Full version: Tror du på gud?
Sidor: 1, 2
Rapchic
hittade den smile.gif
http://www.illvet.se/Crosslink.jsp?d=184&a...=1218&id=8817_5
nu får du namnet på vem som gjorde uträkningen
Gossen Ruda
CITAT (Rapchic @ 31-10-2006, 13:43)
hittade den smile.gif

Hoppas du inte tar illa upp men jag anser nog att en sån ekvation är kvalificerat svammel. laugh.gif
Rapchic
jag tyckte mest det var kul att dom ens testade att räkna ut det
Gossen Ruda
Jo, det är väl från det hållet man måste se saken.

Alldeles nyss ringde det på dörren. Utanför stod två gamla tanter, en med rullator, och ville dela ut nån broschyr som vad jag kunde se handlade om nån falsk religion.

- Det är mycket viktigt, den delas ut över hela världen, sa tanten.

Suck! Kan dom inte låta människor få välja själva? Varför gå runt och ringa på dörrarna när det finns brevlådor? Passar mig mycket bättre, jag har sopsäcken 1 meter från brevlådan. laugh.gif
stina
Jag har en mycket ödmjuk inställning till allt som vi faktiskt inte kan bevisa, dvs:
- gud
- livet efter döden
- spöken
- universums utbredning
osv, osv.

Så jag svarar: Jag vet baske mej inte! rolleyes.gif
pejori
sant Stina smile.gif
för mej kan det vara en kombination av många saker.... wub.gif
förutbestämnt....ödet....och att man som Hannele säger, påverkar ödet genom sina val...
om det är bra val, vet man inte förrän efteråt, men visst tror jag att man kan påverka ödet till viss del, även om jag tror att TIDEN vi har på jorden, är uträknad från början. wub.gif wub.gif
stina
Normalt brukar man ju säga: "Den som lever får se"

Ang den här frågan får vi väl säga: "Den som dör får se"
inglan
Ja visst tror jag på Gud, och han tror på mig, det är jag glad för! smile.gif
Har pratat med honom några gånger idag, han är min trygghet och mening.
Bevis? Naturen och allt skapat är bevis för mig, men inte för alla det vet jag. Men lika fullt vet jag att han finns och hör när vi ber, det är jag lika säker på som att jag sitter här och knappar på min dator!
Kram till er alla!
Inglan smile.gif
faith
CITAT (inglan @ 31-10-2006, 21:40)
och han tror på mig, det är jag glad för! smile.gif

Visst är det underbart! wub.gif
Tezzla
CITAT (faith @ 31-10-2006, 23:22)
CITAT (inglan @ 31-10-2006, 21:40)
och han tror på mig, det är jag glad för! smile.gif

Visst är det underbart! wub.gif

Yes! Fast ibland fattar jag inte varför han tror på mig, jag som är så dum och slarvig laugh.gif
kristerh
CITAT (Gossen Ruda @ 31-10-2006, 17:33)
Alldeles nyss ringde det på dörren. Utanför stod två gamla tanter, en med rullator, och ville dela ut nån broschyr som vad jag kunde se handlade om nån falsk religion.

- Det är mycket viktigt, den delas ut över hela världen, sa tanten.

Suck! Kan dom inte låta människor få välja själva? Varför gå runt och ringa på dörrarna när det finns brevlådor? Passar mig mycket bättre, jag har sopsäcken 1 meter från brevlådan. laugh.gif

det var nog jehovas vittnen, de brukar gå två o två o terrorisera folk wink.gif
kristerh
CITAT (Rapchic @ 31-10-2006, 13:38)
hallå där vi pingstvänner är inte nån sekt.....

gränsen är hårfin, jag skulle nog kalla (och gör det oxså) pingstvännerna för en sekt likaså jehovas vittnen, för att inte tala om livets ord ohmy.gif
Tezzla
CITAT (kristerh @ 01-11-2006, 12:49)

gränsen är hårfin, jag skulle nog kalla (och gör det oxså) pingstvännerna för en sekt likaså jehovas vittnen, för att inte tala om livets ord ohmy.gif

Och hur mycket vet du om t.ex. Livets ord? Har du egna erfarenheter eller bildar du en uppfattning utifrån vad media och rabiata, bittra avhoppare förmedlar? wink.gif
kristerh
har iofs inte varit på någon av deras "gudstjänster" ock kommer nog aldrig att gå på någon heller wink.gif anser att alla sekter där man hjärntvättar folk, tungomålstalar mm, har bara erfarenhet av pingstvänner o jehovas vittnen, pingstvänner hade jag som jobbarkompisar för några år sedan och jehovas vittnen hade jag en som kompis när jag var mindre.

Och jag tror nog mer på "rabiata bittra avhoppade" än de som sitter kvar under "pastorernas" och församlingarnas förtryck wink.gif
Tezzla
CITAT (kristerh @ 01-11-2006, 13:09)
Och jag tror nog mer på "rabiata bittra avhoppade" än de som sitter kvar under "pastorernas" och församlingarnas förtryck wink.gif

Och du vet att det är så? Du vet att medlemmarna blir förtryckta av församlingen och pastorn? Hur kan du veta det?
kristerh
CITAT (Tezzla @ 01-11-2006, 13:26)
Och du vet att det är så? Du vet att medlemmarna blir förtryckta av församlingen och pastorn? Hur kan du veta det?

vilken församling är du förtryckt av wink.gif
Tezzla
CITAT (kristerh @ 01-11-2006, 13:30)

vilken församling är du förtryckt av wink.gif

Jag är varken förtryckt eller med i någon församling. Måste man vara det om man resonerar som jag?
kristerh
CITAT (Tezzla @ 01-11-2006, 13:37)
Jag är varken förtryckt eller med i någon församling. Måste man vara det om man resonerar som jag?

iofs inte, men det brukar vara ett sätt att försvara sig på,

måste få tillägga att jag absolut inte har något mot kyrkor o religioner som inte hjärntvättar sina medlemmar, tex svenska kyrkan
Rapchic
CITAT (kristerh @ 01-11-2006, 13:49)

jag är pingstvän gör det mig mindre kristen mad.gif
och jag har inte varit med om nån hjärntvätt här inte
men det är väl skillnad från församligng och församling
samma som det är skillnad mellan människa och människa
jag är inte medlem i någon sekt utan i en kristen kyrka
Kathy

Jag har en vän som alltid har varit troende.
Hon gick med i Livets Ord och var mycket nöjd med den samvaro och allt det gav henne.
Efter några år var vi flera som märkte hur hon förändrade sig....vilket järngrepp hon alltmer blev fast i. Det var fruktansvärt att, som vän, se hur hon successivt bröts ner på olika sätt.
Det hela slutade med att vi var några stycken som satte oss ner med henne och började resonera med henne. Det var inte lätt eftersom hon inte tyckte att hon for illa på något sätt, men vi andra såg vad som höll på att hända och vi kunde helt enkelt inte sitta och bara titta på.
Det tog några år, men vi lyckades med att bryta loss henne.
Idag är hon med i en annan församling och mår så mycket bättre. wub.gif
kristerh
CITAT (Scrollan @ 01-11-2006, 13:56)
Hon gick med i Livets Ord och var mycket nöjd med den samvaro och allt det gav henne.
Efter några år var vi flera som märkte hur hon förändrade sig....vilket järngrepp hon alltmer blev fast i. Det var fruktansvärt att, som vän, se hur hon successivt bröts ner på olika sätt.
Det hela slutade med att vi var några stycken som satte oss ner med henne och började resonera med henne. Det var inte lätt eftersom hon inte tyckte att hon for illa på något sätt, men vi andra såg vad som höll på att hända och vi kunde helt enkelt inte sitta och bara titta på.

Bra gjort wub.gif tänk att ha sådana vänner,

det är det som är typiskt att den som sakta invaggas i församlingens förtryck inte märker vad som sker och så är det ju på annat oxså,
det som sakta kryper på märker man inte wink.gif
Tezzla
CITAT (Scrollan @ 01-11-2006, 13:56)

Men så är det ju faktiskt överallt oavsett om det gäller kristna församlingar eller andra sammanslutningar. Alla människor mår inte bra, men det behöver inte alltid ha med församlingen/föreningen/sammanslutningen att göra.

Jag har många vänner och bekanta som är med i diverse olika trosamfund. De är inte ett dugg personlighetsförändrade utan helt normala, glada människor. Har dessa då blivit förtryckta och hjärntvättade eller har de funnit ett samfund som de passar i? wink.gif

Sen säger jag inte att det inte finns församlingar där det inte sker förttryck. Såna sammanslutningar finns överallt, t.o.m. inom idrottsrörelsen.
ullislerum
problemet är ju, som jag ser det, medias presentation och bild av karismatiska församlingar som med mycket annat, att det är bara det som är hemskt, fel och dåligt som målas upp i tidningar och nyhetssändningar. Det som är fint, innerligt och heligt visas aldrig.
Och jag är inte heller med i någon pingstförsamling.. wink.gif men kan ändå ha en realistisk syn på hela svängen med "pingstiga" församlingar. Även om jag inte gillar det som sagts och synts om t ex Knutby och livets ord så förstår jag faktiskt att inte alla kan dras över samma kamm! Jag skulle bli mycket ledsen om någon drog förhastade slutsatser om mej, om jag sa att jag jag var av en åsikt som inte någon annan höll med om.
Sen vet jag också att det finns mycket inom "pingst och livets ord svängen" som jag inte tycker om eller är bekväm med men det är en helt annan sak!!
Mer kärlek och omtanke i världen skulle inte skada! wub.gif
Biggan_
CITAT (ullislerum @ 01-11-2006, 14:37)
Mer kärlek och omtanke i världen skulle inte skada! wub.gif

Tycker jag också!
...och det behöver man inte vara med i någon församling för. smile.gif
Alba
Tillhör svenska kyrkan men deltar inte aktivt.
Jag tror att det är så att de flesta som inte "är med" bildar sig uppfattning genom media. Många har nog inte besökt någon av kyrkorna utan bara hört folk säga.
Media tar ju fram de mest utpräglade avarter. De vill ju sälja.
Precis som Rapchic skriver så varierar det mycket mellan de iolika församlingarna.
Har vänner som tillhör Jehovas Vittnen. Världens finaste människor som aldrig har försökt påverka oss med sin tro.
Då det gäller Pingstkyrkan har de i dag en mycket öppnare relation och på den ort jag bor har de mycket gott samarbete med andra kyrkor - EFS,
Missionskyrkan, Svenska Kyrkan
Jag tror att Pingstkyrkan försöker öppna sig mer och mer efter det som hände i Knutby för att alla inte ska bli dragna över en kam.

Instämmer i att mer kärlek och omtanke i världen skulle inte skada.
Castea
Är aktiv på flera olika sätt i en fantastiskt fin församling i Svenska Kyrkan. Det är verkligen en bra gemenskap, låga trösklar och högt i tak. wub.gif
Kathy
CITAT (Tezzla @ 01-11-2006, 14:18)
Men så är det ju faktiskt överallt oavsett om det gäller kristna församlingar eller andra sammanslutningar. Alla människor mår inte bra, men det behöver inte alltid ha med församlingen/föreningen/sammanslutningen att göra.

Jag har många vänner och bekanta som är med i diverse olika trosamfund. De är inte ett dugg personlighetsförändrade utan helt normala, glada människor. Har dessa då blivit förtryckta och hjärntvättade eller har de funnit ett samfund som de passar i? wink.gif

Sen säger jag inte att det inte finns församlingar där det inte sker förttryck. Såna sammanslutningar finns överallt, t.o.m. inom idrottsrörelsen.

Jo, i det här fallet så var det så uppenbart att hennes hälsa stod i samband med medlemsskapet i Livets Ord.
Jag vet, eftersom jag kände henne redan innna hon gick med i sekten, såg henne förändras under tiden i sekten och även fick se henne förändras tiden efteråt.
Dessutom så säger hon själv att hennes hälsa var direkt påverkad av tiden i Livets Ord.
Jag kan tillägga att det här inte är någon person som är speciellt skör eller lättpåverkad. Det är en tjej med skinn på näsan och som är högutbildad. Trots detta, så bröts hon ned, successivt.

Nåväl, idag mår hon bra i ett sunt, kristet samfund - som hon själv uttrycker det.
*Miss Cocker*
CITAT (Castea @ 01-11-2006, 15:40)
Är aktiv på flera olika sätt i en fantastiskt fin församling i Svenska Kyrkan. Det är verkligen en bra gemenskap, låga trösklar och högt i tak. wub.gif

Låga trösklar och högt i tak, vad menar du med det? Har du lust att utveckla det lite mer?
*Miss Cocker*
CITAT (Tezzla @ 01-11-2006, 12:57)

Och hur mycket vet du om t.ex. Livets ord? Har du egna erfarenheter eller bildar du en uppfattning utifrån vad media och rabiata, bittra avhoppare förmedlar? wink.gif

Men hallå, menar du allvar; " rabiata och bittra avhoppare", om jag var en av dom rabiata och bittra avhopparna som upplevt en rent helvete i en sekt, skulle jag nog gärna vilja varna andra.

Precis som en narkoman eller alkoholist som slutar missbruka vill tala om vilket helvete dom levt i ( för vi hör väl sällan människan klaga när hon är mitt uppe i ett missbruk). Varför går inte folk ut och talar om vilken drömverstad dom lever i, i Pingstkyrkan eller Jehovasvittne då, det är ju bara att använda sig av medierna.

Folk som har varit nynazister, skinheads och allt möjligt skall vi inte tro på deras berättelser när dom har hoppat av tåget?
herkules
CITAT (Miss Cocker @ 02-11-2006, 00:38)
Är aktiv på flera olika sätt i en fantastiskt fin församling i Svenska Kyrkan. Det är verkligen en bra gemenskap, låga trösklar och högt i tak.  :wub:

Låga trösklar och högt i tak, vad menar du med det? Har du lust att utveckla det lite mer?

vanligtvis så betyder låga trösklar att nästan alla är välkomna (själv gillar jag när det är trösklöst). smile.gif
Castea
CITAT (Miss Cocker @ 02-11-2006, 00:38)
Är aktiv på flera olika sätt i en fantastiskt fin församling i Svenska Kyrkan. Det är verkligen en bra gemenskap, låga trösklar och högt i tak.  :wub:

Låga trösklar = lätt att komma med i gemenskapen.
Högt i tak = du kan vara som du är, säga hur du känner dig. Stor flexibilitet hos arbetslaget var gäller utformningen av gudstjänster och andra aktiviteter.
ullislerum
CITAT (Miss Cocker @ 02-11-2006, 00:49)

Men hallå, menar du allvar; " rabiata och bittra avhoppare", om jag var en av dom rabiata och bittra avhopparna som upplevt en rent helvete i en sekt, skulle jag nog gärna vilja varna andra.

Precis som en narkoman eller alkoholist som slutar missbruka vill tala om vilket helvete dom levt i ( för vi hör väl sällan människan klaga när hon är mitt uppe i ett missbruk). Varför går inte folk ut och talar om vilken drömverstad dom lever i, i Pingstkyrkan eller Jehovasvittne då, det är ju bara att använda sig av medierna.

Folk som har varit nynazister, skinheads och allt möjligt skall vi inte tro på deras berättelser när dom har hoppat av tåget?

jag känner en del sk avhoppare och känner till ganska många sk avhoppare och det som är genomgående hos dom flesta, det finns såklart undantag, är att själva tron på Gud inte har upphört i o m avhoppet utan snarare fördjupats, skillnaden är att tron blivit sundare och mer nyanserad och inte så karismatisk och "överdriven" och styrd i HUR man får lov att tro. Men som sagt tron på Gud har inte försvunnit.
Kathy
CITAT (ullislerum @ 02-11-2006, 10:47)
jag känner en del sk avhoppare och känner till ganska många sk avhoppare och det som är genomgående hos dom flesta, det finns såklart undantag, är att själva tron på Gud inte har upphört i o m avhoppet utan snarare fördjupats, skillnaden är att tron blivit sundare och mer nyanserad och inte så karismatisk och "överdriven" och styrd i HUR man får lov att tro. Men som sagt tron på Gud har inte försvunnit.

Det där känner jag så väl igen.
kristerh
Men hallå, menar du allvar; " rabiata och bittra avhoppare",

Hoppas det inte är mig du menar wink.gif jag bara refererade till Tezzlas inlägg wink.gif
jag tycker att de som hoppar av dessa sekter är starka o vettiga personer.
*Miss Cocker*
CITAT (kristerh @ 02-11-2006, 12:46)
Men hallå, menar du allvar; " rabiata och bittra avhoppare",

Hoppas det inte är mig du menar wink.gif jag bara refererade till Tezzlas inlägg wink.gif
jag tycker att de som hoppar av dessa sekter är starka o vettiga personer.

Det blev kanske lite fel där Kristerh,det var Tezzlas inlägg jag opponerade mej en aning över rolleyes.gif .
kristerh
CITAT (Miss Cocker @ 02-11-2006, 14:30)
Det blev kanske lite fel där Kristerh,det var Tezzlas inlägg jag opponerade mej en aning över rolleyes.gif .

bra då kan jag pusta ut rolleyes.gif
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 31-10-2006, 16:06)
hittade den smile.gif

Hoppas du inte tar illa upp men jag anser nog att en sån ekvation är kvalificerat svammel. laugh.gif

Ja Gossen Ruda du har förstått det hela rätt. Mannen som har gjort den här uträkningen är kristen och vetenskapsman, men har omdöme nog att INTE blanda ihop sin religiösa övertygelse och försöka anpassa vetenskapen efter religionen.

Uträkningen var från början tänkt som ett skämt, eller en medveten drift med kreationiströrelsen och ID-tomtarna i USA. Han gjorde den här uträkningen vilken är baserad på massa lösa antaganden för att se om någon okritiskt skulle svälja argumentet. Olyckligtvis så refererar Illustrerad Vetenskap till den och verkar ha missat totalt att den inte ska tas på allvar. Det säger kanske en del om tidningsbranschen tongue.gif
inglan
Intressant diskussion det här, handlade väl först om ifall man tror på Gud.
Det sorgliga i sammanhanget med församlingar och sekter är väl att ibland kan det dra till sig maktmänniskor och de är farliga i vilket sammanhang de än verkar i. Alltid dumt att sluta tänka själv, det står i Bibeln att man ska pröva allt och inte "gå på allt man hör".
Så i fråga om Gud och Jesus, varför inte gå till hans eget ord, Bibeln och läsa själv. Vi människor är ju inte felfria och alltså inte församlingarna heller. Men inte slänger jag brevet för att jag inte gillar brevbäraren, så..... läs själv! Värt att testa!

Kramar från en......(det visste jag inte) sektmedlem! laugh.gif laugh.gif
Inglan smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (Leocarpus @ 02-11-2006, 18:49)
CITAT (Gossen Ruda @ 31-10-2006, 16:06)
hittade den smile.gif

Ja Gossen Ruda du har förstått det hela rätt. Mannen som har gjort den här uträkningen är kristen och vetenskapsman, men har omdöme nog att INTE blanda ihop sin religiösa övertygelse och försöka anpassa vetenskapen efter religionen.

Uträkningen var från början tänkt som ett skämt, eller en medveten drift med kreationiströrelsen och ID-tomtarna i USA. Han gjorde den här uträkningen vilken är baserad på massa lösa antaganden för att se om någon okritiskt skulle svälja argumentet. Olyckligtvis så refererar Illustrerad Vetenskap till den och verkar ha missat totalt att den inte ska tas på allvar. Det säger kanske en del om tidningsbranschen tongue.gif

Eller om IV. Jag har faktiskt prenumererat på den sen starten men funderar på att sluta nu. Den har blivit mer och mer ovetenskaplig dom senaste åren tyvärr, vilket märks bl.a. på alla klagomål och rättelser som kommer efter olika artiklar. Jag gillar bildmaterialet men det gäller att kritiskt granska det man läser, vilket inte borde förekomma i en vetenskaplig tidskrift.
Tezzla

Jo, jag menar allvar. Men jag tror nog du läser in lite väl mycket i det som jag skriver...

Ja, det finns rabiata och bittra avhoppare. Det finns människor som inte får det utrymme de anser sig ha rätt till i sin församling/sammanslutning, de känner sig orättvist behandlade, de har varit i gräl med personer, ja, de kan t.o.m ha betett sig riktigt illa. Dessa människor hoppar av och sätter sedan igång en hatkampanj mot den församling de varit med i bara för att ge igen. De startar hemsidor där de ingående beskriver den och den personen/pastorn och inte sällan hänvisar de till bibeln.

DÄRFÖR tycker jag man ska väldigt försiktig med att svälja allt som media och avhoppare säger. Det finns väldigt ofta två sidor av allting.

Och som jag skrivit innan så förnekar jag absolut inte att det finns destruktiva församlingar och sammanslutningar. De människor som blivit fria från såna sammanhang brukar dock vara så lyckliga över det att de inte behöver starta hatkampanjer. Det är en sak att upplysa och berätta om egen erfarenheter, det är en annan sak att sätta igång baktaleri av andra personer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon