Full version: Arg så jag kokar !
Sidor: 1, 2
Kat
CITAT (Tezzla @ 06-11-2006, 00:33)
Självklart ska man inte slå ihop de två högtiderna. Det är ju två högtider som har lika lite gemensamt som påsk och midsommar...

De två högtiderna har mycket gemensamt faktiskt. Förutom att de båda handlar om döden, så skapades Alla helgona faktiskt EFTER Halloween, eftersom den katolska kyrkan tyckte illa om den hedniska högtiden.
Kat
CITAT (LadyG @ 06-11-2006, 00:14)
Skitsnack! Påven Gregorius IV förmådde år 855 Ludvig den fromme att införa en allhelgonafest i det karolingiska riket och seden spred sig snabbt, kan man läsa på Svenska kyrkans hemsida vilket antyder att Allhelgona existerade även före det året.

Kallar du det sen import???

Ja. Alla helgona som den ser ut idag skrevs in så sent som på 60-talet, eftersom någon politiker tyckte att det var en trevlig tradition att ta in.

Det du talar om är ett firande av helgon. Det vi kallar alla helgons dag handlar egentligen om alla själars dag.

Summan av kontentan är att traditioner blir sådana för att några vill ta upp dem. Att vissa sedan väljer att se vissa högtider som mer värdefulla än andra, gör inte att det är rätt att förringa andras upplevelse av dem.
Anma
CITAT (Kat @ 06-11-2006, 22:56)
Det vi kallar alla helgons dag handlar egentligen om alla själars dag.

Precis. och därför tycke jag att det absolut inte ska firas samma helg som spökerihelgen halloween. Oavsett när dessa traditioner kommit till oss.

Därmed inte sagt att jag ogilla halloween, bara buset och tiggeiet. Att ha halloweenfest är bland det roligaste festtema man kan ha.
Anma
Kopierat från Odla.nu... (och då måste det ju vara rätt! tongue.gif )

"Allhelgonahelgen
2006
Text: Sylvia Svensson
Foto: Bernt Svensson

Allhelgonahelgen blandas ofta samman med Halloween, som har kommit till Sverige under senare år. De båda helgerna har vissa beröringspunkter, men det är inte alls samma sak.

Alla helgons dag har traditioner sedan 800-talet, då blev 1 november en kristen helgdag och kallades Saints Day eller All Hallows (Allhelgonadagen). Den firades först till minne av den kristna kyrkans helgon och återinfördes i Sverige år 1954. Allhelgonadagen är den 1 november även hos oss. Den är dock inte längre en helgdag.

Alla helgons dag firas på den lördag som infaller mellan den 31 oktober och den 6 november, i år den 4 november. Dagen därefter, Alla själars dag, är en dag som började firas på 1100-talet till minne av de döda. Man skulle minnas sina nära och kära som gått bort och som väntar på återuppståndelsen på kyrkogården.

Dessa dagar borde alltså stå för ljus, kärlek och värme, att minnas sina kära bortgångna, såsom Allhelgonahelgen innebar förr. Tyvärr har den blivit något av en spökhelg med det kommersiella Halloween-firandet, som alltmer har tagit över och som står för döden, det onda och våld.

Men för att återupprätta firandet av vår vackra, traditionella dubbelhelg Allhelgonahelgen, borde vi kanske främst ha den som en dag att minnas de anhöriga som gått före. En helg för eftertanke, att samlas med släkt och vänner, att glädjas åt de goda minnena, få sörja och att lyfta fram hoppet om det eviga livet.

Som ett sätt att minnas kan vi ställa vackra vinterdekorationer och tända minnesljus på gravarna. Det ser mycket vackert ut på kyrkogårdarna med alla de tusentals små ljuspunkter som lyser där i mörkret på kvällen!

Man kan på Allhelgonahelgen tillsammans med barnen ha en liten minnestund. Vi kan plocka fram ett album med bilder på släktingar som gått bort och titta på bilderna tillsammans med barnen. Vi kan passa på och berätta för barnen om dessa människor, vilka de var, när de levde och vad de betydde för oss. Tänd också ljus på bordet till minne av de döda, men glöm inte det när minnestunden är över!"
Kat
Jag håller inte med om att Halloween står för våld och otäckheter. Snarare är det ett sätt att avdramatisera det som har med döden att göra, genom att skoja om det.

Jag är väldigt less på hela den svenska idén om att se döden som något som skall bemötas med vördnad och stillhet. Snarare borde den döde minnas på samma sätt som hon levt. Hur många lever sitt liv på "ett värdigt sätt"?
Jag önskar att vi kunde skrika, gråta, vråla, skratta och dansa, istället för att smyga stillsamt och ödmjukt buga för dem man inte längre behöver smyga inför.
Visst är det vackert med ljus på kyrkogården, men det behöver inte omges av stillhet för att vara fint.
Magdis
CITAT (Kat @ 06-11-2006, 22:23)
Jag är väldigt less på hela den svenska idén om att se döden som något som skall bemötas med vördnad och stillhet. Snarare borde den döde minnas på samma sätt som hon levt. Hur många lever sitt liv på "ett värdigt sätt"?

Men man behöver inte göra ett spektakel av det för det.
cic
Och i bla. Mexico firar man Día de los Muertos (De dödas dag). Där minns man de döda med fest och glam. Säger inte att just det passar mig bättre, men det visar bara på att det finns många olika kulturella skillnader i hur vi minns våra avlidna.

Day of the dead
Kathy
Jag håller inte med om att Halloween står för våld och otäckheter. Snarare är det ett sätt att avdramatisera det som har med döden att göra, genom att skoja om det.

Näää...Halloween står inte alls för våld och otäckheter.

CITAT

Halloween, eller egentligen All Hallows Even som betyder alla helgons afton, är namnet på allhelgonaafton, den 31 oktober, i anglosaxiska (engelskspråkliga) länder.

Kom till USA med invandrare från Irland

Traditionen att fira Halloween kom till USA med irländska invandrare på 1840-talet. Halloweens ursprung kan spåras i den uråldriga förkristna keltiska nyårsfesten Samhain, som firades 31 oktober som en markering att sommaren var slut och vintern började. Samhain betraktades som en gränsöverskridande natt då de döda antogs återvända till jorden. Därför tändes eldar för att vägleda dem och skrämma bort häxor, som ansågs vara särskilt aktiva denna natt. Även olika naturväsen, som till exempel älvor, menades vara i farten. För att blidka alla sorters väsen som var ute denna natt satte man ut mat och dryck till dem.

Denna natt ägnade man sig också åt skämt och upptåg, som en markering av övergången till den långa vintern. Utklädda och maskerade gick man från hus till hus och tiggde ihop till ett kalas. Om man inte fick någonting straffades värdfolket genom att man ställde till med upptåg.

källa:http://www.nordiskamuseet.se
Kat
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 06-11-2006, 22:33)

Vad är ett spektakel?
Det är väl en definitionsfråga!
Anma
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 06-11-2006, 23:33)

Håller med er båda här...
cic
CITAT (Kat @ 06-11-2006, 22:44)

Vad är ett spektakel?
Det är väl en definitionsfråga!

Exakt.

Citerar mig själv:
CITAT
Och i bla. Mexico firar man Día de los Muertos (De dödas dag). Där minns man de döda med fest och glam. Säger inte att just det passar mig bättre, men det visar bara på att det finns många olika kulturella skillnader i hur vi minns våra avlidna.

Day of the dead

Länker fungerar tyvärr inte när man citerar som jag gjorde här. Day of the dead
askar

Nej varför ska man göra spektakel.

Vi behöver inte ändra vårt sätt att hedra och minnas
våra bortgångna bara för att man i en del andra länder
festar vid gravarna.
"Andra" gör som traditionen i deras länder bjuder...
vi gör som vår tradition.

Den som vill festa vid sin anhörigs grav kan ju göra det
utan att kräva att alla ska dansa efter hans pipa.
Magdis
CITAT (askar @ 07-11-2006, 08:30)
Vi behöver inte ändra vårt sätt att hedra och minnas
våra bortgångna bara för att man i en del andra länder
festar vid gravarna.
"Andra" gör som traditionen i deras länder bjuder...
vi gör som vår tradition.

Den som vill festa vid sin anhörigs grav kan ju göra det
utan att kräva att alla ska dansa efter hans pipa.

Precis vad jag menar. Att klä ut sig till spöken och benrangel och dansa på gravarna tycker jag är spektakel. Och sånt drabbar ju inte bara dem som tycker det är roligt. Ungar som drar runt och kletar ner folks hus med ägg är också spektakel.
pejori
vad du gör Blopmstertanten...kasta inte tillbaka!!! laugh.gif laugh.gif

Äggkastning ledde till skallskada

Äggkastning fick oanade konsekvenser
Polisen i Kungälv utredde på torsdagskvällen en något förvirrad händelse. Det hela ska ha börjat med att två yngre flickor kastade ägg mot ett fönster. Den boende som inte uppskattade tilltaget ska då ha kastat ägg tillbaka. Då ska en ytterligare person dykt upp som uppfattar det hela som att flickorna blivit attackerade och försöker hjälpa dem. Personen slår därför den boende i huvudet med ett rör, vilket orsakar en lindrigare skallskada.

- Det råder väl en massa missuppfattningar här om vad som ska ha hänt, så vi vet inte var det här ärendet slutar, säger Stefan Gustavsson, vid polisens länskommunikationscentral till Sveriges Nyheter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon