Sidor: 1, 2
Hannele
CITAT (Rapchic @ 10-11-2006, 21:11)
det finns kjolar specialgjorda för killar
jag tycker inte ha ser så feminin ut

Majoritet av män på den här jorden bär klänning... finns lite olika modeller.
Hannele
CITAT (stina @ 10-11-2006, 14:53)
Jag går i alla fall inte igång på män med kjol!
Det är sexigt med män i kjol. wub.gif

Hoppas dessa illustrerar "rätt" ålder"...
askar
CITAT (Hannele @ 10-11-2006, 22:09)

och toalettborste laugh.gif
Hannele
CITAT (askar @ 10-11-2006, 22:13)
CITAT (Hannele @ 10-11-2006, 22:09)

och toalettborste laugh.gif

Smaken är olika, även har på Odla. smile.gif
Pirum
CITAT (Hannele @ 10-11-2006, 21:48)

Ja, långbyxor, ett relativt nypåfunnet plagg, är väl egentligen undantaget. Fast ja, den här diskussionen om vad som är kvinnligt/manligt beror ju väldigt mycket på vad man själv lägger i begreppet. Jag tycker att en kvinna utan smink iklädd jeans kan se kvinnlig ut, medan en annan kvinna med smink och klänning kan se ut som en transvestit. Alltså är det inte i kläderna eller sminket kvinnligheten sitter.

Däremot kan man nog konstatera att den (i detta land) rådande generella uppfattningen är att det inte är manligt att bära kjol. Och för 100 år sedan var det nog väldigt okvinnligt att ha långbyxor. Fick inte Greta Garbo en massa kritik för att hon var fräck nog att ha långbyxor? (tillägg : vill inflika att jag inte tror Garbo var filmkändis för 100 år sedan smile.gif )
askar
CITAT (Pirum @ 10-11-2006, 23:09)
CITAT (Hannele @ 10-11-2006, 21:48)

Ja, långbyxor, ett relativt nypåfunnet plagg, är väl egentligen undantaget. Fast ja, den här diskussionen om vad som är kvinnligt/manligt beror ju väldigt mycket på vad man själv lägger i begreppet. Jag tycker att en kvinna utan smink iklädd jeans kan se kvinnlig ut, medan en annan kvinna med smink och klänning kan se ut som en transvestit. Alltså är det inte i kläderna eller sminket kvinnligheten sitter.

Däremot kan man nog konstatera att den (i detta land) rådande generella uppfattningen är att det inte är manligt att bära kjol. Och för 100 år sedan var det nog väldigt okvinnligt att ha långbyxor. Fick inte Greta Garbo en massa kritik för att hon var fräck nog att ha långbyxor?

Kvinnor inte bära långbyxor... då behöver du inte gå 100 år tillbaka.

Det räcker med att gå till mitten av nittonhundrasextiotalet..
då föddes vårt första barn och mamma min sa..
Tösen min ..du har väl inte byxor på dig när du går ut med barnvagnen.

Inte så konstigt eg för då fanns ju inte ens strumpbyxan allmänt.
Resårgördel och nylonstrumpor var vad dåtidens kvinnor hade att välja. tongue.gif

Inte fanns blöjor heller... vi köpte nät och cellstoff
vek cellstoffen och stoppade in i nätet..
Men mest använde vi tygblöjor. smile.gif
Hannele
CITAT (askar @ 10-11-2006, 23:23)

På 1970-talet fick jag inte bära långbyxor på mitt arbete! wacko.gif
Inom vården.
askar
CITAT (Hannele @ 10-11-2006, 23:29)
CITAT (askar @ 10-11-2006, 23:23)

På 1970-talet fick jag inte bära långbyxor på mitt arbete! wacko.gif
Inom vården.

Utvecklingen går framåt. smile.gif
Berith
CITAT (cic @ 10-11-2006, 13:44)
CITAT (Berith @ 10-11-2006, 10:52)
CITAT (cic @ 09-11-2006, 19:47)
CITAT (Hannele @ 09-11-2006, 10:24)
Kvinnlig vill jag se ut.. I alla fall när jag inte jobbar i trädgården.

Måste vara jobbigt att byta kön med kläder.. Jag är alltid kvinna. Oavsett om jag har kjol eller byxor.. rolleyes.gif

Men... unsure.gif visst kan man vara okvinnlig även om man är kvinna? För mej är det inget = mellan kvinnlig och kvinna.

Hade en kompis för några år sen som hette Lena (förhoppningsvis finns hon fortfarande under det namnet) och hon var verkligen inte kvinnlig. Men kvinna! Hon var korthårig, lite "grov" i kroppen, och klädde sej i långbyxor, skjorta och kavaj. Första dan trodde jag faktiskt att det var en man, tills jag hörde namnet...

Orkar egentligen inte diskutera kvinnlighet/manlighet.. Har gjorts tidigare i åtskilliga trådar.

Så länge kvinnlighet tolkas subjektiv, kan man ju inte säga vad som är kvinnligt eller okvinnligt. Då är det bättre att säga att kvinnor är kvinnliga oavsett kläder och "tillbehör". Men det är ju min subjektiva åsikt.. rolleyes.gif

Ok, vi behöver inte gå in på nåt som kan urarta. biggrin.gif

Men jag tror att jag förstår lite hur du menar med att vara kvinna och/eller kvinnlig. Läste i en annan tråd alldeles nyss nån som skrev "kvinnlig frisör" - och det tolkar jag som att det var en frisör som var kvinna, d.v.s. "frisörska".
Farbror Blå
[B]Går mest runt i mina gamla slitna gympabyx hemma=)

rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon