|
Full version: Fiffiga prylar
Christa
02-12-2006, 13:31
Denna tråd syftar till utbyte av tips när det gäller fiffiga prylar. Köpta eller hemmagjorda.
Vi har köpt en hårfångare. En liten billig plastsil som man sätter i utloppet på duschen. Bara att lyfta upp och skaka ut håren i soppåsen.
Hoppas ni vill fortsätta.
Härhantag i hårdplast, det underlättar när man bär kassar som annars är tunga och skär in i händerna....+ att kassarna känns så mycket lättare
netaave
02-12-2006, 15:48
Har en liten fiffig grej när jag ska öppna skruvlock på t.ex. gurkburkar. Sätter den runt kanten och för den uppåt, så pyser det till sen går det hur lätt som helst att öppna.
Har också en slags "hävert" till petflaskkorkar, en korköppnare med skaft som gör att man får mer kraft i handen.
Sen har jag en diskmedelsparare för handdiskmedel. platt rund burk med ett hål i locket där det går ner ett rör till innehållet. Behöver sen bara trycka till på den helt lätt med diskborsten så får jag lagom för att diska en grej.
CITAT (Christa @ 02-12-2006, 13:31) Denna tråd syftar till utbyte av tips när det gäller fiffiga prylar. Köpta eller hemmagjorda.
Vi har köpt en hårfångare. En liten billig plastsil som man sätter i utloppet på duschen. Bara att lyfta upp och skaka ut håren i soppåsen.
Hoppas ni vill fortsätta. Så bra tråd. Jag måste tänka om jag har något att rekommendera
Christa
02-12-2006, 17:21
[QUOTE]Har en liten fiffig grej när jag ska öppna skruvlock på t.ex. gurkburkar. Sätter den runt kanten och för den uppåt, så pyser det till sen går det hur lätt som helst att öppna. [QUOTE]
Den här blev jag intresserad av. Berätta gärna lite mer om hur den ser ut och i vilken typ av affär du köpt den.
Christa
02-12-2006, 17:25
CITAT (netaave @ 02-12-2006, 15:48) Har en liten fiffig grej när jag ska öppna skruvlock på t.ex. gurkburkar. Sätter den runt kanten och för den uppåt, så pyser det till sen går det hur lätt som helst att öppna. Försöker göra ett citat rätt. Som det skulle varit i ovanstående inlägg.
elleave
02-12-2006, 17:42
Kolla här: vobis Under kök/burköppnare. Brukar oxå finnas på stormarknader etc.
netaave
02-12-2006, 18:06
CITAT (Christa @ 02-12-2006, 17:21) CITAT Har en liten fiffig grej när jag ska öppna skruvlock på t.ex. gurkburkar. Sätter den runt kanten och för den uppåt, så pyser det till sen går det hur lätt som helst att öppna. CITAT
Den här blev jag intresserad av. Berätta gärna lite mer om hur den ser ut och i vilken typ av affär du köpt den.
Jarkey burköppnare http://vobislivskvalitet.jetshop.se/default.aspxHär finns också min diskmedelssparare och ser till min förvåning att det är en Björklingeprodukt.
netaave
02-12-2006, 18:09
Tror jag köpte min Jarkey på Ica.
Jag har fått en gummiduk av en arbetsterapeut. Den ser ut som en disktrasa, fast är av gummi. Den är till för att få bättre grepp när man öppnar burkar och skruvkorkar. Jättebra, fast jag är för lat för att ta fram den... Istället tjurar jag på med händerna och får oftast ont i dem...
En greja som jag är väldigt förtjust i och som gjort saker å ting smidigare här är denna magnet att sätta på diskmaskinen. Ingen mer disk på köksbänken eller i diskhon här inte.. förutsatt att man kommer ihåg att vända på skylten när man sätter på eller plockar ur maskin. Dyr var den, inköpt på Designtorget för 115:-.
Min JarKey har jag köpt på OBS Stormarknad....nuvarande COOP Forum Kostade kring 30kr... det var långt mer är 10 år sedan, men jag har sett sån också för inte alls länge sedan både på Coop och Konsum. 
ullislerum
02-12-2006, 21:02
En fiffig grej som vi gör är att klippa upp pizzan i lagom bitar med sax. Kanske inte superrevolutionerande men väldigt bekvämt.
CITAT (askar @ 02-12-2006, 21:50) Min JarKey har jag köpt på OBS Stormarknad....nuvarande COOP Forum Kostade kring 30kr... det var långt mer är 10 år sedan, men jag har sett sån också för inte alls länge sedan både på Coop och Konsum.   Den ska jag köper så fort jag ser den,jag har en som jag skruvade fast under ett skåp,den fungera inte för mig. Jättebra tråd det här.
Rapchic
02-12-2006, 21:17
CITAT (Klura @ 02-12-2006, 20:39) En greja som jag är väldigt förtjust i och som gjort saker å ting smidigare här är denna magnet att sätta på diskmaskinen. Ingen mer disk på köksbänken eller i diskhon här inte.. förutsatt att man kommer ihåg att vända på skylten när man sätter på eller plockar ur maskin. Dyr var den, inköpt på Designtorget för 115:-.  liknande används hemma hos min mamma fast dom är dock hemmagjorda (först var det klänypor men nu är det magneter) praktiskt
CITAT (Klura @ 02-12-2006, 19:39) En greja som jag är väldigt förtjust i och som gjort saker å ting smidigare här är denna magnet att sätta på diskmaskinen. Ingen mer disk på köksbänken eller i diskhon här inte.. förutsatt att man kommer ihåg att vända på skylten när man sätter på eller plockar ur maskin. Dyr var den, inköpt på Designtorget för 115:-. Det... måste jag säga... är den mest onödiga pryl jag sett. Orkar man inte glänta på luckan så ... ja jag vet inte Kan väl liknas vid att man hemma har skylt Upptagetresp Ledigt som man hänger på toadörren.... alltså för dem som inte orkar titta på låset eller känna på handtaget.
CITAT (askar @ 02-12-2006, 21:28) CITAT (Klura @ 02-12-2006, 19:39) En greja som jag är väldigt förtjust i och som gjort saker å ting smidigare här är denna magnet att sätta på diskmaskinen. Ingen mer disk på köksbänken eller i diskhon här inte.. förutsatt att man kommer ihåg att vända på skylten när man sätter på eller plockar ur maskin. Dyr var den, inköpt på Designtorget för 115:-. Det... måste jag säga... är den mest onödiga pryl jag sett. Orkar man inte glänta på luckan så ... ja jag vet inte Kan väl liknas vid att man hemma har skylt Upptagetresp Ledigt som man hänger på toadörren.... alltså för dem som inte orkar titta på låset eller känna på handtaget.  Inte ett dugg onödigt tycker jag! Jättebra tex om man är som jag och gärna glömmer att tömma maskinen (behöver inte diska varje dag), står det Clean på den vet jag att det bara är att tömma maskinen och står det Dirty är det bara att fylla på med smutsig disk direkt från bordet utan att bli irriterad över att maskinen är full med ren disk. Vänder fram Clean när maskn sätts på så fort den är full, och Dirty så fort den är tömd.
Vi diskar inte heller varje dag... men nog sjutton orkar till o me jag öppna luckan och se om det är diskat elller inte.
Rapchic
02-12-2006, 22:39
CITAT (Anne R @ 02-12-2006, 23:14) CITAT (askar @ 02-12-2006, 21:28) CITAT (Klura @ 02-12-2006, 19:39) En greja som jag är väldigt förtjust i och som gjort saker å ting smidigare här är denna magnet att sätta på diskmaskinen. Ingen mer disk på köksbänken eller i diskhon här inte.. förutsatt att man kommer ihåg att vända på skylten när man sätter på eller plockar ur maskin. Dyr var den, inköpt på Designtorget för 115:-. Det... måste jag säga... är den mest onödiga pryl jag sett. Orkar man inte glänta på luckan så ... ja jag vet inte Kan väl liknas vid att man hemma har skylt Upptagetresp Ledigt som man hänger på toadörren.... alltså för dem som inte orkar titta på låset eller känna på handtaget.  Inte ett dugg onödigt tycker jag! Jättebra tex om man är som jag och gärna glömmer att tömma maskinen (behöver inte diska varje dag), står det Clean på den vet jag att det bara är att tömma maskinen och står det Dirty är det bara att fylla på med smutsig disk direkt från bordet utan att bli irriterad över att maskinen är full med ren disk. Vänder fram Clean när maskn sätts på så fort den är full, och Dirty så fort den är tömd. och så är det praktist när barnen kommer hem för min mamma om jag ser att det står rent plockar jag ur och ställer in i skåpen
Margaretha
02-12-2006, 22:39
CITAT (Jejja @ 02-12-2006, 18:52) Jag har fått en gummiduk av en arbetsterapeut. Den ser ut som en disktrasa, fast är av gummi. Den är till för att få bättre grepp när man öppnar burkar och skruvkorkar. Jättebra, fast jag är för lat för att ta fram den... Istället tjurar jag på med händerna och får oftast ont i dem... Jag har fått något liknande , fast det är mera en kraftig variant av mattunderlägg. Har själv klippt till den bit jag fick, så att jag har en bit för locket och en bit för bottnen av burken, och den är otroligt bra! Men blir häpen över vad ett par artrostummar faktiskt kan åstadkomma med dess hjälp!
CITAT (askar @ 02-12-2006, 22:17) Vi diskar inte heller varje dag... men nog sjutton orkar till o me jag öppna luckan och se om det är diskat elller inte. Ja, du det orkar jag med kolla. MEN jag tycker inte att den grejen är onödig då, om jag skrev förut, lätt GÖMMER att tömma maskinen och INTE vill stå med smutsdisken i händerna när jag upptäcker att maskinen är full med ren disk. Har inget med att inte orka göra, jag med min dåliga nacke mår sämre av att både tömma och fylla på en och samma gång om jag nu råkat GLÖMMA att tömma maskinen. Tyck du att den är onödig men det gör den inte onödig för mig för det.
CITAT (Anne R @ 02-12-2006, 23:14) CITAT (askar @ 02-12-2006, 22:17) Vi diskar inte heller varje dag... men nog sjutton orkar till o me jag öppna luckan och se om det är diskat elller inte. Ja, du det orkar jag med kolla. MEN jag tycker inte att den grejen är onödig då, om jag skrev förut, lätt GÖMMER att tömma maskinen och INTE vill stå med smutsdisken i händerna när jag upptäcker att maskinen är full med ren disk. Har inget med att inte orka göra, jag med min dåliga nacke mår sämre av att både tömma och fylla på en och samma gång om jag nu råkat GLÖMMA att tömma maskinen. Tyck du att den är onödig men det gör den inte onödig för mig för det. Men snälla du....Jag har väl inte sagt att du måste tycka som jag Är det sååå lågt till tak... så man inte får säga sin åsikt.. då tycket iaf jag att det inte längre är intressant alls att svara i dylika trådar.
CITAT (askar @ 02-12-2006, 23:18) CITAT (Anne R @ 02-12-2006, 23:14) CITAT (askar @ 02-12-2006, 22:17) Vi diskar inte heller varje dag... men nog sjutton orkar till o me jag öppna luckan och se om det är diskat elller inte. Ja, du det orkar jag med kolla. MEN jag tycker inte att den grejen är onödig då, om jag skrev förut, lätt GÖMMER att tömma maskinen och INTE vill stå med smutsdisken i händerna när jag upptäcker att maskinen är full med ren disk. Har inget med att inte orka göra, jag med min dåliga nacke mår sämre av att både tömma och fylla på en och samma gång om jag nu råkat GLÖMMA att tömma maskinen. Tyck du att den är onödig men det gör den inte onödig för mig för det. Men snälla du....Jag har väl inte sagt att du måste tycka som jag Är det sååå lågt till tak... så man inte får säga sin åsikt.. då tycket iaf jag att det inte längre är intressant alls att svara i dylika trådar.  Ber om ursäkt, har haft en usel dag och det råkade pysa lite här nu då. Ska inte hända igen, skriv var du vill o vad du vill... Edit:förresten, varför ska jag be om ursäkt för? Jag sa bara min åsikt jag med ju... men står för att skriv vad du vill var du vill fortfarande.
evelina
03-12-2006, 06:53
Jag har flera saker som är bra om man är som jag reumatiker och har stora problem med händerna. T.ex dessa kan jag inte leva utan. Osthyvel med vinklat skaft, knivar och stekspade samma sak. En sak som skär av glad pack lätt. Elektrisk konservöppnare. Griptång så man kan plocka upp saker från golvet när ryggen inte orkar böja sig. Skulle kunna räkna upp massor men detta får räcka. Förr fick man en hel del av sin arbetsterapeut. Finns mycket att handla hos hjälpmedel centralen. Mitt motto är att det finns alltid dom som har det värre Det blir liksom lättare att leva med sitt funktionshinder då.
CITAT (Christa @ 02-12-2006, 16:25) CITAT (netaave @ 02-12-2006, 15:48) Har en liten fiffig grej när jag ska öppna skruvlock på t.ex. gurkburkar. Sätter den runt kanten och för den uppåt, så pyser det till sen går det hur lätt som helst att öppna. Försöker göra ett citat rätt. Som det skulle varit i ovanstående inlägg. Jag använder en kaffesked när jag öppnar burkar
*Stintan*
03-12-2006, 13:15
Fniss de gör jag oxå fast en sån där grej kanske vore bra för ibland är t.o.m. en kaffesked för stor
netaave
03-12-2006, 13:15
CITAT (Allis @ 03-12-2006, 13:10) CITAT (Christa @ 02-12-2006, 16:25) CITAT (netaave @ 02-12-2006, 15:48) Har en liten fiffig grej när jag ska öppna skruvlock på t.ex. gurkburkar. Sätter den runt kanten och för den uppåt, så pyser det till sen går det hur lätt som helst att öppna. Försöker göra ett citat rätt. Som det skulle varit i ovanstående inlägg. Jag använder en kaffesked när jag öppnar burkar  Det går inte alltid med en sån. En sån duk har jag för mig jag fick på ett Tupperwareparty för en del år sen.
CITAT (Allis @ 03-12-2006, 13:10) Jag använder en kaffesked när jag öppnar burkar  Tänkte precis skriva det jag med...  ...en kaffesked har man ju ett par stycken... Apropå att spara på diskmedel...jag använder en diskborste som man fyller på diskmedel i skaftet...super bra...har ju en ganska så stor variant på bänkdiskmaskin men det är inte alltid man får plats med allt och allt kan man ju inte diska i maskin å då är den här diskborsten superbra...ska se om jag hittar en bild på den....  Hitta en liiiten bild
netaave
03-12-2006, 13:19
CITAT (Rapchic @ 02-12-2006, 21:17) CITAT (Klura @ 02-12-2006, 20:39) En greja som jag är väldigt förtjust i och som gjort saker å ting smidigare här är denna magnet att sätta på diskmaskinen. Ingen mer disk på köksbänken eller i diskhon här inte.. förutsatt att man kommer ihåg att vända på skylten när man sätter på eller plockar ur maskin. Dyr var den, inköpt på Designtorget för 115:-.  liknande används hemma hos min mamma fast dom är dock hemmagjorda (först var det klänypor men nu är det magneter) praktiskt Vi har också hemmagjorda sådana efter att vi sett sådana på Ronald McDonalds hus där vi haft förmånen att bo ibland. Måste erkänna att dom mest sitter på sidan på diskmaskinen, plockar oftast i och kör direkt sen ur direkt.
Jag har en burköppnare under skåpet också, i nödfall. Jag köpte en diskborste som man fyller på diskmedel i skaftet, på Dollar, och den är inte bra ,för om man lägger den på sidan rinner allt diskmedel ut. Den bör förvaras hängande
CITAT (Floppy @ 03-12-2006, 12:18) CITAT (Allis @ 03-12-2006, 13:10) Jag använder en kaffesked när jag öppnar burkar  Tänkte precis skriva det jag med...  ...en kaffesked har man ju ett par stycken... Apropå att spara på diskmedel...jag använder en diskborste som man fyller på diskmedel i skaftet...super bra...har ju en ganska så stor variant på bänkdiskmaskin men det är inte alltid man får plats med allt och allt kan man ju inte diska i maskin å då är den här diskborsten superbra...ska se om jag hittar en bild på den....  Hitta en liiiten bild  Var har du köpt den?
Den finns i vanliga matvaruaffärer som t ex ICA; Prix, Konsum mm...kostar ca 30-40 kr...sen finns det nya 'svampar' att köpa till när de andra har blivit utslitna och ofräsha Såg sen att du skrivit att du köpt din på Dollar...  ...inte bästa kvaliten där tycker jag...men ibland gör man fynd som är bra...
CITAT (Floppy @ 03-12-2006, 12:27) Den finns i vanliga matvaruaffärer som t ex ICA; Prix, Konsum mm...kostar ca 30-40 kr...sen finns det nya 'svampar' att köpa till när de andra har blivit utslitna och ofräsha Och den läcker inte? isf köper jag en sån.
*Stintan*
03-12-2006, 13:30
Skulle behöva nåt som plockar ur den rena disken ur maskinen per automatik. Fylla den med disk har jag inga problem med
CITAT (Allis @ 03-12-2006, 13:29) CITAT (Floppy @ 03-12-2006, 12:27) Den finns i vanliga matvaruaffärer som t ex ICA; Prix, Konsum mm...kostar ca 30-40 kr...sen finns det nya 'svampar' att köpa till när de andra har blivit utslitna och ofräsha Och den läcker inte? isf köper jag en sån. Inte mitt exemplar iaf...  ... vet ju inte märket på den eller vart jag köpte den...det har jag glömt bort...
Rapchic
03-12-2006, 13:33
nån som vet nått så man kan hålla sockarna i par (håller på at sortera sockar)
Jag har diskmedelsblandning i duschflaska Enkelt... bara en dusch i pannan eller i diskborsten eller vad det nu är man ska diska. Studerande svärson fick tipset när han bodde i korridor.
CITAT (askar @ 03-12-2006, 13:33) Jag har diskmedelsblandning i duschflaska Enkelt... bara en dusch i pannan eller i diskborsten eller vad det nu är man ska diska. Så hade jag också tills jag hittade denna diskborste... Mycket diskmedelssparande...
CITAT (Floppy @ 03-12-2006, 13:38) CITAT (askar @ 03-12-2006, 13:33) Jag har diskmedelsblandning i duschflaska Enkelt... bara en dusch i pannan eller i diskborsten eller vad det nu är man ska diska. Så hade jag också tills jag hittade denna diskborste... Mycket diskmedelssparande...  Har testat, men gillade inte svampen... jag vill ha borste.  (gammal vana)
Jag har en vitlöksskalare! Ett rör av typ latex som man lägger klyftan i, rullar runt mot en bänk och skalar på så sätt kylftan. Superbra! Tror den kostade 10 spänn på biltema!  Har också en köttbulletång, en elektrisk konservöppnare och sådana där bakplåtspapper som man kan torka av och använda massor med gånger.
CITAT (karjo @ 03-12-2006, 14:01) och sådana där bakplåtspapper som man kan torka av och använda massor med gånger.  Vart har du hittat den...*vill ha, vill ha*....
*Stintan*
03-12-2006, 14:10
CITAT (Floppy @ 03-12-2006, 14:06) CITAT (karjo @ 03-12-2006, 14:01) och sådana där bakplåtspapper som man kan torka av och använda massor med gånger.  Vart har du hittat den...*vill ha, vill ha*.... Vet att det finns såna på ICA o Coop. Jättebra är dom! Ger såna i julklapp till döttrarna
CITAT (Stintan43 @ 03-12-2006, 14:10) CITAT (Floppy @ 03-12-2006, 14:06) CITAT (karjo @ 03-12-2006, 14:01) och sådana där bakplåtspapper som man kan torka av och använda massor med gånger.  Vart har du hittat den...*vill ha, vill ha*.... Vet att det finns såna på ICA o Coop. Jättebra är dom! Ger såna i julklapp till döttrarna  Tack....ska genast skrivas in på listan över inköp...
*Stintan*
03-12-2006, 14:26
Dom brukar ligga i förpackningar liknande gladpack o folie.
Ja, sådana kan man hitta lite överallt. Jag har nog köpt mina på marknader.
netaave
03-12-2006, 14:39
CITAT (Stintan43 @ 03-12-2006, 13:30) Skulle behöva nåt som plockar ur den rena disken ur maskinen per automatik. Fylla den med disk har jag inga problem med  Det är sånt man har barn till!!
*Stintan*
03-12-2006, 14:40
Jaja kom igen när ungarna flyttat hemifrån o bara kommer sporadiskt o hälsar på  felstavning
CITAT (Rapchic @ 03-12-2006, 12:33) nån som vet nått så man kan hålla sockarna i par (håller på at sortera sockar) Jag brukar ta båda sockskaften och vända dom ut och in, dra skaften över sockorna så håller dom ihop
netaave
03-12-2006, 16:40
CITAT (Stintan43 @ 03-12-2006, 14:40) Jaja kom igen när ungarna flyttat hemifrån o bara kommer sporadiskt o hälsar på  felstavning Då har jag så lite disk att jag kör den för hand.
*Stintan*
03-12-2006, 16:42
CITAT (netaave @ 03-12-2006, 16:40) CITAT (Stintan43 @ 03-12-2006, 14:40) Jaja kom igen när ungarna flyttat hemifrån o bara kommer sporadiskt o hälsar på  :lol: felstavning Då har jag så lite disk att jag kör den för hand.  Det trodde jag med att jag skulle ha
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|