fruberglund
Har fått förfrågan här om en minigristråd med bilder så här kommer den.

Skriver en liten historia och är det någon som har mer specifika frågor eller undringar så skriv dem här så ska jag svara så gott jag kan efter våra erfarenheter smile.gif

Tindra och Tojje heter våra små kelgrisar. Tindra är 3½ år och Tojje är 2 år. Underbara husdjur tycker vi, sociala och trevliga. Tindra kan dock vara lite grinig och reserverad mot besökare, speciellt när hon löper vilket grisar gör ca var 3:e vecka (som kvinnor är mest brukar mannen säga laugh.gif). Tojje är nästan översocial istället, finns det nåt som heter kelgris så är det namngett efter honom biggrin.gif

Anledningen till att vi kom i kontakt med minigrisar är att jag är allergisk mot pälsdjur. Såg dessa på en husdjursmässa och började kolla upp lite. Kom i kontakt med en uppfödare i Tidaholm som visade sig vara en underbar människa och grisvän.

Eva heter hon, ni kanske såg dokumentären på tv 4 för nåt år sen som hette typ nåt som Mitt djur är mitt liv eller nåt sånt, det var Tindra och Tojjes uppfödare som var med där med minigrisen Helga (Helga är förresten tv-stjärna också, det är hon som är med i Skandias reklam där det var med en minigris och även IKEA:s tyska reklamfilm som stoppades).

Nåväl, efter att ha diskuterat lite så kom vi fram till att vi nog skulle prova en minigris...vår första bokade gris gick det inte så bra med. Mamman till den var inte så bra på att vara mamma och låg tyvärr ihjäl de flesta och våran lille plutt klarade sig några dagar men blev sjuk och dog tyvärr ifrån oss innan vi hann få hem honom (Gimli skulle han ha hetat efter Gimli i Sagan om ringen Dvärg=mini, hehe)

Ett tag efter fick vi samtal om att det var två nya grisar födda men ingen hane som vi velat haft utan två honor istället. Tja, vi åkte dit och föll som furor för Tindra, namnet fick hon av att hon tindrade med sina filmstjärneögon med låååånga ögonfransar.

Tojje blev vi med av en slump. Vi hade funderat på en kompis till Tindra så hon skulle slippa vara själv när vi jobbade...Tojje hade liksom blivit "över". Just då ville alla ha honor och han blev inte såld. Vi åkte dit och jag föll som en fura igen...efter lite övertalning så gick mannen till slut med på att vi köpte honom.

Att han blev "över" har vi förstått nu, hahaha biggrin.gif En handfull, så busig men med glimten i ögat...inte alls lika lätt att uppfostra som Tindra, lyssnar men skiter totalt i vad man säger...går liksom ut lika fort som det gick in...

Ja, jag skulle kunna babbla på om dessa grisar i flera timmar men nu har det blivit långt nog...ska vara glad om ni orkat läsa så här långt tongue.gif rolleyes.gif

Lite bilder då:

Tojje när vi hämtade honom, Tindra står till vänster.

Tindra jultomte

Tojje sitter fint som liten

Sömntutor, oftast ligger de dock skavfötters

Pappa och Tindra sover ikapp

Tindra ute och äter gräs

Tindra poserar, min favoritbild på henne

Tojje i "farfars" knä

Nu fick ni väl bilder så ni blev nöjda laugh.gif
Rapchic
ååå va söta
säger du att man kan ha minigrisar fast man är allergisk??? unsure.gif
netaave
Är dom svåra att få rumsrena?
Hur går dom ihop med andra djur?
fruberglund
CITAT (Rapchic @ 29-11-2006, 19:34)
ååå va söta
säger du att man kan ha minigrisar fast man är allergisk??? unsure.gif

Tja, det beror lite på. De säger ju att grisar är ungefär som människor i sammansättning, de opererar väl med grisdelar (eller är det på försök?).

Jag känner inte av dem i "luften" som jag gör med t.ex. en katt eller hund men jag känner av dem om de sticker mig med borsten, då får jag såna där prickar som man får vid pricktest.

Så visst kan man bli allergisk och jag vet såna som fått lämna bort sina grisar men det är nog inte lika vanligt som allergi mot pälsdjur och så beror det väl på hur allergisk man är. Jag har inte astma eller nåt utan blir kliig i ögonen och nyser en massa av pälsdjur.
Leia
Åh, vill ha!!!! wub.gif

Nej , du har inte berättat för mycket! Jag vill höra mera! Som Netaave undrade så undrar även jag hur lätt det var med rumsrenheten? Luktar det mycket? Är de lika lättlärda som hundar? (hör hört det nämligen) Måste ni ha mattor överallt hemma? (det var lite där det föll för oss bla. vi gillar golven som de är utan mattor, och jag har läst att deras klövar inte klarar det?)
Berätta mer jag läser gärna hur mycket som helst! smile.gif wub.gif
Stussi
Åh, vad jag blir sugen! wub.gif

(Har ungefär samma frågor och funderingar som Leia och netaave här ovan)
fruberglund
CITAT (netaave @ 29-11-2006, 19:42)
Är dom svåra att få rumsrena?
Hur går dom ihop med andra djur?

Grisar är väldiga vanedjur och i början gick de på låda inne (kattlåda). Nu går de dock inte alls inomhus utan väntar tills de kommer ut på morgonen (vi har inhägnad åt dem ute med ingång till del av garaget). De är ute där hela dagarna och kommer in när Magnus kommer hem 16.30. På sommaren får de vara ute ännu länge, de älskar nämligen värme och sol, kan ligga och lapa sol hela dagarna smile.gif

Våra har gjort några olyckor men inga medvetna, jag tycker inte de har varit svåra att få rumsrena.

Jag avråder dock från att ha gris i lägenhet, även fast jag vet folk som har det och säger att det går bra så tycker jag att en gris är en gris. Den är inte som katt och hund och måste få tillfälle att gå ute och böka. Är även problem om man bor i lägenhet med t.ex. hala golv eftersom grisarna har hårda klövar och halkar omkring. Har man otur kan de få höftproblem om de måste gå och spänna sig när de går hela tiden (med halt menar jag t.ex. parkettgolv och klickgolv).

Andra djur har jag ingen erfarenhet av själv men vet andra som har hund också och det går bra.
mulle
wub.gif wub.gif wub.gif
Ljuvliga nöffar!
Hur kan du ha både grisar och trädgård? Bökar de inte massor? Går du ut och promenerar med dem i koppel så där som vi hundägare gör med våra vovvar? Är de lydiga? Vad äter de?
Massor med frågor...
Mulle
Leia
Jag har läst (mycket biggrin.gif ) att de behöver få böka ett par timmar varje dag, så då kan man ju inte bo i lägenhet såklart.
Men vintertid då? Fryser de inte? Vi har en hundgård som aldrig använts, så där skulle ju´en gullegris kunna få böka runt. Är de flock djur så de måste ha en kompis?
karjo
Åh, vad fina de är! wub.gif

Hur stora och gamla blir de? smile.gif
AnitaO
Gulle-grisar smile.gif wub.gif
Stussi
CITAT (fruberglund @ 29-11-2006, 20:20)
Är även problem om man bor i lägenhet med t.ex. hala golv eftersom grisarna har hårda klövar och halkar omkring. Har man otur kan de få höftproblem om de måste gå och spänna sig när de går hela tiden (med halt menar jag t.ex. parkettgolv och klickgolv).

Oj, vi som bara har trägolv eller klickgolv i precis hela huset! sad.gif
fruberglund
CITAT (mulle @ 29-11-2006, 20:23)
wub.gif wub.gif wub.gif
Ljuvliga nöffar!
Hur kan du ha både grisar och trädgård? Bökar de inte massor? Går du ut och promenerar med dem i koppel så där som vi hundägare gör med våra vovvar? Är de lydiga? Vad äter de?
Massor med frågor...
Mulle

Våra grisar bökar inte, de är för fina i kanten för det...jord, uschäckligt! biggrin.gif

Annars så har ju grisar väldigt bökbehov. De förstör inget i trädgården, de går inte lösa på det sättet. Vi har en utegård till dem och så får de vara på gräsmattan och beta gräs på sommaren men alltid under övervakning och med sele.

Och där var svaret på selet. Jodå, det går att gå med dem i koppel men de går inte alltid där DU vill smile.gif Man kan heller inte ha ett vanligt koppel som man har till hundar utan det måste vara ett sele och inte vilket sele som helst heller. Grisar är nämligen funtade så att blir de skrämda eller inte vill så backar de...och eftersom de inte har nån egentlig hals så slinker de då ur selet. Vi har beställt våra selen hos en sadelmakare i närheten så hon har specialgjort dem efter ett kattsele vi tyckte var bra men som blev för litet.

Grisar är väldiga vanedjur och tycker inte om förändringar, om nåt är flyttat så märker de det direkt och blir oroliga, speciellt Tindra. Fast det har nog att göra med hur man uppfostrar dem, Tindras syster vet jag brukar vara med sina ägare och segla i deras segelbåt!

Är de lydiga? Grisar är faktiskt lättare att träna än hundar säger de som vet. Grisar är VÄLDIGT smarta djur, problemet är nog att de är lite FÖR smarta för sitt eget bästa laugh.gif De vet precis hur de ska göra, vad de får och inte får göra men sen är ju bara frågan om de VILL lyssna tongue.gif

De äter vanligt suggfoder man köper på lantmännen, en säck kostar 130 kr och räcker minst 1 månad till våra två. Inte så dyra i drift alltså. Sen äter de allt som vi äter undantaget animaliska produkter (kött, kyckling osv) som är OLAGLIGA att ge dem enligt smittskydd, Jordbruksverket osv.

Bild på våran utegård med liten Tindra i
fruberglund
CITAT (Leia @ 29-11-2006, 20:26)
Jag har läst (mycket biggrin.gif ) att de behöver få böka ett par timmar varje dag, så då kan man ju inte bo i lägenhet såklart.
Men vintertid då? Fryser de inte? Vi har en hundgård som aldrig använts, så där skulle ju´en gullegris kunna få böka runt. Är de flock djur så de måste ha en kompis?

Om de fryser beror lite på hur vana de är att vara ute. Våra grisar bor inne med oss i huset halva dagarna och då kan vi ju inte ha dem ute i minusgrader på dagen för då blir det för stora temperaturskillnader och det kan de bli sjuka av (blir ju vi också). Vi har en del i garaget som är isolerat där vi håller 15 grader med hjälp av element, man kan även ha en sån där värmelampa man har och kläcker kycklingar med, det har vår uppfödare.

Våra grisar är aldrig ute på vintern förutom när de går mellan huset och utegården utan de ligger inne i garaget hela dagarna tills de får komma in. De är nog lika frusna av sig som sin matte.

Ska de bara bo ute året om och aldrig komma in i huset så klarar de kallare men dock tycker jag inte det ska gå under nollan.

Uppfödaren har en gammal galt som ligger i en "hydda" med halm utomhus hela året men han är nog ett undantagsfall biggrin.gif

Våran utegård är en gammal hundgård också så det skulle nog gå bra, nåt att gå in i måste de ju dock ha.

De flesta djur är väl flockdjur? Visst går det att ha grisar själv men eftersom de är så sociala så skadar det inte att de får ha en kompis. Men många har dem dock själva, en fördel med att ha dem själva är ju att de tyr sig mer till dig istället för till sin kompis. Ska man ha en gris själv anser jag nog att man ska ha mycket tid/fritid att tillbringa med sin gris, precis som med en hund alltså fast de klarar sig längre stunder ensamma.
fruberglund
CITAT (karjo @ 30-11-2006, 08:31)
Åh, vad fina de är! wub.gif

Hur stora och gamla blir de? smile.gif

Ja, visst är de smile.gif

Måste bara lägga in en bild på Tindra, bara nån vecka gammal wub.gif Det var dessa ögonfransar (ljusa på bilden men vääääldigt långa) som gjorde att hon fick heta Tindra smile.gif

Hur stora de blir beror på hur mycket mat du ger dem tongue.gif Vid normal utfodring ca 30-40 kg fullvuxna och det är de vid ca 3 års ålder. Tindra blir inte större nu. Sen beror det lite på, som med alla andra djur så försöker de ju styra det vid parning, alltså små djur paras för att få fram mindre grisar. Men sen finns det även uppfödare som svälter sina djur för att de ska hålla sig små mad.gif

Ska man köpa gris så ska man inte göra det på Blocket utan genom en seriös uppfödare, finns t.ex. en lista här Svenska Minigrissällskapets hemsida (SMGS). När man köper grisen ska den vara avmaskad, vaccinerad och ha giltiga papper, gärna stamtavla. De brukar kosta ca 2500 kr

En gris blir ungefär lika gammal som en hund, alltså ca 10-15 år.
fruberglund
CITAT (Stussi @ 30-11-2006, 08:46)
CITAT (fruberglund @ 29-11-2006, 20:20)
Är även problem om man bor i lägenhet med t.ex. hala golv eftersom grisarna har hårda klövar och halkar omkring. Har man otur kan de få höftproblem om de måste gå och spänna sig när de går hela tiden (med halt menar jag t.ex. parkettgolv och klickgolv).

Oj, vi som bara har trägolv eller klickgolv i precis hela huset! sad.gif

Mattor, mattor & åter mattor biggrin.gif Jag som inte ens gillar mattor har fått ge mig eftersom vi har klickgolv i kök och hall. Våra grisar gillade dock att tugga på mattor när de var mindre så några omgångar har vi fått byta ut. Nu tror vi i alla fall att de vuxit ifrån det så nu ska vi köpa lite finare mattor smile.gif
Kathy
CITAT (fruberglund @ 29-11-2006, 19:08)

Vilken underbar liten julegris!! wub.gif wub.gif wub.gif

Men jag hoppade till då jag läste i ångtvätt-tråden;

lera från klövarna i soffan! ohmy.gif laugh.gif

Jag ska aldrig mer klaga på katthår, någonsin! biggrin.gif
yenny
Så fina de är Tindra och Tojje wub.gif
Klura
Å det var det ljuvligaste små varelser wub.gif
Går det att ha dom ihop när Tindra löper, eller är Tojje kastrerad?
fruberglund
CITAT (Klura @ 30-11-2006, 17:24)
Å det var det ljuvligaste små varelser wub.gif
Går det att ha dom ihop när Tindra löper, eller är Tojje kastrerad?

Tojje är kastrat, går inte att ha en galt inne för de luktar för mycket.

Han är nog lite b*gig våran gris för de brukar klättra upp på varann även om de är kastrerade och även honorna brukar klättra på honor men de har aldrig visat några såna tendenser nån av dem laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon