Full version: Glögg
Sidor: 1, 2
faith
Jag har försökt söka, men det kommer bara upp felmeddelanden. Får ni det också?

Vilken glögg tycker ni är godast?
Och vad har ni till glöggen när ni bjuder på detta?

Var osäker om detta skulle ligga under recept, men det är ju inte recept jag efterfrågar så jag valde den här avdelningen. Hoppas det är rätt.

smile.gif
Stussi
Jag gillar Blossas glögg (den gröna, lättglöggen).
Tycker att det är gott med russin och skållade mandlar till.
Eva i Höga
Brukar äta pepparkakor med en röra av ädelost o creme fraiche till glöggen. Jättegott! Blossas vinglögg är god och så vår hemgjorda.
*Stintan*
Blossas starkvinsglögg, gärna en aning spetsad. Pepparkakor och en god möggelost smakar gott till. rolleyes.gif
Castea
CITAT (Stintan43 @ 31-10-2006, 15:17)
Blossas starkvinsglögg, gärna en aning spetsad. Pepparkakor och en god möggelost smakar gott till. rolleyes.gif

Instämmer i allt utom spetsningen. Räcker gott med starkvinet i sig för mig. tongue.gif Tar så gott när den är varm också. laugh.gif
faith
CITAT (Stintan43 @ 31-10-2006, 14:17)
en god möggelost smakar gott till.

Någon särskild mögelost som du kan rekommendera?

smile.gif
Stussi
CITAT (Stussi @ 31-10-2006, 14:13)
Tycker att det är gott med russin och skållade mandlar till.

Att ha I glöggen alltså....
*Stintan*
Oj jag är så dålig på ostnamn men en gräddig ädelost kanske smile.gif

Äsch det där med att spetsa behövs ju inte men så gjorde alltid min gamle far och då måste jag ju göra likadant wub.gif
och jag sa "en aning" rolleyes.gif

Russin och mandlar hör ju till också förståss.
faith
CITAT (Stintan43 @ 31-10-2006, 14:30)
Oj jag är så dålig på ostnamn men en gräddig ädelost kanske smile.gif

Jag frågar i ostdisken, de kan nog hjälpa mig hitta en bra sort. Tack för tipset. Det blir något nytt och spännande för mig att prova. smile.gif
Hannele
CITAT (faith @ 31-10-2006, 15:11)

Nu finns det så mycket gott på Systemet, nya kryddningar varje år.
Dufvenkrooks vinglögg finns i många olika smaker.
Finns mycket gott alkoholfritt också, jag dricker och älskar all sorts glögg. smile.gif

I källaren finns ett och annat vid juletid.. Vänner köper också.

Olika sorters pepparkakor med olika sorters goda mögelostar till, mums. wub.gif
Mandlar och olika sorters russin till; vita, gröna, gula... russin.
Eva i Höga
Det vattnas i munnen Hannele! Det får nog snart vara glöggdags, ska ju bli lite kallare nu och då kan man ju börja dricka lite glögg.
Floppy
B-L-O-S-S-A....B-L-O-S-S-A...glöggen heter Blossa...*lalalalala*
med russin och mandel till...det är mumma... wub.gif

...lättvinsglöggen då förståss...är inte nykterist men gillar inte alkoholen i glöggen...
olgak
Blossa's alkolfria blir det för mig. En flaska per år går åt här HÖGST. Ofta blir det att vi köper en flaska till, men vi dricker aldrig den där andra flaskan... Jag blir liksom mätt på glögg efter en gång.
Betty
CITAT (Floppy @ 31-10-2006, 14:59)
med russin och mandel till...det är mumma...  :wub:

Instämmer och *sjunger med*. biggrin.gif
Jag dricker helst starkvinsglögg om jag köper glögg på bolaget för den värmer så gott i magen.
En del år köper vi en plastdunk med glöggessens, man tillsätter vatten och socker själv, köper den i vinbutiken - den värmer gott den med. biggrin.gif
Gillan
Här brukar det också bli Blossas, både med och utan alkohol. Det är gott bägge delarna.

Fast i år ska jag testa Eva i Höga's hemmagjorda. Tyckte den lät spännande. Har dock inte köpt hem ingredienserna än.

Olika pepparkakor med några varianter med grönmögekost till ska det också vara. smile.gif

Åhh, vad sugen jag blir nu, undrar om jag ska ringa raringen och be honom köpa med sig hem wink.gif wub.gif
Tezzla
Är inte så värst förtjust i glögg, men brukar köpa en flaska varje år. Oftast blir det väl Blossas glögg (med alkohol). 1-2 glas brukar det bli vid juletid, inte mer. Tycker det är för sötsliskigt.
Rapchic
hemma dricker vi inte glögg
men däremot så brukar vi ibland klpa hem glöggte och det är gott
Betty
CITAT (Rapchic @ 31-10-2006, 15:58)

Glöggte - te med glöggsmak? Det lät intressant! smile.gif
Rapchic
CITAT (Betty @ 31-10-2006, 17:59)
CITAT (Rapchic @ 31-10-2006, 15:58)

Glöggte - te med glöggsmak? Det lät intressant! smile.gif

det brukar finna si te-butikerna llite såhär före jul
Klura
Blossas vinglögg, den som är 10%.
Har en flaska här som jag inte minns när jag köpte.
Troligtvis förra julen, men det kan ha varit i somras.
Stod ingen datumstämpling så då undrar jag förstås hur länge håller sig en oöppnad glöggflaska?
Dufvenkrooks har oxå god glögg, men det blir denna jag köper mest.
Leia
CITAT (Floppy @ 31-10-2006, 14:59)
med russin och mandel till...det är mumma... wub.gif

...lättvinsglöggen då förståss...är inte nykterist men gillar inte alkoholen i glöggen...

mmmmmm, håller med!
Pjater
Stark glögg med russin och pepparkakor att doppa, så juligt gott wub.gif
ninnisky
favorit nr 1 sonhustruns underbart goda hemmgjorda glögg - i övrigt får det bli en Blossa 06 (säljstart 6 november)
Reserv
Blossas glögg oavsett styrka, med russin och flagad mandel wub.gif Är nog det enda positiva jag kan komma på med den här årstiden rolleyes.gif
Hannele
CITAT (Tezzla @ 31-10-2006, 16:56)
Tycker det är för sötsliskigt.
Då har du fått fel sort.. laugh.gif

CITAT (Rapchic @ 31-10-2006, 16:58)
glöggte och det är gott

Ja, det finns underbara olika sorters julteer, med glöggsmak också.

Det finns även julglass, med glöggsmak, saffran, pepparkakssmak...
Castea
CITAT (Hannele @ 31-10-2006, 18:40)

Vilket företag gör sådan glass? Minns att Hemglass hade pepparkaksglass i halvliterspaket en gång i tiden, men ej längre tyvärr.

Nu har jag bara hittat GB Sandwich med smak av pepparkaka eller lussebulle.
Hannele
CITAT (Castea @ 31-10-2006, 18:51)

Vilket företag gör sådan glass? Minns att Hemglass hade pepparkaksglass i halvliterspaket en gång i tiden, men ej längre tyvärr.

Nu har jag bara hittat GB Sandwich med smak av pepparkaka eller lussebulle.

Björnen&Lejonet (gör även påskglass och champangeglass till nyår).
Men det finns ju många små lokala tillverkare, jag tror det poppar upp ett och annat.
Ophelia
Pappas hemkörda glögg är finemang...eller Blossa biggrin.gif biggrin.gif

Passar utmärk med pepparkakor med/utan mögelost, nötter, russin, skinkmacka eller bara som det är smile.gif

Nu längtar jag...men INTE en glögg eller julmustslurk före 1:a advent!
Magdis
Blossas saftglögg med russin och mandel....mmm! tongue.gif Fy vad ni frestas, nu blev jag ju sugen meddetsamma! Ska nog tjyvstarta!
lena:-)
Dunderglögg.........helst en fjolårsflaska

Två Dagars dunderglögg

På allmän begäran publicerar vi om Två Dagars fantastiska glöggrecept här på Mat&Dryck.

Några flaskor

5 liter svagdricka
5 skivade råa potatisar
1 paket bakjäst
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 bit färsk ingefära (ca 5 cm)
1 kanelstång
1-2 paket russin (2 pkt-500g)
2,5 kilo socker

Blanda allt i en tiolitershink, täck med plastfolie som du gör små hål i - och låt brygden stå i lugn och ro i rumstemperatur, minst tre veckor, gärna sex.

Tappa upp på väl rengjorda flaskor med hjälp av en hävert. Var noga med att inte få med bottensatsen. Värm och njut.
Göteborgspostens dunderglögg...mera info
Gurkan
Jag har utvecklat en smak för äppelglögg som jag gör av mitt hemgjorda äppelvin. Bara att hinka upp vin i en gryta och tillsätta kanel, nejlika, kardemumma och ingerfära efter smak, värm försiktigt och låt det stå och dra ett tag, kanske 1/2timme. Väldigt lite extra socker behövs jmf. vanlig röd glögg som har nästan 2dl socker per liter ... wink.gif

Tillbehör är överflödiga men en pepparkaka är ju alltid god !

Man kan också göra en alkoholfri varinat om man bara värmer vanlig utspädd äppeljuice i en gryta med samma kryddor ... mycket gott och värmande såhär i höstmörkret.
Monica i Nässjö
Men att ingen har nämnt vit glögg? Blossas vita starkvinsglögg, sen jag första gången smakade den kan jag inte dricka nåt annat. Och osten ska vara Kvibilles gräddädel. Mums! Däremot hoppar jag gärna över russin och mandlar, det är alldeles för mättande.
pejori
här är det BLOSSA...med ... smile.gif smile.gif
gott...börjar bli dags nu i höstmörkret och kylan smile.gif
mandel och russin, pepparkaka med tilltugg wub.gif
ullislerum
Min absoluta favoritost heter Blå kornblomst!!! Mmmmmmm!!! wub.gif wub.gif wub.gif
Tezzla

Har du något bra förslag på glögg som inte är sötsliskig? Det ska vara "kryddigt" och smakrikt men UTAN sötsliskighet. Alkohol eller ej spelar ingen roll. Och eftersom jag inte är någon storkonsument så gör det inget om flarran kostar lite. Förslag? smile.gif
Gurkan
CITAT (Tezzla @ 31-10-2006, 21:35)

Har du något bra förslag på glögg som inte är sötsliskig? Det ska vara "kryddigt" och smakrikt men UTAN sötsliskighet. Alkohol eller ej spelar ingen roll. Och eftersom jag inte är någon storkonsument så gör det inget om flarran kostar lite. Förslag? smile.gif

Hade du läst mitt inlägg ovan hade du hittat svaret !!!

Äppelglögg på vin eller must/juice !! Mycket kryddor och inte så mycket socker.
Tezzla
CITAT (Gurkan @ 31-10-2006, 21:58)

Hade du läst mitt inlägg ovan hade du hittat svaret !!!

Äppelglögg på vin eller must/juice !! Mycket kryddor och inte så mycket socker.

Jag har läst men eftersom jag bara dricker ett par glas/koppar glögg per år så tänker jag inte ställa mig och GÖRA glögg. No way! laugh.gif
Hannele
Har du något bra förslag på glögg som inte är sötsliskig? Det ska vara "kryddigt" och smakrikt men UTAN sötsliskighet. Alkohol eller ej spelar ingen roll. Och eftersom jag inte är någon storkonsument så gör det inget om flarran kostar lite. Förslag?  :)

Jag får kanske återkomma om en månad... det var för ett år sedan sist. laugh.gif
Men Blossas trestjärniga starkvinsglögg är inte så sliskiga
och dessa årgångsglögg är också bra; ett år med äppelsmak, i år lingon.

Billigaste mindre söt glögg gör du på gammeldags vis själv;
en flaska rödvin, kryddor (och socker efter smak).
Nu värmer jag faktiskt glögg, pepparkakor + ädelost till maken, förra årets flaska... Kunde inte läsa mer här sleep.gif
Glögg
* 1 helflaska billigt rödvin
* 7 bitar kanel
* 20 st kryddnejlikor
* 1 bit ingefära
* 1 tsk krossade kardemummakärnor
* 1 pomeransskal
(ca 1-2 dl strösocker)
Klura
Jag dricker glögg även kalla sommarkvällar i bussen.. mums.
Glömde ju säga det att en liten skvätt päroncognac i glöggen gör den underbart god.
Hannele
CITAT (faith @ 31-10-2006, 15:11)

Jaha, skulle väl egentligen firat halloween idag, men blev tokig av att läsa här...
Det är nog årets första glögg som smakar bäst. rolleyes.gif

Fjolårets flaska vanlig Blossa, skulle inte ha köpt själv, present från svärfar + Kvibille ädel. wub.gif
faith
Åh, vad roligt att så många skriver och ger tips. Tack! wub.gif
Nu vet jag vad jag ska inhandla när jag ska bjuda mina vänner. wub.gif
faith
CITAT (Hannele @ 31-10-2006, 22:22)
Jaha, skulle väl egentligen firat halloween idag, men blev tokig av att läsa här...
Det är nog årets första glögg som smakar bäst. rolleyes.gif

Tihi, har du tjuvstartat Hannele? wink.gif wub.gif
Elisabeth P
Blossas vinglögg kan jag inte vara utan wub.gif

Men har även på senare år fastnat för romglögg, eller om det möjligen är conjaksglögg. Blandar ihop de två hela tiden, men tror betämt att det är romglöggen jag tycker bäst om utav dessa. Även dessa serverar jag varma med manel och russin

Lisa
Orvar
Årets nyhet är smaksatt med lingon och enbär och serveras kall. Nyfiken är man ju, men jag vill nog ha den varm. wub.gif
Eva i Höga
Det här var kul, så många fina tips man fick här. Idag är det glöggdags eftersom vi har stark blåst och kyla här i Göteborg. Har bara Blossas hemma (och den är ju god), vår hemgjorda är inte klar än på några veckor. Och en pepparkaka. Det ska bli gott ikväll!
Pirum
Blossa Vinglögg är det nog som gäller här...fast jag vet inte när jag ska skaffa en flaska, men innan första advent blir det iaf inte. Förmodligen inte innan Lucia heller. Försöker begränsa 'julfirandet' till december, därför inte heller julmust innan dess.
Eva i Höga
CITAT (Pirum @ 01-11-2006, 12:03)
Blossa Vinglögg är det nog som gäller här...fast jag vet inte när jag ska skaffa en flaska, men innan första advent blir det iaf inte. Förmodligen inte innan Lucia heller. Försöker begränsa 'julfirandet' till december, därför inte heller julmust innan dess.

Så ståndaktig är inte jag så jag kan vänta till juldagarna med glöggen, jag älskar glögg, tycker det är mysigt när det är snålblåst ute och varmt o gosigt inne. Men julmusten smakar vi inte förrän kvällen innan julafton. Då smakar vi på den nygjorda skinkan och dricker julmust. Granen är klädd och julpynt och allt annat är klart. Det är en ljuvlig kväll!
kristerh
Glögg är något som jag inte kan med unsure.gif det luktar avskyvärt...
får migrän av doften.
Tezzla
Julmust har jag redan druckit. Det var gott. tongue.gif
faith
CITAT (Tezzla @ 01-11-2006, 11:39)
Julmust har jag redan druckit. Det var gott. tongue.gif

Jag också! sleep.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon