|
Har sett ett par hela avsnitt och några stunder av resterande. Jag är så förb... över att TV4 år 2006 gör en serie där kvinnor betraktas och bedöms som kor på köttmarknad. Jag tycker det är sorgligt, bedrövligt att kvinnor ställer upp på köttmarknaden. Männen väljer som mellan boskap och kvinnorna är överlyckliga när bonden pekar på henne och frågar om hon vill följa med till gården. Sex kvinnor sitter på rad... bonden väljer fyra som får följa med till gården. Två blir kvar... ratade. Påminner också om hästhandlare, fast de här bönderna kollar inte i kvinnornas munnar. Sedan väljer han en bland de fyra som han väl kommer att syna lite närmare och se om hon är god nog för honom och får "äran" att bli hans mora och passopp. Hur många tror att män skulle ställa upp om rollerna vore det motsatta.
Eva i Höga
26-10-2006, 07:36
Har bara sett litegrann av detta, tittar ju på Gunnels Gröna, men det är LÖJLIGT. Någon tjänar pengar på detta! Eva
CITAT (askar @ 26-10-2006, 08:28) Hur många tror att män skulle ställa upp om rollerna vore det motsatta.  Finns det inte program där de gör just det? Nu är jag väl knappast något expert eftersom jag inte har tv men visst finns det? Dessutom, de som rättfärdigar sådana program är de som faktiskt tittar på dem
Hannele
26-10-2006, 07:50
CITAT (askar @ 26-10-2006, 08:28) Jag är så förb... över att TV4 år 2006 gör en serie där kvinnor betraktas och bedöms som kor på köttmarknad.  Han står lika mycket på köttmarknaden han, bara för att det råkar vara lite fler tjejer, förändrar inte det.
CITAT (Hannele @ 26-10-2006, 08:50) CITAT (askar @ 26-10-2006, 08:28) Jag är så förb... över att TV4 år 2006 gör en serie där kvinnor betraktas och bedöms som kor på köttmarknad.  Han står lika mycket på köttmarknaden han, bara för att det råkar vara lite fler tjejer, förändrar inte det. Jag tror inte att du har förstått vad programmet går ut på. Mannen är tjuren som väljer bland kvigorna.
CITAT (Natrix @ 26-10-2006, 08:44) CITAT (askar @ 26-10-2006, 08:28) Hur många tror att män skulle ställa upp om rollerna vore det motsatta.  Finns det inte program där de gör just det? Nu är jag väl knappast något expert eftersom jag inte har tv men visst finns det? Dessutom, de som rättfärdigar sådana program är de som faktiskt tittar på dem  Tycker jag inte alls att jag rättfärdigar... jag har tittat för att kunna bilda mig en uppfattning om vad det handlar om. Och det jag sett upprör mig.
Jag vet inte vem det är mest fel på, tv4 som har gjort ett sådant program, männen som söker en fru, kvinnorna som söker en man eller vi som ser på programmet. De medverkande måste ha fått bra betalt för att ställa upp, vilket gör att man kan få folk att gå med på vad som helst. Om det inte är pengarna så har nog dessa deltagare inte alla hästar i stallet.
CITAT (adamos @ 26-10-2006, 10:02) Jag vet inte vem det är mest fel på, tv4 som har gjort ett sådant program, männen som söker en fru, kvinnorna som söker en man eller vi som ser på programmet. De medverkande måste ha fått bra betalt för att ställa upp, vilket gör att man kan få folk att gå med på vad som helst. Om det inte är pengarna så har nog dessa deltagare inte alla hästar i stallet. Håller med! Ingen är väl tvingad till att vare sig ställa upp eller titta....
Nu var det ju inte fråga om man var tvungen att titta eller inte. Det är ett fritt val för alla.
Jag reagerade på innehållet... ville säga det och undrade samtidigt Hur många tror att män skulle ställa upp om rollerna vore det motsatta
Nej jag tror inte kvinnorna får betalt... tyvärr är nog sanningen den att de inte har alla hästar där de borde vara och det utnyttjar produktionsbolaget.
CITAT (askar @ 26-10-2006, 09:10) Nu var det ju inte fråga om man var tvungen att titta eller inte. Det är ett fritt val för alla.
Jag reagerade på innehållet... ville säga det och undrade samtidigt Hur många tror att män skulle ställa upp om rollerna vore det motsatta
Nej jag tror inte kvinnorna får betalt... tyvärr är nog sanningen den att de inte har alla hästar där de borde vara och det utnyttjar produktionsbolaget. Tyvärr så skulle det nog inte vara särkilt svårt att få tag på män till ombytt programidé.
CITAT (Hannele @ 26-10-2006, 08:50) CITAT (askar @ 26-10-2006, 08:28) Jag är så förb... över att TV4 år 2006 gör en serie där kvinnor betraktas och bedöms som kor på köttmarknad.  Han står lika mycket på köttmarknaden han, bara för att det råkar vara lite fler tjejer, förändrar inte det. Så rätt så. Det är väl det programmet går ut på? En rad med karlar som bjuder ut sej.
CITAT (askar @ 26-10-2006, 09:10) Hur många tror att män skulle ställa upp om rollerna vore det motsatta Jag!
Jag har sett något etter värre med ombytta roller! "Skönheten och odjuren". Snacka om förnedring av männen....
ingrid fuxwall
26-10-2006, 09:25
Nu har jag inte sett programmet som nämns, men inte behöver de kvinnor som anmällt intresse till TV, sakna några hästar. Att medverka i ett TV program är mångas dröm - tänk om de blir berömda!
ingrid
Monica i Nässjö
26-10-2006, 09:31
Finns program där situationen är den omvända. "The bacherolette". En hop karlar som slåss om gunsten av en tjej. Bl.a. -finns säkert fler.
Jag har bara sett fragment av programmet.... En kollega till mig har en kvinnlig bekant som är med i programmet och det är verkligen en tjej med skinn på näsan som vet vad hon vill. För henne var det en kul grej, ett nytt sätt att ev träffa någon.
Bettson
26-10-2006, 09:47
Jag kan nog tycka att programmet är ganska underhållande. För jag kan förstå varför dessa karlar är singel. Verkligen. Och jag är nyfiken på vilka mekanismer som gör att någon skulle nappa på kroken.
Svårast har jag för han som är populärast Martin. Jag skulle springa mil bort ifall jag var singel. ÄVen om han verkar ha mest folkvett av gubbarna ( de andra är ju inte belevade precis) så har jag fått en uppfattning av honom som dominant och bara letar " snygg" fru som gör som han vill.
Mikael som egnetligen verkar ganska sympatist önskar nog billig arbetskraft. Fast å andra sidan verkar en del av hans kandidater vilkja hitta en karl man blir försörjd av.
Andreas är nog ganska testosteronstinn och har kraven stora tuttar och duga åt släkten (pappa och brorsan har nog spräckt ett och annat förhållande för den lille glytten).
Marcus är nog den som blir blåst tror jag. Många utav tjejerna vill ha billig stallplats vad det verkar.
SÅ egentligen så är det nog som i verkliga livet. Att de gör det i ett TV-program eller på krogen är väl ingen skillnad. Det finns om sagt tjejer som tror sig göra ett kap ( vad det nu kan bestå av). Så egentligen åskådligör serien att förhållande kan ha andra skäl än kärlek, vilket jag tycker är lite patetiskt. Men jag tror nog att det är sant och inte bara i bondekretsar.
Men hur mycket är verklighet och hur mycket är producerat kan man fråga sig.
Elisabeth-Västkustkolonisten
26-10-2006, 10:44
CITAT (Bettson @ 26-10-2006, 10:47) Jag kan nog tycka att programmet är ganska underhållande. För jag kan förstå varför dessa karlar är singel. Verkligen. Och jag är nyfiken på vilka mekanismer som gör att någon skulle nappa på kroken.
Svårast har jag för han som är populärast Martin. Jag skulle springa mil bort ifall jag var singel. ÄVen om han verkar ha mest folkvett av gubbarna ( de andra är ju inte belevade precis) så har jag fått en uppfattning av honom som dominant och bara letar " snygg" fru som gör som han vill.
Mikael som egnetligen verkar ganska sympatist önskar nog billig arbetskraft. Fast å andra sidan verkar en del av hans kandidater vilkja hitta en karl man blir försörjd av.
Andreas är nog ganska testosteronstinn och har kraven stora tuttar och duga åt släkten (pappa och brorsan har nog spräckt ett och annat förhållande för den lille glytten).
Marcus är nog den som blir blåst tror jag. Många utav tjejerna vill ha billig stallplats vad det verkar.
SÅ egentligen så är det nog som i verkliga livet. Att de gör det i ett TV-program eller på krogen är väl ingen skillnad. Det finns om sagt tjejer som tror sig göra ett kap ( vad det nu kan bestå av). Så egentligen åskådligör serien att förhållande kan ha andra skäl än kärlek, vilket jag tycker är lite patetiskt. Men jag tror nog att det är sant och inte bara i bondekretsar.
Men hur mycket är verklighet och hur mycket är producerat kan man fråga sig. Jag tittar också på programmet. Alla tjejer som är med vet vad dom ger sig in på. Det är säkert några som bara vill var med på TV och andra som vill bli försörjd eller som Bettson skriver vill ha billig stallplats. Men jag tycker Martin är snygg. Billig arbetskraft till Mikael? Om man vill leva med en bonde så far man vara beredd att arbeta på gården också. I regel jobbar man ihop, 7 dagar i veckan. Det är nog inte många av tjejerna som tänker på detta. Att Marcus nog blir blåst det tror jag också. Man kann ju bara hoppas att han inte blir det. Släkte ja den får man ofta leva med på en gård mera än i stan. Ofta bor ju svärföräldrar kvar eller i alla fall i närhet. Att det är många gånger svårt för en bonde att hitta en fru är klart. Många jobbar ju 7 dagar i veckan, utan semester eller har ledigt några dagar. Särskilt de med djur. Och långa dagar blir det dessutom. Inte kann man vara ute på kvällarna och festa när man skall vara pigg klockan 5 på mrgonen dagen därpå. Djuren kräver sin skötsel, korna skall mjölkas året om, alla dagar, spelar ingen roll om det är jul, påsk eller pingst. Har själv varit bondmora så jag kann livet på en gård. Elisabeth
Jag har inte sett programmet, ser på Roomservice på 5:an och spelar in Gunnels gröna på 2:an på onsdagar klockan åtta. Inte lätt för en bonde att få tid över till att ragga brudar, kommer att tänka på boken och filmen "Grabben i graven bredvid"...
CITAT (Betty @ 26-10-2006, 11:57) Jag har inte sett programmet, ser på Roomservice på 5:an och spelar in Gunnels gröna på 2:an på onsdagar klockan åtta.  Jag har inte sett programmet, ser inte på Mattias och Johnnie när dom jobbar i utlandet, varken ser eller spelar in Gunnel...  Vad gör jag på onsdagar klockan åtta?
CITAT (Berith @ 26-10-2006, 12:23) Jag har inte sett programmet, ser inte på Mattias och Johnnie när dom jobbar i utlandet, varken ser eller spelar in Gunnel...  Vad gör jag på onsdagar klockan åtta? Ja, vad håller du på med egentligen???
CITAT (Betty @ 26-10-2006, 12:32) CITAT (Berith @ 26-10-2006, 12:23) Jag har inte sett programmet, ser inte på Mattias och Johnnie när dom jobbar i utlandet, varken ser eller spelar in Gunnel... :unsure: Vad gör jag på onsdagar klockan åtta? Ja, vad håller du på med egentligen???   Ja men jag vet ju inte! Blir jättefundersam över om jag kanske ser nåt annat? Nåt som jag glömt bort? Har nog fått förträngningar....
Så det fanns program med omvänt förhållande Har aldrig ens hört talas om The bacheroletteÄr det Svenska män som bjuds ut? Jag har som sagt svårt att tro att man har allt i behåll när man ställer upp i dylika program. Bigbrother har jag också sett men det spårade ur för flera år sedan. Handlade ju bara om vem som kan supa sig fullast och ha sex med flest.
CITAT (askar @ 26-10-2006, 12:36) Så det fanns program med omvänt förhållande Har aldrig ens hört talas om The bacheroletteÄr det Svenska män som bjuds ut? Amerikansk serie, funnits i flera år, och det finns både för kvinnor och män. Har inte sett nu på länge men för några år sen var det (ganska) sevärt. Även om jag inte förstår hur folk tänker när dom ställer upp på sånt här.
CITAT (Berith @ 26-10-2006, 12:34)  Ja men jag vet ju inte! Blir jättefundersam över om jag kanske ser nåt annat? Nåt som jag glömt bort? Har nog fått förträngningar....  Hmmm...förträngningar... låter inte bra... Du kanske ser Packat & klart på 1:an?
CITAT (Berith @ 26-10-2006, 12:40) CITAT (askar @ 26-10-2006, 12:36) Så det fanns program med omvänt förhållande Har aldrig ens hört talas om The bacheroletteÄr det Svenska män som bjuds ut? Amerikansk serie, funnits i flera år, och det finns både för kvinnor och män. Har inte sett nu på länge men för några år sen var det (ganska) sevärt. Även om jag inte förstår hur folk tänker när dom ställer upp på sånt här. Aha... jag ser öht inte så mycket på teve och Amerikanska serier hör definitivt inte till favoriterna.
CITAT (Betty @ 26-10-2006, 12:41) CITAT (Berith @ 26-10-2006, 12:34)  Ja men jag vet ju inte! Blir jättefundersam över om jag kanske ser nåt annat? Nåt som jag glömt bort? Har nog fått förträngningar.... -_- Hmmm...förträngningar... låter inte bra... Du kanske ser Packat & klart på 1:an? Neej...  Jag kanske sitter här?  Ska kolla nästa onsdag klockan åtta vad jag håller på med.
CITAT (askar @ 26-10-2006, 12:48) CITAT (Berith @ 26-10-2006, 12:40) CITAT (askar @ 26-10-2006, 12:36) Så det fanns program med omvänt förhållande Har aldrig ens hört talas om The bacheroletteÄr det Svenska män som bjuds ut? Amerikansk serie, funnits i flera år, och det finns både för kvinnor och män. Har inte sett nu på länge men för några år sen var det (ganska) sevärt. Även om jag inte förstår hur folk tänker när dom ställer upp på sånt här. Aha... jag ser öht inte så mycket på teve och Amerikanska serier hör definitivt inte till favoriterna. Man kan ju inte se på allt.
CITAT (askar @ 26-10-2006, 12:48) CITAT (Berith @ 26-10-2006, 12:40) CITAT (askar @ 26-10-2006, 12:36) Så det fanns program med omvänt förhållande Har aldrig ens hört talas om The bacheroletteÄr det Svenska män som bjuds ut? Amerikansk serie, funnits i flera år, och det finns både för kvinnor och män. Har inte sett nu på länge men för några år sen var det (ganska) sevärt. Även om jag inte förstår hur folk tänker när dom ställer upp på sånt här. Aha... jag ser öht inte så mycket på teve och Amerikanska serier hör definitivt inte till favoriterna. Drar mig till minnes en svensk serie för en massa år sen... Svensk kille som väljer o vrakar bland en hop unga trånande tjejer.
CITAT (askar @ 26-10-2006, 12:36) Så det fanns program med omvänt förhållande Har aldrig ens hört talas om The bacheroletteÄr det Svenska män som bjuds ut? Det gick en svensk variant på The Bachelor för några år sen. Då var det en man och tio kvinnor som skulle tävla om honom.  I slutet skulle han välja mellan två kvinnor och då hade han hunnit provligga den ena innan han valde den andra.  Sen försökte väl de vara ihop efter programmet men det tog slut rätt snabbt.
För att inte tala om de där Miljonären-serierna... Snygg man som utger sig för att vara miljonär väljer bland en hop lycksökande kvinnor. När alla tjejerna utom en är bortvalda så avslöjar han att han bara är en "vanlig kille". Och då är det upp till henne om hon vill ha honom även utan alla miljonerna...
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-10-2006, 12:54) CITAT (askar @ 26-10-2006, 12:36) Så det fanns program med omvänt förhållande Har aldrig ens hört talas om The bacheroletteÄr det Svenska män som bjuds ut? Det gick en svensk variant på The Bachelor för några år sen. Då var det en man och tio kvinnor som skulle tävla om honom.  I slutet skulle han välja mellan två kvinnor och då hade han hunnit provligga den ena innan han valde den andra.  Sen försökte väl de vara ihop efter programmet men det tog slut rätt snabbt. Återigen kvinnor som tävlar om en man. Jag undrar om det någonsin varit så att en kvinna haft ett gäng män att syna och värdera och välja bland? Inte för att det skulle vara mer acceptabelt jag bara undrar.
CITAT (Betty @ 26-10-2006, 12:59) För att inte tala om de där Miljonären-serierna... Snygg man som utger sig för att vara miljonär väljer bland en hop lycksökande kvinnor. När alla tjejerna utom en är bortvalda så avslöjar han att han bara är en "vanlig kille". Och då är det upp till henne om hon vill ha honom även utan alla miljonerna...  Också kvinnor som slåss om en man... den såg jag faktiskt ett par avsnitt av... inget jag saknar.
CITAT (askar @ 26-10-2006, 13:00) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-10-2006, 12:54) CITAT (askar @ 26-10-2006, 12:36) Så det fanns program med omvänt förhållande Har aldrig ens hört talas om The bacheroletteÄr det Svenska män som bjuds ut? Det gick en svensk variant på The Bachelor för några år sen. Då var det en man och tio kvinnor som skulle tävla om honom.  I slutet skulle han välja mellan två kvinnor och då hade han hunnit provligga den ena innan han valde den andra.  Sen försökte väl de vara ihop efter programmet men det tog slut rätt snabbt. Återigen kvinnor som tävlar om en man. Jag undrar om det någonsin varit så att en kvinna haft ett gäng män att syna och värdera och välja bland? Inte för att det skulle vara mer acceptabelt jag bara undrar. Fast vi har haft en svensk upplaga av Bachelor också ... bachelorette Där 10 män "tävlade" om en kvinna. Även om det inte är nåt för min personliga del, så kan jag nog tycka att det är lite underhållande att titta på då och då. Alltid lär man sig nåt nytt om mänskliga mekanismer
Ännu värre verkar det bli.... Tjejer lockas till porrsåpa
Hmm....vänta nu förresten..det börjar dyka upp nån minnesbild av att det har varit Bachelorette i nordisk variant också. Jag minns den norska och den danska tjejen men inte den svenska, märkligt nog. Jag följde det inte. Då tävlade männen om kvinnorna. Kanske lätt att bli maktgalen om man står där med 10 snygga karlar omkring en som man kan spela ut hur man vill!
Fanns en amerikanskserie som hette "Averidge-Joe" (typ alldaglig kille) Handlade om ett gäng fula töntiga killar som tävlade om en vacker fotomodells gunst. När killarna var ordentligt installerade och hade börjat känna varann så dyker det upp en samling snygga sportiga bodybuilder och modellkillar - som ska vara med och tävla om tjejens gunst. Där kan man snacka om förnedrings-TV...
CITAT (askar @ 26-10-2006, 13:05) Ännu värre verkar det bli.... Tjejer lockas till porrsåpa  Det är ju inte klooookt!  Snart kommer vi ha en ny välfärdssjukdom att bota....namnet är nog inte uppfunnet än men det innefattar alla som har ångest efter att skämt ut sig i dokusåpor.
CITAT (askar @ 26-10-2006, 13:05) Ännu värre verkar det bli.... Tjejer lockas till porrsåpa  Ruggigt... Ur artikeln: "Ivan Radosavlevic, som står bakom idén, vill inte uttala sig om varför de valt producera såpan. - Vi håller på och planera det här nu. Jag har inga kommentarer, säger han."
Produktionsbolagen startar lite mjukt i början... Bigbrother, farmen, Goafarmen, bonden... det har blivit lite tuffare och större förnedring varterfter nya säsonger startat...mer och grövre förnedring. Och nu är folket alltså moget för porrsåpa De som anmäler sig, tycker nog inte att det är någon större skillnad på att vara med i den, än i Bigbrother eller andra där täckena guppar... som det brukar beskrivas i media. Inte för inte som kanalerna har psykologhjälp redo för deltagarna.
Jag minns skriverierna kring Robinson när den serien släpptes "för hundra år sen". De vart tvungna att lägga ner serien och skriva om reglerna lite för att "lugna massorna" som skrek "mobbing-TV". Men redan till säsong 2 gällde de första reglerna, "tittarna ansågs då mogna att klara av att se den tuffare varianten"...
fruberglund
26-10-2006, 13:18
Hmmm, konstigt att bönderna blivit sån succé, verkar inte så här? Det var ju en sån där må-bra-såpa säger de. Jag kollar oftast bara sista halvtimmen (efter Gunnel är klar såklart) och det är bara för att det är grannens grabb som är med (Marcus). Annars kollar jag ALDRIG på dokusåpor, hatar konceptet och fattar inte hur man kan vara så dum och ställa upp. Tycker bara de flesta är pinsamma och gör bort sig så det smäller om det, fattar inte att vissa har mage att göra det de gör (som t.ex. i BB som jag inte sett men alla trailers för skiten går ju inte missa  ) Kommer då bönderna finna kärleken??? Nja, jag tror inte på såna här hopfösningar där man ska välja nån på några veckor...att bygga ett förhållande tar längre tid än så
*Molly*
26-10-2006, 13:22
På trean gick det ett svenskt program förra året, Prinsessan tror jag det hette. En singel tjej skulle välja ut en kille och gifta sig med honom. Tjejen bodde på en husbåt under inspelningen och fick nya killar presenterade för sig hela tiden, hon ratade så gott som alla. Missade de sista avsnitten, läste någonstans att det till sist blev bröllop men det var fejkat, de ville inte gifta sig på riktigt. I den serien var det killarna som blev mest förnedrade.
Inga från Närke
26-10-2006, 13:45
Jag förstår inte riktigt varför det är sådan hysteri om Bonden söker fru men jag kanske är lite korkad. Det är väl inte så stor skillnad på detta programmet än att vara med på olika dejtingträffar live eller på nätet. Skillnaden är väl att det visas i TV för allmänheten då men jag tycker inte att det är fel.
Ni pratar om alla dessa program är så förskräckliga hur kan ni veta om ni inte har tittat som många skriver. Det förekommer faktiskt mycket av detta i verkligheten som inte visas i TV som jag anser är värre. T.ex. resor till Thailand där både svenska män och kvinnor förser sig med både det ena och andra. (Vuxna och barn) till Ryssland för att skaffa sig en fru som sedan kanske blir misshandlad m.m. Några går det lyckligtvis bra för. till andra varmare länder (Har ni inte sett reseprogram) som ibland visas på TV hur många kvinnor bl.a. svenska jagar utländska män t..o.m. betalar.
Så är det tyvärr även IRL varför ska det då inte visas i TV?
CITAT (askar @ 26-10-2006, 13:00) Återigen kvinnor som tävlar om en man. Jag undrar om det någonsin varit så att en kvinna haft ett gäng män att syna och värdera och välja bland? TV-programmet Krogen på Kanal Verkligheten visar det programmet varje kväll... 'Skämt' åsido, mitt intryck av programmet om bönderna som söker fru var väl att det inte direkt var kvinnorna som skulle förnedras, jag tycker nog att såporna verkar förnedra män och kvinnor ganska rättvist. Möjligen med skillnaden att det bland kvinnorna ofta är 'bimbos' som förnedras, medan det bland männen är 'töntarna'.
lilla mamma
26-10-2006, 19:36
jag tycker att programmet är kul. alla har anmält sig till detta FRIVILLIGT. Titta inte, om ni inte tycker det ger nåt. Agneta, detta var inte en pik till dig. Många tycker att programmet just är kul , bla jag som annars bojkottar tv.n för att det är trista program.
Jag gillar ideen, jag skulle säkert stått där på listan men inte blivit vald (men nu är jag gift med gubbe och har barn)
Så det så
Snöflinga
26-10-2006, 20:56
Jag tillhör de som tittar (ser Gunnel på repris) Tycker det har ett klart underhållningsvärde  Bönderna är mest tafatta och skall de liknas vid en tjur, så må det vara Ferdinand,  Kvinnorna verkar vara de som tar för sig mest ... Om man jämför med BB och liknande såpor, så är den här i allra högsta grad barntillåten ... Tycker Inga från Närke har en viktig poäng i sitt inlägg
afrodite
26-10-2006, 21:03
Jag tycker av princip illa om denna sorts underhållning. Men som redan sagts behöver man se något avsnitt för att själv kunna bilda sej en uppfattning. Därmed är det inte sagt att man behöver se alla avsnitt. Ett ganska stort underhållningsvärde har det förvisso men det största värdet ligger dock på det ekonomiska planet. Vad många inte tänker på är hur de medverkande styrs att agera för att göra det mer intressant och därmed hålla kvar tittarna. Det är oftast unga människor som deltar och de är lätta att påverka med löfte om glitter och glamour när de väl blir kända. Det är långt ifrån hur de egentligen är som person som visas upp. Folk i allmänhet dömer efter vad de ser på tv. Visst är det en del som står pall för hur de blir bemötta "på stan" och i media efteråt, men för de alla flesta blir det isället en black om foten i många år framöver och egentligen försämrat deras start i kändislivet. Det kan ta många många år i offentligheten innan man vinner tillbaka sin egen identitet igen, om man alls gör det. Jag har haft förmånen att få möta en del av dessa personer även då det gått några år sedan debuten och de allra flesta berättar att de egentligen önskar att de aldrig ställt upp. Inte minst vad de utsatt sina närmaste för. Vissa föräldrar och syskon har känt en stor skam och därför blivit hämmade i sitt eget sociala liv. (det kanske är bäst att säga att jag syftar mest på de såpor där sexualitet och "slampighet" är huvudtemat) Det var ju aldrig avsikten men när man är ung och har hela livet framför sej är det inte lätt att hålla huvudet kallt. Vi vuxna kanske istället borde visa på att det inte är så här livet fungerar och att vi tar avstånd från dessa falska ideal. Sedan kan det verka hur oskyldigt det vill för oss som är vuxna nog att bara se underhållningen med ett nödvändigt uns av roat överseende i det, men våra egna barn blir tyvärr påverkade de också.
Afrodite
Snöflinga
26-10-2006, 21:12
Glitter och glamour har jag inte lyckats upptäcka hos bönderna, men skall hålla korpgluggarna öppna, jag lovar ... och ve och fasa om mina barnbarn skulle bli påverkade och hemska tanke, bli bondmoror  Fast å' andra sidan misstänker jag att detta program inte har högsta prioritet ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|