Sidor: 1, 2
Hannele
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 19-11-2006, 12:23)
Hur det är med färdtjänst det kan jag. Men som jag sa förut så är det inte många som har tillstånd att ta någon med. Då måste personen i fråga vara väldigt förvirrade och mycket dåligt.

Och även om någon får följa med så måste färdtjänsten till jul vara beställd långt innan jul.

Jag kan åka med spårvagn, köra med egen bil, men ibland vill tanterna "bjuda" på färdtjänst, om det går.
Och då har vi fått planera och beställa i förväg, ja.

Det var bara ett exempel - som kanske inte alla känner till. smile.gif
netaave
CITAT (Hannele @ 19-11-2006, 12:11)
Man får följa med gratis, det står i tillståndet, beroende på vilket handikapp man har.

Nejdu! Så är det inte längre numer får bara den som inte klarar sig själv i bilen ha ledsagare med.
Jag har haft färdtjänst i 7 år nu och alltid haft tillstånd för ledsagare eftersom jag inte kan lyfta så mycket, men sen i fjol är det borta och chauffören ska i stället lyfta in mina kassar både till bilen och in i hallen hemma.
Har jag någon med mig får den betala lika mycket som mig, d.v.s. ca 100 kr för enkel resa till närmaste affär jag kan åka färdtjänst till. Har en affär i byn men ingen bil åker från stan för att köra 2 km det lönar sig inte. Ska jag handla med färdtjänst måste jag åka till stan. En resa som kostar 200 kr alltså.
Castea
CITAT (Snöflinga @ 18-11-2006, 21:36)
För att komma i kontakt med äldre ensamma finns det åtminstone här i Örebro, något som heter Väntjänst... tror säkert att det finns på andra ställen också ... Där anmäler man sitt intresse och välkomnas med öppna armar  (det finns många gamla, även med "släkt" som sitter ensamma ..)

Ja, Väntjänst finns i vissa kommuner. Där jobbar man frivilligt i den utsträckning man själv vill, och gamlingarna får ringa dit och boka en tid med dig som frivilligarbetare att ni gör något ärende tillsammans eller bara träffas och fikar en stund. Hör med hemtjänsten hur det går till i era kommuner, för de brukar samarbeta med Väntjänsten.

Röda Korset har liknande frivilligkår.

I min familj har vi vissa jular haft asylsökande hos oss, som vi delat julfirandet med. Mycket uppskattat och givande från bägges sida. smile.gif
pejori
Ursäkta en liten undran huh.gif huh.gif huh.gif
Är det BARA gamla människor som sitter ensamma på jul? wink.gif
vem bjuder hem dom medelålders människorna som inte har ett kontaktnät? ohmy.gif ohmy.gif
ensammheten är ingen åldersföreteelse...det är en folksjukdom wub.gif
faith
CITAT (pejori @ 19-11-2006, 13:50)
vem bjuder hem dom medelålders människorna som inte har ett kontaktnät? ohmy.gif ohmy.gif

Javisst är det så. sad.gif Det finns ensamma människor på fler ställen är servicehus. Även många unga människor är väldigt ensamma. Men jag har sagt mitt i den här tråden nu. Vad man än säger så blir det "fel". sleep.gif
pejori
CITAT (faith @ 19-11-2006, 14:40)
CITAT (pejori @ 19-11-2006, 13:50)
Ursäkta en liten undran huh.gif  :huh:  :huh:
vem bjuder hem dom medelålders människorna som inte har ett kontaktnät? ohmy.gif  :o

Javisst är det så. sad.gif Det finns ensamma människor på fler ställen är servicehus. Även många unga människor är väldigt ensamma. Men jag har sagt mitt i den här tråden nu. Vad man än säger så blir det "fel". sleep.gif

det var inget påhopp på dej...bara en undran varför dom glöms bort, när man talar om ensamhet på julen wub.gif wub.gif
faith
CITAT (pejori @ 19-11-2006, 14:42)
det var inget påhopp på dej...bara en undran varför dom glöms bort, när man talar om ensamhet på julen wub.gif wub.gif

Det var inte ditt inlägg jag syftade på. wub.gif
pejori
CITAT (faith @ 19-11-2006, 14:45)
CITAT (pejori @ 19-11-2006, 14:42)
det var inget påhopp på dej...bara en undran varför dom glöms bort, när man talar om ensamhet på julen wub.gif  :wub:

Det var inte ditt inlägg jag syftade på. wub.gif

då är vi överens wub.gif
anna_rispan
En av mammas arbetskamrater hade provat den och tyckte den mskade helt okej/bra. Som några nämnde så kan det väl vara så att man är sugen på lite julmat men inte känner för att köpa ett stort paket prinskorv, en stor burk brunkål osv osv.
Magdis
Tyvärr är väl sanningen att man är ganska egoistisk när det gäller julfirandet. Nog vill jag hellre fira en lugn mysig julafton med enbart min lilla familj än att bjuda in okända människor. Det hade varit en annan sak om jag haft nån släkting som suttit ensam nånstans förstås.
ingrid fuxwall
CITAT (pejori @ 19-11-2006, 14:50)

Så klokt sagt
askar
CITAT (ingrid fuxwall @ 19-11-2006, 22:01)
CITAT (pejori @ 19-11-2006, 14:50)
Ursäkta en liten undran huh.gif  :huh:  :huh:
vem bjuder hem dom medelålders människorna som inte har ett kontaktnät? ohmy.gif  :o

Så klokt sagt

Instämmer smile.gif
och vill tillägga att det också finns många som absolut vill vara ensamma
även en storhelg som julafton .
Det måste vi också respektera... hur jobbigt det än känns. smile.gif
ingrid fuxwall
Självfallet bör man respektera den som vill vara ensam men inte glömma den som inte har förmåga att be om sällskap

ingrid
Hannele
CITAT (Castea @ 19-11-2006, 13:47)
Ja, Väntjänst finns i vissa kommuner. Där jobbar man frivilligt i den utsträckning man själv vill, och gamlingarna får ringa dit och boka en tid med dig som frivilligarbetare att ni gör något ärende tillsammans eller bara träffas och fikar en stund. Hör med hemtjänsten hur det går till i era kommuner, för de brukar samarbeta med Väntjänsten.

Röda Korset har liknande frivilligkår.

I min familj har vi vissa jular haft asylsökande hos oss, som vi delat julfirandet med. Mycket uppskattat och givande från bägges sida. smile.gif

Ja, det är trevligt sätt att ömsesidigt lära sej mer om andra kulturer och seder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon