|
Vad är det som håller t.ex småprat levande?
Att leta upp flerårs gamla trådar och skriva inlägg i dem eller att istället starta en ny tråd om samma ämne som diskuterades för t.ex 3 år sen?
...................
edit: tillägg på första frågan: "Aktuellt" menar jag t.ex tidsaktuellt. T.ex pollen om mössa på från 2003 som plockas fram igen eftersom det är möss-årstid.
Jag tycker det är roligare med nya trådar (om det inte finns något speciellt skäl till att väcka den gamla tråden naturligtvis)
Hannele
20-11-2006, 19:55
CITAT (gammelnalle @ 15-02-2004, 17:23) ”När en dumbom gör något som han skäms för, påstår han alltid, att det är hans plikt.” Nästan 3 år gamla trådar, varför poppar de upp dagligen?? Är det bara några utvalda som får lov att skriva i gamla trådar??
CITAT (stina @ 20-11-2006, 19:48) Jag tycker det är roligare med nya trådar (om det inte finns något speciellt skäl till att väcka den gamla tråden naturligtvis) Håller med dig, det är roligare med fräscha trådar än gamla.
CITAT (LadyG @ 20-11-2006, 20:13) CITAT (stina @ 20-11-2006, 19:48) Jag tycker det är roligare med nya trådar (om det inte finns något speciellt skäl till att väcka den gamla tråden naturligtvis) Håller med dig, det är roligare med fräscha trådar än gamla. dito...om det inte är nått särskilt
Alexander-VG-zon3
20-11-2006, 20:20
förr mig kvitar det då det alltid kommer vara nya trådar så gör dte inget om andra vill skirva i gammla
Gossen Ruda
20-11-2006, 20:31
Det är lite förvirrande när gamla trådar väcks till liv men det verkar som om någon eller några har för lite att göra eftersom man har tid att gå igenom arkiven. Själv tycker jag att max 1 år är lämplig tid för den eviga trådvilan. Det är bättre att skapa en ny tråd och sen länka till den gamla.
CITAT (Gossen Ruda @ 20-11-2006, 20:31) Det är lite förvirrande när gamla trådar väcks till liv men det verkar som om någon eller några har för lite att göra eftersom man har tid att gå igenom arkiven. Själv tycker jag att max 1 år är lämplig tid för den eviga trådvilan. Det är bättre att skapa en ny tråd och sen länka till den gamla. där håller jag med...max ett år... sen är tråden så inaktuell, eftersom många som skrivit i den inte är kvar, och kan komentera sina erfarenheter i efterhand enda fördelen är väl...att den äldsta tråden blir väldigt ny i slutet
CITAT (Hannele @ 20-11-2006, 19:55) CITAT (gammelnalle @ 15-02-2004, 17:23) ”När en dumbom gör något som han skäms för, påstår han alltid, att det är hans plikt.” Nästan 3 år gamla trådar, varför poppar de upp dagligen?? Är det bara några utvalda som får lov att skriva i gamla trådar??  Nu är du förvirrande, Hannele.  Du har svarat på ett citat................varfifrån? Om vaddå?
CITAT (pejori @ 20-11-2006, 20:18) CITAT (LadyG @ 20-11-2006, 20:13) CITAT (stina @ 20-11-2006, 19:48) Jag tycker det är roligare med nya trådar (om det inte finns något speciellt skäl till att väcka den gamla tråden naturligtvis) Håller med dig, det är roligare med fräscha trådar än gamla. dito...om det inte är nått särskilt  Här kommer en till som håller med
CITAT (Hannele @ 20-11-2006, 19:55) CITAT (gammelnalle @ 15-02-2004, 17:23) ”När en dumbom gör något som han skäms för, påstår han alltid, att det är hans plikt.” Nästan 3 år gamla trådar, varför poppar de upp dagligen?? Är det bara några utvalda som får lov att skriva i gamla trådar??  Om det är dagens Citat du syftar på så är det för att tråden har vart aktuell hela dom nästan 3 åren den funnits. Det är ingen som behöver hämta upp den från sidan 183 eller längre ifrån.
Blomstertanten
20-11-2006, 21:22
Lite märkligt bara att ibland får man sk_t för att man startar nya trådar istället för att använda gamla och ibland får man sk_t för att man använder gamla trådar Inte lätt att veta hur man ska göra då !
CITAT (Reserv @ 20-11-2006, 21:19) CITAT (Hannele @ 20-11-2006, 19:55) CITAT (gammelnalle @ 15-02-2004, 17:23) ”När en dumbom gör något som han skäms för, påstår han alltid, att det är hans plikt.” Nästan 3 år gamla trådar, varför poppar de upp dagligen?? Är det bara några utvalda som får lov att skriva i gamla trådar??  Om det är dagens Citat du syftar på så är det för att tråden har vart aktuell hela dom nästan 3 åren den funnits. Det är ingen som behöver hämta upp den från sidan 183 eller längre ifrån. Ahaaa..... Tack för att du förklarade, Reserv.
Tycker också att det är förvirrande.. gick in i en tråd ikväll ... såg sedan att den var flera år gammal Det är en sak att fortsätta skriva i en tråd som hållits levande. En annan att leta efter flera år gamla och väcka liv i dom... sånt är direkt störande.... tycker jag.
Eva i Skåne
20-11-2006, 21:45
Citattråden och Dagens skratt och en del andra finns ju alltid bland de aktuella trådarna, om inte på första sidan så åtminstone från senaste veckan. Finns ju ingen anledning av börja nya sådana, snarare tvärtom  Dom är ju hela tiden levande, som någon annan skrev nyss. Trådar som inte varit framme på ett antal år däremot känns väldigt "ute".
Hannele
20-11-2006, 21:45
CITAT (Scrollan @ 20-11-2006, 19:45) Vad är det som håller t.ex småprat levande? Vem tvingar dej att läsa trådar, som du inte är intresserad av?
CITAT (Eva i Skåne @ 20-11-2006, 21:45) Citattråden och Dagens skratt och en del andra finns ju alltid bland de aktuella trådarna, om inte på första sidan så åtminstone från senaste veckan. Finns ju ingen anledning av börja nya sådana, snarare tvärtom  Dom är ju hela tiden levande, som någon annan skrev nyss. Trådar som inte varit framme på ett antal år däremot känns väldigt "ute". Håller med dig. Jag skriver ofta i citattråden, den är alltid aktuell.
CITAT (Hannele @ 20-11-2006, 21:45) CITAT (Scrollan @ 20-11-2006, 19:45) Vad är det som håller t.ex småprat levande? Vem tvingar dej att läsa trådar, som du inte är intresserad av?  ??? Nu förstår jag inte vad du menar, Hannele. Min fråga är en inledning till själva pollen och handlar inte om att jag tvingas läsa trådar som jag inte är intresserad av. Lägg märke till att jag fortfarande inte sagt vad jag själv tycker kring ämnet. Anledningen till att jag startade pollen var för att jag såg att frågan om gamla trådar kom upp, i en annan tråd på småprat.
Jag instämmer i att det är inläggen som gör Forumet levande, men jag tycker att det är svårt och ge ett enda rakt svar. Ibland kand det faktiskt vara kul om det kommer upp en gammal tråd. Men många gånger känns det enbart fånigt.
Vad jag däremot kan säga säkert att jag inte tycker om, det är om nån startar en ny tråd om nåt, vad som helst, och nån annan direkt letar fram en flera år gammal tråd. Det känns som om man får smäll på fingrarna. Eller när man får till svar att det svaret finns redan om du söker. Det är oerhört ohyfsat tycker jag. Om inte till och med elakt. Att länka tycker jag däremot är helt ok.
Sen kan det kännas lika konstigt om det startas två eller flera trådar samma dag om nästan exakt samma fråga/ämne. Men det tror jag helt enkelt är en miss i protokollet. Man har helt enkelt inte sett att frågan redan varit uppe.
Gossen Ruda
20-11-2006, 22:57
CITAT (Hannele @ 20-11-2006, 21:45) CITAT (Scrollan @ 20-11-2006, 19:45) Vad är det som håller t.ex småprat levande? Vem tvingar dej att läsa trådar, som du inte är intresserad av?  Hur skall man veta om en tråd är ointressant innan man läst den? Särskilt som nån rotat fram den ur djupet av golvarkivet? Titeln är ibland helt missvisande.
Hannele
20-11-2006, 23:01
CITAT (Gossen Ruda @ 20-11-2006, 20:31) det verkar som om någon eller några har för lite att göra eftersom man har tid att gå igenom arkiven. Och vissa har tid över att kontrollera vad och var andra skriver.
Gossen Ruda
21-11-2006, 07:45
CITAT (Hannele @ 20-11-2006, 23:01) CITAT (Gossen Ruda @ 20-11-2006, 20:31) det verkar som om någon eller några har för lite att göra eftersom man har tid att gå igenom arkiven. Och vissa har tid över att kontrollera vad och var andra skriver.  Vissa saker och namn tar under 3 tiondels sekund att registrera.
CITAT (Evgeni @ 20-11-2006, 22:32) Jag instämmer i att det är inläggen som gör Forumet levande, men jag tycker att det är svårt och ge ett enda rakt svar. Ibland kand det faktiskt vara kul om det kommer upp en gammal tråd. Men många gånger känns det enbart fånigt.
Vad jag däremot kan säga säkert att jag inte tycker om, det är om nån startar en ny tråd om nåt, vad som helst, och nån annan direkt letar fram en flera år gammal tråd. Det känns som om man får smäll på fingrarna. Eller när man får till svar att det svaret finns redan om du söker. Det är oerhört ohyfsat tycker jag. Om inte till och med elakt. Att länka tycker jag däremot är helt ok.
Sen kan det kännas lika konstigt om det startas två eller flera trådar samma dag om nästan exakt samma fråga/ämne. Men det tror jag helt enkelt är en miss i protokollet. Man har helt enkelt inte sett att frågan redan varit uppe. Måste börja med en  så det inte blir några missuppfattningar. Nu när forumet går så jämrars trögt är det nästan ingen idé att ens försöka öppna dom gamla mångsidiga trådarna. (Vet iofs inte om det gäller alla avdelningar eller bara Småprat?) Då är det mycket bättre att börja om. Men om jag förstår flera av er så skriver ni i dom tröga trådarna nästan på pin kiv?  Fast det finns nya lättöppnade... Det där med att bli hänvisade till svar bakåt i tiden kan såklart uppfattas som snäsigt, beroende på hur det skrivs. Men smäll på fingrarna är väl att ta i? Och elakt?? Eller jag kanske missuppfattar det här totalt, förresten! Kom just på att detta kanske bara gäller Småprat! Om det gäller uppdragning av perenner från frön kan det väl inte bli för gammal info? För då skulle man ju heller inte kunna söka efter svaren i böcker. Allt där blir ju snart för gammalt då...
Hannele
21-11-2006, 09:44
CITAT (Berith @ 21-11-2006, 09:23) Nu när forumet går så jämrars trögt är det nästan ingen idé att ens försöka öppna dom gamla mångsidiga trådarna. Nej, de långa TRÖÖÖGA 3 år gamla trådarna blir vi inte av med. Men klagomål på äldre aktuella trådar klagas det på!
Hittills så tycker över 70% att man inte ska gräva upp gamla trådar utan skapa nya istället.
För min del kvittar det egentligen om någon roar sig med att rota fram gamla trådar som det inte skrivits något i de senaste åren. Det som är tråkigt är att om man hittar något inlägg där som man vill fråga vidare om och inlägget är skrivet av någon som inte är aktiv längre känns det ju lite snopet. Så det är lite irriterande.
Har en tråd varit levande i tre år utan att fallit i glömska har den ju aldrig blivit bortglömd så dom trådarna kan man inte jämföra med trådar som ingen skrivit i på evigheter. Tycker jag iallafall.
Sen håller jag med om att pekpinnar om att "det där finns det en tråd om, onödigt att skriva en ny" påpekanden är himla tråkiga, men att länka till en gammal tråd i den nya är ok, beroende på hur man skriver så klart.
Hannele
21-11-2006, 11:30
CITAT (Anne R @ 21-11-2006, 10:29) Det som är tråkigt är att om man hittar något inlägg där som man vill fråga vidare om och inlägget är skrivet av någon som inte är aktiv längre känns det ju lite snopet. Så det är lite irriterande. Tja, det är väl inte så farligt, för många frågeställningar är ständigt aktuella, bara frågarna som växlar; "Kärleken är evig. Det är bara föremålen som växlar."
CITAT (Berith @ 21-11-2006, 09:23) Men om jag förstår flera av er så skriver ni i dom tröga trådarna nästan på pin kiv? :unsure: Fast det finns nya lättöppnade... Det där förstår inte jag... Hur/vad menar du?
CITAT (Hannele @ 21-11-2006, 11:30) CITAT (Anne R @ 21-11-2006, 10:29) Det som är tråkigt är att om man hittar något inlägg där som man vill fråga vidare om och inlägget är skrivet av någon som inte är aktiv längre känns det ju lite snopet. Så det är lite irriterande. Tja, det är väl inte så farligt, för många frågeställningar är ständigt aktuella, bara frågarna som växlar; "Kärleken är evig. Det är bara föremålen som växlar."  Ja men nu tycker jag att det är irriterande.
Det jag uppmärksammat under min korta tid här är att det i stort sett bara är Hannele som väcker liv i gamla trådar.
*Stintan*
21-11-2006, 13:59
CITAT (faith @ 21-11-2006, 13:29) Det jag uppmärksammat under min korta tid här är att det i stort sett bara är Hannele som väcker liv i gamla trådar.  Tror hon gillar att retas lite bara
återanvändning av gamla trådar är ett fenomen enbart i Småprat ingen annan avdelning kör det så mycket som denna gör
Ibland kanske det är befogat att ta upp en gammal tråd men oftast är det ganska förvirrande när man tror att det är ett nytt ämne och så är det svar på något som frågats för flera år sen.
Jag har tagit upp mina egna gamla trådar i bl.a Prydnadsväxter ibland, men märkt att det lätt missas att det är en gammal tråd och att jag ställt en ny fråga i slutet av den. I det stora hela tror jag på att starta nya trådar istället....fast inte in absurdum förstås...finns det en passande tråd några inlägg ner eller bara nån sida tillbaka är den fortfarande aktuell tycker jag.
Jag tycker det är okej att lyfta fram en gammal tråd om det är så att det skrevs något väldigt intressant och som verkligen passar att lyfta fram i en ny diskussion. Alltså något som man verkligen kan ha nytta av att veta. Men att lyfta fram t.ex. en mössdiskussion som är tre år bara för att det nu råkar vara vinter igen känns lite underligt. Då kan man väl lika gärna starta en ny mösstråd...
OM man nu absolut vill lyfta upp en flera år gammal tråd tycker jag att man ska skriva klart och tydligt att tråden har lyfts upp så att man vet. Jag är inte den som kollar datum på de trådar jag läser och det känns ju fånigt om man skulle slänga sig in i en debatt som är fyra år gammal.
Piccante
21-11-2006, 14:36
Jag som inte har varit med på odla speciellt länge tycker det är kul att leta igenom gamla trådar. Ibland hittar man mkt intressant och lärorikt som har varit uppe för diskussion långt tillbaka.
Men en sak slog mig när jag letade i ogräs och skadedjurstråden, varje år återkommer samma identiska frågor! Varje sommar kom det trådar om mördarsniglar, liljebaggar, gråsuggor och tvestjärtar, fruktflugor, maskrosor, sorkar och invasiva växter. Det känns lite onödigt tycker jag att exakt samma frågor ältas om och om igen om det finns en gammal tråd där man har sammanfattat alla bra knep. Jag tycker inte det vore helt fel om man använde en tråd lite längre än att börja på en nya var månad med samma innehåll. Tycker nog att det är rätt bra att en del använder sökfunktionen för att lyfta gamla trådar om innehållet är relevant.
netaave
21-11-2006, 14:46
CITAT (askar @ 20-11-2006, 21:33) Tycker också att det är förvirrande.. gick in i en tråd ikväll ... såg sedan att den var flera år gammal Det är en sak att fortsätta skriva i en tråd som hållits levande. En annan att leta efter flera år gamla och väcka liv i dom... sånt är direkt störande.... tycker jag. Där håller jag med, dessutom är kanske inte ens trådskaparen kvar och då blir det lite fel tycker jag.
CITAT (netaave @ 21-11-2006, 14:46) CITAT (askar @ 20-11-2006, 21:33) Tycker också att det är förvirrande.. gick in i en tråd ikväll ... såg sedan att den var flera år gammal Det är en sak att fortsätta skriva i en tråd som hållits levande. En annan att leta efter flera år gamla och väcka liv i dom... sånt är direkt störande.... tycker jag. Där håller jag med, dessutom är kanske inte ens trådskaparen kvar och då blir det lite fel tycker jag. I vissa fall kan ju trådskaparen ha ändrat åsikt i frågan också, då blir det ju ännu konstigare.
*Stintan*
21-11-2006, 15:22
CITAT (LadyG @ 21-11-2006, 15:08) CITAT (netaave @ 21-11-2006, 14:46) CITAT (askar @ 20-11-2006, 21:33) Tycker också att det är förvirrande.. gick in i en tråd ikväll ... såg sedan att den var flera år gammal Det är en sak att fortsätta skriva i en tråd som hållits levande. En annan att leta efter flera år gamla och väcka liv i dom... sånt är direkt störande.... tycker jag. Där håller jag med, dessutom är kanske inte ens trådskaparen kvar och då blir det lite fel tycker jag. I vissa fall kan ju trådskaparen ha ändrat åsikt i frågan också, då blir det ju ännu konstigare. Håller med fullständigt, det som var aktuellt för ett par år sen kanske är helt ute nu. Saker o ting ändras med tiden, nyheter tillkommer.
PRECIS...och det är svårt att fråga någon hur det gått, när dom inte finns kvar många gånger
CITAT (Betty @ 21-11-2006, 11:45) CITAT (Berith @ 21-11-2006, 09:23) Men om jag förstår flera av er så skriver ni i dom tröga trådarna nästan på pin kiv?  Fast det finns nya lättöppnade... Det där förstår inte jag... Hur/vad menar du?   Äsch, menade just så... utan att peka ut nån speciell person eller tråd.
Väck inte den tråd som sover. Alltså, en tråd från 06-11-2002 som handlar om tomtar och troll - behöver man verkligen plocka upp en sån tråd om det ämnet? Jag gissar att för trådskaparen så är frågan inte längre dagsaktuell.
netaave
26-11-2006, 23:03
Vi får väl helt enkelt ignorera trådar som väcks till liv och är äldre än t.ex. 3 mån. Då kanske det inte är så roligt att provocera, om det är det "Tuppen" försöker göra!
ingrid fuxwall
26-11-2006, 23:11
CITAT (Blomstertanten @ 20-11-2006, 22:22) Lite märkligt bara att ibland får man sk_t för att man startar nya trådar istället för att använda gamla och ibland får man sk_t för att man använder gamla trådar Inte lätt att veta hur man ska göra då !  Där satte du huvudet på spiken blomstertanten. När jag var ny här och ställde en fråga så hänvisades alltid till att jag skulle söka i gamla trådar men hur man gjorde det? ingrid
Hannele
26-11-2006, 23:17
CITAT (netaave @ 26-11-2006, 23:03) Vi får väl helt enkelt ignorera trådar som väcks till liv och är äldre än t.ex. 3 mån. Gäller det alla?
CITAT (Hannele @ 26-11-2006, 23:17) CITAT (netaave @ 26-11-2006, 23:03) Vi får väl helt enkelt ignorera trådar som väcks till liv och är äldre än t.ex. 3 mån. Gäller det alla?  Du behöver nog inte fråga, gör bara som du brukar, Hannele!
Snart dags att diskutera om man ska ha en riktig gran eller låtsasgran, undrar om man ska gräva upp en gammal tråd eller ta det i en ny
Men jag förstår inte varför man inte får väcka gamla trådar till liv?  Är det för att inte alla som är aktiva nu var med när tråden skapades? Förklara gärna det här för mej, för jag förstår som sagt inte motviljan. Eller är det helt enkelt så att ni är avundsjuka på sånt som fanns före er tid här? Bara undrar...
CITAT (Berith @ 27-11-2006, 07:07) Men jag förstår inte varför man inte får väcka gamla trådar till liv?  Är det för att inte alla som är aktiva nu var med när tråden skapades? Förklara gärna det här för mej, för jag förstår som sagt inte motviljan. Eller är det helt enkelt så att ni är avundsjuka på sånt som fanns före er tid här? Bara undrar...  Avundsjuk ??? På vadå ??? Att det fanns julmarknader runt om i Sverige även förra året? Att det regnade även i november 2001?
CITAT (AnitaGg @ 27-11-2006, 07:22) CITAT (Berith @ 27-11-2006, 07:07) Men jag förstår inte varför man inte får väcka gamla trådar till liv? :unsure: Är det för att inte alla som är aktiva nu var med när tråden skapades?
Förklara gärna det här för mej, för jag förstår som sagt inte motviljan. Eller är det helt enkelt så att ni är avundsjuka på sånt som fanns före er tid här? Bara undrar... :unsure: Avundsjuk ??? På vadå ??? Att det fanns julmarknader runt om i Sverige även förra året? Att det regnade även i november 2001? Neej jag menar medlemmar och diskussioner, och intressanta och spännande och roliga ämnen. Det finns ju dom som inbillar sej att Odla var ett dött och trist forum tills just dom blev medlemmar här och livade upp stämningen.
CITAT (Berith @ 27-11-2006, 07:27) Neej jag menar medlemmar och diskussioner, och intressanta och spännande och roliga ämnen. Det finns ju dom som inbillar sej att Odla var ett dött och trist forum tills just dom blev medlemmar här och livade upp stämningen. nä...det var lika mycket bråk då.... men visst...återanvänd dom gamla trådarna...men var beredd på att alla gör det då
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|