catlady
Min ena prydnadschili har haft gula bladkanter i flera månader. Bladen ser inte vissna ut eller rullar sig, men bladkanterna skiftar i gult. Den står i söderfönstret med extra belysning i form av en lysrörs-skrivbordslampa från IKEA. Den får gott om vatten och jag sprejar den också med vatten ungefär varannan dag. Den får näring 1-2 ggr i månaden nu i vinter. Nu är det 15-17 grader i fönstret, men det kommer bli kallare.
En stor aralia jag hade i norrfönstret hade samma problem för några veckor sedan, men den tappade också de blad som skiftade i gult. Efter att den flyttades till ett västerfönster och började sprejas oftare blev det dock bättre. Men detta verkar alltså inte hjälpa chilin. Kan det vara något annat jag inte tänkt på, som t.ex. för mycket kalk i vattnet?
I samma fönster står en annan chili, mango, avokado, tre citrusar, ett olivträd och två hoyor, och de verkar alla trivas bra.
Tacksam för svar!
noch einmal Preussen
när jag övervintrar mina plantor så får de väldigt lite vatten och ingen näring alls vid denna tidpunkten på året. näring ger jag först i mitten/slutet av feberuari.
triskell
i en bok jag läser står det att dem äldre bladen kan gulna i förtid om dem har brist på kväve
KURT
Chili och likande växter tillhör inte de växter som behöver en vintervila, det har de inte i det vilda. Om man ställer den svalare och mörkare bör man dock minska på vattningen och ge mindre med näring.
noch einmal Preussen
CITAT (KURT @ 05-12-2006, 06:47)
Chili och likande växter tillhör inte de växter som behöver en vintervila, det har de inte i det vilda. Om man ställer den svalare och mörkare bör man dock minska på vattningen och ge mindre med näring.

det är bara det att plantorna blir mer hanterbara om man klipper ner dem men i sak har du rätt smile.gif
noora
Det kan vara övervattning. Chili måste få luft till rötterna. Om jorden står blöt hela tiden kan bladen just börja gulna.
catlady
Tack för svar! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon