|
Anki på Öland
17-11-2006, 22:14
Tack då är jag hellre utan än äter sådan färdigmat!!! Anki
Usch vad trist! Men finns det nån som vill köpa det så är det väl trevligt att det finns. Nu blev jag ju sugen på julmat bara för det!
ingrid fuxwall
17-11-2006, 22:16
avstår, fast hade jag varit utan mat i några veckor så kanske
Nääe, tack! Min jultallrick ska bestå av hemmagjord, traditionell julmat! Och det med jämt  . Men med det menar jag inte att det måste vara fel för andra, att välja nåt helt annat. Var och en väljer själv, vad som är bäst för dem själva
Jag tycker det är lite sorgligt. Jag ser framför mig en ensam människa som värmer Findus jultallrik i micron och sen dinerar ensam framför TV:n...
CITAT (Scrollan @ 17-11-2006, 22:20) Jag tycker det är lite sorgligt. Jag ser framför mig en ensam människa som värmer Findus jultallrik i micron och sen dinerar ensam framför TV:n...  De är många.. Tyvärr
 Ja, fruktansvärt ledsamt med en sådan produkt. Och förstås lika ledsamt att behovet av en sådan produkt finns.
Hannele
17-11-2006, 22:50
Då köper jag ett dussin såna tallrikar.
Piccante
17-11-2006, 22:50
Nä men usch  var min spontana reaktion. Jag dömer inte dem som äter snabbmat pga tidsbrist eller brist på kunskap att laga alla rätter från grunden men själv föredrar jag att laga så mkt som möjligt själv. Jag tyckte det såg så torftigt ut med bara köttbullar, korv, janssons och lite brunkål. Jag gillar själv grönsakerna på julbordet som rödbetssallad, rödkål, långkål. Det var ingen vidare variation på findus julbord.
Bra att det finns, synd att det ska behövas.
Annars är en del av deras färdigrätter faktiskt riktigt trevliga, som woken eller rosmarinkycklingen. Brukar ha några färdigrätter i frysen till de där tillfällena när man inte hinner laga mat, det tar 6 minuter att ha middagen klar. Kompletterar man med lite mer grönsaker blir det oftast helt lagom.
elleave
17-11-2006, 22:56
Ja men varför inte, egentligen. Finns många ensamma som inte lagar julmat bara till sig själv.
Piccante
17-11-2006, 22:57
Jo alla färdigrätter är inte dåliga. Jag brukar köpa färdig lasagne för det tar sån tid att laga själv. Men julmat, nä det skulle jag inte vilja.
Nä, det borde finnas mindre förpackningar av t ex prinskorv, sylta och kål man kan köpa uTAN att bli skinnad, men oftast är ju det ju bara storpack som lönar sig.
CITAT (Hannele @ 17-11-2006, 22:50) Då köper jag ett dussin såna tallrikar. :P Gör du det och kom ihåg att inte komplettera med fler rätter eller tillbehör. Först då har du sett hur många .. både unga och gamla, sjuka har det den största helgen under året. Jag har legat på sjukhus under storhelg och maten jag blev serverad där vill jag inte ens tänka på för då mår jag illa. Jag måste erkänna att det är förbaskat lätt att vara hurtig och tycka att allt är sååå bra... tills man själv hamnar i läge där man inte ens kan bestämma vad man vill ha till frukost, lunch el middag.
Jag blir nästan gråtfärdig  Tänk att måste sitta hemma själv på julafton med en sån där färdigmat.
CITAT (LadyG @ 17-11-2006, 22:54) Bra att det finns, synd att det ska behövas. Håller med.
Kyrkan brukar ordna julfirande för de som önskar och där får man julmat och trevlig gemenskap.  Det är ett alternativ för de som är ensamma. Men för många ensamma människor är det ett stort steg att våga delta i en sådan aktivitet, tyvärr.
Hannele
18-11-2006, 10:03
CITAT (faith @ 18-11-2006, 00:48) Kyrkan brukar ordna julfirande för de som önskar och där får man julmat och trevlig gemenskap. Det är ett alternativ för de som är ensamma. Bättre om du bjuder en hem till dej. Finns många att välja på på Servicehus.
CITAT (elleave @ 17-11-2006, 21:56) Ja men varför inte, egentligen. Finns många ensamma som inte lagar julmat bara till sig själv. Håller med! På mitt jobb handlar många gamla som ofta klagar på att det är för stora paket av allting när de bara vill ha en portion. Tror faktiskt att detta skulle vara en storsäljare i vår butik.
netaave
18-11-2006, 10:25
Ja om man nu är ensam och av någon anledning inte kan eller har lust att ta sig till något alternativt julfirande så är det här ju ändå lite julmatkänsla för den som inte kan/vill göra den själv.
Hannele
18-11-2006, 10:33
Jag kan tänka mej en ensam jullunch när som helst, älskar julmat
CITAT (Hannele @ 18-11-2006, 10:03) CITAT (faith @ 18-11-2006, 00:48) Kyrkan brukar ordna julfirande för de som önskar och där får man julmat och trevlig gemenskap. Det är ett alternativ för de som är ensamma. Bättre om du bjuder en hem till dej. Finns många att välja på på Servicehus. Brukar du göra det? Och varför skulle det vara bättre? Och på servicehus är väl ingen ensam. Det är de som sitter ensamma i lägenheter som jag tänker på. Du säger så konstiga saker ibland.
Hannele
18-11-2006, 16:51
CITAT (faith @ 18-11-2006, 13:07) Brukar du göra det? Ja, jag tar ut gamla tanter ut och fika och julhandla lite och sånt.
CITAT (Hannele @ 18-11-2006, 16:51) CITAT (faith @ 18-11-2006, 13:07) Brukar du göra det? Ja, jag tar ut gamla tanter ut och fika och julhandla lite och sånt. Det där får du en stooor eloge från mig för Hannele. Det är sånt man ofta tänker, men det blir aldrig mer än så. Tyvärr
CITAT (Hannele @ 18-11-2006, 16:51) CITAT (faith @ 18-11-2006, 13:07) Brukar du göra det? Ja, jag tar ut gamla tanter ut och fika och julhandla lite och sånt. Ja, det är ju väldigt fint av dig och det ska du ha en eloge för. Men det var inte riktigt vad min fråga var och vad du tipsade att jag skulle göra. Sedan kan alla faktiskt inte bjuda hem en främling på julen, många med mig firar inte hemma utan åker bort. Och jag vet inte många gamla som ens skulle tänka tanken att åka hem med en vilt främmande människa. Men det var ju inte detta tråden handlade om. Och jag har dessutom inte lust att komma i diskussion om detta.
CITAT (Hannele @ 18-11-2006, 16:51) CITAT (faith @ 18-11-2006, 13:07) Brukar du göra det? Ja, jag tar ut gamla tanter ut och fika och julhandla lite och sånt. Verkligen fint gjort Men hur gör du... går du till äldreboenden och ber att få ta ut någon? Eller är det äldre släktingar. Måste man vara med i någon förening el.dyl eller kan vem som helst bara gå och ta med sig någon från något boende? Jag menar... personal och ev anhöriga.. Måste de inte känna personen ifråga eller får de lämna över ansvaret till "vem som helst".
Hannele
18-11-2006, 20:17
CITAT (faith @ 18-11-2006, 18:21) Sedan kan alla faktiskt inte bjuda hem en främling på julen, många med mig firar inte hemma utan åker bort. Man behöver inte umgås precis på julafton, julen är lååång.
CITAT (askar @ 18-11-2006, 20:17) Men hur gör du... går du till äldreboenden och ber att få ta ut någon? Eller är det äldre släktingar. Måste man vara med i någon förening el.dyl eller kan vem som helst bara gå och ta med sig någon från något boende?
Jag menar... personal och ev anhöriga.. Måste de inte känna personen ifråga eller får de lämna över ansvaret till "vem som helst". Jag tycker det vore skandal om de bara släppte iväg en gammal människa med vem som helst, oavsett vilken dag på året vi pratar om. Självklart måste allt sånt här ske i ordnade former, genom någon hjälporganisation, kyrkan eller dylikt. Allt annat är oacceptabelt. Det skulle vara väldigt intressant att få veta lite mer utöver de korta svar Hannele kommer med. Särskilt som hon vill att vi ska anamma hennes ide.
CITAT (faith @ 18-11-2006, 20:39) CITAT (askar @ 18-11-2006, 20:17) Men hur gör du... går du till äldreboenden och ber att få ta ut någon? Eller är det äldre släktingar. Måste man vara med i någon förening el.dyl eller kan vem som helst bara gå och ta med sig någon från något boende?
Jag menar... personal och ev anhöriga.. Måste de inte känna personen ifråga eller får de lämna över ansvaret till "vem som helst". Jag tycker det vore skandal om de bara släppte iväg en gammal människa med vem som helst, oavsett vilken dag på året vi pratar om. Självklart måste allt sånt här ske i ordnade former, genom någon hjälporganisation, kyrkan eller dylikt. Allt annat är oacceptabelt. Det skulle vara väldigt intressant att få veta lite mer utöver de korta svar Hannele kommer med. Särskilt som hon vill att vi ska anamma hennes ide. Synd att Hannele inte ville svara på mina frågor.
Hannele
18-11-2006, 20:57
CITAT (askar @ 17-11-2006, 23:08) Jag har legat på sjukhus under storhelg och maten jag blev serverad där vill jag inte ens tänka på för då mår jag illa. Jag måste erkänna att det är förbaskat lätt att vara hurtig och tycka att allt är sååå bra... tills man själv hamnar i läge där man inte ens kan bestämma vad man vill ha till frukost, lunch el middag.  Jag har serverat många julfrukostar och julmiddagar för gamla, andra storhelger med, och jag kan inte säga annat än att personalen försöker göra så gott de kan och de flesta gamla är väldigt nöjda. De är extra festligt på storhelger, tycker många.
Hannele
18-11-2006, 21:01
CITAT (askar @ 18-11-2006, 20:45) CITAT (faith @ 18-11-2006, 20:39) CITAT (askar @ 18-11-2006, 20:17) Men hur gör du... går du till äldreboenden och ber att få ta ut någon? Eller är det äldre släktingar. Måste man vara med i någon förening el.dyl eller kan vem som helst bara gå och ta med sig någon från något boende?
Jag menar... personal och ev anhöriga.. Måste de inte känna personen ifråga eller får de lämna över ansvaret till "vem som helst". Jag tycker det vore skandal om de bara släppte iväg en gammal människa med vem som helst, oavsett vilken dag på året vi pratar om. Självklart måste allt sånt här ske i ordnade former, genom någon hjälporganisation, kyrkan eller dylikt. Allt annat är oacceptabelt. Det skulle vara väldigt intressant att få veta lite mer utöver de korta svar Hannele kommer med. Särskilt som hon vill att vi ska anamma hennes ide. Synd att Hannele inte ville svara på mina frågor.  Påstår ni, att ni inte har en enda ensam granne, inte en enda släkting på servicehus eller liknande? Typ Röda Korset läser ju för gamla, går ut med dem, och annat. Sorry, att jag inte sitter vid datorn hela tiden - och svarar.
Elisabeth-Västkustkolonisten
18-11-2006, 21:06
CITAT (Hannele @ 18-11-2006, 20:17) CITAT (faith @ 18-11-2006, 18:21) Sedan kan alla faktiskt inte bjuda hem en främling på julen, många med mig firar inte hemma utan åker bort. Man behöver inte umgås precis på julafton, julen är lååång.  Men det är på julafton dom sitter ensam hemma
CITAT (Hannele @ 18-11-2006, 21:01) Påstår ni, att ni inte har en enda ensam granne, inte en enda släkting på servicehus eller liknande? Typ Röda Korset läser ju för gamla, går ut med dem, och annat. Ensam granne? Nej, alla grannar har någon de firar med. Släkting på servicehus eller liknande? Nej, inte längre. Då jag hade det så hämtades de hem och fick delta i jul- och nyårsfirande. Men jag trodde du talade om främmande människor som du på eget initiativ tog dig an? Nu börjar du prata om släktingar och Röda Korset och sånt. Förvirrande minst sagt.
CITAT (Hannele @ 18-11-2006, 10:03) CITAT (faith @ 18-11-2006, 00:48) Kyrkan brukar ordna julfirande för de som önskar och där får man julmat och trevlig gemenskap. Det är ett alternativ för de som är ensamma. Bättre om du bjuder en hem till dej. Finns många att välja på på Servicehus. CITAT (Hannele @ 18-11-2006, 16:51) CITAT (faith @ 18-11-2006, 13:07) Brukar du göra det? Ja, jag tar ut gamla tanter ut och fika och julhandla lite och sånt. CITAT (Hannele @ 18-11-2006, 21:01) QUOTE] Påstår ni, att ni inte har en enda ensam granne, inte en enda släkting på servicehus eller liknande? Typ Röda Korset läser ju för gamla, går ut med dem, och annat. Sorry, att jag inte sitter vid datorn hela tiden - och svarar.  Nej Hannele... jag har inte en enda ensam granne, inte heller en enda släktig på serviceboende eller liknande. Inte frågade jag heller vad Röda Korset gör. Jag frågade om du gick till servicehus och liknande och hämtade gamla tanter som du bjöd på fika och hjälpte med shopping osv. Tror att jag fick svar... om än något kryptiskt.
18-11-2006, 21:14
CITAT (Hannele @ 18-11-2006, 20:57) CITAT (askar @ 17-11-2006, 23:08) Jag har legat på sjukhus under storhelg och maten jag blev serverad där vill jag inte ens tänka på för då mår jag illa. Jag måste erkänna att det är förbaskat lätt att vara hurtig och tycka att allt är sååå bra... tills man själv hamnar i läge där man inte ens kan bestämma vad man vill ha till frukost, lunch el middag.  Jag har serverat många julfrukostar och julmiddagar för gamla, andra storhelger med, och jag kan inte säga annat än att personalen försöker göra så gott de kan och de flesta gamla är väldigt nöjda. De är extra festligt på storhelger, tycker många.  Och maten på servicehuset är allt annat än gott. Hårda potatis med skin på, lite grönsaker och oftast ingen frukt alls. Många gånger är det en tunn skiva pålätt till smörgås. Om nu en tar 2 skivor , ja då sitter en stackare och får inget. Och alla dessa gamla som sitter ensam hemma. Som får maten en gång i veckan i frigolitlådan och sedan skall värma den i mikron. Och inte åker dom gamla och skröpliga in die Stan på julafton till ett alternitivt julfirande. Färdtjänsten måste vara beställd redan nu. Inte är det en dröm att vara på servicehuset men för många är det mycket bättre än att sitta ensam hemma. Hannele att man tar ut sina anhöriga är väl en självklarhet Elisabeth
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 18-11-2006, 21:14) Hannele att man tar ut sina anhöriga är väl en självklarhet
Elisabeth Självklart .
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 18-11-2006, 21:14) Och inte åker dom gamla och skröpliga in die Stan på julafton till ett alternitivt julfirande. Färdtjänsten måste vara beställd redan nu. Här ordnar kyrkan skjuts för den som behöver.
CITAT (faith @ 18-11-2006, 21:17) CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 18-11-2006, 21:14) Och inte åker dom gamla och skröpliga in die Stan på julafton till ett alternitivt julfirande. Färdtjänsten måste vara beställd redan nu. Här ordnar kyrkan skjuts för den som behöver.  Tror att det är så här också. Färdtjänst däremot är ju väldigt svårt att få på större orter om man inte bokat långt i förväg.
CITAT (askar @ 18-11-2006, 21:16) CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 18-11-2006, 21:14)
Hannele att man tar ut sina anhöriga är väl en självklarhet
Elisabeth
Självklart . Instämmer i detta jag också.
Snöflinga
18-11-2006, 21:36
CITAT (askar @ 18-11-2006, 21:13) CITAT (Hannele @ 18-11-2006, 10:03) CITAT (faith @ 18-11-2006, 00:48) Kyrkan brukar ordna julfirande för de som önskar och där får man julmat och trevlig gemenskap. Det är ett alternativ för de som är ensamma. Bättre om du bjuder en hem till dej. Finns många att välja på på Servicehus. CITAT (Hannele @ 18-11-2006, 16:51) CITAT (faith @ 18-11-2006, 13:07) Brukar du göra det? Ja, jag tar ut gamla tanter ut och fika och julhandla lite och sånt. CITAT (Hannele @ 18-11-2006, 21:01) QUOTE] Påstår ni, att ni inte har en enda ensam granne, inte en enda släkting på servicehus eller liknande? Typ Röda Korset läser ju för gamla, går ut med dem, och annat. Sorry, att jag inte sitter vid datorn hela tiden - och svarar.  Nej Hannele... jag har inte en enda ensam granne, inte heller en enda släktig på serviceboende eller liknande. Inte frågade jag heller vad Röda Korset gör. Jag frågade om du gick till servicehus och liknande och hämtade gamla tanter som du bjöd på fika och hjälpte med shopping osv. Tror att jag fick svar... om än något kryptiskt.  Jag har i alla fall en f.d. äldre granne som bor på servicehus henne hälsar jag regelbundet på, promenerar osv ... För att komma i kontakt med äldre ensamma finns det åtminstone här i Örebro, något som heter Väntjänst... tror säkert att det finns på andra ställen också ... Där anmäler man sitt intresse och välkomnas med öppna armar (det finns många gamla, även med "släkt" som sitter ensamma ..) Så finns viljan så nog finns tacksamma äldre
Hannele
18-11-2006, 22:00
CITAT (Snöflinga @ 18-11-2006, 21:36) Jag har i alla fall en f.d. äldre granne som bor på servicehus henne hälsar jag regelbundet på, promenerar osv ... För att komma i kontakt med äldre ensamma finns det åtminstone här i Örebro, något som heter Väntjänst... tror säkert att det finns på andra ställen också ... Där anmäler man sitt intresse och välkomnas med öppna armar (det finns många gamla, även med "släkt" som sitter ensamma ..) Så finns viljan så nog finns tacksamma äldre  Jag har lärt känna några äldre damer, som fortfarande bor hemma, men de kan inte gå ut själva på grund av yrsel, ser dåligt på grund av starr och annat. Helt ensamma är de väl inte heller, men alla anhöriga har ju så bråttom. Det behöver inte vara så märkvärdiga saker, promenad, fika eller liknande.
Nä det behöver inte vara så märkvärdigt alls Men du Hannele sa att du hämtade gamla på servicehus och tog med dem på fika och shopping. Men... Verkligen värt en eloge... att du tar ut hemmaboende ensamma (bortglömda) gamla och sjuka människor på promenader och fika.
Hannele
19-11-2006, 10:25
CITAT (askar @ 18-11-2006, 22:10) Nä det behöver inte vara så märkvärdigt alls Men du Hannele sa att du hämtade gamla på servicehus och tog med dem på fika och shopping. Och??? Ett förslag att du eller någon annan ska också göra det.. istället för att klaga på Findus. Det finns många ensamma - ensamma för att släktingarna har så bråttom, saknar tid. Jag hittar "mina" gamlingar lite varstans, det gäller att ha ögon.
netaave
19-11-2006, 10:32
Ja inte skulle jag vilja åka hem till någon jag inte känner varken på julafton eller någon annan dag bara för att jag sitter själv, däremot skulle jag nog sörja över om ungarna inte tog sig an mig. Hoppas verkligen att jag aldrig behöver uppleva det.
Hannele
19-11-2006, 10:49
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 18-11-2006, 21:14) Och inte åker dom gamla och skröpliga in die Stan på julafton till ett alternitivt julfirande. Färdtjänsten måste vara beställd redan nu. Du får lov att följa med gamlingen i färdstjänstbilen som sällskap. Ut och shoppa, fika.  CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 18-11-2006, 21:14) Och alla dessa gamla som sitter ensam hemma. Som får maten en gång i veckan i frigolitlådan och sedan skall värma den i mikron. Hur vet du hur det smakar? Jag äter lunch ibland hemma hos en äldre dam, som bor i egen lägenhet (inte mer ensam än att hennes båda upptagna barn bor i samma stad med sina familjer). Hennes mikromat i lådor, som körs hem och består av varmrätt, färska grönsaker och efterrätt. Det finns alltid flera rätter att välja bland, efter smak och tycke. De gånger jag har ätit tillsammans med henne, har det smakat hur gott som helst (hon ser dåligt efter storke och kan inte laga så mycket mat själv).
19-11-2006, 11:53
CITAT (Hannele @ 19-11-2006, 10:49) CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 18-11-2006, 21:14) Och inte åker dom gamla och skröpliga in die Stan på julafton till ett alternitivt julfirande. Färdtjänsten måste vara beställd redan nu. Du får lov att följa med gamlingen i färdstjänstbilen som sällskap. Ut och shoppa, fika.  CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 18-11-2006, 21:14) Och alla dessa gamla som sitter ensam hemma. Som får maten en gång i veckan i frigolitlådan och sedan skall värma den i mikron. Hur vet du hur det smakar? Jag äter lunch ibland hemma hos en äldre dam, som bor i egen lägenhet (inte mer ensam än att hennes båda upptagna barn bor i samma stad med sina familjer). Hennes mikromat i lådor, som körs hem och består av varmrätt, färska grönsaker och efterrätt. Det finns alltid flera rätter att välja bland, efter smak och tycke. De gånger jag har ätit tillsammans med henne, har det smakat hur gott som helst (hon ser dåligt efter storke och kan inte laga så mycket mat själv). Hurtiga Hannele...... Hur kan man bara vara så. Jag själv orkar knappt gå i affärer och shoppa. Och om någon vill följa med i färdtjänstbilen så får bägge betala om inte det står att det skall följa någon med. Och det gör det sällan i idag. Hur jag vet hur det smakar? Min svärmor fick hem mat innan hon kom till servicehuset. Maten som hon fick hem var inte människoföda, hon slängde det mesta. Grå makrill t.ex vad sägs om det? Och vi vet även hur det smakar på servicehuset.
Hannele
19-11-2006, 12:11
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 19-11-2006, 11:53) Och om någon vill följa med i färdtjänstbilen så får bägge betala om inte det står att det skall följa någon med. Och det gör det sällan i idag.
Hur jag vet hur det smakar? Min svärmor fick hem mat innan hon kom till servicehuset.
Maten som hon fick hem var inte människoföda, hon slängde det mesta. Grå makrill t.ex vad sägs om det?
Och vi vet även hur det smakar på servicehuset. Man får följa med gratis, det står i tillståndet, beroende på vilket handikapp man har. Man får välja olika maträtter , man behöver inte välja makrill varje dag? Jag har ätit luncher på servicehus, oftast ok. Ungefär som luncher på vilken vanlig arbetsplats som helst... inte lika bra varje dag. Jag har ätit lunch på många skolor också - mycket mycket sämre mat.
19-11-2006, 12:23
CITAT (Hannele @ 19-11-2006, 12:11) CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 19-11-2006, 11:53) Och om någon vill följa med i färdtjänstbilen så får bägge betala om inte det står att det skall följa någon med. Och det gör det sällan i idag.
Hur jag vet hur det smakar? Min svärmor fick hem mat innan hon kom till servicehuset.
Maten som hon fick hem var inte människoföda, hon slängde det mesta. Grå makrill t.ex vad sägs om det?
Och vi vet även hur det smakar på servicehuset. Man får följa med gratis, det står i tillståndet, beroende på vilket handikapp man har. Man får välja olika maträtter , man behöver inte välja makrill varje dag? Jag har ätit luncher på servicehus, oftast ok. Ungefär som luncher på vilken vanlig arbetsplats som helst... inte lika bra varje dag. Jag har ätit lunch på många skolor också - mycket mycket sämre mat.  Tror du att min Svärmor är så dumm att hon vill ha makrill varje dag? Det var bara ett exempel. Hur det är med färdtjänst det kan jag. Men som jag sa förut så är det inte många som har tillstånd att ta någon med. Då måste personen i fråga vara väldigt förvirrade och mycket dåligt. Och även om någon får följa med så måste färdtjänsten till jul vara beställd långt innan jul. Men det är ingen idé att diskutera det vidare för du vet ändå allt bättre, tror du. Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|