|
Alexander-VG-zon3
30-10-2006, 21:16
hejsan
jag å en kompis snackar om detta med att ta över andras trådar vad tycker ni om det ??
typ om jag skpara en bild tråd förr mig och sen en anna tar över dne emd sina bilder ??
jag tycker inte att man gör så . utan skpara jag ne tråd för mina bilder så inte vil jag att en annan tar den trådne å lägegr in andra bilder .
eller skapar jag en tråd där jag säljer kläder eller nåt annats så tycker jag inte man ska lägga in bilder på sina varor å sälja ??
såg vad ni tycker
inte ska man ta över en annans tråd OM INTE man fått lov av den som skapde den .
om jag hittar ne tråd där det är en bild på en blomma . så tycker jag att man ska fråga får jag lägga in en bild och lånna din tråd eller nåt likande
om personen i fråga skpade tråden för sina bilder enbart
säg vad ni tycker
min ompis tycker att man får göra så ta över och lägga in bilder i andras trådar utan att fråga för alla trådar är allas .svårt å förkklara åt en annan utan att smuttskasta
men hoppas ni förstår
För det första så tror jag inte du får ha allmän försäljning här så den tråden gick bort direkt......sen va´det gäller att ha privata trådar  det är ett allmänt forum där alla får skriva i alla trådar och även lägga in bilder. Ska väl va´om man mycket uttryckligen sagt till från början då, men jag tycker nog det skulle va´lite fel...då kan du väl hänvisa till ditt album istället.
Alexander-VG-zon3
30-10-2006, 21:37
detta har inget att göra med mig alls detta är rent ut . jag har alldrig råkat ut för detta .
men skapar jag en tråd och visar min trädgård så vill jag att det ska handla om den och inte att en person lägegr in en massa bilder på sin trädgård och tar över .
jag tycker inte man ska göra så . utan vill dne personen visa bilder på sin trädgård så ska dne skpa en egen och inte ta över andras . men text och bilder/saker är inte samma sak man får skriva hur mycket man vill men man sk ainte ta över dne med egan bilder .
jag menar inte privata trådar . skulle en tråd vara dte så får man inte skirva äns . jag menar amn ska inte ta över en tråd med bilder eller sånt som exempel . men man kan gärna diskutera och skriva om den som skpat trådne för att visa bilder
Vill man ha egna trådar skaffar man sig en blogg. Ideén med ett forum är väl ändå kommunikation. Hur kul är det att ha en egen tråd där man mässar själv
Alexander-VG-zon3
30-10-2006, 21:39
CITAT (bejron @ 30-10-2006, 22:37) Vill man ha egna trådar skaffar man sig en blogg. Ideén med ett forum är väl ändå kommunikation. Hur kul är det att ha en egen tråd där man mässar själv  jag menar inte privata . elelr egna trådar så utan man ska inte sno elelör ta över andras trådar
Alexander-VG-zon3
30-10-2006, 21:41
nån måste väl förstå mig hur jag menar !!!
CITAT (flaxss @ 30-10-2006, 21:37) detta har inget att göra med mig alls detta är rent ut . jag har alldrig råkat ut för detta .
men skapar jag en tråd och visar min trädgård så vill jag att det ska handla om den och inte att en person lägegr in en massa bilder på sin trädgård och tar över .
jag tycker inte man ska göra så . utan vill dne personen visa bilder på sin trädgård så ska dne skpa en egen och inte ta över andras . men text och bilder/saker är inte samma sak man får skriva hur mycket man vill men man sk ainte ta över dne med egan bilder . det spelar väl ingen roll om det här inte har att göra med dig eller inte, den som känner för att ha sina bilder så privata oavsett om det är du eller nån annan får väl säga till redan i rubriken att det är en privat tråd  eller hänvisa till sitt album..... där kan ingen annan lägga in sina bilder
jodå ngo förstår jag men dte här är itne en blogg utan ett forum och här får man skriva i vilka trådar man vill och lägga bildr där man vill. Skriver du om dahlior kan jag fortsätta att skriva om mina. Det finns inga privata trådar här. Vill jag lägga bilder i en tråd så gör jag det och det är nog bara du som tycket att jag inkräktar. Allmänt forum, inte blogg.
CITAT (flaxss @ 30-10-2006, 22:41) nån måste väl förstå mig hur jag menar !!! Ja, jag förstår hur du menar Grejen är ju att det inte går att ha trådarna "ifred" på ett diskussionsforum av denna storlek och det är väl inte heller riktigt rätt plats för att skapa alldeles "egna" trådar på. Men om det nu vore så att du ville ha en egen tråd med just bara dina egna bilder så får du väl skriva det i inledningsinlägget och hänvisa andra bildsugna till andra trådar eller be dem skapa en egen. Uppmärksamma och schyssta personer kommer väl förhoppningsvis att göra det då, men mindre uppmärksamma kommer fortsätta lägga in sina egna bilder.
ingrid fuxwall
30-10-2006, 21:48
Tyvärr förstår jag inte dig, för att få lite förståelse måste du nog förklara dig lite närmare.
ingrid
Jag har svårt att se att du skulle kunna skapa en sådan tråd på ett allmänt forum. Varför är detta så viktigt för dig är frågan som dyker upp i mitt huvud när jag läser.
Hannele
30-10-2006, 21:56
CITAT (flaxss @ 30-10-2006, 22:37) men skapar jag en tråd och visar min trädgård så vill jag att det ska handla om den och inte att en person lägegr in en massa bilder på sin trädgård och tar över . Jag gillar att återanvända trådar, inte ständigt skapa nya för varje liten struntsak..
Alexander-VG-zon3
CITAT (ingrid fuxwall @ 30-10-2006, 22:48) Tyvärr förstår jag inte dig, för att få lite förståelse måste du nog förklara dig lite närmare.
ingrid som exsempel jag skapar en tråd . jag visar bilder på nåt då vill jag ju att andra ska prata å komentera mina bilder inte vill jag att andra fyller min tråd med andra bilder . vill dom visa sina bilder skapa en egen tråd ta inte min vill dom lägga in bilder i min bildtråd så får dom så snällt fråga . tycker jag och detta har inte med allmänhet att göra . utan det är ingen privat tråd andra får skirva å göra vad dom vill så länge dom inte tar över dne med bilder eller annat . men dom får skpa andra trådar OM just deras bilder
*Miss Cocker*
Vet inte riktigt hur du menar Flaxss men som Reserv skrev det är ju ett forum för alla. Något som jag kan tycka är trist är att trådarna går mitt av innan dom ens hunnit starta. Alltid kommer någon individ in och tar ens åsikter som direkt personlig kritik, andra scenariet är dessa testostoronstinna, prememenstruella varelser som bara går rakt in och sabbar, den som inte har nåt annat för sig än att just gå in och sabba i tråden och tio (minst) andra hakar på direkt. Det verkar finnas ett behov av intriger. Detta upplever man ju inte inne i själva trädgården. Lite trist just hör inne på småprat där jag iallafall hade hoppats på att ta del av folks personliga åsikter, inte påhopp. Det ändrar sig kanske.
Alexander-VG-zon3
30-10-2006, 21:57
CITAT (Hannele @ 30-10-2006, 22:56) CITAT (flaxss @ 30-10-2006, 22:37) men skapar jag en tråd och visar min trädgård så vill jag att det ska handla om den och inte att en person lägegr in en massa bilder på sin trädgård och tar över . Jag gillar att återanvända trådar, inte ständigt skapa nya för varje liten struntsak.. men det handlar inte om detta detta handlar om folk som tar över trådar inte folk som är med och skirver
Men trådar är som livet, dom tar olika vändningar. Dina bilder ger mina tankar, ger någon annans bilder från sig. Det ska vara så på ett forum.
Alexander-VG-zon3
30-10-2006, 22:02
enkel sak
tycker ni att man ska sno eller ta över trådar för sitt eget syfte som att lägga in bilder i en annas tråd för att visa upp dom .
det är som om man visar sin konst på ett galleri jag tror inte dne personen vill ha någon annas konst i hans galleria om ni förstår
CITAT (flaxss @ 30-10-2006, 22:56) CITAT (ingrid fuxwall @ 30-10-2006, 22:48) Tyvärr förstår jag inte dig, för att få lite förståelse måste du nog förklara dig lite närmare.
ingrid som exsempel jag skapar en tråd . jag visar bilder på nåt då vill jag ju att andra ska prata å komentera mina bilder inte vill jag att andra fyller min tråd med andra bilder . vill dom visa sina bilder skapa en egen tråd ta inte min vill dom lägga in bilder i min bildtråd så får dom så snällt fråga . tycker jag och detta har inte med allmänhet att göra . utan det är ingen privat tråd andra får skirva å göra vad dom vill så länge dom inte tar över dne med bilder eller annat . men dom får skpa andra trådar OM just deras bilder Detta är ju faktiskt någonting som funkar på många andra forum så det borde ju funka här också. Om folk ställer upp på det vill säga. Dock är det ju viktigt att du då skriver tydligt i början av din tråd att du inte vill att andra lägger in bilder. Personligen tycker jag ju att det är kul om andra lägger in liknade bilder som trådstartaren så man kan jämföra o.s.v. Men jag kan hålla med dig om att det kan vara trist om man startar en tråd och den far i väg åt ett helt annat håll än man hade tänkt sig p.g.a. att andra skribenter "tar över" och spinner vidare på sina saker. I de flesta diskussioner tycker jag dock det är intressant och berikande med sidospår bara själva "grundtanken/frågeställningen ändå finns kvar...
CITAT (flaxss @ 30-10-2006, 22:02) det är som om man visar sin konst på ett galleri jag tror inte dne personen vill ha någon annas konst i hans galleria om ni förstår Det du jämför med är snarare en blogg
Men det är ju så att det här forumet har fungerat lågnt innan du kom hit. Inte bara det, man har lånat och skrivit i varandras trådar. Gilla läget.
CITAT (bejron @ 30-10-2006, 23:06) Men det är ju så att det här forumet har fungerat lågnt innan du kom hit. Inte bara det, man har lånat och skrivit i varandras trådar. Gilla läget. Menar du mig?
CITAT (flaxss @ 30-10-2006, 22:02) enkel sak
tycker ni att man ska sno eller ta över trådar för sitt eget syfte som att lägga in bilder i en annas tråd för att visa upp dom .
det är som om man visar sin konst på ett galleri jag tror inte dne personen vill ha någon annas konst i hans galleria om ni förstår Om du vill ha eget Galleri så är enklast att du länkar till ditt album på webben. Där kan bara du lägga in bilder. Däremot om du lägger in bilder här på forum så står det fritt för var och en att lägga in sina i samma. Varken du eller jag eller någon annan kan äga tråd. Öppet forum är till för alla medlemmar att skriva i och som här på Odla.nu lägga in eller länka till bilder.
Nä, vi skrev samtidigt...
Alexander-VG-zon3
30-10-2006, 22:09
CITAT (Tezzla @ 30-10-2006, 23:04) CITAT (flaxss @ 30-10-2006, 22:56) CITAT (ingrid fuxwall @ 30-10-2006, 22:48) Tyvärr förstår jag inte dig, för att få lite förståelse måste du nog förklara dig lite närmare.
ingrid som exsempel jag skapar en tråd . jag visar bilder på nåt då vill jag ju att andra ska prata å komentera mina bilder inte vill jag att andra fyller min tråd med andra bilder . vill dom visa sina bilder skapa en egen tråd ta inte min vill dom lägga in bilder i min bildtråd så får dom så snällt fråga . tycker jag och detta har inte med allmänhet att göra . utan det är ingen privat tråd andra får skirva å göra vad dom vill så länge dom inte tar över dne med bilder eller annat . men dom får skpa andra trådar OM just deras bilder Detta är ju faktiskt någonting som funkar på många andra forum så det borde ju funka här också. Om folk ställer upp på det vill säga. Dock är det ju viktigt att du då skriver tydligt i början av din tråd att du inte vill att andra lägger in bilder. Personligen tycker jag ju att det är kul om andra lägger in liknade bilder som trådstartaren så man kan jämföra o.s.v. Men jag kan hålla med dig om att det kan vara trist om man startar en tråd och den far i väg åt ett helt annat håll än man hade tänkt sig p.g.a. att andra skribenter "tar över" och spinner vidare på sina saker. I de flesta diskussioner tycker jag dock det är intressant och berikande med sidospår bara själva "grundtanken/frågeställningen ändå finns kvar... tack du verkar förstå mina baner . jag tycker dte också är roligt som du säger hålelr helt med dig . men skapar jag en tråd FÖR mina rosbilder . så är dte kankse inte alltid så roligt om andra lägger in en massa rosbilder å skparen är utanför .
CITAT (Tezzla @ 30-10-2006, 23:07) CITAT (bejron @ 30-10-2006, 23:06) Men det är ju så att det här forumet har fungerat lågnt innan du kom hit. Inte bara det, man har lånat och skrivit i varandras trådar. Gilla läget. Menar du mig?  Nu var jag sen igen.
CITAT (flaxss @ 30-10-2006, 23:09) men skapar jag en tråd FÖR mina rosbilder . så är dte kankse inte alltid så roligt om andra lägger in en massa rosbilder å skparen är utanför . Då tycker jag du ska skriva i ditt inledningsinlägg att du blir "ledsen i ögat" om andra övertar tråden.
Alexander-VG-zon3
30-10-2006, 22:19
jag komemr låta tjatig nu
skapar man en tråd för SINA bilder . tycker inte jag man ska sno/överta tråden FÖR att visa SINA BILDER och då menar jag att skaparen har bara skpat ne tråd för sina bilder .
och istället ska man skapa en egen tråd för att visa sina bilder och inte ta en annas å visa sina bilder
och jag menar specifikt inte allmänt utan skpara jag en tråd som är till för just mina bilder menar jag
det är fritt framm att skriva och annat men man ska inte sno eller ta över skaprens tråd om det bara är till för dens bilder
om dte nu är dte som gäller .
Ja nu är jag tjatig men du får nog försöka känna av vad som är accepterat här. Gilla läget eller dra. Blogg.
Alexander-VG-zon3
30-10-2006, 22:27
CITAT (bejron @ 30-10-2006, 23:24) Ja nu är jag tjatig men du får nog försöka känna av vad som är accepterat här. Gilla läget eller dra. Blogg. men dte handlar inte om detta nu . det handlar inte om en blogg eller en tråd där ingen får skirva och som jag sagt inann handlar det inte om mig så jag ska inte dra nån stanns . inget av detta har att göra med mig som exempel skapar jag en tråd för mina bilder . tycker inte jag dte är snällt att ta över den tråden för att lägga in sina bilder i den
CITAT (flaxss @ 30-10-2006, 23:27) CITAT (bejron @ 30-10-2006, 23:24) Ja nu är jag tjatig men du får nog försöka känna av vad som är accepterat här. Gilla läget eller dra. Blogg. men dte handlar inte om detta nu . det handlar inte om en blogg eller en tråd där ingen får skirva och som jag sagt inann handlar det inte om mig så jag ska inte dra nån stanns . inget av detta har att göra med mig som exempel skapar jag en tråd för mina bilder . tycker inte jag dte är snällt att ta över den tråden för att lägga in sina bilder i den Det var inte sagt till dig eftersom du klart sagt att det inte handlar om dig. Men det är svårt att ändra på ett sätt som alltid varit ok. Vi skriver i varandras trådar och vi lägger bildr. så är det bara.
Alexander-VG-zon3
30-10-2006, 22:33
jag kan inte förstå hur dte kna vara oki att ta över andras trådar med bilder när den är skpad för skparens bilder
afrodite
30-10-2006, 22:44
Jag som är ganska forumovan, i alla fall i Odlas, måste säga att för mej är det ganska logiskt att vem som helst får lägga in bilder i en tråd där bilder diskuteras. Är det bara trådskaparen som får, blir ju tråden både väldigt kort och ganska tråkig. Andemeningen med ett diskussionsforum är ju just det. Ett diskussionsforum. Här på Odla finns ju förmånen att var och en kan få göra sitt eget album. Vore det inte tillräckligt att bara hänvisa till sitt album då? Får man spontana reaktioner så är det ju bara roligt, men annars får man nog precisera vad man vill ha kommentarer på.
Afrodite
Alexander-VG-zon3
30-10-2006, 22:47
men nu hanlsra det inte om trådar där dte diskuteras bilder allmänt
utan att skparen har skpar tråden för sina bilder å ingens annas
afrodite
30-10-2006, 22:49
Men varför en tråd om inget skall avhandlas?? Varför inte ett album istället??
Afrodite
Jag har aldrig varit med om att någon skapat trådar enbart till för sina egna bilder men i så fall får man väl döpa tråden till "Mina bilder" och skriva att man önskar att ingen annan ska lägga in bilder där. Sen får man ju se hur mycket respons det blir i den tråden - själv skulle jag tycka en sån tråd vore rätt trist.
kerstin z5-6
30-10-2006, 23:39
Jag förstår precis vad du menar -det kallas trådkapning -man skriver om något helt annat än det tråden ursprungligen handlar om . Det är ganska ohyfsat , jag gör det själv inte alltför sällan .. Men då brukar jag be om ursäkt för kapningen ":) och försöka återansluta till urspunget i slutet av inlägget .Det kommer att hända vad vi än "beslutar om " Men det hör väl till god "forumton" att tänka på det .Sen är det upp till var och en Att lägga in jämförande eller egna bilder i trådar, startade av andra - tycker jag inte riktigt hör till frågan-det passar ibland -ibland inte . I trådar som heter -"mina favoritväxter" -som avslutas med -Vilka är dina ? så är det ju självklart Återanvända trådar från 18oo kallt gillar jag inte -ibland blir de helt absurda -börjar med vårbilder ...för ett svar som gäller oktober .. meningen med ett forum är väl levande trådar ??? Har man ett inlägg på lut, som inte riktigt passar in i tråden -så skriv ett nytt !  Ibland leder"trådkapningar" till mycket intressanta diskussioner, tex gällande växter -eller frösådd -så alla mynt har två sidor ...
Jag är lite inne på "trådkapning" som Kerstin skriver om, men kanske inte vill kalla det riktigt för det.. Tycker det är jobbigt när tråden byter inriktning och inte handlar om det som det var tänkt från början. Det är ju med hjälp av rubriken, som jag tycker är viktig att den överens stämmer med innehållet, som jag väljer de trådar jag vill läsa. Det är ganska ofta som trådar som handlar om t ex tapeter går helt över till att handla om t ex badkar (exempel alltså) Men det var kanske inte riktigt det som Flaxx menade nu.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 30-10-2006, 22:50) Jag har aldrig varit med om att någon skapat trådar enbart till för sina egna bilder men i så fall får man väl döpa tråden till "Mina bilder" och skriva att man önskar att ingen annan ska lägga in bilder där. Sen får man ju se hur mycket respons det blir i den tråden - själv skulle jag tycka en sån tråd vore rätt trist. Jodå, det har hänt. Andreas har skapat bildtråd ochh faktiskt har ingen "kapat" den.
Förstår vad du menar. För ett långt tag sen var det ju en odlait som startade en tråd och la in bilder på sitt "motiv" - och sa till på skarpen när en annan odlait la in en bild på sitt "motiv" av samma sort, att h*n inte ville ha den bilden i sin tråd. Jag tyckte det var en väldigt konstig reaktion, men trådstartarens önskan var kanske just det du pratar om här. Synd bara att det inte sas till från början så hade sura kommentarer kunnat undvikas.
Att trådar med enbart text byter riktning är nästan oundvikligt, i alla fall i Småprat. Det är väl som samtal IRL.
Och det här med att återanvända gamla trådar: det tycker jag är helt OK. Ibland när jag söker info om nån växt t.ex. så hamnar jag ju oundvikligt i gamla trådar. Om det då står nåt där som jag funderar på, eller det "fattas" svar så kan jag öppna den tråden igen för att fråga vidare. Det har kanske också att göra med att man/jag/vi kommer ihåg att olika ämnen varit uppe till diskussion tidigare. Det gäller såklart också trådar i Småprat. Och var går förresten gränsen för gammal? Ibland kommenteras ju att "nu fick jag hämta xxx-tråden på sidan 14" - ska den då lämnas där, eller är det OK att hämta upp den igen?
farbrorbarbro
31-10-2006, 07:37
CITAT (Berith @ 31-10-2006, 08:17) Förstår vad du menar. För ett långt tag sen var det ju en odlait som startade en tråd och la in bilder på sitt "motiv" - och sa till på skarpen när en annan odlait la in en bild på sitt "motiv" av samma sort, att h*n inte ville ha den bilden i sin tråd. Jag tyckte det var en väldigt konstig reaktion, men trådstartarens önskan var kanske just det du pratar om här. Synd bara att det inte sas till från början så hade sura kommentarer kunnat undvikas. Håller med dig där, allrahelst med tanke på att tråden hade ett ganska allmänt namn. (vi kan kalla den "knyppling") Dessutom var det inte trådskaparen själv som slog bakut, utan det var trådskaparens mamma som dessutom tydligen skickade otrevlig pm till den som lagt ut en bild. Om en tråd heter tex "knyppling" så anser jag att det är fritt för vem som helst att visa sin knyppling i den tråden. Just den tråden tror jag togs bort eftersom "knypplingen" dessutom var till salu.
CITAT (farbrorbarbro @ 31-10-2006, 08:37) CITAT (Berith @ 31-10-2006, 08:17) Förstår vad du menar. För ett långt tag sen var det ju en odlait som startade en tråd och la in bilder på sitt "motiv" - och sa till på skarpen när en annan odlait la in en bild på sitt "motiv" av samma sort, att h*n inte ville ha den bilden i sin tråd. Jag tyckte det var en väldigt konstig reaktion, men trådstartarens önskan var kanske just det du pratar om här. Synd bara att det inte sas till från början så hade sura kommentarer kunnat undvikas. Håller med dig där, allrahelst med tanke på att tråden hade ett ganska allmänt namn. (vi kan kalla den "knyppling") Dessutom var det inte trådskaparen själv som slog bakut, utan det var trådskaparens mamma som dessutom tydligen skickade otrevlig pm till den som lagt ut en bild. Om en tråd heter tex "knyppling" så anser jag att det är fritt för vem som helst att visa sin knyppling i den tråden. Just den tråden tror jag togs bort eftersom "knypplingen" dessutom var till salu. Ett stort OBS!! Vi tänker på helt olika trådar. Jag har ingen aning om vad du pratar om.
Inga från Närke
31-10-2006, 10:29
CITAT (askar @ 31-10-2006, 08:12) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 30-10-2006, 22:50) Jag har aldrig varit med om att någon skapat trådar enbart till för sina egna bilder men i så fall får man väl döpa tråden till "Mina bilder" och skriva att man önskar att ingen annan ska lägga in bilder där. Sen får man ju se hur mycket respons det blir i den tråden - själv skulle jag tycka en sån tråd vore rätt trist. Jodå, det har hänt. Andreas har skapat bildtråd och faktiskt har ingen "kapat" den.  Även Flaxss har ju en egen tråd i Småprat om trädgård som ingen har kapat med andra bilder där han rapporterar om sina växter så nog finns det. Att man lägger frågor m.m. i den tråden tycker jag är OK men egna bilder i den är inte OK när nu Flaxss har angett att det är hans. Det som är mest tråkigt som andra också skriver är att när man skapar en tråd t.ex. om "Ödet" så till slut handlar det om något helt annat och t.ex.om "Husdjur övriga" så lägges en kattbild in fast det finns en tråd för kattbilder. t.ex. om "Rosor" så lägger kanske någon in bilder på tulpaner (OBS! exempel) det är inte så kul tycker jag att kapa trådar på det viset. Om man nu vill söka på Husdjur övrigt och kolla vad som finns så får man bilder på katter eller söka på Rosor så kommer även tulpaner med. Blir väldigt många trådar att kolla i när man gör sökningar så det är bra tycker jag om man kan så mycket som möjligt hålla sig till ämnet som den som skapat tråden har angett och att man försöker hålla sig till rätt kategori i trådarna. Till Berith Den tråden som farbrorbarbro hänvisade till var om smycken och eftersom prislappar satt på så ansåg man att det var försäljning och det är ju inte just detta forumet till för utan där finns det ju andra sätt. Men att man visar sin hobby tycker jag är OK sedan är det ju upp till var och en att PM-a till ägaren och kolla om de är till försäljning. Men där tycker jag inte vi Odlaiter är konsekventa. Vi klagar på några men inte på alla. Finns ju andra som lägger in info om att de just nu finns på den och den platsen och säljer t.ex. växter eller plantor det är ju en slags reklam det också fast inga priser finns med. Nej nu gick jag själv ifrån ämnet men det var bara en förklaring till Berith och min åsikt.
CITAT (Inga från Närke @ 31-10-2006, 11:29) Till Berith Den tråden som farbrorbarbro hänvisade till var om smycken och eftersom prislappar satt på så ansåg man att det var försäljning och det är ju inte just detta forumet till för utan där finns det ju andra sätt. Men att man visar sin hobby tycker jag är OK sedan är det ju upp till var och en att PM-a till ägaren och kolla om de är till försäljning. Men där tycker jag inte vi Odlaiter är konsekventa. Vi klagar på några men inte på alla. Finns ju andra som lägger in info om att de just nu finns på den och den platsen och säljer t.ex. växter eller plantor det är ju en slags reklam det också fast inga priser finns med. Nej nu gick jag själv ifrån ämnet men det var bara en förklaring till Berith och min åsikt. Tack för förklaringen, den tråden har jag missat. Antar att den ligger en bit bakåt i tiden, och det är kanske bäst att den får ligga kvar där...
Alexander-VG-zon3
31-10-2006, 10:52
CITAT (Inga från Närke @ 31-10-2006, 11:29) Även Flaxss har ju en egen tråd i Småprat om trädgård som ingen har kapat med andra bilder där han rapporterar om sina växter så nog finns det. Att man lägger frågor m.m. i den tråden tycker jag är OK men egna bilder i den är inte OK när nu Flaxss har angett att det är hans.
Det som är mest tråkigt som andra också skriver är att när man skapar en tråd t.ex. om "Ödet" så till slut handlar det om något helt annat och t.ex.om "Husdjur övriga" så lägges en kattbild in fast det finns en tråd för kattbilder. t.ex. om "Rosor" så lägger kanske någon in bilder på tulpaner (OBS! exempel) det är inte så kul tycker jag att kapa trådar på det viset. Om man nu vill söka på Husdjur övrigt och kolla vad som finns så får man bilder på katter eller söka på Rosor så kommer även tulpaner med. Blir väldigt många trådar att kolla i när man gör sökningar så det är bra tycker jag om man kan så mycket som möjligt hålla sig till ämnet som den som skapat tråden har angett och att man försöker hålla sig till rätt kategori i trådarna. Till Berith Den tråden som farbrorbarbro hänvisade till var om smycken och eftersom prislappar satt på så ansåg man att det var försäljning och det är ju inte just detta forumet till för utan där finns det ju andra sätt. Men att man visar sin hobby tycker jag är OK sedan är det ju upp till var och en att PM-a till ägaren och kolla om de är till försäljning. Men där tycker jag inte vi Odlaiter är konsekventa. Vi klagar på några men inte på alla. Finns ju andra som lägger in info om att de just nu finns på den och den platsen och säljer t.ex. växter eller plantor det är ju en slags reklam det också fast inga priser finns med. Nej nu gick jag själv ifrån ämnet men det var bara en förklaring till Berith och min åsikt. det var ju ett perffekt eempel min egen tråd . det var så jag menade liknade som du sa med dom andra . att man kna skirva och så är tillåten i alla trådar . send et med att gå tillbaka är ju helt oki . men man ska inte som ny börjare behöva gå tillbaka . många skirver sök på dte eller läs i denna tråden. nybörjar vill med skapa egna trådar och få ny info om vad dom frågar . ska man gå tillbka hela tiden så dör forumet
CITAT (Berith @ 31-10-2006, 08:17) Att trådar med enbart text byter riktning är nästan oundvikligt, i alla fall i Småprat. Det är väl som samtal IRL. Jo det håller jag med om att det gör här. Men det är synd att det blir så enorma vändningar i trådarna. För att kanske undgå att missa något intressant så innebär det ju i praktiken att man måste läsa alla trådar, även de trådar som inte intresserar ett dugg... hm! I andra forum jag är med i så står det oftast i reglerna, vikten av en tydlig rubrik och att man ska undvika att avvika allt för långt från det ursprungliga ämnet. Hellre då starta upp en ny tråd om man vill föra in diskussionen på ett annat spår. Blir ju mest svammeltrådar annars.
Hannele
31-10-2006, 11:09
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-10-2006, 00:39) Återanvända trådar från 18oo kallt gillar jag inte -ibland blir de helt absurda -börjar med vårbilder ...för ett svar som gäller oktober .. meningen med ett forum är väl levande trådar ??? Det är ju det som är kul, när man någon gång kan se utvecklingen, hur det går, lite före- efter-bilder.
CITAT (Hannele @ 31-10-2006, 11:09) CITAT (kerstin z5-6 @ 31-10-2006, 00:39) Återanvända trådar från 18oo kallt gillar jag inte -ibland blir de helt absurda -börjar med vårbilder ...för ett svar som gäller oktober .. meningen med ett forum är väl levande trådar ??? Det är ju det som är kul, när man någon gång kan se utvecklingen, hur det går, lite före- efter-bilder. Om det är såna trådar som grävs upp ja, men nu är det ytterst sällan det är före-eftertrådar som tas fram ur malpåsen utan ofta trådar som haft en liknande frågeställning som skenat iväg från ämnet redan för ett par år sen
CITAT (Hannele @ 31-10-2006, 12:09) CITAT (kerstin z5-6 @ 31-10-2006, 00:39) Återanvända trådar från 18oo kallt gillar jag inte -ibland blir de helt absurda -börjar med vårbilder ...för ett svar som gäller oktober .. meningen med ett forum är väl levande trådar ??? Det är ju det som är kul, när man någon gång kan se utvecklingen, hur det går, lite före- efter-bilder. Japp, sånt är kul. Och man ser sånt som var "inne" för sådär två-tre-fyra år sen. En tråd som jag appsilut ska leta fram ur gömmorna snart är den om Willes skinkor.
CITAT (Berith @ 31-10-2006, 11:17) En tråd som jag appsilut ska leta fram ur gömmorna snart är den om Willes skinkor. Men det väntar du väl med till närmare 1:a Advent va?!! Det är ju bara sista oktober idag - kan vi inte behålla den lilla traditionen, snäääälla?!
CITAT (Betty @ 31-10-2006, 12:37) CITAT (Berith @ 31-10-2006, 11:17) En tråd som jag appsilut ska leta fram ur gömmorna snart är den om Willes skinkor. Men det väntar du väl med till närmare 1:a Advent va?!! Det är ju bara sista oktober idag - kan vi inte behålla den lilla traditionen, snäääälla?!  Såklart att jag väntar.  Väntar nog ända till 22 december....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|