Full version: Vilken slags gran?
Sidor: 1, 2
yenny
Så... vad ska du ha för gran i år... eller kanske ingen alls?
yenny
Jag ska ha plastgran.... jag tål ju inte den riktiga sad.gif
Kathy
Det blir ingen gran inomhus iår.....pga mina nya inneboende. Vågar inte hänga upp mina fina glaskulor och annat i en gran med risk att de välter hela granen och skär sönder tassarna.
Alexander-VG-zon3
jag har övertalat mormmor till att ha en riktig
Betty
Plastgran inne och riktig gran ute. smile.gif
LadyG
Plast, pga allergi. Dessutom är det praktiskt att slippa barren smile.gif
Eva St
RIKTIG GRAN - EN KALLE ANKA GRAN VILL JAG HA biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
wolkenkrabber
plast... fast barren är textil eller något... tätare och finare än en riktig gran
AnitaO
Riktigt gran ute och riktig gran inne - alltså valde jag "annat alternativ" smile.gif
pejori
ingen gran här... smile.gif
Leia
CITAT (Betty @ 26-11-2006, 23:24)
Plastgran inne och riktig gran ute. smile.gif

Samma här , men det fanns inte som alternativ! smile.gif
AnitaO
Väldigt många som inte ska ha någon gran alls.
Summersun
Röstade på plastgran, ska ha plastgran inne men riktig gran ute.
askar
Plastgran inne, levande gran ute smile.gif
Stussi
Röstade på "riktig inomhusgran" men jag skulle ha valt "annat alternativ" kom jag på sen,
Vi har riktig gran både inne och ute.
sudden
vi åker till göteborg över jul och nyår till sambons föräldrar så vi kommer inte ha nån gran hemma men där borta blir det nog en riktig inne biggrin.gif
Pirum
Jag ska ha en gran, då den inte bara är ett vackert pynt utan dessutom luktar gott. Kommer att såga ner den någon vecka innan jul, har ännu inte spanat in exakt vilken gran jag ska ha dock.
Anma
Röstade på ingen gran, men det var lite ljug för jag ska ha en liten bordsgran i plast. Har inte riktigt plats med gran i denna lägenhet.
Alba
Riktig gran både inne och utomhus.
netaave
CITAT (wolkenkrabber @ 27-11-2006, 02:43)
plast... fast barren är textil eller något... tätare och finare än en riktig gran

Sån har vi också! Sen har vi en vit ljusslangsgran ute på altanräcket.
http://www.rusta.se/product.asp?produkt=JU...+Jul&p=77171173
fruberglund
Isaks första riktiga jul så ska vi ha en riktig gran, plast kommer inte på fråga i detta hus!!! Ska det vara en gran ska den vara riktig annars får det vara (förstår dock er som är allergiska att det inte går).

Ska bygga ett lågt staket framför för att hålla barn och grisar ifrån den biggrin.gif

Ute blir det ljusslinga på IdeGRANEN i år också smile.gif
stina
Liten (0,5-1 m) riktig gran blir det.
Anki på Öland
Kommer inte att ha någon gran hemma eftersom jag inte är hemma i jul. När mina barn var små klädde vi en vid, takhög High Chaparallkaktus med glitter och röda kulor - den var såååå fin men grannarna tyckte förståss att vi var knäppa.... rolleyes.gif
Anki
Elisabeth-Västkustkolonisten
Det blir ingen gran alls. Hade plastgran i många år p.g.a. allergi. Men alla julgrejor var ju i källaren där det har brunnit.

Så det blir minimalt med jul här

Elisabeth
kerstin z5-6
Riktiga granar både inne och ute

Med 5 katter har jag lärt mej föranka dem ordentligt inne ... laugh.gif
Glitter är värre än kulor för kissar
Berith
En riktig, egenhändigt infångad. rolleyes.gif
Och med ett par droppar trälim i vattnet.
Lars-Olof Arvids
Hemma har jag inte plats för någon gran, men förhoppningsvis får jag vara med och klä en riktig gran hemma hos Mamma som vi har gjort i alla år. Vi brukar ha julbord med några släktingar när granen kommer. I år är det dock lite osäkert hur det blir, eftersom morbror "granleverantören" dog för ett par månader sedan.

Olle
Rapchic
plast sad.gif pojkvännens lillebror är allergisk
Magdis
Vi har alltid plastgran men egentligen skulle jag vilja ha en riktig. Fast det är ju praktiskt med plastgran...inga barr på golvet, ingen vissnande ful gran i slutet av helgerna. Men nån gång ska jag ha en riktig gran.
netaave
Ingen som har jultall? Det har vi haft några gånger, praktiskt när den barrar biggrin.gif
Rapchic
CITAT (netaave @ 27-11-2006, 13:13)
Ingen som har jultall? Det har vi haft några gånger, praktiskt när den barrar biggrin.gif

min mormor och morfar brukar ha en tall
evelina
När jag hade riktig gran hade jag alltid Kungsgran,den är vacker och barrar inte lika mycket. Numera har jag plast pga allergi.

Julgranar
Kathy
Igår såg jag att de höll på att montera den stora granen som står intill Gamla stan.
Blomstertanten
Ingen gran alls !
Riktig gran törs jag inte ha för jag är alldeles för rädd om alla mina hoyor. Plastgran har jag en i förrådet men har för trångt så den får allt vara kvar där och fira jul för sej själv tongue.gif
Tänkte klä nån av mina större hoyor med pyttesmå julgranskulor i stället och kanske lite glitter.
stina
CITAT (Rapchic @ 27-11-2006, 13:14)
Ingen som har jultall? Det har vi haft några gånger, praktiskt när den barrar  :D

En en är också fint om man har ont om plats! rolleyes.gif
Blomstertanten
CITAT (stina @ 27-11-2006, 14:09)
CITAT (Rapchic @ 27-11-2006, 13:14)
Ingen som har jultall? Det har vi haft några gånger, praktiskt när den barrar  biggrin.gif

En en är också fint om man har ont om plats! rolleyes.gif

Men sååå vassa barr !!!!! wacko.gif
Hade en en istället för gran ett år och det gör jag aldrig om , vassa små torra enbarr överallt !!!!!!
Har ni nån gång haft enbarr under fötterna ? wacko.gif blink.gif Hemskt !
Man ska nog inte ha vanlig en (Juniperus communis) i så fall.
ninnisky
Hade inte tänkt att ha någon gran i år! Får se om vi kan klarar trycket från barn och barnbarn smile.gif
Whiskuchi
Förmodligen en kungsgran inne (de barrar mindre har jag hört), så får plastgranen stå i uterummet smile.gif
Fenja
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-11-2006, 11:15)

Samma här, krok i taket håller vilken gran som helst på rätt köl! Fyra, nu tre veckors, kattbäbbar ska vara med och fira laugh.gif wub.gif
Mvh
Fenja
Fenja
CITAT (Berith @ 27-11-2006, 11:25)
En riktig, egenhändigt infångad. rolleyes.gif

Nu blir jag nyfiken... varför?
Mvh
Fenja
Leia
CITAT (Fenja @ 27-11-2006, 14:25)
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-11-2006, 11:15)

Samma här, krok i taket håller vilken gran som helst på rätt köl! Fyra, nu tre veckors, kattbäbbar ska vara med och fira laugh.gif wub.gif
Mvh
Fenja

Hum... undrar hur det går med gran och galen Finsk lapphunds valp? wacko.gif blink.gif laugh.gif Krok i taket kanske vore en bra idé ...... laugh.gif wub.gif
Reserv
CITAT (Fenja @ 27-11-2006, 15:26)
En riktig, egenhändigt infångad.  :rolleyes:

Mvh
Fenja

laugh.gif laugh.gif laugh.gif För att barren inte ska lossna rolleyes.gif
Leia
CITAT (Reserv @ 27-11-2006, 14:31)
En riktig, egenhändigt infångad.  :rolleyes:

Mvh
Fenja

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Fenja
CITAT (Reserv @ 27-11-2006, 15:31)
En riktig, egenhändigt infångad.  rolleyes.gif

Mvh
Fenja

Ok... har aldrig hört det innan, men det kanske är värt att testa!
Mvh
Fenja
Eva i Skåne
En RIKTIG gran ska jag ha!
Gran är viktigt för mig och som tur är är ingen i familjen allergisk. Plats - det går alltid att ordna. sleep.gif
Ni som varit medlemmar många år har antagligen hört det innan, men här är ju många nya som kan få skratta, eller kanske tycka att jag är en riktig ragata. unsure.gif
Förr, när alla barn bodde hemma, sov min man och jag i bäddsoffa i vardagsrummet. Han försökte övertala mig, att vi bara skulle ha gran på terassen, men icke. Jag var envisare.
Granen var som vanligt större än man tror när man köper den och det fanns bara en tänkbar plats att ha den på. På mannens sida av bäddsoffan!
Hela julen hade han grenar in på sin sida av sängen och i slutet av helgen en hel del granbarr under täcket. biggrin.gif sleep.gif
kristerh
ingen gran inomhus, ute har jag en disneygran, en idegran formklippt o tät
ca 1,70 hög, över den slänger jag ett ljusnät så blir den riktigt fin.
Betty
Klipp från SLUs sida:

Jakten i din julgran
Med varje julgran följer också ett stort antal småkryp! En nyhuggen gran kan innehålla upp mot 10 000 individer av ett femtiotal olika arter . Det är dels insekter som direkt livnär sig av granens barr, knoppar, skott eller bark. Bland annat fjärilar vars larver äter av barren och gallmyggor som lever i skotten. Den andra stora gruppen lever som rovdjur eller parasiter på andra djur. Jordlöpare jagar små fjärilslarver, parasitsteklar letar efter värddjur och spindlar söker hela tiden efter lämpliga byten. Den tredje djurgruppen råkar mer eller mindre av en slump befinna sig på trädet. Några övervintrar under barkflagor, andra äter lavar och annat organiskt material på barkytan.

Jag ryyyyser...!
ohmy.gif
Lars-Olof Arvids
Detta ska naturskyddsföreningen på Orust titta närmare på fram i december. Dag och plats kommer jag inte ihåg just nu, men kan återkomma om någon är intresserad.

Olle
Alba
CITAT (Betty @ 27-11-2006, 16:45)
Klipp från SLUs sida:

Jakten i din julgran
Med varje julgran följer också ett stort antal småkryp! En nyhuggen gran kan innehålla upp mot 10 000 individer av ett femtiotal olika arter . Det är dels insekter som direkt livnär sig av granens barr, knoppar, skott eller bark. Bland annat fjärilar vars larver äter av barren och gallmyggor som lever i skotten. Den andra stora gruppen lever som rovdjur eller parasiter på andra djur. Jordlöpare jagar små fjärilslarver, parasitsteklar letar efter värddjur och spindlar söker hela tiden efter lämpliga byten. Den tredje djurgruppen råkar mer eller mindre av en slump befinna sig på trädet. Några övervintrar under barkflagor, andra äter lavar och annat organiskt material på barkytan.

Jag ryyyyser...!
ohmy.gif

De där har jag inte läst.

Jag som vill ha riktig gran. Det är ju tur att man bara minns det man vill.

Broooorrrr yhhhh
askar
Ryser gör jag också... vill inte ha ovälkomna besökare.

Olle... jag är iaf intresserad av få höra resultatet. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon