|
malin72
29-11-2006, 23:28
jo idag var jag hos ögonläkaren.....och där bestämdes det att nu kan jag opereras med laser...jätte nervös nu till saken hör den att jag haft glasögon sen 3 års ålder (hatat dom sedan dess) linser sen 18 års ålder men har en väldigt dålig syn..jag skulle inte ens hitta till toan på natten utan att sätta på mig glasögonen,ser inte min digitala klocka med stora röda siffror utan glasögonen jag har pendlat mellan olika läkare mm och fått olika bud..någon sa att jag höll på att bli blind  någon satte in recept på glasögon så jag mådde jätte dåligt....jajaja jag har haft ett hel-te med mina ögon. så när jag kommer in till en professor idag när jag träffade läkaren och efter att han undersökte mig sa att med lasern kan dom få mig att se bröt jag ihop och störtbölade men det är ju klart att jag blir nervös...jag är en sån där som det som inte kan hända händer  alltid så nu tänker jag tänk om jag är den där 1 på flera tusen som får komplikationer och blir blind eller så vad skulle ni ha gjort??????? ska jag hoppas att allt ska gå bra och att jag kan få slippa mitt stora handikapp som det faktiskt är( ligger på -7 på ögonen så jag ser inte bra
Svårt det där. Har du problem med linserna? För om linserna funkar så skulle nog i alla fall jag inte operera. Jag har linser och ser visserligen inte lika dåligt som du (-3), men så länge linserna funkar så tycker jag att allt är bra. Om linserna skulle börja krångla för mig så skulle jag nog börja överväga operation för jag vantrivs i glasögon (glasögonen är jättesnygga och moderna men jag trivs bara inte med att ha dem på näsan) och jag använder dem bara på kvällarna när jag är ensam hemma. Bestämmer du dig för operation så har du mina varmaste lyckönskningar att allt ska gå bra.
malin72
30-11-2006, 00:04
jo jag glömde att ta med det jag har problem med linserna med...dom får aldrig dom rätta att passa bra dom glider runt så ibland blir jag mer blind  efter som att jag inte bara är närsynt så måste dom hållas på plats vilket dom inte gör
Åh, jag vet så väl hur det är. Jag klarar mig inte heller utan mina glasögon...hittar knappt in till badrummet, precis som du. Har fått försämrad syn hela tiden sen jag var 4-5 år, så jag blev tvungen att byta till starkare glasögon varje år. Har även astigmatism, vilket gör det något mer knepigt. Jag funderade länge på att laseroperera mina ögon...men har tvekat eftersom det är ändå ett direkt ingrepp på hornhinnan. Provade linser för ungefär 8 år sen och är supernöjd med dem. Funkar inte linser för dig och du verkligen har lessnat på glasögonen, så tycker jag du ska fullfölja operationen. Lycka till!
CITAT (malin72 @ 30-11-2006, 00:04) jo jag glömde att ta med det jag har problem med linserna med...dom får aldrig dom rätta att passa bra dom glider runt så ibland blir jag mer blind  efter som att jag inte bara är närsynt så måste dom hållas på plats vilket dom inte gör  Det låter som om optikern inte har lyckats med att hitta rätt form på linserna för dig.
CITAT (malin72 @ 30-11-2006, 00:04) jo jag glömde att ta med det jag har problem med linserna med...dom får aldrig dom rätta att passa bra dom glider runt så ibland blir jag mer blind  efter som att jag inte bara är närsynt så måste dom hållas på plats vilket dom inte gör  självklart ska du göra den det är en så vanlig op. idag att några komplikationer är ovanliga... det går också fort att se igen lycka till.
Innan du låter dom operera, titta hur många av dom anställda på kliniken som har glasögon och fråga sen om någon är opererad. Nackdelen med operation är att om den inte lyckas fullt ut så blir felen ofta såna som inte går att korrigera. Säger jag som jobbar med ögonpatienter. När jag frågar mina doktorer så säger dom att den här operationen utförs bara för att man kan tjäna pengar på den. Om dom har rätt vet jag inte men jag har sett en del otäcka komplikationer.
/Åsa
malin72
30-11-2006, 00:18
CITAT (Scrollan @ 30-11-2006, 00:08) CITAT (malin72 @ 30-11-2006, 00:04) jo jag glömde att ta med det jag har problem med linserna med...dom får aldrig dom rätta att passa bra dom glider runt så ibland blir jag mer blind  efter som att jag inte bara är närsynt så måste dom hållas på plats vilket dom inte gör  :( Det låter som om optikern inte har lyckats med att hitta rätt form på linserna för dig. hm om det var så väl...det är 3 olika optiker och ögonläkare som försökt kommer inte ihåg vad dom kallar det men... ja det som passar bäst är den äldre modellen av helårslinser..jag behöver ha stadga i linsen men jag kan inte klia mig i ögat för då tar det en stund innan den hamnar rätt igen
malin72
30-11-2006, 00:21
CITAT (Gåsis @ 30-11-2006, 00:17) Innan du låter dom operera, titta hur många av dom anställda på kliniken som har glasögon och fråga sen om någon är opererad. Nackdelen med operation är att om den inte lyckas fullt ut så blir felen ofta såna som inte går att korrigera. Säger jag som jobbar med ögonpatienter. När jag frågar mina doktorer så säger dom att den här operationen utförs bara för att man kan tjäna pengar på den. Om dom har rätt vet jag inte men jag har sett en del otäcka komplikationer.
/Åsa  usch och fy...jo på deras hemsida globen så finns det dom som jobbar där som berättar sina historier ang deras operationer... men tack för att du skrev för jag ska höra med dom när jag kommer dit på måndag
CITAT (malin72 @ 29-11-2006, 23:28) men det är ju klart att jag blir nervös...jag är en sån där som det som inte kan hända händer  alltid så nu tänker jag tänk om jag är den där 1 på flera tusen som får komplikationer och blir blind eller så  Kan man kanske operera ett öga i taget? Tänkte på din oro över att mista synen helt. Om man tar ett öga först och det lyckas så har du kommit halvvägs, och om det misslyckas... gud förbjude, har du ett öga med syn, dålig men iallafall. Vet inte om det går att göra så, en tanke bara. Ush, låter inte alls roligt att ha så dålig syn. Du kanske ska försöka att acceptera glasögonen om du inte vågar dig på operationen (lätt sagt, ja, jag vet...) Leta efter den perfekta bågen, den finns någonstans, gäller bara att hitta den. Min man hämtade ut sina nya glasögon idag. Han ser otroligt manlig ut i sina raybans!  Dyra, javisst, men värt vaenda krona då han nu kommer att använda dem och slippa bli trött i ögonen och slippa huvudvärken. Han var förresten mer eller mindre unik, synen har inte ändrat sig alls på 15 år... Så han kunde ha använt sina gamla fortfarande, men det är inte så kul att ha något man inte trivs med mitt i ansiktet.
Jag är opererad i båda ögonen för två år sedan. Såg ganska bra efter operationen men nu blir det bara sämre och sämre. Min optiker säger att felet inte går att rätta till och ögonkliniken säger att det inte längre är deras ansvar när det gått så lång tid. Även om det gick att göra synen bra med linser så kan jag inte ha såna för mina ögon har blitt så känsliga för att få in skräp och sånt. Så nu ser jag illa och så är det.
malin72
30-11-2006, 00:25
Anne R jo det skulle vara skönt med ett i taget sen ligger nog glasögon problemet mycket psykiskt med för alla säger åh du passar sååååå bra i glasögon men jag bara ryser när dom säger så  ibland kan jag se att andra har snygga bågar och tycker att det är tufft på andra men......
malin72
30-11-2006, 00:28
CITAT (bejron @ 30-11-2006, 00:23) Jag är opererad i båda ögonen för två år sedan. Såg ganska bra efter operationen men nu blir det bara sämre och sämre. Min optiker säger att felet inte går att rätta till och ögonkliniken säger att det inte längre är deras ansvar när det gått så lång tid. Även om det gick att göra synen bra med linser så kan jag inte ha såna för mina ögon har blitt så känsliga för att få in skräp och sånt. Så nu ser jag illa och så är det. nej men fyy nu blir jag ännu mer orolig....när jag söker på nätet så hittar man mest posetivt både från privat personer men även optiker och läkare.... vad säger dom har gått fel för dig då  känns bra att kunna ta upp detta med läkarna när jag ska dit....höra vad dom säger  vilken laser teknik använde dom????
Rapchic
30-11-2006, 00:47
jag har hört av två som har opererat sig och dom tycker helt det är värt det (inte bara när det gäller synen man sparar ju pengar i längden) men som alltid finns det ju undantag och så
faktiskt så funderar jag och pojkvännen på att spara ihop till en operation vi har inte lika svårt att se som du men på karaten är det vääldigt krångligt med glasögon
Anki på Öland
30-11-2006, 10:36
Har en kompis som opererat båda ögonen. Det första för ca 10 år sedan och det andra ett par år senare. Ser fortfarande perfekt och är alltså helnöjd med sina operationer. Anki
Oj vad svårt att råda om det! Jag skulle nog inte våga göra det själv, så mycket kan jag säga. Men om man har väldigt mycket problem med glasögon och linser kanske läget vore ett annat.
netaave
30-11-2006, 12:00
Har läst någonstans att ögonen blir väldigt torra och känsliga efter ett tag efter laserbehandling.
Sökte lite på nätet och hittade dessa länkar, hoppas någon av dem kan vara till hjälp? Råd & Rön: "Ögonklinikerna mörkar om riskerna"kritiskt forum uppbyggt av Ronny Hägerman som skadades vid laserbehandlingamerikanskt kritiskt forum uppbyggt av misslyckat laserbehandladGloben ögonklinik (Stockholm, Göteborg, Örebro)Ögonlasern, StockholmCapio Medocular (Uppsala, Stockholm, Göteborg, Malmö)Koskelas Ögonklinik, UmeåCornea Laser Correction, JönköpingVårda Ögonklinik, GöteborgS:t Erik-Lasern/S:t Eriks ögonsjukhus, Stockholm
malin72
30-11-2006, 12:59
malin72
30-11-2006, 13:00
globen ögonklinik det är dit jag ska... tack Scrollan för allt du hittat
Det är alltid svårt att ge råd. Det är så lätt att mottagaren tolkar in egna tankar och det kan bli så fel. Jag brukar tänka så här om jag är tveksam:
1. Vad är det värsta som kan hända ? 2. Är jag då beredd att ta det problemet ?
1.Vad händer om jag inte gör något ? 2.Kan jag då acceptera det resultatet ?
Jag försöker alltså väga för och emot och känna efter om jag är beredd efter att jag uteslutit eller fullföljt någon av steg 1
Anki på Öland
30-11-2006, 21:23
CITAT (malin72 @ 30-11-2006, 13:00) globen ögonklinik det är dit jag ska... tack Scrollan för allt du hittat  Det var där min kompis gjorde sina operationer. Anki
malin72
30-11-2006, 21:26
CITAT (Anki på Öland @ 30-11-2006, 21:23) CITAT (malin72 @ 30-11-2006, 13:00) globen ögonklinik det är dit jag ska... tack Scrollan för allt du hittat  Det var där min kompis gjorde sina operationer. Anki vad bra för hon var ju nöjd eller hur
Svägerskan gjorde op i Umeå... men hon op bara ena ögat och det har gått bra. Varför hon tog bara det ena, det var för att hon var närsynt. Ögonen jobbar nu var för sig, det ena ser på nära håll det opererade på långt fast det märker inte hjärnan. Ang operera el inte... jag skulle inte våga ta bägge ögonen iaf inte samtidigt... fast det är väl också ovanligt att man gör.
malin72
30-11-2006, 21:37
CITAT (askar @ 30-11-2006, 21:30) Ang operera el inte... jag skulle inte våga ta bägge ögonen iaf inte samtidigt... fast det är väl också ovanligt att man gör. ja det måste jag ta upp på måndag för tydligen så tar man båda på en gång....dom sa det och sen när man läser om det så verkar det vara mest vanligt nu med den nya metoden hm  vet inte om det har med att göra att man inte ska anstränga det op ögat genom att det ser bra och det andra inget alls..... men då måste jag ju kunna tex ha linsen i det andra eller så...vet faktiskt inte
CITAT (malin72 @ 30-11-2006, 21:37) CITAT (askar @ 30-11-2006, 21:30)
Ang operera el inte... jag skulle inte våga ta bägge ögonen iaf inte samtidigt... fast det är väl också ovanligt att man gör.
ja det måste jag ta upp på måndag för tydligen så tar man båda på en gång....dom sa det och sen när man läser om det så verkar det vara mest vanligt nu med den nya metoden hm  vet inte om det har med att göra att man inte ska anstränga det op ögat genom att det ser bra och det andra inget alls..... men då måste jag ju kunna tex ha linsen i det andra eller så...vet faktiskt inte Nu vet jag ju inte alls vad du har för synfel... är du närsynt el långsynt? Svägerskan har som sagt ingen lins alls efter att ha op bara ett öga. Har du "pratat" med fler kliniker och hört vad de har för syn på saken? Det skulle iaf jag gjort innan jag bestämt mig för så stort ingrepp som att op bägge ögonen samtidigt.
CITAT (Alba @ 30-11-2006, 15:19) Det är alltid svårt att ge råd. Det är så lätt att mottagaren tolkar in egna tankar och det kan bli så fel. Jag brukar tänka så här om jag är tveksam:
1. Vad är det värsta som kan hända ? 2. Är jag då beredd att ta det problemet ?
1.Vad händer om jag inte gör något ? 2.Kan jag då acceptera det resultatet ?
Jag försöker alltså väga för och emot och känna efter om jag är beredd efter att jag uteslutit eller fullföljt någon av steg 1 Klokt sagt. Med det i bakhuvudet kom jag fram till att jag inte skulle göra det, trots att jag ogillar mina glasögon och inte trivs i linserna. Men det är bättre än worst case scenario, jag kan leva med glasögonen och linserna men förlora synen som kampsportare vore förödande. Däremot vågar jag inte råda andra, ett sånt beslut måste komma från var och en själv.
malin72
30-11-2006, 22:06
närsynt och astigmatism och dolda skelningar är mina fel ja men som det verkar så ligger dom bäst till om man ska tro på vad oprikerna och mina andra ögonläkare jag haft säger så...ja jag ska luska mera på måndag man har ju fått hjälp här att komma på en del bra frågor
malin72
02-12-2006, 22:56
nu är läget så här...jag talade med min pappa som har gjort stora operationer på sitt ena öga (glaskroppen rasade och näthinnan) han sa att innan han kan säga vare sig bu eller bä ang min operation så vill han att jag på måndag ska ta med mig hem min status på mina ögon.... då tar han upp det med sin ögon läkare på ackis i Uppsala och hör vad han tycker ....för och emot och vad han tror ...därefter så tas ett beslut och jag kan överväga efter vad en överläkare på ögons utlåtande ger det låter väl bra va???
Låter som att all information är bättre än ingen, och en överläkare är väl inte helt fel.
Fast du måste ta beslutet själv till sist. Vad säker på att det blir du som tar beslutet, det är ju du som ska leva med konsekvenserna.
malin72
03-12-2006, 12:46
CITAT (LadyG @ 03-12-2006, 01:10) Låter som att all information är bättre än ingen, och en överläkare är väl inte helt fel.
Fast du måste ta beslutet själv till sist. Vad säker på att det blir du som tar beslutet, det är ju du som ska leva med konsekvenserna. jo självklart är det så.....det känns som en otrolig stor sak det är ju inte en bruten arm  så jag tänkte att dom om några borde veta lite om vad som kan bli fel för just mina problem..... sen ligger det ju hos mig att ta det slutliga beslutet. som sagt det ska jag ju leva med...när man läser om det så säger alla att ca 5% kan få "fel" på ögonen efter operationen... men som Gåsis skrev dom vill ju ha pengar och dom som jobbar på sjukhus på ögon vet nog lite mera baksida och kan tala om vad han tycker hoppas jag iallafall
malin72
05-12-2006, 19:38
fy vad allt kan rasa för en  mina drömmar om att få se är nu borta... efter kontrollen så sa läkaren att dom inte vill ta på sig att operera mina ögon.dom var för dåliga  så man kan säga att jag föll igår..... efter att ha använt glasögon i 2 år för en eventuell op så bara känns allt (ja som att jag vill dra täcket över huvet), känner mig arg över hoppen dom gett mig...som att slå undan benen för mig ja ja nu vet ni hur det ligger till"snyft"
Åh så jobbigt att först hoppas och sedan blir man fråntagen det. Jag lider med dig.
malin72
05-12-2006, 19:48
CITAT (Alba @ 05-12-2006, 19:42) Åh så jobbigt att först hoppas och sedan blir man fråntagen det. Jag lider med dig. tack!!! jo det var en dröm sen många år som gick i kras...... så idag i regnet kändes det extra jobbigt med vatten droppar på glasögonen  blir ju nästan blin när jag ska ta och torka dom
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|