|
Gossen Ruda
07-11-2006, 12:11
Jag har mejlat lyssnarservice på Sveriges Radio. Vem blir först?
CITAT (Gossen Ruda @ 07-11-2006, 12:11) Jag har mejlat lyssnarservice på Sveriges Radio. Vem blir först?  Heja, heja friskt humör. Huvudsaken vi löser gåtan så folk kan sova ordentligt på nätterna
CITAT (AnitaGg @ 07-11-2006, 11:12) Huvudsaken vi löser gåtan så folk kan sova ordentligt på nätterna  Jatack!
CITAT (Gossen Ruda @ 07-11-2006, 12:11) Jag har mejlat lyssnarservice på Sveriges Radio. Vem blir först?  Nu är jag riktigt nära lösningen.
Blomstertanten
07-11-2006, 13:13
men alltså !!!! Klockan är nu över 13.00 och ingen lösning än ? Har ingen aning om vilken låt det är , men är så nyfiken så jag snart går upp i limningen
Jag också - och var är Gammelnalle som ställt till denna oreda för oss.
klicka på SÖK så får du fram Kerstin Dahl som gjort den 1966 Nu ger jag nog upp.
Blomstertanten
07-11-2006, 13:36
CITAT (Alba @ 07-11-2006, 13:33) Jag också - och var är Gammelnalle som ställt till denna oreda för oss. Han håller sig undan den rackarn
Tadam!!! Nu har jag pratat med en person som ska skicka texten till mig med post. Tyvärr gick det inte att maila, så ni får ge er till tåls nån dag till
gammelnalle
07-11-2006, 13:46
Håller mig undan!! ???? Nä, men vissa av oss måste jobba!!! Och jag repeterar: Imponerad av allt ert engagemang.. så SNART får vi säkert svar på gåtan om vem och vad låten heter... sen om jag får tag i texten... tja... men jag håller iallafall er igång!!! inte ens siten i USA (?) har hittat något..
CITAT (AnitaGg @ 07-11-2006, 13:43) Tadam!!! Nu har jag pratat med en person som ska skicka texten till mig med post. Tyvärr gick det inte att maila, så ni får ge er till tåls nån dag till  Sååå spännande Anita. då behöver jag inte beställa den. Ringde nyss till ljud och bildarkivet... man kan få lyssna på inspelningen men då får man ta sig till kungliga hufvudstaden
Blomstertanten
07-11-2006, 13:49
CITAT (askar @ 07-11-2006, 13:48) CITAT (AnitaGg @ 07-11-2006, 13:43) Tadam!!! Nu har jag pratat med en person som ska skicka texten till mig med post. Tyvärr gick det inte att maila, så ni får ge er till tåls nån dag till  Sååå spännande Anita. då behöver jag inte beställa den. Ringde nyss till ljud och bildarkivet... man kan få lyssna på inspelningen men då får man ta sig till kungliga hufvudstaden  kan dom inte skruva upp ljudet så vi kan få höra ?
CITAT (gammelnalle @ 07-11-2006, 13:46) sen om jag får tag i texten... tja... Jo, men den killen jag pratade med skulle skicka texten till mig, så då kan jag skriva ner den här så fort jag fått den
CITAT (Blomstertanten @ 07-11-2006, 13:49) Ringde nyss till ljud och bildarkivet... man kan få lyssna på inspelningen men då får man ta sig till kungliga hufvudstaden  kan dom inte skruva upp ljudet så vi kan få höra ?  Nej tyvärr...det tyckte jag var dålig stil Vill man höra någon inspelning så gör de en kopia som man får lyssna på, på plats.
CITAT (AnitaGg @ 07-11-2006, 12:43) Tadam!!! Nu har jag pratat med en person som ska skicka texten till mig med post. Tyvärr gick det inte att maila, så ni får ge er till tåls nån dag till  Ser fram emot det, så får man då äntligen sinnesro...  . Sa dom vad det var för en artist som sjöng den också?
CITAT (Betty @ 07-11-2006, 14:05) CITAT (AnitaGg @ 07-11-2006, 12:43) Tadam!!! Nu har jag pratat med en person som ska skicka texten till mig med post. Tyvärr gick det inte att maila, så ni får ge er till tåls nån dag till  Ser fram emot det, så får man då äntligen sinnesro...  . Sa dom vad det var för en artist som sjöng den också?  Jag frågade inte, men det är nog Kerstin Dahl som Agneta fick fram tidigare.
Så skönt - nu kanske jag får en lugn stund och kan gå från datorn.
I mina tankar känns det som om damen i fråga som sjunger gör det tillsammans med en man - men vem ?
Gossen Ruda
07-11-2006, 14:33
Jag har fått svar från lyssnarservice nu. Kerstin Dahl och Lars-Rune Jäverbrant, Scan-disc SC 1044 utgiven 1966. Skivan heter Bara ännu en dans.
gammelnalle
07-11-2006, 14:37
CITAT (Gossen Ruda @ 07-11-2006, 14:33) Jag har fått svar från lyssnarservice nu. Kerstin Dahl och Lars-Rune Jäverbrant, Scan-disc SC 1044 utgiven 1966. Skivan heter Bara ännu en dans. oops!! Har inget minne av att de var dessa personer... men kan nog stämma.. LR Jävebrant är , om jag minns rätt, från (traken av) Nybro, och har spelat och sjungit en hel del visor och ballader. (Jo jag har sett honom uppträda) TACK för det Åke! b
Dessutom finns en version från Hagge Geigerts revy 1977 kallad "Hagge".
Gossen Ruda
07-11-2006, 14:41
Tack själv för aktivitetsinjektionen. Just att det inte var några direkta kändisar gjorde nog att gissningarna gick höga. Det var den enda skivan med den titeln som grammofonarkivet hade och då finns det säkert ingen mer.
Hm - Lars-Rune Jäverbrant känner jag inte till.
Huvudsaken är att mysteriet är löst och att du Gammelnalle kan ta låten vid någon annat framträdande kanske.
Gossen Ruda
07-11-2006, 16:11
Då kan du lära dig mer här. Tycks förutom att vara musiker även vara verksam inom vänsterpartiet i Nybro.
Hmm... ingen aktivitet i tråden idag ser jag Inga fler som otåligt väntar på texten.
gammelnalle
08-11-2006, 20:11
jo jag iallafall... men jag tror fortfarande att det var (ÄVEN) några andra som sjöng låten.. man (jag) borde ha kommit ihåg det...och LRJ plingar inte till... b jag undrar även om det är DEN Kerstin Dahl som har doat/körat i Eurovision contest sammanhang?? http://stp.ling.uu.se/~malwes/mel/ar/1972.htmlja mysteriet tätnar!!
CITAT (gammelnalle @ 08-11-2006, 19:11) jo jag iallafall... men jag tror fortfarande att det var (ÄVEN) några andra som sjöng låten.. man (jag) borde ha kommit ihåg det...och LRJ plingar inte till... b jag undrar även om det är DEN Kerstin Dahl som har doat/körat i Eurovision contest sammanhang?? http://stp.ling.uu.se/~malwes/mel/ar/1972.htmlja mysteriet tätnar!! Jag är inne på samma spår. Det stämmer inte riktigt för mig. Har funderat även i dag men jag kommer ingen vart.
CITAT (gammelnalle @ 08-11-2006, 20:11) jo jag iallafall... men jag tror fortfarande att det var (ÄVEN) några andra som sjöng låten.. man (jag) borde ha kommit ihåg det...och LRJ plingar inte till... b jag undrar även om det är DEN Kerstin Dahl som har doat/körat i Eurovision contest sammanhang?? http://stp.ling.uu.se/~malwes/mel/ar/1972.htmlja mysteriet tätnar!! Visst är det fler som sjungit den... jag minns från ett teveprogr hur ett par sjöng duetten och sedan vandrade bort hållandes om varann..... Sen går vi hem till vårt...... Tror inte att jag drömt den scenen. Jag skulle vilja få det att vara någon av sångerskorna som nu är i 60 -70 års ålder. LRJ ? plingar inte hos mig heller
titti49zon6
08-11-2006, 21:07
Jag funderar vidare Kan det ha varit Monica Z och Svante Thuresson i någon revy
CITAT (titti49 @ 08-11-2006, 21:07) Jag funderar vidare Kan det ha varit Monica Z och Svante Thuresson i någon revy  Svante Thuresson har jag letat på igår... men hittade inget. Kan det kanske vara så att det var i någon revy och därför inte finns i listorna. Enl uppgift jag fick så skulle låten också varit med i Hagges revy 1977 men när jag letade på den så hittade jag inget där heller.
Gossen Ruda
08-11-2006, 22:29
Det är ju inte otroligt att några andra sjungit den i TV men någon mer skivinspelning hade inte grammofonarkivet.
ninnisky
09-11-2006, 19:50
I eftermiddags ringde plötsligt Cyndee Peters röst i mina öron.. men vem var i så fall den manliges??
Blomstertanten
09-11-2006, 19:56
CITAT (gammelnalle) jo jag iallafall... men jag tror fortfarande att det var (ÄVEN) några andra som sjöng låten.. man (jag) borde ha kommit ihåg det...och LRJ plingar inte till... b jag undrar även om det är DEN Kerstin Dahl som har doat/körat i Eurovision contest sammanhang?? http://stp.ling.uu.se/~malwes/mel/ar/1972.htmlja mysteriet tätnar!! Jag tror Kerstin Dahl körade i Melodifestivalen 1966 tillsammans med Sylvia Wrethammar och ?????  Någon som vet ?
gammelnalle
09-11-2006, 20:32
jo, men var det DEN Kerstin?
b
*Stintan*
09-11-2006, 20:36
Som också var med i Country Four?
KERSTIN DAHL - är det samma person som Kerstin Bagge som giftade sig med Lars Bagge och bildade Gals & Pals. De medverkade väl i Hasse o Tages revyer. Kan det vara där den sångtexten finns ???
*Stintan*
09-11-2006, 20:50
Nej det är inte samma Kerstin men båda va med i kören på melodifestivalen
CITAT (Blomstertanten @ 09-11-2006, 18:56) CITAT (gammelnalle) jo jag iallafall... men jag tror fortfarande att det var (ÄVEN) några andra som sjöng låten.. man (jag) borde ha kommit ihåg det...och LRJ plingar inte till... b jag undrar även om det är DEN Kerstin Dahl som har doat/körat i Eurovision contest sammanhang?? http://stp.ling.uu.se/~malwes/mel/ar/1972.htmlja mysteriet tätnar!! Jag tror Kerstin Dahl körade i Melodifestivalen 1966 tillsammans med Sylvia Wrethammar och ?????  Någon som vet ? Annica Risberg körade ofta
Undras om inte Anitas text kommer med B-post Väntar också på brevbärarn
gammelnalle
10-11-2006, 07:17
CITAT (askar @ 09-11-2006, 23:48) Undras om inte Anitas text kommer med B-post Väntar också på brevbärarn  vofför inte som för Fantomen, med Appost....
Du har text m noter i inkorgen.
Sötnos gå hem din man är så klen Åh är han klen, vad ska jag göra mén men kom kära Frans bara ännu en dans sen går jag hem till min stackars man sen går jag hem till min stackars man.
Sötnos gå hem din man har fått slag Åh fick han slag han är ynklig och svag men kom kära Frans bara ännu en dans sen går jag hem till min stackars man sen går jag hem till min stackars man.
Sötnos gå hem din man har gått bort Åh gick han bort vi får ordna transport men kom kära Frans bara ännu en dans sen går jag hem till min stackars man sen går jag hem till min stackars man.
Sötnos gå hem du får ärva rätt bra vad var det du sá. Du får ärva rätt bra Nej nej kära Frans nu är ej tid för dans jag måste sörja min stackars man jag måste sörja min stackars man.
Texten är såå kul men samtidigt tankeväckande. Jag nu är texproblemet löst. Löser vi även artistens namn - eller artisterna tror jag nog det är.
Jaha... och nu när man fixat fram texten så är inte nalle här
Eva i Skåne
10-11-2006, 21:52
Kul text  Vet jag inte om jag håller med om Alba. Tycker den är mest tragisk Jag har också ett diffust minne av denna från tv nån gång, men om det är denna versionen vet jag inte säkert. Agneta. Tror du inte han är ute och trubadurar idag igen? Isåfall ännu en kväll utan texten... men den som väntar på nåt gott...
CITAT (Eva i Skåne @ 10-11-2006, 21:52) Kul text :blink: Vet jag inte om jag håller med om Alba. Tycker den är mest tragisk :unsure: Jag har också ett diffust minne av denna från tv nån gång, men om det är denna versionen vet jag inte säkert.
Agneta. Tror du inte han är ute och trubadurar idag igen? Isåfall ännu en kväll utan texten... men den som väntar på nåt gott... :rolleyes: Ja så kan det ju vara... tänkte jag inte på Jag var överraskad när jag igår mailade till ett ställe efter en stund fick jag mail som berättade att personen i fråga hade skickat mitt mail vidare till en annan och han i sin tur mailade mig sedan och berättade att texten var på väg per post. Jag hade ju bara undertecknat med för och efternamn samt ort. så jag mailade och undrade vart han skickat. Fick svar att han kollat på Eniro Fatta vad hjälpsamma människor det finns.
zaaritha
10-11-2006, 23:07
Ester och Abi Ofarim, ja---det är den version jag minns, också!
gammelnalle
12-11-2006, 22:01
TACK!!!!!!!
precis vad man behöver när man kommer hem efter att bilen har hämtats med bärgningsbil, gått 5km lättklädd (nåja, för årstiden dvs) för att ta sig ut på riksvägen igen, försökt att lifta 15 mil (busssen skulle inte gå förrän om 4 timmar) .... och genomfrusen...
mörkret som faller... och ännu kallare... givetvis till råga på allt elände så tog batterierna i mobilen slut!!
men HEM kom jag!! 3 bilar + en skjuts sista 1,5milen av en uppringd kompis, (jag fick låna en mobil av sista paret jag åkte med!!)
Det är inte BARA ni som är underbara!!... det finns fler trevliga hjälpsamma varelser där ute!!
b
ps jag ser att låten är från 1960!!
Gammelnalle: Idag fick jag brevet från STIM Det är ett notpapper med gitarrackord om du är intresserad. Fast du kanske redan har tagit ut den själv?
gammelnalle
14-11-2006, 13:42
CITAT (AnitaGg @ 14-11-2006, 10:20) Gammelnalle: Idag fick jag brevet från STIM Det är ett notpapper med gitarrackord om du är intresserad. Fast du kanske redan har tagit ut den själv? Tack Anita! Några problem med ackorden har jag inte , man jobbar på ackord... Jag måste väldigt ofta transponera dessutom (transponera= göra om till annan tonart) för att det skall passa min skrala stämma! Men om du kan se VEM som skrivit den svenska texten och NÄR och VAD HETER DEN på svenska?? Då kanske vi kan lista ut ...iallafall komma en bit på vägen, VEM som sjöng. Tvivlar inte alls på att LRJ har sjungit in den... men tror fortfarande att någon mer KÄND inspelning finns?? Vi är ju många som har något minne av den.... och Tack för ditt engagemang. på Fredag kanske det blir "invigning" av låten....
CITAT (gammelnalle @ 14-11-2006, 13:42) CITAT (AnitaGg @ 14-11-2006, 10:20) Gammelnalle: Idag fick jag brevet från STIM :) Det är ett notpapper med gitarrackord om du är intresserad. Fast du kanske redan har tagit ut den själv? Tack Anita! Några problem med ackorden har jag inte , man jobbar på ackord... Jag måste väldigt ofta transponera dessutom (transponera= göra om till annan tonart) för att det skall passa min skrala stämma! Men om du kan se VEM som skrivit den svenska texten och NÄR och VAD HETER DEN på svenska?? Då kanske vi kan lista ut ...iallafall komma en bit på vägen, VEM som sjöng. Tvivlar inte alls på att LRJ har sjungit in den... men tror fortfarande att någon mer KÄND inspelning finns?? Vi är ju många som har något minne av den.... och Tack för ditt engagemang. på Fredag kanske det blir "invigning" av låten....  Låten heter "Bara ännu en dans" Skriven av C.C Carter (men det visste vi ju redan.) Svensk text: Per Anders Boquist Kletar ner accorden också Intro: C G7 C7 F G7 C C Melodi: C G7 G7 C C G7 G7 C C G7 G7 C C G7 C7 F G7 E7 Ami C G7 C7 F G7 C C Det är 100 år sen jag spelade ett gitarraccord, så jag hoppas du fattar nåt av det jag skriver Lycka till på fredag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|