Full version: Glögg
Sidor: 1, 2
elleave
Appropå glögg kom jag att tänka på att jag har gjort någon glöggliknande dricka ibland. här är den:

Nisses Tomtedricka

När vuxna dricker glögg med russin och mandel, är Nisses Tomtedricka ett bra alternativ till barnen. (och andra!)

Detta behövs för cirka 6 personer

½ liter körsbärssaft
1 burk mandariner
1 liter druv-, svart vinbärs- eller äppeljuice
½ kanelstång
4 hela nejlikor
50 g russin
Socker
Påse av gasväv

Körsbärssaften, spadet från mandarinerna och druvsaften hälls i en gryta och värms upp.
Lägg kanel och nejlikor i en liten påse av gasväv och lägg den i grytan.
Häll i russin och låt det hela bli ordentligt varmt, men det får inte koka.
Smaka av drycken med socker och lägg i mandarinbitarna strax före servering.
Ta sedan upp kryddpåsen.

Nisses Tomtedricka ska inte serveras lika varm som de vuxnas varma drycker, och man ska se till att glasen är bra att hålla i, så att barnen absolut inte bränner sig.

wub.gif
Eva i Höga
Detta var ju kanon! Bra att servera när barnen kommer. Tack!
Eva
Farbror Blå
fick ett helvilt recept på glögg en gång, med typ ett kilo russin, glöggkryddor, potatisskivor och vatten+jäst.

Smakar som vanlig, kryddig kglögg, men jäser som vansinnigt laugh.gif
Hannele
CITAT (Tezzla @ 01-11-2006, 12:39)
Julmust har jag redan druckit. Det var gott.   tongue.gif
Så svensk blir jag aldrig att jag kommer att gilla påskmust... eller marabou, sliskigt. wacko.gif
Man måste börja dricka det från 2-års åldern för att klara av det..

Såg glöggkola i affären...
Piccante
Testade Herrljunga starkvins glögg idag. Visste inte ens att de gjorde glögg har bara förknippat dem med cider. Jag brukar dricka blossa i vanliga fall och då den lätta varianten på 2.2%. Det var helt klart lite mer "klös" i starkvinsglöggen.

Med all respekt för de som av politiska, religiösa, filosofisk, sociala och andra skäl vill avstå från alkohol men jag tycker att glögg behöver några %. Jag är egentligen inte speciellt förtjust i söta drycker, dricker aldrig saft eller läsk. Jag tycker att den alkoholfria glöggen blir för "saftaktig". Men glögg är gott i höstrusket.
elleave
CITAT (elleave @ 02-11-2006, 23:41)
Appropå glögg kom jag att tänka på att jag har gjort någon glöggliknande dricka ibland. här är den:

Nisses Tomtedricka

När vuxna dricker glögg med russin och mandel, är Nisses Tomtedricka ett bra alternativ till barnen. (och andra!)

Detta behövs för cirka 6 personer

½ liter körsbärssaft
1 burk mandariner
1 liter druv-, svart vinbärs- eller äppeljuice
½ kanelstång
4 hela nejlikor
50 g russin
Socker
Påse av gasväv

Körsbärssaften, spadet från mandarinerna och druvsaften hälls i en gryta och värms upp.
Lägg kanel och nejlikor i en liten påse av gasväv och lägg den i grytan.
Häll i russin och låt det hela bli ordentligt varmt, men det får inte koka.
Smaka av drycken med socker och lägg i mandarinbitarna strax före servering.
Ta sedan upp kryddpåsen.

Nisses Tomtedricka ska inte serveras lika varm som de vuxnas varma drycker, och man ska se till att glasen är bra att hålla i, så att barnen absolut inte bränner sig.

wub.gif

Mmmmm måste nog göra en sån här sats snart! sleep.gif
netaave
Jag tycker bäst om Blossas lättglögg, har svårt för starkvinsglögg. wink.gif
Blomstertanten
Dufvenkrooks Vaniljglögg Vit glögg med vaniljsmak.Suveränt god !!!! wub.gif Lite dyr men värd varenda krona. rolleyes.gif
Dufvenkrooks Prestige Starkvinsglögg Röd glögg med cognac. Ännu dyrare än vaniljen sleep.gif Men så mumsig ! wub.gif

Naturligtvis serverad med russin och mandel !
I år ska jag nog prova Grythyttans skogsglögg om jag kan få tag i den. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon