|
Rapchic
06-12-2006, 15:30
själv tycker jag att ungdomar kör själv för dom sladdar så hemskt mkt ok det är bra att öva sig inför om det skulle hända på riktigt men dom behöver inte öva mitt på en gata där det går massa folk på trottoaren
Tsambiko
06-12-2006, 15:55
Jag röstade på blandat kvinnor, män och ungdomar. Tycker att det finns dåliga bilförare i alla kategorier.
Största problemet i trafiken idag, enligt mig är arrogans och nonchalans. Samt att vissa personer verkar få djävulshorn så fort de sätter sig bakom ratten.
Det är också ett evigt pratande i mobiltelefoner, och många har inte simultankapacitet att göra flera saker samtidigt. Innebär också att de aldrig blinkar när de byter fil eller svänger.
Skulle faktiskt inte ha något emot ett förbud för mobiltelefoner under bilkörning. Fast det är ju bara min åsikt. Många behöver väl telefonen för jobbets skull.
På tal om rondeller så blev vi nästan påkörda i en "cirkulationsplats" av en dam i stadsjeep som just backade. Vi stod på tutan och hon stannade.Sen viftade hon lite nonchalant med handen och körde iväg.
Mvh Lena
Vilka kör sämst? Det beror på vad man definerar som sämst. "Gubbar i keps" kör dåligt i den bemärkelsen att de ofta kör för sakta och retar upp medttrafikanter. Men de orsakar inte så värst många olyckor även om det oftast är äldre herrar som råkar ta fel avfart till motorvägen och kör mot körriktningen.
Medelålders kvinnor kör dåligt i den bemärkelsen att de ofta kör allt för försiktigt, men av just den anledningen sällan orsakar olyckor. Sen att det händer att de blir påkörda bakifrån då och då är ju den bakomvarandes fel...(som allt för ofta är antingen en medelålders man eller en ung kille).
Ungdomar, då främst yngre killar även om det numer nästan lika ofta är yngre tjejer, kör sämst för att de ofta överskattar sin förmåga och oftast också orsakar olyckor.
Medelålders män kör sämst för de stressar upp sig lättast på ovanstående kategorier och hytter med nävarna och svär till den milda grad att de nästan kör av vägen på kuppen... osv.osv....
Så vilka som kör sämst beror på hur man värderar dålig körning.
Hoppas nu att alla fattar att mina påståenden inte är absolut sanning utan mer fördomar om trafikanterna.
Rapchic
06-12-2006, 16:39
min röst blev nog mest färgad över vilka jag är rädd för
*Mademoiselle*
06-12-2006, 19:43
CITAT (lilla mamma @ 06-12-2006, 15:11) hör du mademoiselle, det heter cirkulationsplats det du kör i och rondell det som är i mitten. Undrar vem det var som missade delar av teorin här..
Äldre damer ?+35, vad är du då . Och hur mycket kör du?
Stannar på påfart, ja om man inte kommer ut för att de som är i filen inte kan eller vill släppa före fast det är lag på kugghjulsprincipen, då är det jävligt svårt att bara köra rakt ut. Jag tänker inte tvinga en tradare (kanske du Klura) på mer än 30 ton att stanna och bromsa bara för att jag löjliga dumma kvinna med mer än 5000 mil om året bakom ratten inte vill bli påkörd.
Kvinnor kör ju sämst av alla, inte när det är mörkt och kan inte fickparkera. Det vet ju aaaallllaaaa och mest mademoiselle.
Jag röstade inte alls, kunnandet är från individ till individ inte ålder och kön Jag har för det första inte påstått att jag är perfekt i min körning, har flertalet gånger påpekat att ingen är felfri. Rondell tror jag de flesta av oss säger, Cirkulationsplats är det sällan jag hör. Sen struntar jag i den rätta benämningen, då jag anser att det viktiga är att man vet hur man ska köra i en. Vet du det? Du verkar ta illa upp. Kanske känner du igen dig?
*Mademoiselle*
06-12-2006, 19:49
CITAT (Tsambiko @ 06-12-2006, 15:55) Det är också ett evigt pratande i mobiltelefoner, och många har inte simultankapacitet att göra flera saker samtidigt. Innebär också att de aldrig blinkar när de byter fil eller svänger.
Skulle faktiskt inte ha något emot ett förbud för mobiltelefoner under bilkörning. Fast det är ju bara min åsikt. Många behöver väl telefonen för jobbets skull.
På tal om rondeller så blev vi nästan påkörda i en "cirkulationsplats" av en dam i stadsjeep som just backade. Vi stod på tutan och hon stannade.Sen viftade hon lite nonchalant med handen och körde iväg.
Mvh Lena Instämmer, har även stött på förare som bläddrar i tidning, eller knappar på handdator. Blicken-Pilen-Filen, dock är det många som börjar blinka när de redan har utfört filbytet. Nonchalans, javisst. (Bra att du använder dig av ordet "cirkulationsplats" så att du inte blir påhoppad  ) Ja då är jag inte ensam om att stöta på kvinliga förare som backar i "Cirkulationsplatser"
anna_rispan
06-12-2006, 20:26
Hur många av allt du räknat upp har du stött på? Eller är det nyligen och du vill reda ut lite bara?
*Mademoiselle*
06-12-2006, 20:43
CITAT (anna_rispan @ 06-12-2006, 20:26) Hur många av allt du räknat upp har du stött på? Eller är det nyligen och du vill reda ut lite bara?  Tycker jag stöter på det mesta dagligen.
anna_rispan
06-12-2006, 20:44
Oj hjälp!!!!
Backa i cirkulationsplatser?  Det har jag aldrig stött på eller ens hört talas om att någon gör.
*Stintan*
06-12-2006, 21:17
Tycker det låter som om du tillhör kategorin som sitter och hetsar upp sig lite för mycket över andra bilister o framför allt kvinnliga. Skulle vara intressant att få veta hur länge du haft körkort, hur mycket du kör själv och också var du kör mest och hittar alla dessa dåliga kvinnliga bilförare.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 06-12-2006, 20:51) Backa i cirkulationsplatser?  Det har jag aldrig stött på eller ens hört talas om att någon gör. Jag har sett galningar som backat på enkelriktade gator (dvs, mot trafiken), och galningar som (för att undvika fastna i kö) backat på påfarter till motorväg (samtidigt som ambulanser och brandbilar med blåljus körde på påfarten och skulle ut på motorvägen). Som om det skulle bli mer korrekt att köra MOT färdriktningen bara för att man BACKAR? Bilar som inte håller avstånd är ett otyg. Landsvägens riddare, damerna och herrarna i långtradare, är ofta bra på det, men tyvärr ofta även dåliga. En lastbil har längre bromssträcka än en personbil, och även om man ser bättre från en lastbilshytt så kan man inte parera allt som händer i trafiken. Polisen borde vara mycket hårdare mot bilister och chaffisar som inte håller avståndet.
Ja det där med att inte hålla avståndet tycker jag också borde kollas bättre. Jag såg en riktig rysare för ett par helger sen på hemväg från Huskvarna. Mötte två trailers som låg så nära varandra att inte ens en sån där liten Smart skulle få plats i mellan. Det var så håren på armarna reste sig.
*Mademoiselle*
07-12-2006, 08:11
CITAT (Pirum @ 07-12-2006, 00:19) Bilar som inte håller avstånd är ett otyg. Landsvägens riddare, damerna och herrarna i långtradare, är ofta bra på det, men tyvärr ofta även dåliga. En lastbil har längre bromssträcka än en personbil, och även om man ser bättre från en lastbilshytt så kan man inte parera allt som händer i trafiken. Polisen borde vara mycket hårdare mot bilister och chaffisar som inte håller avståndet. Instämmer.
Rapchic
07-12-2006, 08:37
CITAT (Pirum @ 07-12-2006, 01:19) Jag har sett galningar som backat på enkelriktade gator (dvs, mot trafiken), och galningar som (för att undvika fastna i kö) backat på påfarter till motorväg (samtidigt som ambulanser och brandbilar med blåljus körde på påfarten och skulle ut på motorvägen).
Som om det skulle bli mer korrekt att köra MOT färdriktningen bara för att man BACKAR?
Bilar som inte håller avstånd är ett otyg. Landsvägens riddare, damerna och herrarna i långtradare, är ofta bra på det, men tyvärr ofta även dåliga. En lastbil har längre bromssträcka än en personbil, och även om man ser bättre från en lastbilshytt så kan man inte parera allt som händer i trafiken. Polisen borde vara mycket hårdare mot bilister och chaffisar som inte håller avståndet. bara för ett tag sen satt jag i en bil som backade på en enkelriktad gata då var det dock halkigt och i uppförsbacke, vi kom helt enkelt inte upp
CITAT (Pirum @ 06-12-2006, 23:19) En lastbil har längre bromssträcka än en personbil, och även om man ser bättre från en lastbilshytt så kan man inte parera allt som händer i trafiken. Stämmer att man har bättre överblick "där uppe". Framförallt så ser man mycket intressanta saker/händelser i bilarna "där nere" Nä skämt åsido.. Vissa situationer är inte lätta att bemästra och vi talade mycket om det på körskolan. En grej som många lastbils och busschaufförer råkar ut för nästan dagligen är bilar som kör in (en del kastar sig in) precis framför. Några börjar t o m att byta körfält innan deras egen bil har hunnit förbi lastbilen el bussen. Mycket vanligt om det är lite köigt, men jag har råkat ut för det även på motorväg. När man tar körkort för bil lär man sig lite om hur större ekipage beter sig. t ex som Pirum nämner, att de har längre bromssträcka. Även att det behöver mer plats när de svänger eller kör i en cirkulationsplats. Men jag tror många skulle behöva klättra upp i en lastbilshytt för att lättare få en inställning om hur pass mycket man ser där uppe. Särskilt då utmed högra sidan ungefär i höjd med hytten. Rullar man i en kö och det dyker upp en bil på högersidan som sen slickar framskärmen på lastbilen för att sen helt plötsligt ligga framför en, då är det snabb reaktionsförmåga som gäller. Visst det finns speglar som är riktade neråt mot framdäcket, men den sitter man ju inte och kikar i hela tiden.
Likväl som man tar in bilen på besiktning, så borde man plocka in alla bilförare på uppfräschning lite då och då. Jag tror många förare inte riktigt inser hur snabbt en olycka kan ske pga några simpla misstag. Egentligen ska man "träna" sitt tänkande i att det faktiskt kan hända en olycka. Då är man förmodligen mer förberedd. För hjärnan gör ingen skillnad på om det är en upplevd händelse eller en tänkt tanke. Kan dra en paralell: Nacka brandförsvar hade ett flertal utryckningar till ett affärscentrum ute i Saltsjöbaden i slutet av 80-talet. Alla utryckningar resulterade i att de åkte dit med blåljus för att stänga av brandlarmet som hade gått igång av misstag. Det blev lite av en rutin. Så gick brandlarmet ännu en gång och utryckning skedde. När de kom på plats så brann det i kemtvätten. Det första minuterna gick åt att verkligen förstå att det brann denna gång! - Det brukar ju inte göra det...... Vad jag menar är att så här fungerar människan, lätt att falla in i något som "jamen, det har ju inte hänt - eller - det kommer inte hända mig". Det här var ändå brandmän som är tränade att vara förberedda på akuta situationer. ................ Sen vet man ju att många läkare är för försiktiga med att rekommendera äldre patienter att inte köra bil, även om det är deras skyldighet. För några år sen så mötte jag ett äldre par med bil och mindre släp, på väg upp på motorvägen på avfarten. Det var några bilister som hjälptes åt att blockera avfarten så att ingen olycka skulle ske, medan jag och en till hjälpte dem att vända ekipaget. (mannen klarade inte av att vända bilen själv) Ett rart, äldre par som inte hade en aning om att de var på väg i fel riktning, de letade bara efter en adress utifrån en karta..... Sen har jag en annan händelse som fastnat på minnet (tyvärr) och det var det BMW med fyra ungdomar i 20-årsåldern som kom på motorvägen i bra många knyck över 90, åkte på raksträckan och dundrade rakt in i den enorma skylt som fanns uppe om vägarbete, fortsatta rakt över betongavdelarna som fanns längre bakom skylten. Alla dog ögonblickligen....detta hände några dagar innan skolavslutningen.
Farbror Blå
07-12-2006, 10:31
En viktig princip vill jag ta upp angående körkort, slarv mm.
En närstående släkting fick epilepsi och blev av med sitt körkort. Han var sedan tvungen att vara anfallsfri i två år, för att sedanfå ta ett nytt körkort.
Förstår helt proncipen och klart att han inte ska köra om han riskerar få anfall. Men han blev alltå tvungen att bekosta det nya kortet själv!.
Andra, som slarvar bort sitt körkort med diverse överträdelser, fortkörning, fyllekörning mm, får tillbaka kort på posten
Så min släkting fick alltså bekosta ett nytt, trots att han inte gkort något fel, medan fartsyndare och rattfyllon slipper!!!!!
Kan bara hända i Sverige..
Ja, det är svårt, åldern tar ju ut sin rätt hos oss alla förr eller senare. Jag tror att många äldre kan köra utan problem på kända vägar, det är vid nya situationer det blir problem. Sällan man hör om olyckor med äldre inblandade på väg till Konsum kl 9 på tisdagsmorgonen.
Jag tycker vägverket (eller vem som nu håller i det) bör informera alla bilägare (eftersom de är med i registret) om nya regler i trafiken, nya vägmärken, etc. För saker och ting ändras ju. Jag har då aldrig fått någon information om nya lagar osv. Menar information i brevlådan alltså, inte på TV eller i annan media.
anna_rispan
07-12-2006, 10:35
Nu brukar ju dagstidningar ta upp nya regler o lagar. Så det är nog tillräckligt.
*Mademoiselle*
07-12-2006, 10:36
CITAT (Pirum @ 07-12-2006, 10:34) Jag tycker vägverket (eller vem som nu håller i det) bör informera alla bilägare (eftersom de är med i registret) om nya regler i trafiken, nya vägmärken, etc. För saker och ting ändras ju. Jag har då aldrig fått någon information om nya lagar osv. Menar information i brevlådan alltså, inte på TV eller i annan media. Instämmer. Det min pappa lärde sig om körning i cirkulationsplats & blinkers, skiljer sig helt från vad jag har lärt mig. Och det märker jag när det gäller mycket annat också. Kanske det också är en anledning till "missförstånd" i trafiken.
*Mademoiselle*
07-12-2006, 10:37
CITAT (anna_rispan @ 07-12-2006, 10:35) Nu brukar ju dagstidningar ta upp nya regler o lagar. Så det är nog tillräckligt. Vilka tidningar?
anna_rispan
07-12-2006, 10:38
nu är det väl ändå så att man i sverige har en skyldighet att kunna våra lagar o regler?? iallafall fick jag lära mig det i skolan. o det är två fasta datum varje år som nya börjar gälla från. det är väl bara o o ta reda på det nya då. tycker jag.
CITAT (Pirum @ 07-12-2006, 10:34) Jag tycker vägverket (eller vem som nu håller i det) bör informera alla bilägare (eftersom de är med i registret) om nya regler i trafiken, nya vägmärken, etc. För saker och ting ändras ju. Jag har då aldrig fått någon information om nya lagar osv. Menar information i brevlådan alltså, inte på TV eller i annan media. Och jag tycker det är en skyldighet som körkortsinnehavare att hålla sig uppdaterad om nya trafikregler osv. Liväl som man är skyldig att ta reda på vad som gäller i ett annat land beträffande halvljus/dubbdäck osv, innan man reser dit med bil.
anna_rispan
07-12-2006, 10:40
CITAT (Mademoiselle @ 07-12-2006, 10:37) CITAT (anna_rispan @ 07-12-2006, 10:35) Nu brukar ju dagstidningar ta upp nya regler o lagar. Så det är nog tillräckligt. Vilka tidningar?  dagstidningar. våran lilla dagstidning brukar ta upp det. trodde det var en sorts samhällsinformation o att alla dagstidningar hade små artiklar om sånt. men visst kanske var förutfattad mening.
*Mademoiselle*
07-12-2006, 10:40
Men desvärre är det nog endast ett fåtal som gör det. Men visst har vi förare skyldigheter.
CITAT (Mademoiselle @ 07-12-2006, 10:36) Det min pappa lärde sig om körning i cirkulationsplats & blinkers, skiljer sig helt från vad jag har lärt mig.
Och det märker jag när det gäller mycket annat också.
Kanske det också är en anledning till "missförstånd" i trafiken. ...Och plockar man då in körkortsinnehavare på uppfräschning lite då och då, så minskar man den typen av risker.
*Mademoiselle*
07-12-2006, 10:41
CITAT (anna_rispan @ 07-12-2006, 10:40) CITAT (Mademoiselle @ 07-12-2006, 10:37) CITAT (anna_rispan @ 07-12-2006, 10:35) Nu brukar ju dagstidningar ta upp nya regler o lagar. Så det är nog tillräckligt. Vilka tidningar?  dagstidningar. våran lilla dagstidning brukar ta upp det. trodde det var en sorts samhällsinformation o att alla dagstidningar hade små artiklar om sånt. men visst kanske var förutfattad mening. Hej. Jag har sett en "pytteliten" insändare om körning i cirkulationsplats. Och det var en tidning från vägverket. Men that's it.
*Mademoiselle*
07-12-2006, 10:42
CITAT (Scrollan @ 07-12-2006, 10:40) CITAT (Mademoiselle @ 07-12-2006, 10:36) Det min pappa lärde sig om körning i cirkulationsplats & blinkers, skiljer sig helt från vad jag har lärt mig.
Och det märker jag när det gäller mycket annat också.
Kanske det också är en anledning till "missförstånd" i trafiken. ...Och plockar man då in körkortsinnehavare på uppfräschning lite då och då, så minskar man den typen av risker. Exakt!
Alla läser inte dagstidningar, alla har inte ens råd. TV brukar ta upp en del, men, trafikprogrammen numera sysslar väl mest med att testa nya bilar. Angående skyldigheter, ja, man ska kunna lagarna etc. Men det hjälper inte, realiteten är ju att det är rätt svårt att få med sig allt. Kanske man kan beställa information från vägverket eller riksdagen och få de nya bestämmelserna hemskickat? Verkar lite krångligt att göra så varje halvår. Bättre att göra gemensamt och kortfattat utskick till alla berörda, dvs, bilägare och körkortsinnehavare. Tillägg : man bör dessutom alltid förutsätta att folk är idioter...
*Mademoiselle*
07-12-2006, 10:50
CITAT (Pirum @ 07-12-2006, 10:48) Alla läser inte dagstidningar, alla har inte ens råd. TV brukar ta upp en del, men, trafikprogrammen numera sysslar väl mest med att testa nya bilar. Angående skyldigheter, ja, man ska kunna lagarna etc. Men det hjälper inte, realiteten är ju att det är rätt svårt att få med sig allt. Kanske man kan beställa information från vägverket eller riksdagen och få de nya bestämmelserna hemskickat? Verkar lite krångligt att göra så varje halvår. Bättre att göra gemensamt och kortfattat utskick till alla berörda, dvs, bilägare och körkortsinnehavare. Tillägg : man bör dessutom alltid förutsätta att folk är idioter...  Vägverket skulle kunna göra lite reklam ute på vägarna, förutom "håll avståndet". Någon kanske kan få en tankeställare.
*Stintan*
07-12-2006, 11:13
Min f.d. svärmor, idag över 80 år, tog körkort på 40-talet nån gång. Av vilken anledning vet jag inte för dom har aldrig säger aldrig haft någon bil trots att dom bott på landet hela tiden. Hon har alltså enligt egen utsago aldrig kört bil sedan hon tog körkort. Ändå har hon alltid låtit förnya det när det varit dags och har alltså idag ett fullt giltigt körkort och skulle i praktiken kunna sätta sig bakom ratten och köra iväg. Till o med motorcykel får hon köra eftersom man förr automatiskt fick A.B.-körkort.
Som tur är kommer vi även fortsättningsvis slippa se henne körandes men det får åtminstone mej att fundera på om det inte vore bra med någon sorts körkortstest då och då.
CITAT (Stintan43 @ 07-12-2006, 10:13) Min f.d. svärmor, idag över 80 år, tog körkort på 40-talet nån gång. Av vilken anledning vet jag inte för dom har aldrig säger aldrig haft någon bil trots att dom bott på landet hela tiden. Hon har alltså enligt egen utsago aldrig kört bil sedan hon tog körkort. Ändå har hon alltid låtit förnya det när det varit dags och har alltså idag ett fullt giltigt körkort och skulle i praktiken kunna sätta sig bakom ratten och köra iväg. Till o med motorcykel får hon köra eftersom man förr automatiskt fick A.B.-körkort.
Som tur är kommer vi även fortsättningsvis slippa se henne körandes men det får åtminstone mej att fundera på om det inte vore bra med någon sorts körkortstest då och då. Ännu lustigare är att hon även får ratta runt med stora husbussar på 12 meter med en totalvikt på typ 13 ton med sitt B-kort. Iaf om de är reggade som personbil klass II.
Rapchic
07-12-2006, 12:37
CITAT (Farbror Blå @ 07-12-2006, 11:31) Andra, som slarvar bort sitt körkort med diverse överträdelser, fortkörning, fyllekörning mm, får tillbaka kort på posten
] inte alltíd men pappa var tvungen att ta om körkortet (dock efter tredje gången han tappade det) men nu är han utan igen han körde med över 2,3 i promille
anna_rispan
07-12-2006, 12:37
Men det finns ju på internet också. O det är ju inte varje halvår det kommer nya regler för trafiken. Nej det känns slösigt att göra massutskick till alla med bil. Dessutom. Har man bil tycker jag att man borde ha råd att hålla sig uppdaterad.
CITAT (Stintan43 @ 06-12-2006, 21:17) Tycker det låter som om du tillhör kategorin som sitter och hetsar upp sig lite för mycket över andra bilister o framför allt kvinnliga. Skulle vara intressant att få veta hur länge du haft körkort, hur mycket du kör själv och också var du kör mest och hittar alla dessa dåliga kvinnliga bilförare. 
CITAT (Farbror Blå @ 07-12-2006, 10:31) En viktig princip vill jag ta upp angående körkort, slarv mm.
En närstående släkting fick epilepsi och blev av med sitt körkort. Han var sedan tvungen att vara anfallsfri i två år, för att sedanfå ta ett nytt körkort.
Förstår helt proncipen och klart att han inte ska köra om han riskerar få anfall. Men han blev alltå tvungen att bekosta det nya kortet själv!.
Andra, som slarvar bort sitt körkort med diverse överträdelser, fortkörning, fyllekörning mm, får tillbaka kort på posten
Så min släkting fick alltså bekosta ett nytt, trots att han inte gkort något fel, medan fartsyndare och rattfyllon slipper!!!!!
Kan bara hända i Sverige.. Det har att göra med hur länge du är utan körkort, inte varför det första drogs in. Fartdårar, rattfyllon, epileptiker, spelar ingen roll. Har det gått ett år sen det första kortet drogs in så blir det till att skaffa helt nytt, för nya pengar. Epileptikerna kan ha lättare att söka nytt lämp efter de två åren med ett läkarintyg medan en alkoholist måste visa upp ett antal läkarintyg (med provsvar) från speciella alkoholläkare innan det ens kan bli tal om lämp. Håller med om att två år är en lång tid. Idag finns bra mediciner som håller anfallen borta men slarvar en epileptiker med medicinen och anfallet är ett faktum så går dom inte alltid till doktorn just för rädslan att bli av med körkortet. Jag känner väl till båda exemplen
Whiskuchi
07-12-2006, 16:03
Blandat män, kvinnor och ungdomar.
lilla mamma
07-12-2006, 16:44
diabetiker måste med jämna mellanrum göra ögonbottensfotografering och ha en godkänt Hba1c.
Nej, jag kände mig inte träffad, jag tycker bara inte om att det just skulle vara kvinnor som kör sämst, fröken M. Jag är under 30, bara det missade jag kvalificeringen på.
Eg. skulle man kunna ratta omkring helt utan körkort så dåligt med poliser som det är här i värmland. Helst på fyllan, alldeles för fort i en olaglig bil.
Jag har blivit påkörd 1 gång, för snart ett år sedan och jag hade inga myndiga medpassagerare bara ungarna så jag blev vållande för hon som smet från platsen hade sin vuxna dotter med sig. Pust, jag blev en del av statistiken av hopplösa kvinnor. MEN, mitt försäkringsbolag trodde på mig så jag slapp betala nåt själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|