklart ha olika åsikter, men det här är nästan att gå för långt.

Jag tror ärligt talat att många är jäkligt trötta på detta eviga huggande.
Personligen ser jag det som en medveten strategi att provocera så mycket man hinner.
Det finns inga heliga kor. Däremot finns det många personer som har sunda och sakliga åsikter väldigt ofta.
Dom vinner en slags respekt, och det med all rätt tycker jag.

Kanske krokodilerna också är ute efter nån slags respekt för sina ständiga provokationer, vad vet jag.
Det får dom kanske också i nåt annat sammanhang.
Det finns säkert folk som inte har så mycket att glädjas åt, som tycker att det är livsberikande att läsa eländet.
Kathy
Det finns människor som inte kan ha en "normal" umgängeskontakt utan skaffar sig sociala kontakter genom att börja munhuggas och skapa konflikter - man förstår inte bättre eller så har man inget annat för sig än att "dra igång" något.
Då kan en social kontakt - om än en otrevlig sådan - ändå vara en social kontakt.

Nu är detta inlägg inte riktat till någon av er, utan mer en reflektion om hur det faktiskt ligger till för många människor.
kristerh
finns inget som en häftig fredagsdebatt wink.gif laugh.gif
Kathy
CITAT (kristerh @ 27-10-2006, 14:50)

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
askar
CITAT (kristerh @ 27-10-2006, 14:50)

Är kanske att ladda ur efter arbetsveckan
så man kan softa sen på kvällen unsure.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon