Sidor: 1, 2
askar
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 27-10-2006, 21:35)
"Djingis" ska få ha en del rosa babykläder. Tycker inte det spelar någon roll, men man bör ju inte tvinga in barnen i en roll sedan när de börjat ha egna åsikter. Det finns väl inget självändamål i att göra alla pojkar till flickor och flickor till pojkar? blink.gif Hur mycket vissa än skulle vilja det så är vi inte könsneutrala från födseln, vi är olika.

Håller me... Tycker inte att man ska hålla på och försöka
få pojkar och flickor bli ett... Vi är av två olika kön
och kommer så att förbli.

Hur skulle det annars bli med fortplantningen ohmy.gif wink.gif
Snöflinga
Färgerna spelar väl ingen roll (förresten finns det fler färger än rosa och blått) Håller med Bettson att huvudsaken är att kläderna är bekväma och sköna för barnet ... Visst, föräldrarna kan styra färg och klädvalet några år, för att sedan upptäcka att barnet har en alldeles egen uppfattning om hur klädseln skall se ut wub.gif
Sommartorparn
CITAT (askar @ 27-10-2006, 21:48)
få pojkar och flickor bli ett... Vi är av två olika  kön

Hur skulle det annars bli med  fortplantningen ohmy.gif  wink.gif

Just därför är det viktigt att flickor från tidig ålder kläs i rosa och pojkar i blått.
Annars kan det bli fel på fortplantningen? ohmy.gif wink.gif
Hannele
CITAT (Sommartorparn @ 28-10-2006, 00:17)
Just därför är det viktigt att flickor från tidig ålder kläs i rosa och pojkar i blått.

Maken hade rosa kalsipper på 1980-talet, det blev bra det med.. laugh.gif wub.gif
askar
CITAT (Sommartorparn @ 28-10-2006, 00:17)
CITAT (askar @ 27-10-2006, 21:48)
få pojkar och flickor bli ett... Vi är av två olika  kön

Hur skulle det annars bli med  fortplantningen ohmy.gif  wink.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif ... du tror väl inte att färgen på kläderna
har inverkan på fortplantningen. ohmy.gif laugh.gif

Så här sa jag...
fruberglund
CITAT (Bettson @ 27-10-2006, 16:30)
SJälv använde jag tygblöjor i ren protest och sydde första babykläderna va gamla t-shirts och när folk undrade ifall jag hade en skruv lös ( vilket jag kanske har) så skrek jag nästan att mitt barn är inte till salu, det är mitt.

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Tja, självklart finns det andra färger än blått och rosa men urvalet är inte stort...färgerna är väl inte det största problemet utan dekorationerna och utförandet.

Som Bettson skrev, kläderna ska i första hand vara sköna och bekväma. Det är de mestadels för pojkar, pojkkläderna görs för lek medans flickornas görs för nån sorts uppvisning verkar det som sad.gif

Leksakerna är nästan värre...där delas rollerna in tidigt. Som nån annan skrev, tuffa leksaker, svärd, pickadoller osv. på pojkarnas avdelning och på flickornas avdelning leksaksspisar och prinsessutstyrslar.

Och jag fattar inte varför det ska vara nåt speciellt med att tjejer mekar med bilar och klyver ved (brukar jag göra laugh.gif ) ? Likväl så kan killen stå vid spisen och sköta barnen. Borde vara hur naturligt som helst med båda delar unsure.gif

Varför just bilar har blivit en "killgrej" undrar jag lite över, jag menar det är ju inte tyngre att byta däck än att gräva en grop i tung lerjord biggrin.gif biggrin.gif wub.gif

Och självklart ska vi inte ha ett könlöst samhälle men alla de som förespråkar jämlikhet borde reagera på att uppdelningen sker redan så tidigt i livet...

Jaja, nu lägger jag ner det här, jag har röstat och tycker det är bra att det uppmärksammas sen för övriga göra som de vill.
AnitaO
Bara man inte blir allt för hängiven i sitt tänkande, så barnen blir retade.
När barnen kommer till dagis och skola så är det inte bara ens egna värderingar som påverkar, utan även andras.
Hannele
CITAT (Bettson @ 27-10-2006, 16:30)
SJälv använde jag tygblöjor i ren protest och sydde första babykläderna va gamla t-shirts och när folk undrade ifall jag hade en skruv lös

Vadå protest? Det gjorde jag med, men för att vi inte hade några pengar. sleep.gif
Ingen undrade något, för de var snyggt sydda.
Kat
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 27-10-2006, 21:35)
Det finns väl inget självändamål i att göra alla pojkar till flickor och flickor till pojkar? blink.gif Hur mycket vissa än skulle vilja det så är vi inte könsneutrala från födseln, vi är olika.

Olikheterna mellan individer är långt mycket större än dem mellan könen.
En pojke är en pojke hur mycket rosa kläder han än har. Jag blir helt galen på uttryck som dina.

De grundläggande könsskillnaderna kommer att bestå, hur vi än gör, så de behöver vi inte förstärka.
Däremot SKAPAR vi könsROLLER. Och könsroller är av ondo, eftersom de begränsar individen. mad.gif
iliana
Tycker det här är ett jätteviktigt ämne.
Själv anser jag att barnkläder ska vara praktiska, bekväma och gå att leka i, sådana kläder verkar dock inte vara sånt föräldrar köper till sina barn.
Har arbetat en del på dagis och där sett det tydligt. Pojkarna har funktionella kläder som tål att lekas i. Flickorna har tajta byxor och toppar. Gärna med någon "snittsig" text på rumpan. Eller också kom dom små söta prinsesskjolar och strumpbyxor som bara hasade ner och var i vägen. Gissa vilka barn det var som gnällde över att dom frös när det bev utetid? (Jag arbetade på en ute-förskola där barnen mestadels var ute och då är verkligen inte tunna strumpbyxor att rekomendera).
Dessutom uppmuntrades inte barnen alls att gå över könsgränserna. Dom övriga fröknarna skrattade åt den stackars pojke som tog på sig förkläde och stod vid spisen. Flickorna blev klappade på och fick komplimanger för hur söta dom var. Ibland ville jag bara skrika.

Själv växte jag upp i ett väldigt könsneutralt hem, vi fick leka med vad vi ville. Jag älskade dock mina barbiedockor medans min yngre syster helst lekte med gossedjur eller bilar.
Tyvärr blev det ganska stora problem för mig när jag började mellanstadiet och inte följde det rådande modet utan fortsatte med bekväma och neutrala kläder. Fick rejällt med stryk.
Sommartorparn
CITAT (askar @ 28-10-2006, 07:14)
Så här sa jag...

Risken att barnen inte blir korrekt könade är ytterst liten. Det handlar ju om mycket mer än kläder, och det krävs en mycket stark personlighet av ett barn för att gå emot normen. Tyvärr! Så oroa dig inte för det.wacko.gif

Men att barn ska ha könade kläder från dom är bebis har kommit under senare år. När vi som nu är meddelålders växte upp kunde småbarnskläder utan problem ärvas mellan pojkar och flickor. Den uppdelning som nu finns på flick och pojk-kläder för småbarn har drivits av handeln för att försäljningen ska ökas. Visst, det är föräldrarna som väljer, men jag vet föräldrar som har blivit tillrättavisade av välvilliga expediter för dom har köpt kläder av 'fel färg' till bebisen. Är man minsta osäker som föräldrar och rädd att göra fel så rättar man in sig i ledet (av fri vilja unsure.gif )....

Och detta med att flickkläder ska vara sexiga från tidig ålder....... Bikinisar till flickor utan tillstymmelse till bröst. Stringtrosor. Allt detta bidrar ju till att flickorna tidig lär sig att kvinnlighet är att vara till för männens blickar.

Jag trycker det är bra att föräldrar reagerar mot detta! rolleyes.gif
Bettson
CITAT (AnitaGg @ 28-10-2006, 09:42)
Bara man inte blir allt för hängiven i sitt tänkande, så barnen blir retade.
När barnen kommer till dagis och skola så är det inte bara ens egna värderingar som påverkar, utan även andras.

Jodå jag fick ändra på mig jag också.......

När han var 2½ och han hade fått en Mussepigg-tröja så fick jag stå och tvätta den varje kväll för det var det enda han villa ha på sig. Så det blev mycket Musse pigg på dagis och mycket märkeskläder när de började skolan.

Och jag som inte skulle ge mina barn några våldsamma leksaker fick ge upp när ungen skjöt ner hela gatan hos dagmamman med tumme-pekfinger-pikadollen när har var 4 år.

Så fick man ändra taktik. Ungen fick en korkbössa som han fick söka vapenlicens för. För att söka vapenlicens så var man precis som pappa tvungen att genomgå viss utbildning. Den utbildningens innehåll gick ut på att man aldrig fick skjuta med bössa på folk och hundar.

Så tillverkades det en vapenlicens ( som liknade pappas) med röda frimärken på, så det såg äkta ut. Denna vapenlicens för korkbössa lämnades in på polisstationen tillsammans med en tårta med önskemål om att sonen skulle få lösa ut sin vapenlicens med veckopengen, ta emot den av en uniformerad polis som också gav ett litet förmaningstal om att aldrig peka med bössan på folk och hundar.

Och se det funkade, han skjöt aldrig på varken folk eller hundar. Julgranen däremot borde varit sönderskjuten i atomer.

Och efter det så visste jag att mamma kan ha åsikter och barnen tänker själva. Både om kläder och mycket annat. Åtminstone så småningom.

Fast jag tror att det är ganska valigt att man det första året känner att ens barn är utsatt av för mycket komersiella intressen och vill skydda dom. Senare i livet får man jämka, anpassa sig och försöka få ungarna att ifrågasätta och tänka själva. wub.gif
Magdis
CITAT (Bettson @ 28-10-2006, 17:59)
Och efter det så visste jag att mamma kan ha åsikter och barnen tänker själva. Både om kläder och mycket annat. Åtminstone så småningom.

Exakt! När hon var liten köpte jag mycket blått och vitt men nu har hon bestämda åsikter om vad hon gillar. Tycker inte det känns rätt att tvinga på henne någon annan smak "bara för att". Förnuftig är hon däremot och väljer minsann inte några opraktiska kläder. För hennes del ska de vara bekväma.

En undran till er som pratar om stringtrosor för småtjejer, var i hela friden har ni varit och shoppat? unsure.gif Jag har aldrig sett några såna i en enda affär jag varit in i. Sån skit skulle jag aldrig köpa åt mig själv och jag är säker på att dottern skulle tro att det var ett aprilskämt om hon såg ett par såna. laugh.gif
askar
CITAT (Sommartorparn @ 28-10-2006, 11:57)
CITAT (askar @ 28-10-2006, 07:14)
Så här sa jag...

Risken att barnen inte blir korrekt könade är ytterst liten. Det handlar ju om mycket mer än kläder, och det krävs en mycket stark personlighet av ett barn för att gå emot normen. Tyvärr! Så oroa dig inte för det.wacko.gif

Men att barn ska ha könade kläder från dom är bebis har kommit under senare år. När vi som nu är meddelålders växte upp kunde småbarnskläder utan problem ärvas mellan pojkar och flickor. Den uppdelning som nu finns på flick och pojk-kläder för småbarn har drivits av handeln för att försäljningen ska ökas. Visst, det är föräldrarna som väljer, men jag vet föräldrar som har blivit tillrättavisade av välvilliga expediter för dom har köpt kläder av 'fel färg' till bebisen. Är man minsta osäker som föräldrar och rädd att göra fel så rättar man in sig i ledet (av fri vilja unsure.gif )....

Och detta med att flickkläder ska vara sexiga från tidig ålder....... Bikinisar till flickor utan tillstymmelse till bröst. Stringtrosor. Allt detta bidrar ju till att flickorna tidig lär sig att kvinnlighet är att vara till för männens blickar.

Jag trycker det är bra att föräldrar reagerar mot detta! rolleyes.gif

Du missuppfattar återigen mitt inlägg. sad.gif

Jag oroar mig inte för att barn skulle bli honosexuella...
Varför skulle jag?
Det har öht inget med mitt inlägg att göra.
Jag menade precis som jag skrev...att kläder inte ändrar kön.

Sedan att det skulle vara nytt påfund med pojk resp flickkläder
där håller jag absolut inte med.
Jag har barn födda 1965 - 1984 och alltid under den tiden
har de funnits.
Förr var det betydligt striktare gränser. Det var få som klädde
små flickor i byxor , och att ha rosa tröja på lillpojken
det hade väl nästan fått folk att svimma av shock.

Jag har också dotter som jobbar i butik med barnkläder
och jag vågar garantera att i den butiken fälls inga sådana kommentarer.

Sedan att det funnits (ev finns) sexiga barnkläder...
det beklagar jag och där har föräldrarna stort ansvar
att absolut aldrig köpa sådana plagg.
Kat
På sjuttiotalet var gränserna betydligt mindre. Vi har gått mycket bakåt på den punkten.
Reserv
CITAT (Kat @ 28-10-2006, 19:11)
På sjuttiotalet var gränserna betydligt mindre. Vi har gått mycket bakåt på den punkten.

På 70-talet va´det vanligt att flickorna hade klänningar och kjolar, det är ovanligt idag tycker jag......nu ska det va´kamouflagemönstrat och baggy i allt blink.gif
herkules
CITAT (Reserv @ 28-10-2006, 19:16)
nu ska det va´kamouflagemönstrat och baggy i allt blink.gif

de e bra!! tongue.gif rolleyes.gif tongue.gif
Reserv
CITAT (herkules @ 28-10-2006, 19:24)

nu ska det va´kamouflagemönstrat och baggy i allt blink.gif

de e bra!! tongue.gif rolleyes.gif tongue.gif

Och min söta lilla prinsessa har plötsligt förvandlats till en tuffing sad.gif rolleyes.gif
Magdis
CITAT (Reserv @ 28-10-2006, 19:26)
Och min söta lilla prinsessa har plötsligt förvandlats till en tuffing sad.gif rolleyes.gif

Javisst är det så! tongue.gif Tjejerna är bara prinsessor när de går på dagis möjligen, sen är det tuffa stilen som gäller. Här finns det väldigt mycket svartmålade och svartklädda typer som går runt på stan.
askar
Barnbarnet Emelie beställde Spiderman-tårta
när hon fyllde 3 i februari. tongue.gif
Kat
På 70-talet va´det vanligt att flickorna hade klänningar och kjolar, det är ovanligt idag tycker jag

Inte alls. Jag har jobbat på förskola och grundskola och vet vad tjejerna har på sig. Det är inte roligt alls många gånger.
Många bara magar blir det... (mitt i vintern dessutom!)
Åsa, mälardalen zon 2
På 70-talet va´det vanligt att flickorna hade klänningar och kjolar, det är ovanligt idag tycker jag......nu ska det va´kamouflagemönstrat och baggy i allt blink.gif

Hade man klänningar och kjolar på 70-talet?? Jag måste ha missat det, jag är född på 70 talet och hade inte så värst mycket klänningar enligt de bilder jag sett på mig själv. Jag bar ofta könsneutrala färger och hade jättekort hår, när jag låg i barnvagnen hade jag en blå filt med ett Å på, det var ganska många som trodde jag hette Åke. laugh.gif
Magdis
CITAT (Kat @ 28-10-2006, 22:17)

På 70-talet va´det vanligt att flickorna hade klänningar och kjolar, det är ovanligt idag tycker jag

Inte alls. Jag har jobbat på förskola och grundskola och vet vad tjejerna har på sig. Det är inte roligt alls många gånger.
Många bara magar blir det... (mitt i vintern dessutom!)

Inte på dotterns förskola iallafall, där är det inga klänningar. Jag ser barnen 3-4 ggr i veckan när jag hämtar o lämnar och jag har aldrig sett några tjejer med bara magar.

Klänning hade jag ofta som liten, jag är född -73. På den tiden var de dessutom så korta att rumpan i stort sett syntes. Jag har kvar en liten röd och vitrutig sådan + en liten rosa T-shirt som det står "Vällingmaffian" på.
Kat
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 28-10-2006, 22:58)
Inte på dotterns förskola iallafall, där är det inga klänningar. Jag ser barnen 3-4 ggr i veckan när jag hämtar o lämnar och jag har aldrig sett några tjejer med bara magar.

var lycklig för det!
birgitek
CITAT (Kat @ 27-10-2006, 15:09)
CITAT (Hannele @ 27-10-2006, 13:42)

Av ekonomiska skäl köpte jag nästan bara blått och liknande till henne, så hennes bröder kunde ärva.  :lol:

Och varför skulle de inte kunna ärva rosa kläder?

Ja, hos oss är sonen äldst och vi tänkte inte pojk/flick kläder utan han hade både blått,rosa, grönt m.m. lillasyster fick ärva.
Birgit Ek
morellen
har skrivit på. vill att det skall finnas kläder som tål att lekas villt i även på tkejavdelningen och varför i h-vete måste de dela upp i flick och pojklego? (sälja mer..). pojklego är teknik och riddare medan tjejlego är gullligull där du på din höjd kan anförtros att sätta ihop ett litet hus vad sänder det för signaler?
H skall få ett par kilo ärvt lego när hon blir stor nog att inte tugga i sig det
Ingo
Har också skrivit på. Tycker att det är tråkigt hur klädindustrin uppenbarligen förväntar sig att flickor ska hålla sig till mindre fysiskt aktiva lekar och hur slentrianmässigt leksaksindustrin klafsar vidare i de traditionella rollerna.

Jag vill att mina söner och döttrar ska få vara och förbli de personer de är, inte något de förväntas vara utifrån vilket kön de är födda med. Jag tror inte för ett ögonblick att det kommer att ta bort de spännande skillnaderna och göra världen tråkigare - könsdriften i människan är så stark att det ordnar sig ändå...

Jag har en liten pojke som är väldigt aktiv, klänger överallt och är tokig i bilar av alla de slag - men han har en bebisdocka som "favoritgosis" och älskar att leka matlagning både hemma och på dagis.
Han har en tvillingsyster som är väldigt hårdför, gillar bilar och kunde slåss med storebror (21 månader äldre) redan när hon var i krypåldern, men hon är också det enda av våra barn som visat något större intresse för att klä på och klä av dockor.
Storebrodern i fråga är en tänkare och inte så fysisk, men också en charmör som får ett särskilt leende och en särskild glimt i sina sammetsögon när han leker med flickor.
Storasyster (äldst) gillade bilar och dockor, men de senare lekte hon bara med tillsammans med kompisar, aldrig ensam. Nu är hon hästtokig men kan slå flera av klassens killar i armbrytning.
Alla har olika sidor. Låt dem ha det.
Magdis
Det har ju verkligen fullkomligen flippat ur när det gäller flick-kläder nu egentligen, det finns inte ett enda "vanligt" plagg att få tag på nästan. Jo kanske om man handlar på PoP eller någon exklusiv internetbutik med eko-kläder.

Jag har ett minne från när jag var i 8-årsåldern (1981). Jag och syrran fick varsin T-shirt med ett glittrigt vinyltryck och det var så exklusivt så det var inte klokt! De där T-shirtarna hade väldigt hög status i vår garderob. biggrin.gif

Numera är såna kläder inget märkvärdigt.
faith
Har skrivit på. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon