Sidor: 1, 2, 3
Kathy
Hannele
Hannele
Det är bara (?) i Sverige, man har regeln att e i slutet av namn betyder poijknamn.
-le är ett diminutiv (en förminskningsform, en familjär form) både i Danmark och i Tyskland.
Anma
CITAT (Hannele @ 24-11-2006, 19:04)
Det är bara (?) i Sverige, man har regeln att e i slutet av namn betyder poijknamn.
-le är ett diminutiv (en förminskningsform, en familjär form) både i Danmark och i Tyskland.

Så här i sverige är jag då en pojke... eller? unsure.gif wink.gif laugh.gif laugh.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 24-11-2006, 13:30)
I min ungdom när jag var med i fältbiologerna kände jag en kille som hette Doris! biggrin.gif

Olle

haha vad kulit biggrin.gif laugh.gif
Hannele
CITAT (Anne R @ 24-11-2006, 21:03)
Så här i sverige är jag då en pojke... eller? unsure.gif wink.gif laugh.gif laugh.gif

Det trodde Scrollan om mej biggrin.gif
Gossen Ruda
Glöm inte "A boy named Sue". rolleyes.gif laugh.gif
Biggan_
Conny är väl ett rätt vanligt namn på både pojkar och flickor! smile.gif
askar
CITAT (Birgitta P @ 24-11-2006, 22:36)
Conny är väl ett rätt vanligt namn på både pojkar och flickor!  :)

Det finns 14887 män som har förnamnet Conny . Av dessa har 8908 namnet Conny som tilltalsnamn/förstanamn.

Det finns 75 kvinnor som har förnamnet Conny. Av dessa har 47 namnet Conny som tilltalsnamn/förstanamn.

renate
CITAT (Hannele @ 24-11-2006, 15:41)
Kari, flicknamn i Norge, pojknamn i Finland.
Andrea har jag väldigt svårt att uppfatta som flicknamn...

Sasha är pojknamn för romer, kan stavas även som Saska.

Andrea är ett vanligt flicknamn i Tyskland
askar
CITAT (renate @ 24-11-2006, 23:03)

I Sverige.... 7898 kvinnor som har förnamnet Andrea. Av dessa har 3666 namnet Andrea som tilltalsnamn/förstanamn.

Det finns 182 män som har förnamnet Andrea . Av dessa har 96 namnet Andrea som tilltalsnamn/förstanamn

Det finns 78 kvinnor som har förnamnet Sasha . Av dessa har 54 namnet Sasha som tilltalsnamn/förstanamn.

Det finns 111 män som har förnamnet Sasha. Av dessa har 87 namnet Sasha som tilltalsnamn/förstanamn.

Det finns 946 kvinnor som har förnamnet Kari . Av dessa har 623 namnet Kari som tilltalsnamn/förstanamn.

Det finns 2744 män som har förnamnet Kari. Av dessa har 2139 namnet Kari som tilltalsnamn/förstanamn.
Eva i Skåne
CITAT (askar @ 24-11-2006, 22:42)
CITAT (Birgitta P @ 24-11-2006, 22:36)
Conny är väl ett rätt vanligt namn på både pojkar och flickor!  smile.gif

Det finns 14887 män som har förnamnet Conny . Av dessa har 8908 namnet Conny som tilltalsnamn/förstanamn.

Det finns 75 kvinnor som har förnamnet Conny. Av dessa har 47 namnet Conny som tilltalsnamn/förstanamn.

Conny var det namn jag sökte i minnet igår men kunde inte komma på det.

Jag känner en kvinna som heter Connie.
Funderar nu på om det kanske finns fler kvinnor med den stavningen wink.gif
Gossen Ruda
Connie Francis, känd sångerska från 50- och 60-talet. Fast hon hette egentligen Concetta Rosemarie Franconero. Eller heter för hon är fortfarande igång så smått.
askar
CITAT (Eva i Skåne @ 25-11-2006, 08:13)
Jag känner en kvinna som heter Connie.
Funderar nu på om det kanske finns fler kvinnor med den stavningen  ;)

Det finns 524 kvinnor som har förnamnet Connie . Av dessa har 309 namnet Connie som tilltalsnamn/förstanamn.

Det finns 183 män som har förnamnet Connie . Av dessa har 90 namnet Connie som tilltalsnamn/förstanamn.

Kathy
CITAT (Hannele @ 24-11-2006, 22:08)
CITAT (Anne R @ 24-11-2006, 21:03)
Så här i sverige är jag då en pojke... eller? unsure.gif  wink.gif  laugh.gif  laugh.gif

Det trodde Scrollan om mej biggrin.gif

Nej, jag har varken sagt eller trott att du är en man. wink.gif Vet faktiskt inte var du fått det ifrån. smile.gif

Däremot så vet jag att det finns en man som faktiskt heter Hannele. biggrin.gif
Anma
Annika. det finns ju en hel by där alla har tilläggsnamnet Annika... smile.gif
Ralf
Många män i Frankriken heter ju Marie, inte maria.
askar
CITAT (Ralf @ 25-11-2006, 09:41)
Många män i Frankriken heter ju Marie, inte maria.

Men i Sverige finns 527 män som har förnamnet Maria . Av dessa har 8 namnet Maria som tilltalsnamn/förstanamn.
askar
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 24-11-2006, 16:00)
Apropå fältbiologerna - en norsk tjej som hette Janne var också med på ett läger en gång!

Olle

Det finns 99 kvinnor som har förnamnet Janne . Av dessa har 72 namnet Janne som tilltalsnamn/förstanamn.

Det finns 1759 män som har förnamnet Janne. Av dessa har 1244 namnet Janne som tilltalsnamn/förstanamn.

Hannele
Olle är ju pojknamn, men en finne skulle inte höra skillnad till Ulla... ohmy.gif
anna_rispan
Det är intressant att läsa vilka namn ni tänker på. För lite beror det väl på vad vi förknippar med namnet. Jag tillexempel trodde ju att bara män hette Janne och Kaj. Men nu vet jag att det finns en del som ser dem namnen på kvinor också. Lyckades surfa på den här listan. Men såg ingen länk när jag gick in på PRV s hemsida från en annan sida.... Jag blir förbryllad av internet.

Jun och Juno gillar jag. Känner ni nån som heter så???

PRV om könsneutrala namn
askar
scb namn avd tycks vara överbelastat... eller ngt annat fel
man kommer iaf inte in där just nu.
anna_rispan
Attans. Jag får roa mig där senare och söka på de olika namnen. Sen gå till eniro och kika. Men där får man ju inte veta om det är en tjej eller kille liksom....
Elisabeth-Västkustkolonisten

Jag har väldigt svårt att föreställa mig att en karl heter Andrea.

Typisk flicknamn för mig
ninnisky
Känner minst tre flickor i Tyskland som heter Andrea! Har aldrig hört det som pojknamn, sorry Hannele! Där får du ge DIG!

Andre, däremot förekommer som bekant som pojknamn laugh.gif laugh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Har ni inte hört Andrea som pojknamn???

Andrea Bocelli är ju en mycket känd sångare och han är definitivt ingen kvinna.
askar
CITAT (ninnisky @ 25-11-2006, 15:32)
Känner minst tre flickor i Tyskland som heter Andrea! Har aldrig hört det som pojknamn, sorry Hannele!  Där får du ge DIG!

Andre, däremot förekommer som bekant som pojknamn laugh.gif  :lol:

CITAT (askar @ 24-11-2006, 23:10)

I Sverige.... 7898 kvinnor som har förnamnet Andrea. Av dessa har 3666 namnet Andrea som tilltalsnamn/förstanamn.

Det finns 182 män som har förnamnet Andrea . Av dessa har 96 namnet Andrea som tilltalsnamn/förstanamn

smile.gif
netaave
Caroline av Monaco har en son som heter Andrea.
Jag har en grannfru som heter Tony och stavar så också.
ullislerum
Kay Bond då... hon är ju i högsta grad kvinna.
yla
CITAT (Gossen Ruda @ 24-11-2006, 22:11)
Glöm inte "A boy named Sue". rolleyes.gif laugh.gif

min pappa hette Sif
Ralf
Läste om en tjej från USA, som hette Jan Tomas. Jan var hennes förnamn o Tomas efternamnet.
Inga från Närke
CITAT (Helen i Skåne @ 24-11-2006, 14:26)
Tony/Toni

Tony heter min svägerskas pojke och det är vanligt i Finland. Uttalas Tåny.
Berith
Och ni kommer väl ihåg Inge och Sten. rolleyes.gif
anna_rispan
CITAT (Berith @ 28-11-2006, 07:11)

Eh...nej....

Är det någon som känner några Juna/Jun eller Une??
Berith
CITAT (anna_rispan @ 28-11-2006, 13:30)
Och ni kommer väl ihåg Inge och Sten.  :rolleyes:

Eh...nej....

Är det någon som känner några Juna/Jun eller Une??

Aha... Du kanske är för ung. Vilket iofs jag var när dom var populära sexrådgivare. rolleyes.gif Vet inte ens om dom lever fortfarande. Dom var iaf från Danmark, och där kan ju flickorna heta Inge.

Neej känner ingen Juna/Jun eller Une.
*Mademoiselle*
Michelle smile.gif
pejori

jag minns dom smile.gif smile.gif
en av dom lever nog fortfarande tror jag smile.gif
*rolf*
Unisex-namn. För dem som inte vad vad de är biggrin.gif
anna_rispan
Läste precis igenom tråden o såg att några hade lagt till ändringar jag missat.
Nu har jag nytt av den. Till min ena Tenta. Väljer Kim och Lo. biggrin.gif
vickeva
på scb.se hittar man bl.a följande: Det finns 17 män som har förnamnet Barbro. Av dessa har 7 namnet Barbro som tilltalsnamn/förstanamn.
anna_rispan
CITAT (vickeva @ 15-01-2007, 14:25)
på scb.se hittar man bl.a följande: Det finns 17 män som har förnamnet Barbro. Av dessa har 7 namnet Barbro som tilltalsnamn/förstanamn.

Det är nästan så jag fnissar...men vem är den där farbror Barbro??
Trodde ju inte att det fanns nån farbror Barbro ju!
vickeva
Fler "ovanligheter":

Det finns 4 kvinnor som har förnamnet Mikael. Det finns ingen kvinna som har mikael som tilltalsnamn.

Det finns 13 kvinnor som har förnamnet Sven . Av dessa har 7 namnet Sven som tilltalsnamn/förstanamn.

Det finns 1 man som har förnamnet Karin . Det finns ingen man som har karin som tilltalsnamn.

Det finns 4 män som har förnamnet Elisabeth . Det finns ingen man som har elisabeth som tilltalsnamn.

Det finns 1 man som har förnamnet Katarina. Det finns ingen man som har katarina som tilltalsnamn.

Det finns 1 kvinna som har förnamnet Carl . Det finns ingen kvinna som har carl som tilltalsnamn.
anna_rispan
2 stycken män i Sverige som har Rosa som förnamn.

1 man som har Jenny som förnamn.

Undrar hur jag skulle reagera om en ny bekanting skulle säga tt hans andranamn var Jenny!!
yenny
CITAT (anna_rispan @ 15-01-2007, 19:24)
2 stycken män i Sverige som har Rosa som förnamn.

1 man som har Jenny som förnamn.

Undrar hur jag skulle reagera om en ny bekanting skulle säga tt hans andranamn var Jenny!!

Jag skulle garanterat börja skratta och tro att han drev med mej biggrin.gif rolleyes.gif laugh.gif
anna_rispan
OBS! Gammal tråd. Bara en slump att jag läste i den precis i dag. Ett år efter senaste kommentaren.

Är det någon som mött någon med ett namn som passar både tjej o kille sen sist?
cic
Satt barnvakt för lite sen. Kollade på Saltkråkan och där heter ju Tjorvens storasystrar Teddy och Freddy. Det kan både pojkar och flickor heta.

(Jag tycker det är HELT i sin ordning att ta upp en gammal tråd. Om den känns relevant eller intressant. Dessutom var det ju du som startade den en gång. smile.gif)
anna_rispan
Ja just det! Teddy och Freddy hade jag glömt bort.
Siska
Maj-Björn kan man tydligen döpa sitt barn till,,snacka om att göra livet surt för sitt barn
Anma
CITAT (cic @ 15-01-2008, 19:06) *
Satt barnvakt för lite sen. Kollade på Saltkråkan och där heter ju Tjorvens storasystrar Teddy och Freddy. Det kan både pojkar och flickor heta.
/.../

Fast de hette väl egentigen Theodora och Frederika eller vad det nu var, Teddy och Freddy var smeknamn.
cic
CITAT (Anma @ 15-01-2008, 19:31) *
Fast de hette väl egentigen Theodora och Frederika eller vad det nu var, Teddy och Freddy var smeknamn.

Wow, vilken koll! w00t.gif

Men, namnen är hur som helst könsneutrala. Jag har kollat.. cool.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon