Full version: Politisk strejk 15/11
Sidor: 1, 2
AnitaO
CITAT (birgitek @ 04-11-2006, 07:09)
Som jag tolkar dig Anita så menar Du att de som röstade på Alliansen (mer än halva svenska folket) är naiva och dumma. Jag tror motsatsen, kanske alliansens väljare tänkte lite längre än till "bidrag"
Birgit Ek

Då har du misstolkat mig.
Jag pratar inte om "alla", jag pratar om "många". Viss skillnad.

//Anita - som tänker betydligt längre än till "bidrag"
skäran
kul att människor diskuterar men det finns möjlighet att starta trådar som handlar om den sittande regeringens vara eller inte vara. det kanske rent av finns sånna trådar redan?

denna tråd handlar om en utlyst politisk strejk den 15/11 mot försämringar av a-kassan.
skäran
CITAT (Bettson @ 03-11-2006, 13:36)
Fast det tycker jag att alla ska göra. Tala om sina åsikter

Men jag tycker att man skall tala för sig själv och inte propagera för en organisation. För det hör hemma på den organisationens egna hemsida.

Det är ungeför skillnaden mellan att visa sina egna handarbeten och bedriva reklam för affärsmässig försäljning på forat.

Kanhända cyklar jag nu, men det är min åsikt.

alltså, hade jag uppmanat människor att gå med i en viss organisation så hade det varit att göra reklam, ungefär som att köp den här produktern från det här företaget. men det gör jag inte, jag skriver om att SAC har utlyst en strejk. Det är som att likna vid att på vissa trådar så säger folk att vill du veta mer om kryddkvarnen så klicka på denna länk. Alltså, information som folk väldigt lätt kan sortera bland, ogilla eller vilja veta mer om utan köpkrav.
birgitek
CITAT (AnitaGg @ 04-11-2006, 08:31)

Hårfin skillnad mellan "alla" och "många" enligt min mening. Andemeningen blir ju i allafall att de som inte delar Din politiska uppfattning måste vara dumma och naiva.
Birgit Ek
herkules
det strejkas åt helskotta för lite i detta land! smile.gif
AnitaO
CITAT (birgitek @ 04-11-2006, 09:40)

Hårfin skillnad mellan "alla" och "många" enligt min mening. Andemeningen blir ju i allafall att de som inte delar Din politiska uppfattning måste vara dumma och naiva.
Birgit Ek

Den tolkningen får stå för dig. Så är det inte i alla fall.
Faktiskt så skulle man bara kunna vända tillbaka och applicera samma åsikt på dig.
Tänker på det du skrev om att "folk som tänker längre än bidrag har röstat på alliansen".

Det är ju aningen nedlåtande kan jag tycka som jobbat varenda dag i mitt liv och inte varit arbetslös så mycket som en förmiddag i hela mitt liv.
För mig handlar det om fan i mig inte om bidrag, det handlar om vilken sorts samhälle jag vill leva i.
Det stör mig inte för fem öre om jag måste hjälpa nån annan som behöver det.
birgitek
CITAT (AnitaGg @ 04-11-2006, 10:47)
CITAT (birgitek @ 04-11-2006, 09:40)

Birgit Ek

Den tolkningen får stå för dig. Så är det inte i alla fall.
Faktiskt så skulle man bara kunna vända tillbaka och applicera samma åsikt på dig.
Tänker på det du skrev om att "folk som tänker längre än bidrag har röstat på alliansen".

Det är ju aningen nedlåtande kan jag tycka som jobbat varenda dag i mitt liv och inte varit arbetslös så mycket som en förmiddag i hela mitt liv.
För mig handlar det om fan i mig inte om bidrag, det handlar om vilken sorts samhälle jag vill leva i.
Det stör mig inte för fem öre om jag måste hjälpa nån annan som behöver det.

Hur som helst så sitter Alliansen i regeringsställning därför att svenska folket i fria val bestämt så. Det är det som kallas demokrati och jag tycker att man bör respektera detta oberoende av egen politisk uppfattning. Att antyda att valutgången berodde på att "många" är dumma och naiva är bara fånigt.
AnitaO
CITAT (birgitek @ 04-11-2006, 10:03)
Hur som helst så sitter Alliansen i regeringsställning därför att svenska folket i fria val bestämt så. Det är det som kallas demokrati och jag tycker att man bör respektera detta oberoende av egen politisk uppfattning. Att antyda att valutgången berodde på att "många" är dumma och naiva är bara fånigt.

Visst är dom i regeringsställning, och det är ju bara att gilla läget.
Jag har inte använt varken ordet "dumma" eller "naiva", det är en övertolkning från din sida.

Vad gäller Moderaternas "marknadsföring" så tycker jag inte att den har varit helt ärlig.
Dom visar sina rätta färger nu, och jag står fast vid att "många" har insett det nu, vilket då inte innebär att dom är varken dumma eller naiva. Dom har trott på budskapet om "det nya arbetarpartiet", och det är inget fel att tro på vad människor säger. Det tycker i alla fall inte jag.
sudden
som jag förstått det så kan alla strejka minst de där två timmarna förutom de som arbetar åt staten och lyder under "lagen om anställning" - loa (osäker på förkortningen och om jag kallar den exakt rätt nu)
herkules
CITAT (AnitaGg @ 04-11-2006, 10:25)

jag gör inte det - jag kommer slåss tills jag dör mot en borgelig regering!
birgitek
CITAT (herkules @ 04-11-2006, 15:55)

SLÅSS MOT verkar inte särskilt konstruktivt, är det inte bättre ATT jOBBA för ett alternativ?
bIRGIT eK
AnitaO
CITAT (birgitek @ 04-11-2006, 15:03)
CITAT (herkules @ 04-11-2006, 15:55)

SLÅSS MOT verkar inte särskilt konstruktivt, är det inte bättre ATT jOBBA för ett alternativ?
bIRGIT eK

Same shit, different name smile.gif
herkules
jo, så klart jobba är bättre men jag kände mig lite revolutionistisk rolleyes.gif
skäran
CITAT (sudden @ 04-11-2006, 10:26)
som jag förstått det så kan alla strejka minst de där två timmarna förutom de som arbetar åt staten och lyder under "lagen om anställning" - loa (osäker på förkortningen och om jag kallar den exakt rätt nu)

jo, visst är det så men Lagen om offentlig anställning gäller även de som är anställda av kommun och landsting http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19940260.HTM
Lagen gäller inte de som är privatanställda även om man jobbar inom vården.
cic
CITAT (herkules @ 04-11-2006, 09:43)
det strejkas  åt helskotta för lite i detta land!  :)

Hear hear! smile.gif
Tezzla
CITAT (AnitaGg @ 04-11-2006, 07:27)
CITAT (Tezzla @ 03-11-2006, 14:53)
CITAT (AnitaGg @ 03-11-2006, 15:49)
...eftersom du misstänkte att jag saknade respekt för andra människor.

Hallå!! Jag har aldrig påstått eller menat att du saknar respekt för människor! Snälla gör inte så vilda tolkningar!

sad.gif

Vilda tolkningar?
Så här skrev du:
"Har ni så låg syn på människor att ni tror att de inte vet vad de gör?"

Tycker inte att min tolkning om respekt är särskilt "vild".

Om du går tillbaka en sida och läser mitt andra inlägg så ser du att jag faktiskt redan förklarat detta.
ingrid fuxwall
CITAT (Tezzla @ 03-11-2006, 12:47)
Jag förstår inte.

Vi har haft val i detta land för lite mer än en månad sedan. Majoriteten av röstarna ansåg att den borgerliga sidan skulle få styra landet i minst 4 år. Detta med sänkt a-kassa har aldrig varit någon hemlighet. Det är inget som helt plötsligt presenterades efter valet utan det har varit en självklarhet under lång tid.

Majoriteten av svenska folket köpte detta, och NU, drygt en månad senare ska det demonstreras och strejkas? wacko.gif

Tänker på samma sätt som dig - varför ska man strejka för något som majoriteten beslutat?

ingrid
cic
CITAT (ingrid fuxwall @ 05-11-2006, 23:35)
varför ska man strejka för något som majoriteten beslutat?

ingrid

För att man tycker något annat såklart.. blink.gif
Margaretha
CITAT (cic @ 05-11-2006, 23:59)

ingrid

Jag har en kollega, som om ett majoritetsbeslut på konferenser eller möten av diverse slag går henne emot, struntar i att följa det. Av det enkla skälet att hon inte röstat så, och då behöver hon inte bry sig, tycker hon!!!

Hur kan man inbilla sig, att man är för ett demokratiskt styrelseskick, om man inte kan ta en förlust och acceptera sakernas ordning? Självklart har man alltid rätt att arbeta politiskt för det man själv tror på och försöka få en ändring till stånd i nästa val, men att strejka och sabotera på olika sätt..... Usch, vad det känns lågt!

Ska man inte följa lagar, som ett parti stiftat, som man inte själv röstat på, eller betala skatter, som inte "mitt" parti varit med och beslutat om, vad blir det då av vårt land???

Dessutom undrar jag vad den här typen av uppvigling har på Odla att göra? sad.gif
herkules
CITAT (Margaretha @ 06-11-2006, 15:51)

ingrid

Jag har en kollega, som om ett majoritetsbeslut på konferenser eller möten av diverse slag går henne emot, struntar i att följa det. Av det enkla skälet att hon inte röstat så, och då behöver hon inte bry sig, tycker hon!!!

Hur kan man inbilla sig, att man är för ett demokratiskt styrelseskick, om man inte kan ta en förlust och acceptera sakernas ordning? Självklart har man alltid rätt att arbeta politiskt för det man själv tror på och försöka få en ändring till stånd i nästa val, men att strejka och sabotera på olika sätt..... Usch, vad det känns lågt!

Ska man inte följa lagar, som ett parti stiftat, som man inte själv röstat på, eller betala skatter, som inte "mitt" parti varit med och beslutat om, vad blir det då av vårt land???

Dessutom undrar jag vad den här typen av uppvigling har på Odla att göra? sad.gif

jag ser inte denna tråd som ett uppviglingsupprop utan mer som ett häftigt diskussionsämne. det är roligt att diskutera sådana här ämnen utan personangrepp och andra dumheter. smile.gif

sen efterlyser jag faktiskt demokratin i samhället - var har den tagit vägen de sista 10-15 åren?
Pirum
En opinionsundersökning i Metro idag ,frågan ställd ungefär : "Ska avgiften till a-kassan höjas för att finansiera skattesänkningar" visar att det bara är bland moderater, kristdemokrater och centerpartister det finns en liten majoritet för. De flesta är emot, på vänstersidan är motståndet kompakt. En av de frågor där det skiljer mest mellan blocken faktiskt, konstigt att det inte diskuterades mer under valrörelsen. (Jag tycker iaf inte det diskuterades tillräckligt)

Har inte exakta siffror från Metro, men de finns på nätet, jag har dock inte tid att kolla dem nu.
AnitaO
CITAT (Margaretha @ 06-11-2006, 15:51)

ingrid

Jag tycker inte att det är riktigt samma sak.
Ett företag är inte en demokrati.
Däremot lever vi i en demokrati. Det innebär givetvis att alla måste följa dom beslut som tas i riksdagen.
Men inte tusan innebär det samtidigt att ingen får lov att säga sin mening med att protestera mot beslutet.
Margaretha
CITAT (skäran @ 03-11-2006, 10:40)
Hej!

Sveriges Arbetares Centralorganisation (SAC-Syndikalisterna) har varslat om politisk strejk 15/11 i protest mot regeringens förslag på försämrad a-kassa. Varslet gäller alla lönearbetare i Sverige förutom de som lyder under Lagen om offentlig anställning. De lönearbetare som är med i medlemsorganisation av SAC strejkar hela dygnet, övriga kan strejka 2 timmar.

läs mer på www.sac.se.

Det var faktiskt så här det började - om någon minns.

Diskutera, säga sin mening, på demokratisk väg försöka få en ändring till stånd - javisst, det är uppfriskande - men man måste också kunna acceptera att situationen är som den är, och inse att inte Rom byggdes på en dag.

Diskutera och säga sin mening är inte samma sak som att strejka och försöka sabotera på olika sätt. Det är i alla fall min åsikt.
birgitek
CITAT (Margaretha @ 06-11-2006, 16:51)
CITAT (skäran @ 03-11-2006, 10:40)
Hej!

Sveriges Arbetares Centralorganisation (SAC-Syndikalisterna) har varslat om politisk strejk 15/11 i protest mot regeringens förslag på försämrad a-kassa. Varslet gäller alla lönearbetare i Sverige förutom de som lyder under Lagen om offentlig anställning. De lönearbetare som är med i medlemsorganisation av SAC strejkar hela dygnet, övriga kan strejka 2 timmar.

läs mer på www.sac.se.

Det var faktiskt så här det började - om någon minns.

Diskutera, säga sin mening, på demokratisk väg försöka få en ändring till stånd - javisst, det är uppfriskande - men man måste också kunna acceptera att situationen är som den är, och inse att inte Rom byggdes på en dag.

Diskutera och säga sin mening är inte samma sak som att strejka och försöka sabotera på olika sätt. Det är i alla fall min åsikt.

Nej det där från SAC är ju ren politisk propagande från en liten obetydlig grupp.
Birgit Ek
sudden
bara för att vi har val vart 4:e år betyder det inte att vi ska luta oss tillbaka och godta varenda knepigt och idiotiskt förslag som regeringen hittar på!

anledning till att strejk öht finns är för att befolkningen ska kunna stoppa ett riktigt jävla dumt förslag som bara några tycker är bra och som drabbar alla de andra människorna så hårt att de faktiskt håller på att gå på knäna i en privat konkurs. eller liknande...

strejk är ett demokratiskt verktyg för att inte hälften ska få lida för att andra hälften inte tänker längre än näsan räcker bara för att deras plånbok klarar det....

Jag har verkligen inte lust att betala drygt 200 mer varje månad till a-kassan för att alla som tjänar mer än 3 gånger mer än mig ska få mindre i skatt.... jag och min sambo sitter denna dag med 50 kr på fickan. till löning. allt är betalat utom människornas mat i familjen... vi klarar inte den höjningen. då får vi sluta äta helt i såna fall... vi är inte ensamma om att inte klara den här höjningen.. eller många andra av moderaternas påhitt... min sambo röstade blått men har nu fått en rejäl tankerynka mellan ögonen - ska då inte han kunna tala om att han faktiskt inte gillar konsekvenserna av moderaternas tilltag? bara för att man tycker att ett parti är det bästa av det som bjuds betyder det inte att man tycker att allt de gör är bra och då måste man - alla - kunna säga till på något sätt. dvs strejk som i detta fall. annars kan man ju maila dem eller skicka ett brev... för det bryr de sig nog om jättemycket!!

jag hoppas ni förstår mig och inte misstolkar mig nu.
cic

Och strejka och försöka sabotera är två helt olika saker. Det är i alla fall min åsikt.
sudden
att diskutera med politiker har ju visat sig fungera........ det är därför som strejken uppfanns.. för att det räcker med att diskutera så blir allt bra....
Klura
Alltså jag borde inte ha öppnat denna tråd.
Gillar inte trådar som handlar om politik, det blir ofta tjafs.
Nu hade jag tyvärr inget att läsa till kaffet så då blev det så...

En fråga bara om nån kan vara vänlig och tala om vad den anser.
Om man röstar på ett parti, spelar ingen roll vilket, innebär det då att man till 100% tycker om det som de jobbar för?
Själv har jag alltid svårt att välja när det är dags att rösta för jag tycker nästan alla partier har både bra och dåliga förslag.
Det är ju som med olika religoner. Vissa följer allt till punkt och pricka medans andra avviker lite.
Som exempel så lunchade jag ihop med två muslimer varav den ena åt griskött. Den lunchen var inte rolig kan jag ju berätta.

Hm! Jag kanske borde ha öppnat en ny tråd med min fråga?
herkules
CITAT (Klura @ 08-11-2006, 09:57)
Om man röstar på ett parti, spelar ingen roll vilket, innebär det då att man till 100% tycker om det som de jobbar för?
Själv har jag alltid svårt att välja när det är dags att rösta för jag tycker nästan alla partier har både bra och dåliga förslag.

Absolut inte!
Jag är sosse och tycker inte som dom i allt. Det finns val då jag inte har röstat på dem (som nu det sista). Däremot skulle jag aldrig kunna byta "block". Det jag står för och tror på finns liksom inte i det motsatta blocket.
Sen tycker jag att det är intressant att diskutera politik, inte behöver man bli osams smile.gif
Margaretha
CITAT (cic @ 07-11-2006, 21:57)

Och strejka och försöka sabotera är två helt olika saker. Det är i alla fall min åsikt.

Det är med stor tvekan jag svarar i den här "avsomnade" tråden, men jag vill bara kort förklara vad jag menar.

En strejk drabbar väldigt ofta tredje man, och då menar jag inte bara den som äger ett företag - och som tydligen inte räknas. Jag är själv INTE i den sitsen, så jag talar inte i egen sak.

Försöka sabotera. Jag tror faktiskt, att man kan säga att man saboterar för andra genom att strejka, men jag menade i första hand inte det utan sådana dumheter som syndikalisterna i Malmö hade för sig tidigare i år när man - efter att en medlem blivit omplacerad, om jag minns rätt - handgripligt hindrade andra anställda från att komma in på sin arbetsplats på stadsdelskontoret. Då försöker man ju både sabotera verksamheten och ställer till stort obehag för de anställda.

Jag tror visst att insändare, listor och fredliga manifestationer av olika slag har betydelse för opinionsbildningen och skall förekomma i en demokrati. Och självklart ska man få framföra sina åsikter i olika sammanhang. Bara det inte "saboterar" andras "tajta" vardag.

Härmed är detta ämne uttömt för min del. smile.gif
cic
CITAT (Margaretha @ 10-11-2006, 09:19)
CITAT (cic @ 07-11-2006, 21:57)

Det är med stor tvekan jag svarar i den här "avsomnade" tråden, men jag vill bara kort förklara vad jag menar.

En strejk drabbar väldigt ofta tredje man, och då menar jag inte bara den som äger ett företag - och som tydligen inte räknas. Jag är själv INTE i den sitsen, så jag talar inte i egen sak.

Försöka sabotera. Jag tror faktiskt, att man kan säga att man saboterar för andra genom att strejka, men jag menade i första hand inte det utan sådana dumheter som syndikalisterna i Malmö hade för sig tidigare i år när man - efter att en medlem blivit omplacerad, om jag minns rätt - handgripligt hindrade andra anställda från att komma in på sin arbetsplats på stadsdelskontoret. Då försöker man ju både sabotera verksamheten och ställer till stort obehag för de anställda.

Jag tror visst att insändare, listor och fredliga manifestationer av olika slag har betydelse för opinionsbildningen och skall förekomma i en demokrati. Och självklart ska man få framföra sina åsikter i olika sammanhang. Bara det inte "saboterar" andras "tajta" vardag.

Härmed är detta ämne uttömt för min del. smile.gif

Men då är vi nog överrens i alla fall. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon