|
Full version: Dop-present
Om ett tag ska man på dop, trevligt, men... vad ska man köpa för dop-present? Presentkort, pengar, är inte aktuellt. Jag har så fasansfullt dålig fantasi att jag gärna tar emot alla tips jag kan få
Vi brukar köpa en silverpläterad fotoram hos guldsmeden Den har plats för foto, har Gud som haver ingraverat och flicka el pojke på knä. Går att ha ståendes på hylla el hängas på vägg. Kostar ca 400kr
hur mycket har du tänkt dig att lägga ungefär? Barnservis - tallrik, djup tallrik, pipmugg, sked, kniv & gaffel? Smycke? Böcker? Tennjox var väl populärt förut iaf? Dopsked? Vill du att det ska komma till använding eller vill du att det ska finnas kvar?
Jag har egentligen inga tankar på om det ska komma till användning eller vara prydnad (i nån byrålåda sannolikt)...priset spelar ingen större roll, i den mening att jag kan pytsa 400kr om det är nåt riktigt användbart, men då får det vara nåt bra också...bär mig en smula emot att köpa rena prydnadsföremål. Sorry om jag är en smula vag, men jag har verkligen ingen aning alltså...
Rapchic
22-11-2006, 21:48
nu sker inte barndop i vår familj så jag vet inga traditionella saker men nått gullit som en haklapp där det står grattis till dopet el dyl och den kan du göra själv och få mer känsla i (ursh först tykte jag det var en sån bra ide men nu tycker jag inte det)
CITAT (Pirum @ 22-11-2006, 21:45) Jag har egentligen inga tankar på om det ska komma till användning eller vara prydnad (i nån byrålåda sannolikt)...priset spelar ingen större roll, i den mening att jag kan pytsa 400kr om det är nåt riktigt användbart, men då får det vara nåt bra också...bär mig en smula emot att köpa rena prydnadsföremål. Sorry om jag är en smula vag, men jag har verkligen ingen aning alltså...  Ett smycke? Silverhalsband med hjärta och/eller kors är alltid gångbart och kommer till användning.
En halskedja med fyrklöver? Min personliga favorit är böcker dock! Finns massor med fina sagoböcker. Men jag är en bokmänniska. Tycker alltid att det finns anledning att ge bort en bok..
CITAT (suddis @ 22-11-2006, 22:01) En halskedja med fyrklöver? Min personliga favorit är böcker dock! Finns massor med fina sagoböcker. Men jag är en bokmänniska. Tycker alltid att det finns anledning att ge bort en bok..  Åh... fyrklöver i siver/emalj, det fick en av döttrarna av moster.
malin72
22-11-2006, 22:16
en sak jag har gett bort som blev uppskattat var som en bok man öppnade men när den öppnades var det gjort för avtryck av hand och fot...ni vet som barn kan göra i lera eller gips, den var jätte fin i silver och rolig at ställa upp
netaave
22-11-2006, 22:31
Jag brukar köpa ljusstakar i doppresent. Det gör jag sen min flicka fick det. Dom har använts varje födelsedag, för dom är ju hennes. Nu är hon nästan vuxen och kan så småningom ha dom i sitt eget bo. Dom vi fick och dom jag brukar köpa är tidlösa i nysilver, passar lika bra till flicka som pojke.
Ett fruktträd som börjar bära frukt, när barnet är stor nog att plocka själv. T.ex. Landskapsäpple, Persika eller körsbär.
Jag har varit på två dop nu i sommar och vi köpte en varsin sagobok...precis som några skrev här tidigare...det är jättebra som dop present... De två böckerna som vi köpte...kommer inte ihåg vad de hette...men det var olika små sagor i dem...både gamla...som Rödluvan och vargen, Hans och Greta mm...till nyare sagor...det vart mycket populärt... Man för ju även vidare dessa gamla sagor...som jag tycker är väldigt vikiga att bevara
Hm. Hm. En bok kanske ja...sagobok. Bra tips. Sånt köper väl inte folk nu för ti'n, ska se till att köpa en rejäl sådan. Smycken är nog inte min grej, hade annars lösa tankar på att själv tälja en dopsked men saknar både tid och expertis tror jag.
Hannele
22-11-2006, 23:39
CITAT (Pirum @ 22-11-2006, 23:10) Smycken är nog inte min grej Dottern fick ett guldhjärta av farmor, när hon döptes, mycket kärt. Men det blev stulen vid ett inbrott..
anna_rispan
23-11-2006, 06:53
jag köpte Ronja Rövardotter i doppresent. har inte lämnat den än så jagvet inte om den uppskattas eller inte. men jag tycker det är en underbar bok.
evelina
23-11-2006, 08:33
Jag brukar ge den här,sedan kan man fortsätta och ge resten av serien vid födelsedagar etc. Min skattkammare
spektakelrakel
23-11-2006, 08:44
Låt plantera en massa träd till henne/honom i Afrika! (Jag tycker inte man behöver börja livet med att få en massa grejor man inte behöver- det blir tillräckligt med det längre fram ändå.) http://www.afrikagrupperna.se/cgi-bin/afrika.cgi
Monica i Nässjö
23-11-2006, 08:46
Pengar skrev du att du inte ville ge men detta är ju inte riktigt samma sak; när mitt fadderbarn döptes gjorde jag en insättning i hans namn på Världsnaturfonden. Då fick jag ett fint diplom som jag ramade in. Det finns många olika fonder, Rädda regnskogarna, SNF etc. Så gör man på köpet en god gjärning och får gott samvete.
Vi har gett bla barnbestick, ett set man köper på guldsmedsaffären och sen har vi gravera in barnets namn på handtagen. Vi har också köpt sån där lera/gips som det talades om i ett annat inlägg, det är ju jätteroligt att ha när man blir större!
fruberglund
23-11-2006, 10:14
Flicka eller pojke? Var på dop av systerdottern i somras och är det en flicka rekommenderar jag att INTE köpa halsband...folk är väldigt förutsägbara. Jana fick inte mindre än 6 stycken halsband...och hur ofta använder små barn halsband? Nej, satsa på något praktiskt och inte så vanligt istället som både hon och föräldrarna kan ha nytta av. Beror ju på hur nära ni är och hur mycket det får kosta också. Till Jana köpte vi äggsockor, 6 par sockor i en äggkartong som heter Soggs, rolig grej och strumpor behövs ju alltid (går ju göra själv också, de var rätt dyra) och en skitsmart "stol" Sac n´seat som vi har till Isak också, perfekt när man går bort och det inte finns någon barnstol, sätts fast på en vanlig stol. När vi var på ett par bekantas pojkes dop så fick han en söt nalle, den blev hans favorit eftersom han nästan bara fick tenngrejer annars som också brukar vara standard och sååååå tråkigt tycker jag i alla fall. Plantera ett träd tycker jag är en fin gest men då krävs det ju att föräldrarna har trädgård och är med på att sköta det. Själva har vi inte döpt Isak och tänker inte göra det heller, han ska få bestämma själv och vi är inte religiösa själva. Verkar som att många döper bara för att det är nåt man "ska" göra för att alla andra gör det, känner många som aldrig går i kyrkan och inte är religiösa för 5 öre och döper ändå....men det är ju en annan diskussion
Halskedja tycker jag var fint förslag (men det var ju avskräckande med hon som fått 6 st haha...). Annars gillar jag änglar i någon form som doppresent, t.ex. prydnadsänglar att sätta på väggen, eller hänga över sängen eller ställa i fönstret. Det är inte alltid lätt att hitta fina änglar, men nu är det ju precis rätt tid på året för det!
netaave
23-11-2006, 10:42
En doppresent ska väl vara ett minne av dopet och något som finns kvar. Kläder växer man ur, träd kan inte flyttas med när dom blir stora. Leksaker och böcker förbrukas. Så tänker jag.
evelina
23-11-2006, 11:52
CITAT (netaave @ 23-11-2006, 10:42) En doppresent ska väl vara ett minne av dopet och något som finns kvar. Kläder växer man ur, träd kan inte flyttas med när dom blir stora. Leksaker och böcker förbrukas. Så tänker jag. Böcker förbrukas väl inte. Jag har fortfarande kvar mina plus barnens fina barnböcker. Mina vuxna barn är jätteglada att jag sparat dom till deras barn. Kan ju läsas hur många ggr som helst.
CITAT (fruberglund @ 23-11-2006, 10:14) Flicka eller pojke? Var på dop av systerdottern i somras och är det en flicka rekommenderar jag att INTE köpa halsband...folk är väldigt förutsägbara. Jana fick inte mindre än 6 stycken halsband...och hur ofta använder små barn halsband? Nej, satsa på något praktiskt och inte så vanligt istället som både hon och föräldrarna kan ha nytta av. Beror ju på hur nära ni är och hur mycket det får kosta också. Till Jana köpte vi äggsockor, 6 par sockor i en äggkartong som heter Soggs, rolig grej och strumpor behövs ju alltid (går ju göra själv också, de var rätt dyra) och en skitsmart "stol" Sac n´seat som vi har till Isak också, perfekt när man går bort och det inte finns någon barnstol, sätts fast på en vanlig stol. När vi var på ett par bekantas pojkes dop så fick han en söt nalle, den blev hans favorit eftersom han nästan bara fick tenngrejer annars som också brukar vara standard och sååååå tråkigt tycker jag i alla fall. Plantera ett träd tycker jag är en fin gest men då krävs det ju att föräldrarna har trädgård och är med på att sköta det. Själva har vi inte döpt Isak och tänker inte göra det heller, han ska få bestämma själv och vi är inte religiösa själva. Verkar som att många döper bara för att det är nåt man "ska" göra för att alla andra gör det, känner många som aldrig går i kyrkan och inte är religiösa för 5 öre och döper ändå....men det är ju en annan diskussion  Tack för tipset Beställt och betalat två st Sac n´seat till tvillingarna...borde komma inom fyra dagar. Nog är väl internet otroligt bra.
fruberglund
23-11-2006, 18:05
CITAT (askar @ 23-11-2006, 12:31) Tack för tipset Beställt och betalat två st Sac n´seat till tvillingarna...borde komma inom fyra dagar. Nog är väl internet otroligt bra.  Varsågod Ja, tänk bara på att de måste kunna sitta upp själva innan de får använda den, alltså ca 6 månader (vet inte hur gamla de är nu). Använde den senast idag...den är hur bra som helst  Inte alltid det finns en barnstol i närheten.
Dom är 10 mån nu men får vänta med "stolarna" till julafton.
Våran lilla guddotter Allis fick sagoböcker; Min skattkammare och de får hon på födelsedagen tills hon har hela serien. Sista boken ska hon få nu när hon fyller tre. När vänninans dotter Eira döptes i våras fick hon en nallebjörn och en månadsängel. Gnomys. Ciczi
netaave
23-11-2006, 19:59
Vi hade en slags barnstol som blev alldeles platt och kunde läggas under vagnen, sen hakade man fast den på vilken bordsskiva som helst. Jättebra på rastplatser, i husvagnen och när man besökte någon. Barnets tyngd låste liksom fast stolen på bordsskivan.
Margaretha
23-11-2006, 23:33
CITAT (olgak @ 23-11-2006, 10:19) Halskedja tycker jag var fint förslag (men det var ju avskräckande med hon som fått 6 st haha...). Annars gillar jag änglar i någon form som doppresent, t.ex. prydnadsänglar att sätta på väggen, eller hänga över sängen eller ställa i fönstret. Det är inte alltid lätt att hitta fina änglar, men nu är det ju precis rätt tid på året för det! Skultunas skyddssänglar i mässing tycker jag är fina doppresenter, finns i två storlekar, och kan användas som julprydnader i framtiden. Det är väl fint att ge ett litet barn en symbolisk skyddsängel?
netaave
23-11-2006, 23:38
CITAT (Margaretha @ 23-11-2006, 23:33) Skultunas skyddssänglar i mässing tycker jag är fina doppresenter, finns i två storlekar, och kan användas som julprydnader i framtiden. Det är väl fint att ge ett litet barn en symbolisk skyddsängel?  Dom är fina, vi har ett par stycken på öppna spisen. året om!
Margaretha
23-11-2006, 23:44
CITAT (netaave @ 23-11-2006, 23:38) CITAT (Margaretha @ 23-11-2006, 23:33) Skultunas skyddssänglar i mässing tycker jag är fina doppresenter, finns i två storlekar, och kan användas som julprydnader i framtiden. Det är väl fint att ge ett litet barn en symbolisk skyddsängel?  Dom är fina, vi har ett par stycken på öppna spisen. året om!  Det gör ni alldeles rätt i. Det är ingenting pråligt som man tröttnar på.
Tack för alla tips  Bidde sagobok med klassiska sagor och fina illustrationer. Det svåraste var nästan att hitta ett kort som var könsneutralt. Ja, jag vet att jag är vrång, men av de två fina blåa kort jag först hittade kunde inget användas, då det stod "till gossebarnet" eller liknande i dem. Och det är en flicka som ska döpas. Rosa-tecknade kort ville jag inte ha, då jag inte tyckte de var fina. Vill inte heller att min första symboliska gåva till henne ska vara en symbol för de stereotypa könsroller som präglar vårt samhälle. (Hur jag hade agerat om jag hittat ett kanonfint kort med rosa fluff, det vet jag ej...)
anna_rispan
24-11-2006, 08:40
CITAT (Pirum @ 23-11-2006, 23:56) Tack för alla tips  Bidde sagobok med klassiska sagor och fina illustrationer. Det svåraste var nästan att hitta ett kort som var könsneutralt. Ja, jag vet att jag är vrång, men av de två fina blåa kort jag först hittade kunde inget användas, då det stod "till gossebarnet" eller liknande i dem. Och det är en flicka som ska döpas. Rosa-tecknade kort ville jag inte ha, då jag inte tyckte de var fina. Vill inte heller att min första symboliska gåva till henne ska vara en symbol för de stereotypa könsroller som präglar vårt samhälle. (Hur jag hade agerat om jag hittat ett kanonfint kort med rosa fluff, det vet jag ej...) Jag håller med om svårigehten att hitta fint kort! Jag stod också o grubblade. Det fanns ett som var neutralt. Jag har för mig att jag tillslut köpte ett kort i orange med en blomma på framsidan.
netaave
24-11-2006, 11:30
Finns jättefina kort med sagofigurer av Elsa Beskow m.fl. Sen finns det kort med rörliga ögon, ett sånt hade jag i vagnen. Det hamnade där av en slump för jag fick det när vi var på besök hos någon. Hon låg och tittade och skrattade mot det hela hemvägen så det fick sitta kvar tills hon ville börja käka på det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|