Sidor: 1, 2, 3
emmapemma
Hmm... om man ska ha temperaturer under 15 kanske det bästa vore att kultivera i vårt varmgarage, där vi håller ca 10 grader. En fläkt i bostadshuset tror jag skulle irritera mig något enormt.

Och om man inte behöver tillskottsljus i växthus efter mars, skulle jag ju kunna skippa armaturer där och dra upp tomaterna där och då med hjälp av värmefläkt.

Jonas70 - jag tror att för en säker skörd på sensommaren är en tidig sådd av chili att föredra. Jag har iofs bara haft chili i krukor på altanen tidigare, en dålig sommar. I oktober kunde jag plocka några frukter som skiftade i färg, men skörden blev kanske 10 frukter på 5 plantor. Då drog jag upp plantorna samtidigt som tomaterna, i månadsskiftet mars-april tror jag. Tomaterna blev klara (och de stod också ute). Det är möjligt att mognaden för chilipeppar i växthus blir mycket bättre, men jag tänker ta det säkra före det osäkra och sätta igång snart! Dessutom smakade de chilipepprarna mest paprika, så det blev ju ingen kulinarisk sensation.
Lady Hamilton
CITAT (emmapemma @ 05-12-2006, 09:19)
Jag undrar, varför kostar willabs och classicums armaturer så himla mycket .........En annan jämförelse är classicums värmefläkt för 1700. Det finns en likadan på jula för 400. Vari ligger den stora skillnaden som ursäktar prisskillnaden?............

Min förklaring till det är att i allafall Willabs armaturer är godkända för att användas i fuktig miljö/växthus vilket även jag gör. För mig så räcker inte dagsljuset till i början på säsongen utan jag vill ha ljust, i allafall "arbetsljust" fram till 20-21 på kvällen. Det samma gäller även för värmefläktar, används de i ett växthus så bör de vara godkända för att användas i fuktig miljö. Men i mitt uterum/vinterträdgård där det inte alls blir samma fuktighet så använder jag mig även av de "billigare" armaturerna och fläktar. Så som jag ser det så är det inte enbart ekonomin utan även säkerheten som måste avgöra vilka "grejjer" jag använder mig av.
emmapemma
Julas värmefläkt är IP44, classicums IPX4.

Sedan vet jag inte riktigt vad julas armaturer har för ip-klass, men kunde användas t.ex. i ladugårdar, och de var kapslade.
Jonas70
Hur många watt är JULA's värmefläkt på?
Jag har ett växthus på 10 m2, men vill inte lägga några jättestora pengar på en värmefläkt med tanke på att det kommer inte vara mycket jag kommer använda den.
emmapemma
2 kW är den som jag tänker på. Undrar om det inte fanns inställning för 1 kW också. Vi har en i garaget nu, och den låter inte alls mycket.
kerstin z5-6
2kw räcker till mitt och jag har 20 kvm +... och z6

Det är inte alls fuktskyddet -Julas för ladugårdar är lika kapslade som Willabs

-men i växthus ska man ha jordfelsbrytare i vilket fall ...
Fläkt inne är om man ska ha hyllor -och vill ha det bästa -kolla Ankis bilder från köket alla modeller går bra

Garaget verkar jättebra -smile.gif
Arbetsljus kanske man vill ha i växthuset , men lysrör är helt onödigt,
särskilt norr om stockholm laugh.gif
emmapemma
Tydligen kan inte Julas värmefläkt för 400 kronor enbart fläkta, bara fläkta och värma samtidigt. Men enligt insatt källa ( = min man rolleyes.gif ) finns det andra fläktar, dyrare, på Jula där fläktfunktionen inte är kopplad till termostaten.
kerstin z5-6
Claes Olsson då , min 400 krs fläkt , både fläktar o värmer ...tyvärr infrusen (dörr ) i växthus o inget bra foto
Nån typ av termostat måste fläkten ha -så den bara går när det blir för kallt -gör inget om den inte är exakt eller saknar gradtal .. det är lätt att ställa in själv , men blir naturligtvis på ett ungefär
jag har UNGEFÄR smile.gif +8-+10 på min inställning i växthuset i mars -går det under detta-fa nattetid sker det -så fläktar den på ... över står den still
När jag är där kör jag igång enbart luftcirkulation vb -särskilt om det är vått o fuktigt ute
Nyutflyttade perennabebisar skyddas mot ljus och sol samt ev kyla den första tiden med ett eller flera lager fiberduk
Gurkan
Man kan såklart lösa ljusproblemet på många sätt ... jag har nog sneglat lite på kerstins hyllor och vidareutvecklat konceptet lite.

Varje hylla (frigolitskova) är 60x120cm och har 2x 2x36W armaturer. 4 hyllor på höjden rymmer totalt 16 brickor/brätten.

8 armaturer inkl. rör 100:- st., lite brädor och kabel, drygt 1000:- för hela bygget.

kerstin z5-6
Snajsigt !!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ser väldigt proffsigt ut smile.gif
Frigolit -perfekt !!
Ska jag minsann visa för min byggare BoB ... som är less på nya projekt sen lääänge

Numer har jag så mycket yta att jag kanske inte behöver ha det på höjden -men himla fiffigt var det --
kanske återkommer om teknik ?

Jag hänvisar till ditt album i hyllbyggen i forts .... om det är ok ? smile.gif
arno
CITAT (Gurkan @ 05-12-2006, 22:55)
Man kan såklart lösa ljusproblemet på många sätt ... jag har nog sneglat lite på kerstins hyllor och vidareutvecklat konceptet lite.

Varje hylla (frigolitskova) är 60x120cm och har 2x 2x36W armaturer. 4 hyllor på höjden rymmer totalt 16 brickor/brätten.

8 armaturer inkl. rör 100:- st., lite brädor och kabel, drygt 1000:- för hela bygget.

Mmmmm..... VÄLDIGT snajsigt!!!!! biggrin.gif biggrin.gif
kerstin z5-6
såhär såg mina senaste ut

malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-11-2006, 22:10)
Tänk på att 4 rör s armaturer ger visserligen mkt ljus -men är svårhanterliga pga avståndet till växterna -bättre med två tvårörs -då kan man hålla lite olika höjder

hm jo nu sitter jag och funderar kan man ha 2 lysrör i en armatur som är för 4 eller lyser den inte då??? gjorde jag mig förstådd nu eller rolleyes.gif
ewa zon 3

Maximerad vidareutveckling kan man lugnt säga smile.gif
Lysrörsarmaturerna är det såna som som brukar sitta i taket på kontor mfl ställen? Var ha du fyndat dom?

/Ewa
kerstin z5-6
Jo man kan säkert ha bara två i en byggd för fyra -kanske inte riktigt elsäkert ..om du kommer åt de tomma, men det vet nån annan ...
Det var nog mest att den där större klumpen bli otymplig att luta ...
Växterna växer gärna i väldigt olika takt -o snart har man "höjdare " de som ska bli höga stora saker -och 5 cm breda småplant ... då behövs olika lysrörshöjder

Du som har 4 rör -kan lösa detta med att höja flaken underifrån i stället .. tex med frigolitbitar
Jonas70
CITAT (Jonas70 @ 04-12-2006, 13:17)
Jag köpte 2 st 2x18W lysrörsarmaturer på Bauhaus i helgen. Inte de allra billigaste kanske, men jag var där ändå i ett annat ärende så jag slapp ju köra mer bil och lägga mer tid på att "spara" ett par tior.

Sedan tidigare har jag ju fått en gammal lagerhylla gratis via Blocket, så nu ska jag knåpa ihop en förkultiveringshylla som heter duga rolleyes.gif

Jag glömde ju berätta vad armaturerna kostade huh.gif
De kostade 199 kr styck, men då ingick även lysrör till armaturen.
Ska försöka hitta lite tid i helgen till att montera ihop det hela wub.gif
kerstin z5-6
Verkar ganska "fyndigt " :)Armaturerna har jag haft massor av år så de är ju en engångsinvestering
emmapemma
Nu äntligen har jag gjort mitt inköp av 4 stycken 2x18W armaturer på jula, 149 kr styck, ip65. Till det köpte jag de billigaste kallvita lysrören (osram, à 29 kr). Nu sitter jag och kollar i tråden igen, och känner mig lite dum, för det verkar vara så att de flesta köper exakt någon form av lysrör (tld 859 eller nåt annat som jag inte riktigt förstår vad det är)... kan någon lugna mig? biggrin.gif Det måste ju vara bättre än alternativet (dvs. dra upp chili efter mars på en elementvarm fönsterbänk, och frukter börjar komma i oktober).

I helgen ska jag montera dem på hyllplanen på bokhyllan ivar, och sedan ska ungarna och jag så chili!

Kul!

/Emma
Anki V
Lugn, bara lugn!

Jag har både tld-lysrör och Rustas enklaste kallvita och efter en säsong så har då inte jag märkt någon skilnad som jag säkert kan säga beror på ljuset i alla fall. laugh.gif laugh.gif

/Anki
emmapemma
Pwew (eller hur man nu skriver en lättnadens suck sleep.gif )

Tack!
malin72
CITAT (emmapemma @ 05-01-2007, 17:04)
Till det köpte jag de billigaste kallvita lysrören (osram, à 29 kr).

laugh.gif laugh.gif laugh.gif nu visade jag detta för min sambo och vi skrattade tongue.gif tongue.gif

(han jobbar ju där)
emmapemma
Tja, det fanns dyrare osram, men jag tog de billigaste, dels för att de var kallvita, dels för att det kändes dumt att köpa dyrare lampor ifall "kallvitt" var det enda kriteriet.

Jag hoppas det inte var hånskratt i alla fall
malin72
CITAT (emmapemma @ 05-01-2007, 18:45)
Tja, det fanns dyrare osram, men jag tog de billigaste, dels för att de var kallvita, dels för att det kändes dumt att köpa dyrare lampor ifall "kallvitt" var det enda kriteriet.

Jag hoppas det inte var hånskratt i alla fall

nej nej nej absolut inte....vi har haft det lite roligt här hemma pga att jag sitter och fnular med lampor och lysrör när det är hans jobb rolleyes.gif rolleyes.gif

och jag har ju själv tjatat i denna tråd och mina andra ang ljuset så det har blivit ett internt skämt här hemma....

nej han tycker bara att det är kul att det blev en osram lampa wub.gif wub.gif
malin72
CITAT (malin72 @ 13-11-2006, 16:00)
eftersom att inte sökningen fungerar så blir det tjatigt men....
eftersom att sambon jobbar på OSRAM (lampor) så har jag nu fått deras katalog och han kán köpa billigare
nu undrar jag hur var det nu vad skulle det vara för rör???ni pratade om kallvita röda mm....
vilka var bra för vad om jag nu ska börja så vad ska jag ha får nått????

dom på osram kan säkert men jag vet att ni tycker lite olika här....vill hellre veta era förslag smile.gif smile.gif smile.gif

tråden började ju så här "citerar mig själv" tongue.gif tongue.gif
kerstin z5-6
osram är bra smile.gif föräldrar till minst 5 årskullar perenner -sådär en 200 sorter / årgång -så de funkar utmärkt laugh.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-01-2007, 20:08)
osram är bra smile.gif föräldrar till minst 5 årskullar perenner -sådär en 200 sorter / årgång -så de funkar utmärkt laugh.gif

ok ska hälsa det laugh.gif laugh.gif laugh.gif men är det kallvita vanliga du har använt dig av då??
kerstin z5-6
japp smile.gif
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-12-2006, 07:54)
såhär såg mina senaste ut

Men Kerstin, ska du förse hela norrland med plantor biggrin.gif

Jaså, har rönen ändrats nu? När jag började för 2 år sen så skulle det vara TLD 840 och nu ska det alltså vara 965 istället? Vad är skillnaden då?

Ja, spelar egentligen ingen roll för det växte så bra under mina 840 så de byter jag inte förrän de går sönder rolleyes.gif

Såg att ni skrev nåt om avstånd också, hur stor yta en dubbelarmatur räcker till. Jag har en dubbel på ett bord som är ungefär samma storlek som armaturen och tyckte att de plantor jag ställde i kanten på bordet blev att luta eftersom de sökte sig inåt mot ljuset. Men jag kanske inte hade lysröret högt nog...tyckte alla sa olika i början så jag blev osäker. Ska prova att trixa lite i år och en sån fin hylla som Kerstin och fler har skulle jag nog också behöva...men varför frigolit under undrar jag?

Ja, visst är det roligt det här med frösådd och att alla vill att deras små bebisplantor ska ha det allra bästa laugh.gif laugh.gif wub.gif
kerstin z5-6
Om du läser trådarna från 2 år sedan har jag kört 965 hela tiden .. men det fanns ju fler med åsikter smile.gif smile.gif och det finns många rätt rör ..varav tld är ett
Vi hade en ung expert" här på den tiden minns jag -som skrev en hel del smile.gif

Hash -det där på bilden var väl inget ... de på golvet, på de andra väggarna i trappan, i övriga växthusfönster , på borden, osv -syns ju inte LOL

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
fattar ni nu huuuur abstinet jag är i år ???? blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif

Frigolit `? I så fall beror det på att Helen och jag är lite skraltiga i våra leder smile.gif
och frigolit gälller utesådderna
fruberglund

Här var den med frigolit, det var visst inte din Kerstin biggrin.gif

Ja, som sagt var det många bud...jag gick nog på "expertens" som jag för övrigt inte sett mer sen, minns inte ens vad han hette rolleyes.gif
Lady Hamilton
CITAT (fruberglund @ 05-01-2007, 21:19)
.....Ja, som sagt var det många bud...jag gick nog på "expertens" som jag för övrigt inte sett mer sen, minns inte ens vad han hette rolleyes.gif............

TeliaNet heter han och han "tittar in" här ibland smile.gif
fruberglund
CITAT (Hamilton @ 06-01-2007, 08:11)
CITAT (fruberglund @ 05-01-2007, 21:19)
.....Ja, som sagt var det många bud...jag gick nog på "expertens" som jag för övrigt inte sett mer sen, minns inte ens vad han hette rolleyes.gif............

TeliaNet heter han och han "tittar in" här ibland smile.gif

Ja, så var det biggrin.gif Har inte sett honom på länge.
ewa zon 3
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-01-2007, 21:10)
Frigolit `? I så fall  beror det på att Helen och jag  är lite skraltiga i våra leder smile.gif
och frigolit gälller utesådderna

Nu kanske den här tråden spårar ur helt ........ rolleyes.gif

.........men måste få fråga om det här med hur frigolit kan spara lederna? unsure.gif unsure.gif blink.gif

En till som är skraltig lite här och där wink.gif
/Ewa
kerstin z5-6
de är lätta laugh.gif laugh.gif laugh.gif
medan plastbackar av min tidigare modell väger i sig själva ... varje hekto man slipper bära är värd guld
Dessutom skyddar frigoliten mot hastiga tempväxlingar något smile.gif
ewa zon 3
Tack, "två flugor i en smäll" alltså biggrin.gif

/Ewa
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-11-2006, 22:10)
Tänk på att 4 rör s armaturer ger visserligen mkt ljus -men är svårhanterliga pga avståndet till växterna -bättre med två tvårörs -då kan man hålla lite olika höjder

jo sambon satte upp hyllan igår och utan min hjälp wink.gif så det blev lite som han tyckte laugh.gif laugh.gif kan ju tyvärr inte visa på bild(det kommer jag ska låna grannens kamera) men nu satte han fast armaturen på det översta planet...hyllorna går lätt att höja och sänka

frågan är,ska jag använda den till små växterna på ganska långt avstånd eller ska jag vänta tills att allt är lite större unsure.gif

nu har jag bara mina växtlampor på inga lysrör...bara över det som tittar upp
äsch vad krångligt det blev nu lättare att visa med bilden kanske unsure.gif unsure.gif

men det måste väl vara så att jag ska ha längre avstånd till plantorna nu när det är 4 rör i.....vill skaffa annat men måste tyvärr vänta lite wink.gif
emmapemma
Wexthuset har en lysrörsarmatur som är djupare än vanliga (ser ut som det på bilden i alla fall).

http://www.wexthuset.com/default.asp?sp_pi...sp_product=8094

Den är ju bara 55 cm lång, men har ändå 2*55 wattslysrör... jag trodde att wattalet var beroende på längden av lysröret? För jag har lika långa armaturer, men då har jag 2*18 watt - och det är klart att det ger mycket mycket mindre ljus.

Jag satte ju in en armatur/hylla i min ivar-bokhylla, men började fundera på att komplettera med en armatur mer/hylla, för plantorna sträcker sig efter ljuset. Då är ju frågan ifall jag inte ska köpa 2 stycken från wexthuset istället, och flytta två av de jag redan till de två andra hyllorna? Fast det är klart, skillnaden i priset är ju ganska stor!

Vad tycker ni?
kerstin z5-6
Jättedyrt... säkert bra ljus
emmapemma
Men vad tror du om lysrören då? En tanke vore ju att sätta in så starka i billiga armaturer (eller är det speciella armaturer som håller för den förmodliga värmen som strålar ut?).

Däremot skulle en sådan passa ypperligt i garaget över min övervintringshylla, där jag har fuchsia, pelargoner, och i sådana fall skulle kunna placera mitt citronträd.
kerstin z5-6
Ja det är ju så jag gör -köper billiga armaturer , gärna begagnade fula saker och sätter i rör 965 , alt TLD i dem .....
Kan säga att det är betydligt lättare att hitta bra rör till de längre armaturerna än till korta specialare ...
ewa zon 3
Har sett dom där Nebulla lysrörsarmaturerna i verkligheten och det är böjda speciallysrör i dom. Jättefin och proffsig armatur men.......
som Kerstin säger, för dom pengarna kan du få många begagnade armaturer och vanliga långa lysrör.

/Ewa
emmapemma
Sökte på lysrör+tld+965... och så fick jag upp en artikel som du skrivit, kerstin, om lysrör och fröuppdragning, från trädgårdsamatörerna! Jättekul!

Nå, alltså, det jag tycker är konstigt, är att wexthusets armatur är ca 60 cm långt, men ändå har 2*55 watt. Jag begränsades ju i mitt val av att hyllan är ca 80 cm bred, och letade därför efter en lösning. Och iom. att wattalet har att göra med längden på lysröret, och att lysröret till mina ca 60 cm långa armaturer har 18 watt, undrar jag hur wexthusets armaturer kan ha 55watt?

Det jag saknar med mina armaturer är främst reflektorer. Undrar ifall det går att klä baksidan med aluminiumfolie... känns lite riskabelt...
emmapemma
Böjda speciallysrör, mhmmmm, det är därför det blir annorlunda med wattalet då. Man kan ju undra vad dessa speciallysrör skulle kosta.

Om detta inte blir bra med fröuppdragningen iår (hittills ser det som grott fint ut), då tror jag jag köper en stor 400wattare till växthuset och värmer upp det och odlar där under vårvintern. Om den sitter i taket täcker den hela golvytan.
ewa zon 3
huh.gif Jo, jag skrev i det tidigare inlägget ,Wexthusets armatur har böjda lysrör formade som ett stort smalt U. Om du tittar på bilden på "Nebula-4 med 4 lysrör" så ser man lite hur de ser ut. Förstår du nu? wink.gif

ooops! nu bev det visst konstigt rolleyes.gif
Ditt inlägg syntes inte emmapemma, när jag svarade igen wub.gif

/Ewa
Bitta98
Wexthusets nebula har kompaktlysrör och ett sådant kostar ca 100kr.
kerstin z5-6
och det är overkill att ha lysrör i växthus , fast du kanske bor i mörkaste småland ? smile.gif tongue.gif
Här i västerbotten , är det i alla fall så att även om jag startar 1 mars , så är det snarare så ,att ljuset i växthuset är för STARKT ... jag får ha fiberduk på plantorna den första veckan ... annars bränns de smile.gif

smile.gif
emmapemma
Mja, nej, jag borde ju klara mig här i stockholmstrakten i mars, ifall du gör det i västerbotten,kerstin. Grejen är ju bara att iår har jag börjat med odlingen av chili och paprika i mitten av januari, och det jag märker är att de sträcker sig efter lysröret. Men det är ju möjligt att om jag koncentrerar ljuset mer (dvs kompletterar varje hylla med ytterligare en likadan armatur) så kommer jag runt det problemet. De plantor som man ska så i mars-april, och som inte behöver lika varmt och gosigt runt fötterna när de blir större, kan åka ut i växthuset med en värmefläkt istället för att jag köper wexthusets dyra armatur.

Men frågan är om jag inte ska köpa den armaturen för övervintring i garaget, för "formatet" på armaturen, samt den yta den täcker för övervintring, passar perfekt för min övervintringsplats!
Lady Hamilton
Jag använder mig av lysrör i växthuset. Och det har även med att göra att jag vill kunna "jobba" i växthuset även på kvällen. (där jag bor är det höga berg o djupa dalar=solljuset skiner inte "rättvist" här tidigt på våren innan solen når tillräckligt högt på himlen) Och detta leder till att det kan bli för mörkt i växthuset för mig att arbeta. Men jag kan även erkänna att det även finns en viss "mysfaktor" med lysrörs belysning i växthuset wub.gif
kerstin z5-6
Många gör även tankevurpan att om det går i Västerbotten .. Arktis , så går det ..
men det är inte så säkert -vi har fördelar bla ljuset
Reflexerna sol + snö gör att i mitt v hus är ljuset otroligt starkt
Redan i april har vi dessutom fler soltimmar, än stockholm - i slutet av maj nästan ingen natt alls

Du måste nog kolla upp hur det ser ut i ditt
Dessutom tror jag , men jag odlar inte grönfoder smile.gif att Chili är värmeälskande -och de vill nog inte vara ute i +7 grader i mars -så är det sådant du vill odla är nog den större varmare lampan till garage + uppdragning ideal för just dej
Som vanligt går det inte att ge råd rakt av , utan man måste kolla in de enskilda förutsättningarna
smile.gif biggrin.gif
malin72
jag håller tummarna nu, sambon sa att bakom pallar på jobbet står några lysrörsarmaturer i olika storlekar som inte används längre...och tydligen skulle han få ta några av dom wub.gif wub.gif wub.gif

hoppas hoppas hoppas tongue.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon