Sidor: 1, 2
KURT
Företeelsen med rondellhundar verkar sprida sig fort över Sverige, även om den kommande vintern kanske kan stoppa upp spridningen något! Det är ju alltid intressant när nya företeelser sprids, i detta fall ser man också nyttan med digitala uppslagsverk som t ex susning.nu och wikipedia, som snabbt kan uppdateras och ge länkar till fler källor.

mari_tres
Läste i tidningen i går här i sundsvall att nu hade vi också fått en!! Jättekul, tyckte vi som ser rondellhundarna som ett tecken på skaparglädje och viljan att glädja andra. I morse läste vi i tidningen att den rondellhund som fanns här i stan har hittats i fastighetskontorets container!!! Så sundsvalls kommun uppmuntrar inte till skaparglädje och kreativitet... sad.gif
Gossen Ruda
Det var ett inslag om saken i gårdagens Rapport. Vägverket är måttligt förtjusta. laugh.gif
Snöflinga
Vi har fått vår första rondelljycke här i Örebro också tongue.gif
AnitaO
Dom har fått en egen hemsida också laugh.gif
http://www.rondellhund.se
AnitaO
I Linköping hade vi en levande rondellhund förra helgen

http://www.corren.se/_internal/cimg!0/...617qcu9c5crlhqo
Castea
CITAT (AnitaGg @ 08-11-2006, 12:04)

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

wub.gif
Anki på Öland
På Öland har vi fått en rondellkatt iställt!
Anki
*rolf*

Kjartan Slettemark revival. Fast bet inte han någon också? Såg förresten att hans "förfalskade" pass där han kopierat in Nixons bild i sitt skägg såldes på auktion för 520.000 häromdagen!!!
http://www.auktionsverket.se/dbkatalog2/ka...nr=1213&ma=G611

Det minns jag iaf att en rysk konstnär på galleri i Tokholm gjorde för ett antal år sedan. Bet alltså.

Hundar var de bägge.

Mer hundar åt folket!

Intressant förresten hur snabba gatukontoret kan vara ibland.
Det brukar ta en evinnerligen tid annars om man vill ha något fixat.
Reserv
En annan variant istället för rondellhundarna rolleyes.gif
rondellkatt
Helen i Piteå Zon 5
Vi fick en rondellhund till Piteå igår..... även Luleå har en......../Helen
marskattan
och det lillla lillla samhället Löberöd med i princip 3 korsningar och en rondell har faktiskt oxå blivit utrustade med en rondellhund.

Jag tycker detta är ett jättekul fenomen som säkert kommer ge sociologerna en del roliga forskningsuppdrag.
Betty
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 11-11-2006, 10:15)
Vi fick en rondellhund till Piteå igår..... även Luleå har en......../Helen

Vi fick vår i Onsdags, Haparanda fick flera stycken i Tisdags. smile.gif
Reserv
Är det bara i Timrå dom fått rondellkatt då? unsure.gif rolleyes.gif
Betty
CITAT (Reserv @ 11-11-2006, 12:07)
Är det bara i Timrå dom fått rondellkatt då? unsure.gif  :rolleyes:

CITAT (Anki på Öland @ 08-11-2006, 20:04)
Anki

smile.gif
Reserv
CITAT (Betty @ 11-11-2006, 13:11)
CITAT (Reserv @ 11-11-2006, 12:07)
Är det bara i Timrå dom fått rondellkatt då? unsure.gif  rolleyes.gif

CITAT (Anki på Öland @ 08-11-2006, 20:04)
Anki

smile.gif

Aha....där ser man hur det går när man inte läser igenom trådarna rolleyes.gif wub.gif
Monarda
Rondellhundarna har nu kommit till Dalarna också! En företrädare för vägverket uttalade sig om att dom var att betrakta som trafikfara och skulle plockas bort. Men vad då? Här i stan har vi fått pris för vackraste rondellen med en stor fontän i mitten och en massa blommor och i en annan rondell står en stor plåtskulptur. Då får vi väl ta och skrota även dessa trafikfaror, eller? wink.gif
Leia
I morse såg jag Uppsalas första (?) ! smile.gif wub.gif
Eva i Skåne
Igår såg jag två stycken när jag körde hem från jobb. I samma rondell, den vid Lunds södra. Idag hade den fått sällskap av en gris biggrin.gif
Lady Hamilton
Vi har inga rondeller så i Kramfors har vi fått en refug hund laugh.gif
AnitaO
CITAT (Hamilton @ 14-11-2006, 11:57)
Vi har inga rondeller så i Kramfors har vi fått en refug hund laugh.gif

Man tager vad man haver sa Kajsa Varg laugh.gif
askar
Nu har vi fått rondellhundar... 2 st. jag kom just hem efter... fotoresan.smile.gif
De är stora, ungefär som alaskan.

Anki på Öland
Nybro har också fått en rondellhund nu!
Anki
Fenja
Borås har fått en såg jag idag! laugh.gif
Mvh
Fenja
netaave
Nu har dom kommit till Uppsala också, ja till och med ett rondellejon har vi!
Mia, zon 3
Min lilla by med ca 650 invånare har tre stycken, trots avsaknad av rondell.... laugh.gif En står i grönplätten som bussen vänder runt och två på refugen på "stora vägen".
Blomstertanten
Glanshammar lär aldrig få nån i alla fall !

sleep.gif Vi har inte ens en rondell ju
Gaia
CITAT (Snöflinga @ 08-11-2006, 11:09)
Vi har fått vår första rondelljycke här i Örebro också  :P

Fel - den första rondellhunden som jag öht hörde talas om dök upp just i Örebro vårvintern 2006, för mer än ett halvår sedan alltså. Enligt mig är alla andra plagiat biggrin.gif
Det var ngn som hade knåpat ihop en varghundsliknande skulptur i hönsnät, och klätt stommen med hår. Den såg helt fantastiskt ut, men stals rätt snabbt. Ingen rondellhund har kunnat mäta sig med Örebrohunden efter det sad.gif
Snöflinga
CITAT (Gaia @ 15-11-2006, 22:06)
CITAT (Snöflinga @ 08-11-2006, 11:09)
Vi har fått vår första rondelljycke här i Örebro också  tongue.gif

Fel - den första rondellhunden som jag öht hörde talas om dök upp just i Örebro vårvintern 2006, för mer än ett halvår sedan alltså. Enligt mig är alla andra plagiat biggrin.gif
Det var ngn som hade knåpat ihop en varghundsliknande skulptur i hönsnät, och klätt stommen med hår. Den såg helt fantastiskt ut, men stals rätt snabbt. Ingen rondellhund har kunnat mäta sig med Örebrohunden efter det sad.gif

Ojdå ... hoppsan, det har gått mitt öga förbi ohmy.gif Men när jag tänker efter, självklart måste det vara så wub.gif
Gaia
CITAT (*rolf* @ 09-11-2006, 12:12)

Kjartan Slettemark revival. Fast bet inte han någon också? Såg förresten att hans "förfalskade" pass där han kopierat in Nixons bild i sitt skägg såldes på auktion för 520.000 häromdagen!!!
http://www.auktionsverket.se/dbkatalog2/ka...nr=1213&ma=G611

Det minns jag iaf att en rysk konstnär på galleri i Tokholm gjorde för ett antal år sedan. Bet alltså.

Hundar var de bägge.

Mer hundar åt folket!

Intressant förresten hur snabba gatukontoret kan vara ibland.
Det brukar ta en evinnerligen tid annars om man vill ha något fixat.

Ja, vem minns inte Nixon-passet biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

...den ryske konstnären som lekte hund och bet folk hade jag helt glömt bort, tills nu laugh.gif Ha ha!
KURT
Hemsidor, digitala uppslagsverk och bloggar i all ära, men framtidens medium är ju ändå rörliga bilder på nätet. Så den som t ex behöver instruktioner hur man knåpar ihop sin egen rondellhond kan få lära sig det via YouTube:

Rondellhund (stensson).

PS Nu väntar man ju bara på videofilmer som visar hur man utför olika moment i trädgården också! Ännu har jag inte sett någon film på YouTube som visar hur man t ex höstgräver, eller hur man beskär fruktträd!
Ewa L

Det var faktiskt i Linköping den första rondellhunden uppstod någon gång i våras! Kommer inte ihåg vad rondellen heter, utom att det börjar på Ny...

Det var en riktig hundstaty i betong som blev demolerad. Plockades bort för att repareras. Några dagar senare stod en hemsnickrad, faktiskt ganska ful, trähund där så länge. Och sedan har det rullat på.

Läste om det i rikspressen när det begav sig.

Även Boxholm — med en enda rondell — har fått hundar.
AnitaO
CITAT (Ewa L @ 16-11-2006, 07:18)
Fel - den första rondellhunden som jag öht hörde talas om dök upp just i Örebro vårvintern 2006, för mer än ett halvår sedan alltså. Enligt mig är alla andra plagiat  :D

Det var faktiskt i Linköping den första rondellhunden uppstod någon gång i våras! Kommer inte ihåg vad rondellen heter, utom att det börjar på Ny...

Det var en riktig hundstaty i betong som blev demolerad. Plockades bort för att repareras. Några dagar senare stod en hemsnickrad, faktiskt ganska ful, trähund där så länge. Och sedan har det rullat på.

Det stämmer. Det var i Nygårdsrondellen i Linköping.
CITAT
Alltihop började med att någon slog sönder en hund. Inte en levande hund, alltså, utan en konstgjord. En hund som var en del av ett konstverk, alltså en konstig hund, om man vill. Det var konstnären Stina Opitz som fått uppdraget att dekorera en av de många rondeller som byggts i externhandelsområdet Tornby utanför Linköping. Alltså slog någon sönder Stina Opitz betonghund vilket gavs vederbörlig uppmärksamhet i lokalpressen. En tid därefter omskrevs ärendet på nytt eftersom någon, senare identifierade som Akademi Vreta kloster, ersatt den slaktade och sedermera bortfraktade ursprungshunden med en hemmagjord i plywood.
Gaia
CITAT (Ewa L @ 16-11-2006, 07:18)
Fel - den första rondellhunden som jag öht hörde talas om dök upp just i Örebro vårvintern 2006, för mer än ett halvår sedan alltså. Enligt mig är alla andra plagiat  :D

Jo, det där har jag också läst, men när hände det egentligen? Alltså att den "riktiga" hundstatyn demolerades och ersattes med en rondellhund i Linköping? Det är jag väldigt nyfiken på smile.gif
Gaia
Nu har jag googlat och så här står det på flera ställen:
"I början av maj i år fick konstnärinnan Stina Opitz sin hundskulptur "Cirkulation II" halshuggen i en rondell i Linköping. Kort därefter började mystiska, hemmagjorda hundar dyka upp runt om i staden. Den ena mer fantasifull än den andra. "

I början av maj alltså.
Den rondellhund som dök upp i Örebro på vårvintern 2006 måste alltså ha varit först. Jag såg bild på den i NA (Nerikes Allehanda) och har den på näthinnan än idag eftersom den var så fin, rentav magisk smile.gif
KURT
CITAT (Gaia @ 16-11-2006, 10:23)
Jo, det där har jag också läst, men när hände det egentligen? Alltså att den "riktiga" hundstatyn demolerades och ersattes med en rondellhund i Linköping? Det är jag väldigt nyfiken på smile.gif

Orginalhunden vandaliserades 6-7 maj och den första träkopian dök upp den 19 juli. Se kronilogin på Correns hemsida. Expressens summering kan man nog glömma! Skulle den ha ersatts samma natt så måste det ju ha gjorts av de/den som slog sönder orginalet!
Anki på Öland
Ölandsbladet har bild på vår nya rondellhund nu! (katten har dom nog missat tongue.gif )
Anki
AnitaO
CITAT (Anki på Öland @ 16-11-2006, 11:03)
Ölandsbladet har bild på vår nya rondellhund nu! (katten har dom nog missat tongue.gif )
Anki

Nämen oooo vilken söt vovve wub.gif laugh.gif
Här i Östergötland är dom numera rasbestämda.
Ostgotsk Rondellhund.
Snart börjar dom väl att regga dom i SKK laugh.gif
AnitaO
Här är i alla fall det halshuggna originalet om nån inte sett det. smile.gif

Anma
I Enköping har dom en HOTDOG laugh.gif laugh.gif laugh.gif
KURT
Under denna mörka årstid så borde det passa med marschaller till rondellhundarna, men de flesta gör den bara tvådimensionella.
Gossen Ruda
Nu har Vägverket beslutat sig för att låta rondellhundarna få stå kvar om dom inte är trafikfarliga. Undrar hur dom är då? Springer ut i trafiken? laugh.gif
AnitaO
CITAT (Gossen Ruda @ 16-11-2006, 20:07)
Nu har Vägverket beslutat sig för att låta rondellhundarna få stå kvar om dom inte är trafikfarliga. Undrar hur dom är då? Springer ut i trafiken? laugh.gif

Eller kanske skäller på trafikanterna? rolleyes.gif laugh.gif
Gaia
Jag hävdar fortfarande att Örebrojycken var före Linköpingsvovvarna. Det är skillnad på vårvinter och maj.
askar
CITAT (Gaia @ 16-11-2006, 20:48)
Jag hävdar fortfarande att Örebrojycken var före Linköpingsvovvarna. Det är skillnad på vårvinter och maj.

Jag har fått bekräftat att den första hemmagjorda i Nygårdsrondellen
kom den 19 juli 2006.

Har du länk till notis om hunden i Örebro?
Jag blir så nyfiken på att se när det hände och hur den såg ut. smile.gif
Gaia
CITAT (askar @ 16-11-2006, 21:27)
CITAT (Gaia @ 16-11-2006, 20:48)

Jag har fått bekräftat att den första hemmagjorda i Nygårdsrondellen
kom den 19 juli 2006.

Har du länk till notis om hunden i Örebro?
Jag blir så nyfiken på att se när det hände och hur den såg ut. smile.gif

Nä, jag har ju inte det. Det finnns ingen. Önskar så att jag hade klippt ut artikeln wink.gif
Men jag har skrivit ett mail till NA idag och frågat men ännu inte fått något svar.

Det var som sagt ett fantastiskt hund i rondellen i Örebro, gjord i hönsnät och sedan klädd med hår. Den såg ut som en stor varghund eller hjorthund och blev snodd väldigt snabbt, men NA hann plåta den. Minns att vi pratade om den i vårvintras på min knivkurs i Nora som jag går på, det är därför jag vet att det var så tidigt på året.
Om jag får svar från NA så rapporterar jag naturligtvis smile.gif
Snöflinga
Vad spelar det för roll ... huvudsaken att jyckarna finns wub.gif
Anma
Vi har fått en rodellhund i Östhammar!! biggrin.gif
En söt en, vit med svarta fläckar. wub.gif
Den dök upp i början av veckan men vi fick förmånen att upptäcka den först idag.
Den var defenitivt inte först och förhoppningsvis heller inte sist. smile.gif
Farfar hade hört på radion i dag att det dykt upp en i Italien...
laugh.gif
Kajsa i Arvika
Våran rondellhund i Arvika har varit ute på utflykt! En dag stod jycken sex km norrut på en vägkant, för att sedan återvända till sin "hemrondell" vid Gate i Arvika... biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon