ulla-carin
Söker ett enkelt recept på rababerdricka. Vin i all ära, men det låter komplicerat. Något enklare skulle passa bättre för en novis tongue.gif
Gunvor Nilsson
Rabarber- och jordgubbssaft (mycket lättsockrad) i Saft-Maja.

Frys in rabarber skuren i cm-bitar i 1-kilosförpackningar.
Gå på självplock när jordgubbssäsongen är inne om du inte har egna bär.

Jag har inget speciellt recept utan kör på gehör. 1/3-del rabarber och 2/3-delar jordgubbar = ca 3 kg totalt. Varvar med lite socker (mindre än vad som står i recepten för saftmajan) så blir den utmärkt god som mältidsdricka. Inget konserveringsmedel. Vill man spara så frys in i plastburkar. Blandas med vatten till lagom styrka.
/Gunvor
Emma
Rabarbersaft som jag tycker blir jättebra, receptet är taget ur hemmets journal.

3 kg rabarber
1,5 liter vatten
5,5 dl strösocker / liter avrunnen saft
1 pressad citron
ev. ett kryddmått natriumbensoat / liter avrunnen saft

Skölj och skär rabarber i bitar och sjud sakta i vattnet under lock tills rabarberna mjuknat (ca: 5-10 min)
Silas genom silduk
Mät saft och tillsätt socker, citronsaft och ev. natriumbensoat
Färdigt.
Ina
Prova gärna att krydda rabarberdrickan eller saften med en liten gnutta kryddnejlika - gott!! rolleyes.gif
jennyjenny
Från Allers trädgård:

2 kg rabarber
10 dl vatten
1/2 dl socker per dl avrunnen saft

1.skär rabarber i småbitar och koka upp dem med vattnet. Koka med lock på svag värme i 15 min
2. Häll av genom silduk
3. Koka med sockret i 10 min. Skumma av.

Klart

Rekommenderas även som groggvirke wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon