|
Whiskuchi
27-11-2006, 17:16
CITAT (Betty @ 27-11-2006, 16:45) Klipp från SLUs sida: Jakten i din julgran Med varje julgran följer också ett stort antal småkryp! En nyhuggen gran kan innehålla upp mot 10 000 individer av ett femtiotal olika arter . Det är dels insekter som direkt livnär sig av granens barr, knoppar, skott eller bark. Bland annat fjärilar vars larver äter av barren och gallmyggor som lever i skotten. Den andra stora gruppen lever som rovdjur eller parasiter på andra djur. Jordlöpare jagar små fjärilslarver, parasitsteklar letar efter värddjur och spindlar söker hela tiden efter lämpliga byten. Den tredje djurgruppen råkar mer eller mindre av en slump befinna sig på trädet. Några övervintrar under barkflagor, andra äter lavar och annat organiskt material på barkytan. Jag ryyyyser...!  Mja, varför inte..? Å andra sidan har man redan en hel del små besökare i hemmet (i synnerhet om man kan räkna kvalstren  )
CITAT (Betty @ 27-11-2006, 16:45) Klipp från SLUs sida: Jakten i din julgran Med varje julgran följer också ett stort antal småkryp! En nyhuggen gran kan innehålla upp mot 10 000 individer av ett femtiotal olika arter . Det är dels insekter som direkt livnär sig av granens barr, knoppar, skott eller bark. Bland annat fjärilar vars larver äter av barren och gallmyggor som lever i skotten. Den andra stora gruppen lever som rovdjur eller parasiter på andra djur. Jordlöpare jagar små fjärilslarver, parasitsteklar letar efter värddjur och spindlar söker hela tiden efter lämpliga byten. Den tredje djurgruppen råkar mer eller mindre av en slump befinna sig på trädet. Några övervintrar under barkflagor, andra äter lavar och annat organiskt material på barkytan. Jag ryyyyser...!  Tack...  ..nu vart jag påmind om varför jag har plastgran
det är rätt mysigt när det knäpper i stammen och dom små liven vaknar...men dom dör ju igen ju men jag har inte plats...men hade jag det, hade det blivit en disneygran med fina kulor i
CITAT (netaave @ 27-11-2006, 12:13) Ingen som har jultall? Det har vi haft några gånger, praktiskt när den barrar  Jo, faktiskt skall jag ta in ett stort fång tallris till advent, skall hänga massor med silverkulor i riset. Någon gran skall vi inte ha i år eftersom vi reser bort över julhelgen. Plastgran kommer aldrig i mitt hem, det är bara sååååå fult. Gita
CITAT (Blomstertanten @ 27-11-2006, 15:19) CITAT (stina @ 27-11-2006, 14:09) CITAT (Rapchic @ 27-11-2006, 13:14) CITAT (netaave @ 27-11-2006, 13:13) Ingen som har jultall? Det har vi haft några gånger, praktiskt när den barrar  min mormor och morfar brukar ha en tall En en är också fint om man har ont om plats!  Men sååå vassa barr !!!!! Hade en en istället för gran ett år och det gör jag aldrig om , vassa små torra enbarr överallt !!!!!! Har ni nån gång haft enbarr under fötterna ?  Hemskt ! Man ska nog inte ha vanlig en (Juniperus communis) i så fall. Tänkte inte på det - har inte provat själv....
Riktig gran eller ingen alls,annat alternativ finns inte här.
CITAT (renate @ 27-11-2006, 22:44) annat alternativ finns inte här. Jodå, det gör det.
CITAT (Reserv @ 27-11-2006, 17:45) CITAT (Betty @ 27-11-2006, 16:45) Klipp från SLUs sida: Jakten i din julgran Med varje julgran följer också ett stort antal småkryp! En nyhuggen gran kan innehålla upp mot 10 000 individer av ett femtiotal olika arter . Det är dels insekter som direkt livnär sig av granens barr, knoppar, skott eller bark. Bland annat fjärilar vars larver äter av barren och gallmyggor som lever i skotten. Den andra stora gruppen lever som rovdjur eller parasiter på andra djur. Jordlöpare jagar små fjärilslarver, parasitsteklar letar efter värddjur och spindlar söker hela tiden efter lämpliga byten. Den tredje djurgruppen råkar mer eller mindre av en slump befinna sig på trädet. Några övervintrar under barkflagor, andra äter lavar och annat organiskt material på barkytan. Jag ryyyyser...!  Tack...  ..nu vart jag påmind om varför jag har plastgran  Vassego, det var så lite så!
CITAT (Whiskuchi @ 27-11-2006, 17:16) CITAT (Betty @ 27-11-2006, 16:45) Klipp från SLUs sida: Jakten i din julgran Med varje julgran följer också ett stort antal småkryp! En nyhuggen gran kan innehålla upp mot 10 000 individer av ett femtiotal olika arter . Det är dels insekter som direkt livnär sig av granens barr, knoppar, skott eller bark. Bland annat fjärilar vars larver äter av barren och gallmyggor som lever i skotten. Den andra stora gruppen lever som rovdjur eller parasiter på andra djur. Jordlöpare jagar små fjärilslarver, parasitsteklar letar efter värddjur och spindlar söker hela tiden efter lämpliga byten. Den tredje djurgruppen råkar mer eller mindre av en slump befinna sig på trädet. Några övervintrar under barkflagor, andra äter lavar och annat organiskt material på barkytan. Jag ryyyyser...!  Mja, varför inte..? Å andra sidan har man redan en hel del små besökare i hemmet (i synnerhet om man kan räkna kvalstren  ) Men att medvetet och frivilligt ta in 10 000 till... näe tack, inte hemma hos mig i alla fall!
Piccante
27-11-2006, 23:37
CITAT (Betty @ 27-11-2006, 16:45) Klipp från SLUs sida: Jakten i din julgran Med varje julgran följer också ett stort antal småkryp! En nyhuggen gran kan innehålla upp mot 10 000 individer av ett femtiotal olika arter . Det är dels insekter som direkt livnär sig av granens barr, knoppar, skott eller bark. Bland annat fjärilar vars larver äter av barren och gallmyggor som lever i skotten. Den andra stora gruppen lever som rovdjur eller parasiter på andra djur. Jordlöpare jagar små fjärilslarver, parasitsteklar letar efter värddjur och spindlar söker hela tiden efter lämpliga byten. Den tredje djurgruppen råkar mer eller mindre av en slump befinna sig på trädet. Några övervintrar under barkflagor, andra äter lavar och annat organiskt material på barkytan. Jag ryyyyser...!  Häftigt, jag gillar att öka den biologiska mångfalden hemma, men nu får jag dåligt samvete för alla julgranar man har eldat upp Jag har varit julgranslös de senaste åren och det får fortsätta så. Det funkar inte med en julgran i en liten lägenhet. Senast jag hade gran och skulle slänga ut den så fastnade jag mellan dörrposten och en fåtölj och då sprätte det i väg barr över halva rummet. Sedan får man sopa granbarr fram till midsommar.
Jag röstade på ett annat alternativ...och mitt alternativ är att ha en liten jul En... ...som man kan köpa med små julklappar eller som den här med julgranskulor på...  Jag bor ju lite trångt så en stor gran är inte att tala om
Piccante
27-11-2006, 23:51
CITAT (Floppy @ 27-11-2006, 23:43) Jag röstade på ett annat alternativ...och mitt alternativ är att ha en liten jul En... ...som man kan köpa med små julklappar eller som den här med julgranskulor på...  Jag bor ju lite trångt så en stor gran är inte att tala om :P Attans det glömde jag. Jag har faktiskt haft en jul-en på soffbordet något år istället för julgran. Men jag vill inte ha några julklappar anpassade för att platsa under minigranen
Äsch, lite småkryp gör ingen skada  Bara man har tillräckligt många spindlar kvar som man inte dammsugit bort. Folk har haft julgranar inne i miljoner år utan att lida obehag, det är först på senare år som vi ojat oss över eventuella (ofarliga) skadedjur från vegetabilier. Skadedjur som lever på _djur_ eller käkar torrt trä är dock såklart inte bra att ha i hus. Värsta krypen vi får in i husen kommer från katterna och hundarna...exempelvis fästingar...  Synd att folk är allergiska mot granen, men, allergierna breder ju fortfarande ut sig
CITAT (Eva i Skåne @ 27-11-2006, 16:35) En RIKTIG gran ska jag ha! Gran är viktigt för mig och som tur är är ingen i familjen allergisk. Plats - det går alltid att ordna. -_- Ni som varit medlemmar många år har antagligen hört det innan, men här är ju många nya som kan få skratta, eller kanske tycka att jag är en riktig ragata. :unsure: Förr, när alla barn bodde hemma, sov min man och jag i bäddsoffa i vardagsrummet. Han försökte övertala mig, att vi bara skulle ha gran på terassen, men icke. Jag var envisare. Granen var som vanligt större än man tror när man köper den och det fanns bara en tänkbar plats att ha den på. På mannens sida av bäddsoffan! Hela julen hade han grenar in på sin sida av sängen och i slutet av helgen en hel del granbarr under täcket. :D -_-
CITAT (Eva i Skåne @ 27-11-2006, 16:35) En RIKTIG gran ska jag ha! Gran är viktigt för mig och som tur är är ingen i familjen allergisk. Plats - det går alltid att ordna. -_- Ni som varit medlemmar många år har antagligen hört det innan, men här är ju många nya som kan få skratta, eller kanske tycka att jag är en riktig ragata. :unsure: Förr, när alla barn bodde hemma, sov min man och jag i bäddsoffa i vardagsrummet. Han försökte övertala mig, att vi bara skulle ha gran på terassen, men icke. Jag var envisare. Granen var som vanligt större än man tror när man köper den och det fanns bara en tänkbar plats att ha den på. På mannens sida av bäddsoffan! Hela julen hade han grenar in på sin sida av sängen och i slutet av helgen en hel del granbarr under täcket. :D -_- Om du bara visste hur bekant det låter! Vi " bodde " också i vardagsrummet i många år när barnen växte upp. Allt för att de skulle få ha var sitt rum. Och våran gran hamnade av nån anledning också alltid på makens sida Vi har alltså riktig gran, inga allergiker i sikte än så länge och alla djur/odjur, har vi överlevt i femtio år, så nog ska vi överleva några år till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|